Op vakantie in Italie een flink stuk door de bergen heen gereden. De automaat in stand L gehad om op toeren te houden. Hellingen van 22%. Maar na een tijdje klapte de automaat flink bij terugschakelen naar zijn eerste versnelling. Ik denk dat dit door de temperatuur komt? Vlak voor de vakantie is de automaat nog geflushed bij Gerry Slot.
Na een nachtje stilstaan en gewoon weer rijden in zijn D is het probleem weg, maar wanneer ik weer de bergen in duik komt het euvel na een tijdje weer terug.
Ligt dit inderdaad aan de temperatuur? Een auto en zeker een Volvo moet toch gewoon in de bergen kunnen rijden??
temperatuur automaat
- atlast
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 13.11.2012 - 17:47
- Locatie: Rotterdam
Overigens stond hij voornamelijk in zijn L bij het naarbeneden gaan. Ik wilde namelijk af remmen op de motor. Zodra ik in de bocht moest bij remmen, klapte hij in telkens in zijn eerste versnelling.
Volvo V70 2.4, Automaat, 140 Pk, 2001, 170.000 Km
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Oke in L dus.
Nou zat ik niet in de bergen maar in de heuvels.
Naar boven in D en dus ook naar beneden in D heeft nogal wat remvoering gekost denk ik,ik dacht nog hoe doe je dit eigenlijk, ik heb nog eens eventjes in 3 geprobeerd maar tja ik weet het niet...
In jou geval zou het mooi zijn dat je bv een temp meter van je bak had.
Heb ooit eens vernomen dat er op sommige amerikanen baktemperatuur meters zitten, op te vragen via de BC
Nou zat ik niet in de bergen maar in de heuvels.
Naar boven in D en dus ook naar beneden in D heeft nogal wat remvoering gekost denk ik,ik dacht nog hoe doe je dit eigenlijk, ik heb nog eens eventjes in 3 geprobeerd maar tja ik weet het niet...
In jou geval zou het mooi zijn dat je bv een temp meter van je bak had.
Heb ooit eens vernomen dat er op sommige amerikanen baktemperatuur meters zitten, op te vragen via de BC
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Bij een normale automaat betekent D (bij een vijfbak dus 1, 2, 3, 4, 5) dat alle versnellingen mogen worden gebruikt. Net zo betekent hendelstand 3 dat de auto 1, 2 ,3 mag gebruiken.
Het is dus NIET zo dat omhoog in D betekent omlaag in D: Immers, misschien heeft de bak wel teruggeschakeld tijdens het stijgen omdat hij extra vermogen/koppel nodig had. Als je daalt heeft hij dat niet nodig en zal in de hoogste versnelling schakelen. Je zult dat (helaas) zelf moeten corrigeren door de automaat te verbieden de hoogste versnelling(en) te gebruiken.
De vijfbak gebruikt in stand L de versnellingen 1 en 2. Bovendien probeert hij de laagst mogelijke van die twee te kiezen. Als je dus in L een berg afrijdt en je bijremt zal de bak, zodra dat technisch verantwoord kan, terugschakelen naar de eerste versnelling. Dit is niet fijn.
Ik doe het meestal als volgt:
Omhoog hou ik het toerental in de gaten en schakel eventueel zelf terug. De auto zal namenlijk pas terugschakelen als hij "het" niet meer redt. Ik kan zien wat er voor helling aankomt en terugschakelen voordat het te zwaar wordt.
Omlaag schakel ik net zo ver terug tot de auto niet meer acceleert (met gas los). Ook trek ik de pook vaak in één keer naar L. De bak schakelt toch niet verder terug dan technisch verantwoord is. Als ik dan een bocht aan zie komen waarvoor ik nog verder moet afremmen en vermoed dat de auto wel eens naar één zou willen terugschakelen dan ga ik wat herder door die bocht of ik tik de pook uit L naar 3 vlak voordat de auto zou terugschakelen.
Als je nou zegt: wat een gedoe, koop dan een handbak, dan kan ik dat gedoe alleen maar bevestigen. MAAR 98% van de kilometers rij ik niet in de bergen en dan is een automaat prima (voor mij). Geartronic lijkt me prettiger in de bergen: Daar kun je echt een versnelling vastzetten.
Het is dus NIET zo dat omhoog in D betekent omlaag in D: Immers, misschien heeft de bak wel teruggeschakeld tijdens het stijgen omdat hij extra vermogen/koppel nodig had. Als je daalt heeft hij dat niet nodig en zal in de hoogste versnelling schakelen. Je zult dat (helaas) zelf moeten corrigeren door de automaat te verbieden de hoogste versnelling(en) te gebruiken.
De vijfbak gebruikt in stand L de versnellingen 1 en 2. Bovendien probeert hij de laagst mogelijke van die twee te kiezen. Als je dus in L een berg afrijdt en je bijremt zal de bak, zodra dat technisch verantwoord kan, terugschakelen naar de eerste versnelling. Dit is niet fijn.
Ik doe het meestal als volgt:
Omhoog hou ik het toerental in de gaten en schakel eventueel zelf terug. De auto zal namenlijk pas terugschakelen als hij "het" niet meer redt. Ik kan zien wat er voor helling aankomt en terugschakelen voordat het te zwaar wordt.
Omlaag schakel ik net zo ver terug tot de auto niet meer acceleert (met gas los). Ook trek ik de pook vaak in één keer naar L. De bak schakelt toch niet verder terug dan technisch verantwoord is. Als ik dan een bocht aan zie komen waarvoor ik nog verder moet afremmen en vermoed dat de auto wel eens naar één zou willen terugschakelen dan ga ik wat herder door die bocht of ik tik de pook uit L naar 3 vlak voordat de auto zou terugschakelen.
Als je nou zegt: wat een gedoe, koop dan een handbak, dan kan ik dat gedoe alleen maar bevestigen. MAAR 98% van de kilometers rij ik niet in de bergen en dan is een automaat prima (voor mij). Geartronic lijkt me prettiger in de bergen: Daar kun je echt een versnelling vastzetten.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29645
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Een geartronic is inderdaad veel plezieriger met het rijden in de bergen omdat je zelf de versnelling kan kiezen.
Ik kan mij ook goed voorstellen dat als je dagelijks in bergachtige streken rijdt een handbak makkelijker is.
In ons eigen vlakke en filerijke land is een automaat/geartronic ideaal.
Ik kan mij ook goed voorstellen dat als je dagelijks in bergachtige streken rijdt een handbak makkelijker is.
In ons eigen vlakke en filerijke land is een automaat/geartronic ideaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- TPRPowerflush
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 20.01.2013 - 22:30
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Er is iets wat niemand zich realiseert in deze.
De automaat wordt aangedreven door de krukas, de motor is middels starterkrans verbonden aan de koppelomvormer en die is weer aan de automaat verbonden...
De moraal van het verhaal is, dat ( met name bij D5 modellen en T5 en T modellen ) er lekker veel koppel voorhanden is bij zeer lage toerentallen.
De snelheid van de oliepomp in de automaat is 1 op 1 de snelheid van de krukas...
Dus b.v. 2000 toeren de heuvel op, doet de automaat zeer snel verhitten omdat de oliepomp in de automaat ook slechts 2000 toeren draait en de olie heel langzaam rond kan pompen en dus oververhitting zal kunnen veroorzaken.
Er zitten in de 5 4n 6 traps automaten temperatuur sensoren die meteen een foutmelding zullen geven bij te hoge temperaturen in de bak.
Gelukkig gebruiken zowel Gery als ik volsyntheet ATF en die slaat niet kapot bij hogere temperaturen.
Zou je nu een een minerale olie in de bak hebben, slaat die olie meteen kapot bij zeg 110> graden.
Een volsyntheet heb ik meerdere malen gemeten op meer dan 130 graden...
Denk daar dus goed aan, nooit minerale ATF in de bak ( laten ) doen, en gewoon meer toeren maken bij de heuvel op, en zoals Marcel al zei, je mag gewoon met de standen selector spelen... daar is hij voor.
En vergeet niet, aanhangers zijn een zware belasting voor elke automaat... juist dan moet je rekening houden met die zaken...
Beter 3000 toeren maken dan 2000... vergeet dat niet, dan blijft eea langer heel.
De automaat wordt aangedreven door de krukas, de motor is middels starterkrans verbonden aan de koppelomvormer en die is weer aan de automaat verbonden...
De moraal van het verhaal is, dat ( met name bij D5 modellen en T5 en T modellen ) er lekker veel koppel voorhanden is bij zeer lage toerentallen.
De snelheid van de oliepomp in de automaat is 1 op 1 de snelheid van de krukas...
Dus b.v. 2000 toeren de heuvel op, doet de automaat zeer snel verhitten omdat de oliepomp in de automaat ook slechts 2000 toeren draait en de olie heel langzaam rond kan pompen en dus oververhitting zal kunnen veroorzaken.
Er zitten in de 5 4n 6 traps automaten temperatuur sensoren die meteen een foutmelding zullen geven bij te hoge temperaturen in de bak.
Gelukkig gebruiken zowel Gery als ik volsyntheet ATF en die slaat niet kapot bij hogere temperaturen.
Zou je nu een een minerale olie in de bak hebben, slaat die olie meteen kapot bij zeg 110> graden.
Een volsyntheet heb ik meerdere malen gemeten op meer dan 130 graden...
Denk daar dus goed aan, nooit minerale ATF in de bak ( laten ) doen, en gewoon meer toeren maken bij de heuvel op, en zoals Marcel al zei, je mag gewoon met de standen selector spelen... daar is hij voor.
En vergeet niet, aanhangers zijn een zware belasting voor elke automaat... juist dan moet je rekening houden met die zaken...
Beter 3000 toeren maken dan 2000... vergeet dat niet, dan blijft eea langer heel.
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl
voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
www.tprpowerflush.nl
voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 09.12.2012 - 20:42
- Locatie: Den Helder
Goedemiddag, ik had dit topic gelezen voor ik 2 weken geleden op vakantie ging. En prompt bij de eerste helling die ik in Zuid Frankrijk opreed kreeg ik ook een schok/klap uit de automaat. Ik had hem voor de helling in z'n 4 gezet en daarvoor pas 100km gereden dus aan de temp. zal het volgens mij niet gelegen kunnen hebben.
Volvo assistance nog even gebeld maar die zeiden dat ik door kon rijden. Ik had verder geen last met de automaat alleen wanneer ik een berg opging, of die nou in z'n 3-4 of L stond elke keer een klap.
Heb hem zojuist weer opgehaald bij de garage in NL (in Frankrijk hadden ze geen tijd), er is nieuwe software ingeladen en dat zou het probleem verholpen moeten hebben. Is alleen beetje lastig testen hier in Nederland....
Is nu alleen jammer dat ik niet weet of ik zelf iets verkeerd heb gedaan en daardoor een fout heb veroorzaakt of dat er al iets mis was in de software.
Volvo assistance nog even gebeld maar die zeiden dat ik door kon rijden. Ik had verder geen last met de automaat alleen wanneer ik een berg opging, of die nou in z'n 3-4 of L stond elke keer een klap.
Heb hem zojuist weer opgehaald bij de garage in NL (in Frankrijk hadden ze geen tijd), er is nieuwe software ingeladen en dat zou het probleem verholpen moeten hebben. Is alleen beetje lastig testen hier in Nederland....
Is nu alleen jammer dat ik niet weet of ik zelf iets verkeerd heb gedaan en daardoor een fout heb veroorzaakt of dat er al iets mis was in de software.