De Volvo Concept Coupé - de nieuwe generatie P1800:
Zelfverzekerde elegantie dankzij veelzijdige voertuigarchitectuur
De nieuwe Volvo Concept Coupé is de eerste van een serie studiemodellen die de vele designmogelijkheden van Volvo’s nieuwe Scalable Product Architecture (SPA) toont. Het design van de Coupé is geïnspireerd op de hedendaagse, vooruitstrevende Scandinavische lifestyle, gecombineerd met iconische designelementen uit Volvo’s verleden.
De verwachtingen waren hooggespannen. Het eerste ontwerp van Thomas Ingenlath, de nieuwe Senior Vice President of Design bij Volvo Cars, toont hoe design de emotionele aantrekkingskracht van toekomstige Volvo-producten bepaalt, te beginnen met de nieuwe XC90 in 2014.
‘De Volvo Concept Coupé is geen futuristische droomauto. Hij is ontworpen om de mogelijkheden van onze nieuwe voertuigarchitectuur te tonen: een zelfverzekerde uitstraling, de juiste proporties en een prominente designsignatuur. Ondanks het feit dat de nieuwe XC90 een geheel ander type auto is, zijn de gelijkenissen direct zichtbaar als hij volgend jaar wordt onthuld’, zegt Ingenlath.
De in eigen huis ontwikkelde Scalable Product Architecture (SPA) is uitsluitend voor Volvo-producten ontwikkeld. Het bevrijdt de designers van de belemmeringen van vorige platforms, die met andere merken werden gedeeld. ‘De nieuwe Volvo Concept Coupé laat zien hoe we vanaf nu onze auto’s kunnen ontwerpen. Dankzij de schoonheid van Scandinavisch design voegen we emotionele waarde toe aan het merk Volvo’, zegt Ingenlath.
Krachtige visuele impact
De krachtige proporties van de Volvo Concept Coupé komen het sterkst naar voren van opzij. De afstand tussen het dashboard en de vooras is groter en de cabine is licht naar achteren verplaatst. De lange motorkap, de gestrekte daklijn en de vijfspaaks 21-inchwielen dragen ook bij aan de karakteristieke uitstraling van een elegante Gran Tourer. De zelfverzekerde uitstraling wordt benadrukt door de gebogen taillelijn over de flanken. ‘Denk aan een slapende leeuw – die hoeft niet op jacht te zijn om macht uit te stralen en respect op te roepen. Ook in rust laat hij duidelijk zien waartoe hij in staat is’, lacht Ingenlath.
Nieuwe T-vormige DRL-verlichting
Het gezicht van de Volvo Concept Coupé wordt gekenmerkt door de ‘zwevende’ grille en de koplampen met de nieuwe T-vormige DRL-verlichting. Net als de achterlichten zijn de DRL-lampen onderscheidende, herkenbare elementen van de nieuwe designrichting van Volvo.
‘Het gezicht is nieuw, maar het draagt ook meer dan 85 jaar Volvo-erfgoed met zich mee. Momenteel wordt nog gewerkt aan het definitieve ontwerp van de grille, die volgend jaar samen met de nieuwe XC90 wordt onthuld,’ aldus Ingenlath.
Verwijzingen naar de iconische P1800
De Concept Coupé is voorzien van herkenbare designelementen van de Volvo P1800 uit de jaren zestig. ‘Het is de plicht van een auto-ontwerper om het erfgoed van het merk in het design te laten terugkomen. De P1800 is een iconische Volvo die bekendstaat om zijn prachtige vormen en details. Het toepassen van designelementen van de P1800 heeft echter niets te maken met retro. Met designelementen uit het verleden creëren we een toekomst waarin pure schoonheid een herkenbaar onderdeel van Volvo’s identiteit is. Dat begint met de Concept Coupé’, zegt Ingenlath.
Sprankelende kristallen versnellingspook
Het blauw-grijze exterieur sluit naadloos aan op het interieur van de Volvo Concept Coupé. Verfijnde, handgemaakte elementen zoals het met leder beklede dashboard, het donkerblauwe geweven tapijt en de houten afwerking worden gecombineerd met prachtig bewerkte metalen details.
‘Handgemaakt kristal is voor mij een van de mooiste voorbeelden van hoogwaardig Scandinavisch design. Ik hou van het idee om dit in een auto toe te passen. De prominente positie van de versnellingspook is ideaal voor deze sprankelende sensatie’, zegt Robin Page, Design Director Interior bij Volvo Car Group. ‘De ambiance in de Concept Coupé is een uitstekend voorbeeld van hoe we Volvo-klanten iets speciaal willen bieden.’
Grote staande touchscreen
Het studiemodel laat ook zien hoe Volvo denkt over toekomstige bedieningselementen. In de Concept Coupé werkt een grote, staande touchscreen in de middenconsole optimaal samen met een adaptieve display en een head-updisplay in het zichtveld van de bestuurder.
‘Dit is een naadloze samenwerking van systemen die we in de nieuwe generatie modellen zullen terugzien. Het gaat hier om een plezierige vorm van interactie, zonder dat de bestuurder wordt afgeleid. Met nieuwe vormen van connectiviteit worden onze auto’s leuker en veiliger’, aldus Thomas Ingenlath.
De Scalable Product Architecture is ook berekend op volledig autonoom rijden. De eerste functies van autonome besturing – bedoeld om ongevallen te voorkomen en het rijden comfortabeler te maken – worden in 2014 geïntroduceerd. Het doel van Volvo Cars is om volledig autonome auto’s in 2020 op de weg te hebben.
Plug-in hybrid: krachtig en efficiënt
De plug-inhybride aandrijflijn in de Concept Coupé weerspiegelt Volvo’s strategie op het gebied van elektrische ondersteuning voor de krachtigste benzineversies. Hiermee liggen de prestaties van de nieuw ontwikkelde viercilinder Drive-E benzinemotor op het niveau van een V8-motor.
De aandrijflijn wordt gevormd door een krachtige 2,0-liter Drive-E benzinemotor met een compressor en een turbo. De benzinemotor werkt samen met een elektromotor die op de achteras is gemonteerd. De aandrijflijn in de Volvo Concept Coupé levert een gecombineerd vermogen van circa 294 kW (400 pk). Het koppel bedraagt meer dan 600 Nm.
Volvo Concept Coupé
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
De designrichting van Thomas Ingenlath:
Haarscherpe expressie van het merk Volvo
Het werk van Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design bij Volvo, is tot nu toe een van de best bewaarde geheimen van het afgelopen jaar. ‘Volvo Cars was al bezig met een flinke transformatie toen ik in 2012 begon. Samen met mijn team heb ik sindsdien gefocust op verdere vernieuwing van de designtaal, om de uitstraling van dit prachtige merk in de gewenste richting te sturen’, aldus Ingenlath, die in een interview zijn visie geeft op zijn design aanpak.
Waarom Volvo Cars?
‘Wie mij kent, weet dat Volvo voor mij de perfecte match is. Ik waai niet met alle winden mee en ik switch niet om de haverklap naar weer een ander schreeuwerig design. Ik ben bedachtzaam. Ik ga liever voor het intellect onder de oppervlakte. Als je dat goed doet, dan ontstaat de esthetiek vanzelf.’
‘Volvo is een merk met menselijke waarden en met een exceptioneel lange historie. Het is een grote uitdaging om een nieuwe designexpressie te ontwikkelen die de gevestigde merkwaarden in zich heeft, maar ook de ontwikkeling tot een onderscheidend premium merk in gang zet.’
Wat is uw visie op Scandinavisch design?
‘Nou, nu Volvo Cars nog het enige Zweedse automerk is, zijn we in feite ook de enige autoproducent die Scandinavisch design vertegenwoordigt. Het is de kunst om daarvan een moderne en begerenswaardige interpretatie te creëren.’
‘In mijn ogen is Scandinavisch design, vanuit de optiek van Volvo, sterk verankerd in de normen en waarden van de Zweedse samenleving en in de sterk op de natuur georiënteerde levenswijze. Onze aanpak behelst niet alleen het doorvoeren van kenmerkende items en details van Scandinavisch design in het uiterlijk van onze auto’s. Het is onze taak om de diepere waarden te doorgronden die Scandinavisch design zo speciaal maken en daarvan een vertaalslag te maken naar autodesign.’
Hoe pakt u dat aan?
‘Scandinavisch design dankt zijn aantrekkingskracht aan de perfecte afwerking en het oog voor detail. Zeer nauwgezet werk afleveren en constante kwaliteit bieden zijn ook de eerste vereisten om je te kwalificeren als producent van een premium merk.’
Leg de nieuwe designrichting eens uit.
‘Naar mijn mening heeft Volvo-design altijd een zekere autoriteit gehad. Die rustige, intelligente en sterke kant van ons merk willen we versterken met krachtige, modernere en expressieve elementen. De Concept Coupé laat duidelijk zien in welke richting wij denken.’
‘Outdoor-activiteiten vormen een wezenlijk deel van de Zweedse manier van leven. We gaan door met het verfijnen van Volvo’s sterke reputatie op dit vlak, maar dan wel in een moderner jasje. We moeten van functionaliteit een emotionele ervaring maken. Net als een exclusief donzen winterjack moeten onze modellen een sterk gevoel van verfijning uitstralen, met onderliggende kracht en functionaliteit.’
‘Creativiteit gedijt goed in de Zweedse maatschappij. Het uit zich niet alleen in design en technologie, maar ook in de mode, de muziek en de kunst. We laten ons inspireren voor het creëren van nieuwe vormen van bereikbare luxe. Onze toekomstige modellen zullen aantonen dat er nieuwe, opwindende manieren zijn om de ziel van Zweden te uiten.’
Welke mogelijkheden biedt de nieuwe Scalable Product Architecture voor de vormgevers?
‘De nieuwe architectuur maakt de grote proporties mogelijk die belangrijk zijn om de premium look te krijgen. De afstand tussen dashboard en vooras is royaler dan bij elke andere structuur waarmee ik voorheen heb gewerkt. Dit biedt ons de kans om ons te meten met andere premium merken als het aankomt op designverhoudingen.’
‘De plaats van de heup in de auto is een ander voorbeeld. Die is laag genoeg om het profiel te scheppen van een stijlvolle sedan zonder dat de hoofdruimte in het geding komt.’
Wat zijn de meest in het oog springende punten van het nieuwe design?
‘Elk sterk merk heeft duidelijke visuele kenmerken die uniek zijn voor het merk. Toekomstige Volvo’s worden gekenmerkt door een opvallend metalen logo in de grille, geflankeerd door de T-vormige dagrijverlichting. De lange motorkap met zijn nieuwe lay-out, de gebogen lijn van voor naar achter over de flanken en de scherpe lijn onderlangs de zijruiten die doorloopt tot aan de achterlichten zijn andere karakteristiek designelementen. Ze dragen stuk voor stuk bij aan het krachtige voorkomen. De eenvoud van het design, zowel in het interieur als het exterieur, hebben een sterk verband met de Scandinavische manier van leven.’
En het interieur?
‘We gaan door met het premium gevoel dat in de V40 is te vinden. De nieuwe interface met een grote, centrale touchscreen in de middenconsole maakt de meeste knoppen overbodig. Deze eenvoud van de bediening past perfect bij ons Scandinavisch design-erfgoed. De vrijkomende ruimte kunnen we benutten om het interieur met nieuwe vormen een luxe uitstraling te geven.’
‘We houden vast aan onze visie dat Volvo-rijders zich speciaal moeten voelen door de mix van klassiek vakmanschap in de afwerking en karakteristieke, verrassende details.’
Haarscherpe expressie van het merk Volvo
Het werk van Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design bij Volvo, is tot nu toe een van de best bewaarde geheimen van het afgelopen jaar. ‘Volvo Cars was al bezig met een flinke transformatie toen ik in 2012 begon. Samen met mijn team heb ik sindsdien gefocust op verdere vernieuwing van de designtaal, om de uitstraling van dit prachtige merk in de gewenste richting te sturen’, aldus Ingenlath, die in een interview zijn visie geeft op zijn design aanpak.
Waarom Volvo Cars?
‘Wie mij kent, weet dat Volvo voor mij de perfecte match is. Ik waai niet met alle winden mee en ik switch niet om de haverklap naar weer een ander schreeuwerig design. Ik ben bedachtzaam. Ik ga liever voor het intellect onder de oppervlakte. Als je dat goed doet, dan ontstaat de esthetiek vanzelf.’
‘Volvo is een merk met menselijke waarden en met een exceptioneel lange historie. Het is een grote uitdaging om een nieuwe designexpressie te ontwikkelen die de gevestigde merkwaarden in zich heeft, maar ook de ontwikkeling tot een onderscheidend premium merk in gang zet.’
Wat is uw visie op Scandinavisch design?
‘Nou, nu Volvo Cars nog het enige Zweedse automerk is, zijn we in feite ook de enige autoproducent die Scandinavisch design vertegenwoordigt. Het is de kunst om daarvan een moderne en begerenswaardige interpretatie te creëren.’
‘In mijn ogen is Scandinavisch design, vanuit de optiek van Volvo, sterk verankerd in de normen en waarden van de Zweedse samenleving en in de sterk op de natuur georiënteerde levenswijze. Onze aanpak behelst niet alleen het doorvoeren van kenmerkende items en details van Scandinavisch design in het uiterlijk van onze auto’s. Het is onze taak om de diepere waarden te doorgronden die Scandinavisch design zo speciaal maken en daarvan een vertaalslag te maken naar autodesign.’
Hoe pakt u dat aan?
‘Scandinavisch design dankt zijn aantrekkingskracht aan de perfecte afwerking en het oog voor detail. Zeer nauwgezet werk afleveren en constante kwaliteit bieden zijn ook de eerste vereisten om je te kwalificeren als producent van een premium merk.’
Leg de nieuwe designrichting eens uit.
‘Naar mijn mening heeft Volvo-design altijd een zekere autoriteit gehad. Die rustige, intelligente en sterke kant van ons merk willen we versterken met krachtige, modernere en expressieve elementen. De Concept Coupé laat duidelijk zien in welke richting wij denken.’
‘Outdoor-activiteiten vormen een wezenlijk deel van de Zweedse manier van leven. We gaan door met het verfijnen van Volvo’s sterke reputatie op dit vlak, maar dan wel in een moderner jasje. We moeten van functionaliteit een emotionele ervaring maken. Net als een exclusief donzen winterjack moeten onze modellen een sterk gevoel van verfijning uitstralen, met onderliggende kracht en functionaliteit.’
‘Creativiteit gedijt goed in de Zweedse maatschappij. Het uit zich niet alleen in design en technologie, maar ook in de mode, de muziek en de kunst. We laten ons inspireren voor het creëren van nieuwe vormen van bereikbare luxe. Onze toekomstige modellen zullen aantonen dat er nieuwe, opwindende manieren zijn om de ziel van Zweden te uiten.’
Welke mogelijkheden biedt de nieuwe Scalable Product Architecture voor de vormgevers?
‘De nieuwe architectuur maakt de grote proporties mogelijk die belangrijk zijn om de premium look te krijgen. De afstand tussen dashboard en vooras is royaler dan bij elke andere structuur waarmee ik voorheen heb gewerkt. Dit biedt ons de kans om ons te meten met andere premium merken als het aankomt op designverhoudingen.’
‘De plaats van de heup in de auto is een ander voorbeeld. Die is laag genoeg om het profiel te scheppen van een stijlvolle sedan zonder dat de hoofdruimte in het geding komt.’
Wat zijn de meest in het oog springende punten van het nieuwe design?
‘Elk sterk merk heeft duidelijke visuele kenmerken die uniek zijn voor het merk. Toekomstige Volvo’s worden gekenmerkt door een opvallend metalen logo in de grille, geflankeerd door de T-vormige dagrijverlichting. De lange motorkap met zijn nieuwe lay-out, de gebogen lijn van voor naar achter over de flanken en de scherpe lijn onderlangs de zijruiten die doorloopt tot aan de achterlichten zijn andere karakteristiek designelementen. Ze dragen stuk voor stuk bij aan het krachtige voorkomen. De eenvoud van het design, zowel in het interieur als het exterieur, hebben een sterk verband met de Scandinavische manier van leven.’
En het interieur?
‘We gaan door met het premium gevoel dat in de V40 is te vinden. De nieuwe interface met een grote, centrale touchscreen in de middenconsole maakt de meeste knoppen overbodig. Deze eenvoud van de bediening past perfect bij ons Scandinavisch design-erfgoed. De vrijkomende ruimte kunnen we benutten om het interieur met nieuwe vormen een luxe uitstraling te geven.’
‘We houden vast aan onze visie dat Volvo-rijders zich speciaal moeten voelen door de mix van klassiek vakmanschap in de afwerking en karakteristieke, verrassende details.’
Immers ... VOLVO4LIFE
- Rob Bakker
- 5th Gear member
Verschrikkelijk mooi, maar als je een vergelijking wil maken met de VAG groep... voor mij het stuur 

S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)

V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Nieuwe designrichting voor meer emotie
Volvo Concept Coupé eerste voorbode nieuwe XC90
De Concept Coupé is het eerste, expressieve voorbeeld van de nieuwe richting waarin Volvo zich wil ontwikkelen. Daarin is design van groter strategisch belang omdat het merk Volvo meer emotie wil oproepen bij de doelgroep.
‘Ons plan om het merk verder te ontwikkelen draait om een visie waarin Volvo nog meer een premiummerk wordt. Een van de belangrijkste elementen in deze strategie is dat we gebruikmaken van de emotionele dynamiek van ons op de mens gerichte erfgoed’, aldus Alain Visser, Senior Vice President Marketing, Sales en Customer Service bij Volvo Car Group. Hij vervolgt: ‘Een nadrukkelijker premium imago is essentieel om de ontwikkeling naar een jaarlijks verkoopvolume van 800.000 auto’s op gang te brengen. Het ondersteunt ook onze prijsstelling ten opzichte van onze concurrenten in het premiumsegment.’
Voortbouwen op recente successen
De introductie van de Volvo V40 in 2012 was de eerste stap in deze richting. De positieve reacties in de media en van klanten benadrukken dat Volvo als toonaangevend merk gezien wordt op een aantal belangrijke gebieden, onder meer dat van design.
De komende introductie van de nieuwe, schaalbare architectuur stelt Volvo in staat om de ontwikkeling naar een hoger niveau te versnellen. De Volvo Concept Coupé is de eerste van drie conceptauto’s die de mogelijkheden van de nieuwe Scalable Product Architecture (SPA) toont. Ze zijn de voorbodes van de geheel nieuwe XC90, die Volvo in 2014 introduceert.
Technologie die emotie oproept
De nieuwe, door Volvo zelf ontwikkelde architectuur en het eveneens door Volvo ontwikkelde motorengamma moeten zorgen voor een sterkere emotionele expressie van het merk. Zowel als het gaat om het ontwerp van de carrosserie als voor de nieuwe benadering van het interieur, het gebruiksgemak van de bedieningselementen en de connectiviteit.
‘Volvo’s unieke op de mens gerichte benadering en het streven naar meer emotie in het design gaan perfect samen. Zorgzame, mensgerichte waarden van Volvo zijn een geïntegreerd onderdeel van de Scandinavische cultuur en levensstijl. De uitdaging is om dit uit te drukken met een meer uitgesproken, onderscheidend design. Dat is ook een zeer belangrijk criterium voor kopers van premiumauto's’, aldus Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design bij Volvo Car Group.
Ontwerp creëert premium aantrekkingskracht
Premiummerken baseren zich op een complexe mix van rationele, kwalitatieve parameters en sterke emotionele waarden die de auto’s aantrekkelijk maken voor de gebruiker. Er zijn diverse merken die zich hebben ontwikkeld van mainstream tot premium door een sterkere focus op design.
‘Case studies van merken die een soortgelijke ontwikkeling hebben doorgemaakt, geven ons waardevolle informatie over de mechanismen die ervoor zorgen dat consumenten bepaalde auto’s als premium zien. Dat vormt, samen met ons eigen onderzoek van het beeld dat mensen van Volvo hebben, een waardevolle basis voor de ontwikkeling van ons design’, aldus Alain Visser.
Rationele eigenschappen met toegevoegde emotionele waarde
Het emotionele aspect is belangrijk bij het ontwikkelen van de eigenschappen die consumenten van Volvo verwachten:
• De focus op veiligheid is verschoven van het bieden van passieve bescherming in het slechtste geval naar het creëren van functies die de bestuurder ondersteunen en de gebruikerservaring verbeteren.
• Moderne zorg voor het milieu waarbij lage emissies en minder brandstofverbruik worden gecombineerd met een betere rijervaring – bijvoorbeeld door middel van ingenieuze plug-inhybridetechnologie.
• De klassieke functionaliteit is méér dan praktische bruikbaarheid. Volvo’s benadering is om voorzieningen op de mens te richten zodat die het gebruik in het hedendaagse hectische leven gemakkelijker maken voor de gebruiker.
‘Betrouwbare functionaliteit is voor Scandinavische ontwerpers altijd een voorwaarde waaraan niet getornd kan worden. Hier moeten ontwerpen voldoen in de harde realiteit die nauwkeurige aandacht vereist voor detail en kwaliteit’, zegt Thomas Ingenlath. ‘Door dit te combineren met onderscheidend design dat is geïnspireerd door de unieke Scandinavische cultuur, hebben wij een concurrentievoordeel ten opzichte van onze concurrenten. Je zou kunnen zeggen dat we blijven doen wat Volvo altijd heeft gedaan. Maar dan nog veel beter en met veel meer emotie.’
Volvo Concept Coupé eerste voorbode nieuwe XC90
De Concept Coupé is het eerste, expressieve voorbeeld van de nieuwe richting waarin Volvo zich wil ontwikkelen. Daarin is design van groter strategisch belang omdat het merk Volvo meer emotie wil oproepen bij de doelgroep.
‘Ons plan om het merk verder te ontwikkelen draait om een visie waarin Volvo nog meer een premiummerk wordt. Een van de belangrijkste elementen in deze strategie is dat we gebruikmaken van de emotionele dynamiek van ons op de mens gerichte erfgoed’, aldus Alain Visser, Senior Vice President Marketing, Sales en Customer Service bij Volvo Car Group. Hij vervolgt: ‘Een nadrukkelijker premium imago is essentieel om de ontwikkeling naar een jaarlijks verkoopvolume van 800.000 auto’s op gang te brengen. Het ondersteunt ook onze prijsstelling ten opzichte van onze concurrenten in het premiumsegment.’
Voortbouwen op recente successen
De introductie van de Volvo V40 in 2012 was de eerste stap in deze richting. De positieve reacties in de media en van klanten benadrukken dat Volvo als toonaangevend merk gezien wordt op een aantal belangrijke gebieden, onder meer dat van design.
De komende introductie van de nieuwe, schaalbare architectuur stelt Volvo in staat om de ontwikkeling naar een hoger niveau te versnellen. De Volvo Concept Coupé is de eerste van drie conceptauto’s die de mogelijkheden van de nieuwe Scalable Product Architecture (SPA) toont. Ze zijn de voorbodes van de geheel nieuwe XC90, die Volvo in 2014 introduceert.
Technologie die emotie oproept
De nieuwe, door Volvo zelf ontwikkelde architectuur en het eveneens door Volvo ontwikkelde motorengamma moeten zorgen voor een sterkere emotionele expressie van het merk. Zowel als het gaat om het ontwerp van de carrosserie als voor de nieuwe benadering van het interieur, het gebruiksgemak van de bedieningselementen en de connectiviteit.
‘Volvo’s unieke op de mens gerichte benadering en het streven naar meer emotie in het design gaan perfect samen. Zorgzame, mensgerichte waarden van Volvo zijn een geïntegreerd onderdeel van de Scandinavische cultuur en levensstijl. De uitdaging is om dit uit te drukken met een meer uitgesproken, onderscheidend design. Dat is ook een zeer belangrijk criterium voor kopers van premiumauto's’, aldus Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design bij Volvo Car Group.
Ontwerp creëert premium aantrekkingskracht
Premiummerken baseren zich op een complexe mix van rationele, kwalitatieve parameters en sterke emotionele waarden die de auto’s aantrekkelijk maken voor de gebruiker. Er zijn diverse merken die zich hebben ontwikkeld van mainstream tot premium door een sterkere focus op design.
‘Case studies van merken die een soortgelijke ontwikkeling hebben doorgemaakt, geven ons waardevolle informatie over de mechanismen die ervoor zorgen dat consumenten bepaalde auto’s als premium zien. Dat vormt, samen met ons eigen onderzoek van het beeld dat mensen van Volvo hebben, een waardevolle basis voor de ontwikkeling van ons design’, aldus Alain Visser.
Rationele eigenschappen met toegevoegde emotionele waarde
Het emotionele aspect is belangrijk bij het ontwikkelen van de eigenschappen die consumenten van Volvo verwachten:
• De focus op veiligheid is verschoven van het bieden van passieve bescherming in het slechtste geval naar het creëren van functies die de bestuurder ondersteunen en de gebruikerservaring verbeteren.
• Moderne zorg voor het milieu waarbij lage emissies en minder brandstofverbruik worden gecombineerd met een betere rijervaring – bijvoorbeeld door middel van ingenieuze plug-inhybridetechnologie.
• De klassieke functionaliteit is méér dan praktische bruikbaarheid. Volvo’s benadering is om voorzieningen op de mens te richten zodat die het gebruik in het hedendaagse hectische leven gemakkelijker maken voor de gebruiker.
‘Betrouwbare functionaliteit is voor Scandinavische ontwerpers altijd een voorwaarde waaraan niet getornd kan worden. Hier moeten ontwerpen voldoen in de harde realiteit die nauwkeurige aandacht vereist voor detail en kwaliteit’, zegt Thomas Ingenlath. ‘Door dit te combineren met onderscheidend design dat is geïnspireerd door de unieke Scandinavische cultuur, hebben wij een concurrentievoordeel ten opzichte van onze concurrenten. Je zou kunnen zeggen dat we blijven doen wat Volvo altijd heeft gedaan. Maar dan nog veel beter en met veel meer emotie.’
Immers ... VOLVO4LIFE
-
- 6th Gear member
Heel erg mooie auto.. Toekomst ziet er goed uit.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- dbt
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Wow, dat ziet er goed uit!
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique
Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT
foto's van mijn V40
Historie in beeld
Voorgaand (lease/privé):
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT
foto's van mijn V40
Historie in beeld
- BillyBob
- 5th Gear member
Wat een bak!!!
Achterkant doet me wat aan Aston Martin denken.
Mag zo voor de deur hier.
Achterkant doet me wat aan Aston Martin denken.
Mag zo voor de deur hier.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
- BillyBob
- 5th Gear member
En... toch weer twee klokken in het dashboard.
100.000 keer mooier dan wat ze nu doen.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
- Summum
- 6th Gear member
Jeetje, dit is niet een ontwerp dat veel mensen hadden zien aankomen denk ik! Verrassend is het dus absoluut. Ik moet nog even wennen aan het idee dat het een Volvo is, zonder de logo's had ik dat waarschijnlijk niet geraden...
Neemt niet weg dat het een erg dikke coupé is, ik vind hem de uitstraling van een Amerikaanse muscle car hebben!
Het is natuurlijk "slechts" een designstudie en niet een model dat we daadwerkelijk in productie gaan krijgen ben ik bang. Maar heel interessant om te volgen hoe ze elementen van deze coupé in een XC90 gaan verwerken!
Neemt niet weg dat het een erg dikke coupé is, ik vind hem de uitstraling van een Amerikaanse muscle car hebben!
Het is natuurlijk "slechts" een designstudie en niet een model dat we daadwerkelijk in productie gaan krijgen ben ik bang. Maar heel interessant om te volgen hoe ze elementen van deze coupé in een XC90 gaan verwerken!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- Rob Bakker
- 5th Gear member
Summum, de eerste teasers zijn onthuld bij de presentatie van de Coupe Concept.Summum schreef:.......Maar heel interessant om te volgen hoe ze elementen van deze coupé in een XC90 gaan verwerken!
S60 2.4 AUT 

- guidof
- 4th Gear member
- Contacteer:
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
geen idee óf de auto leverbaar wordt, laat staan dat ik weet wanneer. Maar wat mij betreft; bouwen, nu!Carlsson 900 schreef: Welke motoren?
Wanneer leverbaar ?
Motor? Ik zag dit detail:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Staat in het persbericht:
De plug-inhybride aandrijflijn in de Concept Coupé weerspiegelt Volvo’s strategie op het gebied van elektrische ondersteuning voor de krachtigste benzineversies. Hiermee liggen de prestaties van de nieuw ontwikkelde viercilinder Drive-E benzinemotor op het niveau van een V8-motor.
De aandrijflijn wordt gevormd door een krachtige 2,0-liter Drive-E benzinemotor met een compressor en een turbo. De benzinemotor werkt samen met een elektromotor die op de achteras is gemonteerd. De aandrijflijn in de Volvo Concept Coupé levert een gecombineerd vermogen van circa 294 kW (400 pk). Het koppel bedraagt meer dan 600 Nm.
Immers ... VOLVO4LIFE
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik bedoel maar. Ze lezen echt wel mee op dit forum ......BillyBob schreef:En... toch weer twee klokken in het dashboard.
Mooie auto. Een deetweetje erin met 14% bijtelling en dan moet je eens opletten !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- dutchlimits
- 5th Gear member
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Het lijken er 46 maar zijn er 'maar' 28 
Hier staan ze wel allemaal:
http://www.teknikensvarld.se/bildgaller ... ept-coupe/
en hier foto's van de perspresentatie:
http://www.teknikensvarld.se/bildgaller ... arvisning/

Hier staan ze wel allemaal:
http://www.teknikensvarld.se/bildgaller ... ept-coupe/
en hier foto's van de perspresentatie:
http://www.teknikensvarld.se/bildgaller ... arvisning/
Immers ... VOLVO4LIFE
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
ik heb er 69 gedownload, inclusief schetsen
Hoe vinden jullie de gordel?
Hoe vinden jullie de gordel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- dbt
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Er zitten een aantal leuke details in inderdaadWalter schreef:Hoe vinden jullie de gordel?

VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Voorgaand (lease/privé):
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent