acceleratie d2

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rebride
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22.08.2013 - 21:40
Locatie: Enschede

wie weet hoe het komt dat tussen de v40 en de v60 met de d2 motor een verschil zit in accelaratie in het voordeel van de v60 terwijl die groter en zwaarder is
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Wellicht dat de D2 in de V40 nog iets verder afgeknepen is om aan de uitstooteisen te voldoen (14%)?
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1089
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

De V40 D2 is "ge-eco-tuned" en heeft een CO2 uitstoot van 94 g/km.

De v60 D2 zit op 119 g/km met precies hetzelfde motorblok.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een V40 D2 stoot 88gr/km uit, een wagengewicht is ook bepalend voor de CO2 uitstoot, de D2 zal in de verschillende modellen ook heel verschillende uitstootcijfers geven
Volvo for life
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

Ook de versnellingsbak is anders. De V60 heeft kortere versnellingen en heeft dus bij eenzelfde motorkoppel een hoger koppel aan de wielen, waardoor hij sneller optrekt.
Hieronder het aantal omwentelingen van de motor per omwenteling van het wiel:

Code: Selecteer alles

      |   1  |   2  |   3  |   4  | ...
------------------------------------------
V40   | 13.5 | 7.39 | 4.54 | 3.32 | ...
V60   | 14.6 | 7.93 | 5.04 | 3.53 | ...
De wielen zelf zijn even groot. Dus bij eenzelfde snelheid en eenzelfde versnelling heeft de V40 tussen de 7.5 en 6 % minder trekkracht aan de wielen. Toevallig ook (ongeveer) het verschil in acceleratie (8.5%).
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

Volgens mij ligt het puur aan de bakverhoudingen (en dus nergens anders aan). De 3 tot en met de 6e versnelling zijn in beide auto's zelfs alledrie als overdrive uitgevoerd (bakverhouding <= 0,### : 1). De V60 heeft echter iets kortere verhoudingen dan de V40 (en een kortere eindoverbrenging) en accelereert daardoor iets vlotter. De V40 zou in theorie hogere topsnelheid moeten hebben door de langere eindoverbrenging, ware het niet dat 'ie begrensd is (V60 ook volgens mij).

Maar goed, het blijft slechts een 0-100 sprint, puur van academisch belang. Deel- en tussenacceleraties (0-50, 0-80, 80-120, 100-130) zijn veel nuttiger om te weten.
V60 D2 V40 D2
overbrenging 1e 3,58:1 3,73:1
overbrenging 2e 1,95:1 2,05:1
overbrenging 3e 1,24:1 1,26:1
overbrenging 4e 0,87:1 0,92:1
overbrenging 5e 0,94:1 0,74:1
overbrenging 6e 0,79:1 0,62:1
overbrenging achteruit5,10:1 3,82:1
eindoverbrenging 2,96:1 3,61:1
toerental bij 120 km/h (theoretisch)
2.300 tpm 2.250 tpm

(gegevensbron)
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
pascalw
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:53

Als ik dit dus lees heeft chiptuning geen enkel nut, je zou als je echt verschil wilt maken een andere versnellingsbak moeten monteren, en wellicht daarbij ook de chiptuning. Maar alleen chiptuning zal dan dus marginaal verschil gaan maken.
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

Goh, als een chiptuning je koppel/vermogen bij eenzelfde toerental met 10% verhoogt, dan zal de V40 D2 gechiptuned even snel zijn als een V60 D2 af fabriek.

Sneller wordt-ie er (normaalgezien) sowieso van :-)
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

pascalw schreef:Als ik dit dus lees heeft chiptuning geen enkel nut, je zou als je echt verschil wilt maken een andere versnellingsbak moeten monteren, en wellicht daarbij ook de chiptuning. Maar alleen chiptuning zal dan dus marginaal verschil gaan maken.
Tuurlijk heeft chiptuning wel nut. Daar wordt de motor immers krachtiger van; Als je permanent in de zwaarste versnelling rondfietst, ga je toch ook harder op het moment dat je meer kracht op de pedalen uit kan oefenen?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Gebruikersavatar
rebride
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 22.08.2013 - 21:40
Locatie: Enschede

hoe is de trekkracht als je bv naar oostenrijk heen gaat?

kun je hem dan in de 6 houden of moet je veel schakelen?
Huidige Auto:
Volvo V40 T3 Nordic+Sport 2017

Vorige auto's:
Volvo V40 D2 R-design 2014, Toyota Avensis station 2012, Toyota Avensis station 2009, Toyota Verso 2008, Toyota Verso 2006, Toyota Verso 2005, Toyota Corolla station, Suzuki Baleno Estate 18GTX, Suzuki Baleno Estate 16, Suzuki Baleno Estate 16, Toyota Corolla 16 GTX, Toyota Corolla 18D, Daihatsu Charade 1.0 T.D, Fiat Uno 1.0
Timmy
3rd Gear member
Berichten: 309
Lid geworden op: 05.05.2006 - 14:32

rebride schreef:hoe is de trekkracht als je bv naar oostenrijk heen gaat?

kun je hem dan in de 6 houden of moet je veel schakelen?
Dat valt allemaal best mee. Als je een bergpas op gaat zul je 'm binnen het levendigde toerenbereik moeten houden maar verder, en zeker op de snelweg, kan je in z'n 6 prima uit de voeten.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

rebride schreef:hoe is de trekkracht als je bv naar oostenrijk heen gaat?

kun je hem dan in de 6 houden of moet je veel schakelen?
Ik ben nog niet met de V40 in Duitsland geweest, maar op de Franse Autoroute kon ik op een heel acceptabele manier een gemiddelde van 160 km/u aanhouden. Accelereren naar 170 ging dan ook nog heel aardig, sneller heb ik niet geprobeerd. Slechts bij een steilere glooiing kon de auto het tempo niet volhouden, toen even naar V teruggegaan, maar daarmee kreeg ik 'm niet terug op 160.

Over het algemeen schakel ik niet terug naar V als ik boven de 110 km/u wil accelereren. In VI is de reactie iets trager, maar als de versnelling eenmaal begonnen is, lijkt het soepeler te gaan dan in V.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Geen ervaring met een V40 D2 maar wel met een C30 D2 en S60 D2.

Verschil tussen deze laatste twee is aardig groot in het voordeel van de C30. Zal wel iets met gewicht te maken hebben.
Black kiwi
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 14.07.2013 - 23:38

rebride schreef:hoe is de trekkracht als je bv naar oostenrijk heen gaat?

kun je hem dan in de 6 houden of moet je veel schakelen?
Net terug van NL-autobahn-Oostenrijk met de V40 D2 MY2014.

Op de autobahn kun je goed uit de voeten met de V40, hij zit nog vrij vlot op een begrensde top van 200km/h. Verwacht echter niet veel actie als je in z'n 6 het gas in trapt - zeker niet met een lichte stijging.

De bergpassen (en we hebben er veel gehad!, Tuxerpas, Brennerpas, Gerlospas, etc) is een ander verhaal. Ik heb wel enkele malen mijn verwachting van 'dit-red-hij-toch-wel?' naar beneden bij moeten stellen. Sommige haarspeldbochten vereisen dat je terug schakelt naar de 1e versnelling. Bij meer dan 10% helling moet je al bovenin de toeren zitten, anders versnelt hij niet of begint de motor zelfs te bokken.

Al met al is het goed te doen hoor! Maar de lokale bevolking is onmogelijk bij te houden met hun D5 4x4. Zolang je het rustig aan doet, kom je overal wel langs.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Gebruikersavatar
Voskuh
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 09.07.2013 - 10:19

Ok .. denk dat ik maar ga vragen of ik de prius kan houden :x
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
Black kiwi
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 14.07.2013 - 23:38

Voskuh schreef:Ok .. denk dat ik maar ga vragen of ik de prius kan houden :x
Mijn vorige was ook een Prius (executive 2010).
Geen idee hoe die zich in de bergen zou gedragen, maar ik gok op hoogtoerig gejank. Je hebt daar waarschijnlijk niets meer aan je electromotor. Geen enkele Prius daar gezien.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Gebruikersavatar
Voskuh
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 09.07.2013 - 10:19

Black kiwi schreef:
Voskuh schreef:Ok .. denk dat ik maar ga vragen of ik de prius kan houden :x
Mijn vorige was ook een Prius (executive 2010).
Geen idee hoe die zich in de bergen zou gedragen, maar ik gok op hoogtoerig gejank. Je hebt daar waarschijnlijk niets meer aan je electromotor. Geen enkele Prius daar gezien.
Ik ben meerdere malen over o.a. de brenner gereden met de toyota, maar geen centje pijn. Je hoort de motor goed inderdaad, maar geen terugval zoals jij beschrijft.
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
Black kiwi
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 14.07.2013 - 23:38

Tja, het zal niet heel veel verschil maken denk ik. De V40 D2 moet je redelijk hoog in de toeren rijden in de bergen - de Prius rijdt áltijd hoog in de toeren :wink:
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Gebruikersavatar
twcoolen
3rd Gear member
Berichten: 353
Lid geworden op: 13.04.2013 - 08:45

Voskuh schreef:
Black kiwi schreef:
Voskuh schreef:Ok .. denk dat ik maar ga vragen of ik de prius kan houden :x
Mijn vorige was ook een Prius (executive 2010).
Geen idee hoe die zich in de bergen zou gedragen, maar ik gok op hoogtoerig gejank. Je hebt daar waarschijnlijk niets meer aan je electromotor. Geen enkele Prius daar gezien.
Ik ben meerdere malen over o.a. de brenner gereden met de toyota, maar geen centje pijn. Je hoort de motor goed inderdaad, maar geen terugval zoals jij beschrijft.
Tot dat de accu helemaal leeg is, zoals ik regelmatig in mijn vorige Lexus had. De CVT is bij zowel Toyota als Lexus verre van comfortabel te noemen. De hele pas omhoog met 5000 toeren is niet prettig.
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
Plaats reactie

Terug naar “V40”