Sluiten van apps hebben ze ook enigszins verpest. Normaal gesproken hou je de Home button ingedrukt (links bovenin). Dan verschijnen je laatst gebruikte apps. Normaal gesproken swipe je ze dan weg, waardoor apps sluiten. Nu kun je op deze manier alleen snel schakelen tussen geopende apps. Echter kan je die functie simpel terughalen. Maar zelfs Android laat alles op de achtergrond draaien en leert en regelt dan zelf de memory management. Daarom worden appkillers en taskkillers veelal afgeraden omdat veel processen toch weer opstarten en dus eerder slecht doen als goed. Maar goed heel veel intern geheugen heeft SCT al niet. Dus nu had een app als advanced taskkiller wel handig geweest.
Ik vind de bediening integratie van IGO een ramp. Je moet vrijwel alles met het Touch screen doen, wat de veiligheid, waar Volvo prat op gaat, totaal niet ten goede komt. Scrollen door het navigatiemenu werkt niet, alleen 'exit' zo uit mijn hoofd. Van alle apps is deze het slechts geïntegreerd, terwijl je wel een behoorlijk bedrag betaald voor IGO ten opzichte van de Parrot Smart IGO. Je heb geen andere keuze, dus zou je wel een betere integratie mogen verwachten. Ik denk dat het dus ook zaak is voor Volvo om dit toch wel degelijk aan te passen. Ik ben blij dat IGO niet mijn enigste Navsysteem is, want ondanks grappig, vind ik het geen adequate vervanger voor RTI, zeker niet met de huidige GPS issues. RTI is ook vele malen nauwkeuriger, maar dat kan ook GPS gerelateerd zijn.
Automatisch opstarten van apps zou kunnen, alleen lees je vaak dat de app 'starter' al niet eens goed werkt op de Parrot Smart. Daarnaast moet je nog steeds meerdere handelingen uitvoeren eer een app echt gestart is. Open je bijvoorbeeld de music player, moet je eerst nog hervatten of een keus uit de omslachtige lijst kiezen. Wederom is de bediening niet optimaal. Een begin letter intoetsten op de dialpad werkt niet en je moet nu scrollen op het Touch screen. En als de lijst lang is, blijkt dat erg omslachtig. Je moet echt door de gevoeligheid van het scherm kijken wat je doet! Bij IGO moet je nog helemaal veel handelingen uitvoeren.
Mijn eerste item op mijn wenslijst zou ook een customizable homescreen zijn, waar je zelf widgets kan toevoegen. Zoals het kleine albumcovertje uit de status balk. De GPS kilometer teller, de veel gebruikte apps (voor als we straks echt veel keus hebben) en andere grafische tweaks. Precies die dingen waar Android sterk in is.
Maar zoals RichieB al zegt, zal het wel Utopie zijn. Toch hoop ik het wel, want heb het systeem aangeschaft voor zijn potentie en niet zoals het nu is in zijn huidige staat. Ik zou dus teleurgesteld zijn als de ontwikkeling een stille dood sterft. Krijg toch een beetje een Android 1.0 gevoel nu. Mogelijkheden genoeg, maar stranden op beperkingen.
Maar hé, het is een auto en geen smartphone...!