Toen ik vanmorgen wegreed viel me direct een schurend geluid op linksvoor bij het remmen, een geluid dat er gisteravond nog niet was. Even later werd het geluid erger, niet alleen een schurend geluid, maar ook bonkend en voelbaar in het rempedaal. Het voelde alsof mijn hele remklauw loshing. Zo nu en dan echter was het ook weer even helemaal weg.
Even later was er zo nu en dan een scherp ratelend geluid geluid te horen als ik niet remde, maar slechts een flauwe bocht maakte. Na enkele seconden verdween het dan ook wel weer. Toen ik iets harder moest remmen viel me ook op dat de remkracht absoluut niet was wat het hoort te zijn.
Na beide dochters op school afgezet te hebben ben ik eerst langs de plaatselijke garage gereden om te laten controleren of de boel nog goed vast zit. Daarbij viel op dat inmiddels alle problemen als sneeuw voor de zon waren verdwenen. Als was weer stil en voelde normaal aan.
Toen kwam bij me op dat de symptomen, het schurende geluid, het ratelende geluid, het bonkende geluid, het gevoel in het rempedaal, wel heel erg lijken op wat er gebeurt wanneer de ABS ingrijpt. Mijn idee is dan ook dat de ABS computer om de een of andere reden dacht dat mijn wielen blokkeerden en daarom ingreep. Aangezien het natuurlijk nogal vochtig is buiten lijkt me dat dat wellicht een storing kan opleveren.
De monteur in de plaatselijke (niet-Volvo) garage had nog nooit van een dergelijk geval gehoord, maar het leek hem niet onaannemelijk.
Dus de vraag: Is het iemand bekend of dit inderdaad wel eens gebeurt, dat de ABS computer ingrijpt terwijl de wielen niet blokkkeren, zelfs terwijl er helemaal niet geremd wordt. Zoja, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn? Vocht? ABS sensors? ... ?
(overigens: geen storingsmeldingen op de bc)
ABS op hol geslagen?
- IkeV70
- 5th Gear member
Inmiddels bij de dealer langs geweest. Na enig zoeken, kijken en brainstormen kwam de monteur met een plausibele diagnose:
Er waren geen ABS storingen in de computer opgeslagen. Alle componenten leken dus correct te functioneren.
Bij inspectie van het rechter voorwiel viel op dat de stofhoes van de aandrijfas lek was en er behoorlijk wat vettige rotzooi rondgeslingerd werd in het wiel. Die rotzooi zat ook in het tandwiel waaraan de abs sensor ziet hoe snel het wiel ronddraait. De theorie is dat de sensor door de rotzooi in het tandwiel het wiel niet meer zag draaien en daardoor dacht dat het rechter voorwiel stilstond. Dat veroorzaakte 2 symptomen:
Tijdens het rijden grijpt de STC in, die denkt nl dat het rechterwiel stilstaat terwijl het linkerwiel draait, dus het vermogen moet van het linkerwiel af. Dit verklaart het scherpe ratelgeluid tijdens het rijden.
Tijdens het remmen grijpt de ABS in. De sensor geeft nl aan dat het rechter voorwiel blokkeert.
Een plausibele verklaring. Een eenvoudige oorzaak. Echter wel met tamelijk grote gevolgen. De STC symptomen kun je nog uitschakelen (door de STC uit te schakelen) Als de ABS computer tijdens het remmen ten onrechte denkt dat een van de wielen blokkeert wordt de remkracht drastisch verminderd. Niet zo mooi als je net bezig bent met een noodstop. De oorzaak, een lekke stofhoes van de aandrijfas, is natuurlijk niet bijzonder zeldzaam. Je zou kunnen zeggen dat dit een zwak punt in het ontwerp van het ABS systeem is.
Er waren geen ABS storingen in de computer opgeslagen. Alle componenten leken dus correct te functioneren.
Bij inspectie van het rechter voorwiel viel op dat de stofhoes van de aandrijfas lek was en er behoorlijk wat vettige rotzooi rondgeslingerd werd in het wiel. Die rotzooi zat ook in het tandwiel waaraan de abs sensor ziet hoe snel het wiel ronddraait. De theorie is dat de sensor door de rotzooi in het tandwiel het wiel niet meer zag draaien en daardoor dacht dat het rechter voorwiel stilstond. Dat veroorzaakte 2 symptomen:
Tijdens het rijden grijpt de STC in, die denkt nl dat het rechterwiel stilstaat terwijl het linkerwiel draait, dus het vermogen moet van het linkerwiel af. Dit verklaart het scherpe ratelgeluid tijdens het rijden.
Tijdens het remmen grijpt de ABS in. De sensor geeft nl aan dat het rechter voorwiel blokkeert.
Een plausibele verklaring. Een eenvoudige oorzaak. Echter wel met tamelijk grote gevolgen. De STC symptomen kun je nog uitschakelen (door de STC uit te schakelen) Als de ABS computer tijdens het remmen ten onrechte denkt dat een van de wielen blokkeert wordt de remkracht drastisch verminderd. Niet zo mooi als je net bezig bent met een noodstop. De oorzaak, een lekke stofhoes van de aandrijfas, is natuurlijk niet bijzonder zeldzaam. Je zou kunnen zeggen dat dit een zwak punt in het ontwerp van het ABS systeem is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Dan zou het met het schoonmaken en daarna plaatsen van een nieuwe stofhoes klaar zijn.
Bewegende delen en electronica vormen het hart van een auto.
Bewegende delen en electronica vormen het hart van een auto.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- IkeV70
- 5th Gear member
Inmiddels is gebleken dat het probleem van de op hol geslagen ABS toch een andere oorzaak had. Nadat de aandrijfashoes was vervangen en alle vette rommel was verwijderd bleek het probleem nl. niet opgelost.
Na enig zoeken kwam de monteur er achter dat de bout aan de buitenkant van de as, dus de bout die midden in het wiel zit, los zat. De aandrijfas had daardoor wat speling, schuift wat heen en weer, en daardaar raakte de ABS sensor soms even het zicht op de startkrans kwijt.
Boutje aandraaien en probleem opgelost. (althans, het probleem is nog niet terug gekomen)
(de aandrijfas is anderhalve maand geleden vervangen, de monteur is toen waarschijnlijk vergeten de bout goed vast te draaien)
Na enig zoeken kwam de monteur er achter dat de bout aan de buitenkant van de as, dus de bout die midden in het wiel zit, los zat. De aandrijfas had daardoor wat speling, schuift wat heen en weer, en daardaar raakte de ABS sensor soms even het zicht op de startkrans kwijt.
Boutje aandraaien en probleem opgelost. (althans, het probleem is nog niet terug gekomen)
(de aandrijfas is anderhalve maand geleden vervangen, de monteur is toen waarschijnlijk vergeten de bout goed vast te draaien)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
TIP: even vast laten zetten met locktite.IkeV70 schreef:(de aandrijfas is anderhalve maand geleden vervangen, de monteur is toen waarschijnlijk vergeten de bout goed vast te draaien)
Komt vaker voor, is mij verteld.