Ervaringen gevraagd reinigingsadditieven en olietoeving

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
...

Om m'n S60 te belonen voor bijna 280.000 kilometers, zit ik te denken om direct voor de komende onderhoudsbeurt een aantal toevoegingen van Bardahl te gebruiken.

Ik zit te denken aan de:
- EGR Cleaning Valve KIT
- Common Rail Diesel Injector Cleaner
- Engine Tune Up & Flush

De olietoevoeging wil ik dan 300km voor de onderhoudsbeurt toevoegen, zodat die z'n werk kan doen en bij de beurt wordt de olie ververst. De EGR cleaning kit en brandstoftoevoeging direct hiervoor of er na.

Reden: de buis in het inlaat traject, waar de EGR op uit komt, heb ik zelf handmatig gereinigd. Maar het hele traject ben ik niet aan begonnen. En de D5 klinkt wat rauw naar mijn idee. Geen olieverbruik en brandstofverbruik is gemiddeld zo'n 1:15 aan de pomp gemeten (nagenoeg gelijk gebleven over 60.000km).

Ik heb zelf niets dan goede verhalen gehoord over Bardahl, maar zijn er hier mensen die ervaring hebben in gebruik met de D5 motor?
lint
Geartronic member

Ik heb geen ervaringen met Bardahl, de Volvodealer gebruikt producten van Forte.

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Producten/Auto.html
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
edraket
7th Gear member

Bardahl is al heel erg oud, zeker jaren 60, maar misschien nog wel ouder. Producten zijn gewoon prima. Maar ik heb altijd mijn twijfels bij producten die je inlaat traject reinigen. Alles wat los wordt geweekt gaat namelijk door de motor heen en komt uiteindelijk in je uitlaat terecht. Niet echt lekker voor de motor, en je zou er zelfs schade door kunnen krijgen.

Motorolie flush gaat meestal goed, en maakt de motor van binnen vaak wat schoner. Maar Ook dit kan in sommige gevallen schade veroorzaken door loskomende stukjes aangekoekt vuil wat bijvoorbeeld een oliekanaal verstopt. Regelmatig een nieuwe motor flushen ok, maar een oude motor die nog nooit gedaan is zou ik niet doen. Hoe vaak gebeurt het niet met automaat bakken. Na de spoeling schakelt hij voor even wat beter, maar vaak overlijdt de bak niet lang erna. Rara hoe kan dat...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
...

Ik heb inderdaad ook zo m'n twijfels bij het reinigingsmiddel voor de egr. Alle rotzooi gaat inderdaad opnieuw door je motor heen. Nadeel is dat de egr bij 280.000 redelijk verstopt zal zijn en handmatig reinigen (alles loshalen en ultrasoon reinigen, ik heb ergens een Poolse instructiefilm gezien) is wel een rotwerkje. Komt bij je met handmatig reinigen inwendige vervuiling in het blok dan niet aan kan pakken.

De olietoevoeging zie ik zelf nog het meeste zitten. Helemaal omdat de olie direct erna volledig ververst wordt.

Forte ken ik overigens nog, maar dan vooral voor het reinigen van de verstuivers. De Ford dealer gebruikte dit destijds, maar die hadden met de eerste generatie common-rail ook wat meer problemen met de verstuivers, veroorzaakt door fijn slijpsel van een slechte brandstofpomp (vroeg of laat gingen toch alle vier de verstuivers). Was wel goed spul en de motor draaide er in ieder geval stiller door na gebruik.

Een paar jaar terug had ik de ruimte en mogelijkheid het hele inlaattraject los te halen, maar sleutelen op straat in Almere wordt keihard afgestraft, ook al leg je plastic etc. onder auto om elk oliedruppeltje op te vangen.
Freek63
2nd Gear member

Forté is tegenwoordig ook bij parts4swedes.nl verkrijgbaar.
jeroenbunte
1st Gear member

De Common Rail Diesel Injector Cleaner kan je rustig gebruiken, dat is echt super goed spul. je merkt echt een verschil zelfs mijn vrouw merkte het in haar auto, en die merkt normaal nooit wat haha.

Verder heb ik de hydrolic valve lifter cleaner toegevoegd, omdat dat bij mijn D5 euro 4 een gevoelig punt is.

En momenteel gebruik ik de turbo reiniger van Bardahl. Erg duur spul trouwens., 73 euro voor een blikje is wel heel erg veel geld. Maar hij lijkt wat sneller op het gas te reageren, vooral in lage toerentallen......

De engine flush was ik van plan de volgende verversing ook te gebruiken.

De EGR cleaner vind ik ook altijd een beetje riskant. Ik heb mijn EGR en inlaattraject/kleppendeksel open gehad om schoon te maken en er zat totaal geen noemenswaardige vervuiling in. Maar inderdaad er zijn exemplaren bij waar hij bijna helemaal zit dicht geroet en daar moet je dan wel iets mee.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Oceanracer
Geartronic member

Ik ga binnenkort deze van Forté gebruiken bij m'n lesauto. Ook voor een verbetering van de trekkracht bij lage toeren. Bedoeling is op 23 september.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
...

Freek63 schreef:Forté is tegenwoordig ook bij parts4swedes.nl verkrijgbaar.
Bedankt voor de tip! Ik zie dat ze daar een combinatie hebben voor de motor flush en een toevoeging voor de nieuwe olie: Forté Clean & Protect.
jeroenbunte schreef:Verder heb ik de hydrolic valve lifter cleaner toegevoegd, omdat dat bij mijn D5 euro 4 een gevoelig punt is.
Is dat de Wynn's Hydraulic Valve Lifter Threatmen geweest? Ik heb zelf een euro 3 D5, heeft het hierbij ook nut?
Oceanracer schreef:Ik ga binnenkort deze van Forté gebruiken bij m'n lesauto. Ook voor een verbetering van de trekkracht bij lage toeren. Bedoeling is op 23 september.
De turbo cleaner sla ik persoonlijk over. Variabele turbo's gaan meestal vastzitten door het rijden met te weinig toerentallen, maar het nieuwe rijden gaat er bij mij niet echt in :wink:
TheSaint77
2nd Gear member
Contacteer:

Ik had een melding op het dashboard van de V50 D5 uit 2009; "motorsysteem service vereist". Bij de Tsjechische dealer aangekomen kwamen deze tot de conclusie dat de wervelklep vervangen moest worden. Nadat dat gedaan was en ik de oude onderdelen bekeek, zag ik behoorlijk wat roetaanslag. Dat was bij 180.000km. De motor leek fitter na deze actie.

Na een paar honderd kilometer had ik dezelfde melding helaas weer terug. Alhoewel de auto vrijwel enkel op grote ritten gebruikt is tot nu toe. Dat zie je overal aan.

Ik ga sowieso langs bij de dealer om dat eens te laten uitlezen. Maar ik krijg wel sterk de indruk dat de EGR hier een oorzaak zou kunnen hebben.
http://volvolvo.nl

Volvo V50 D5 Geartronic Momentum in Maple Red MY2009
Volvo C70 2.0T Coupé in Graphite Grey Met. MY2000
jeroenbunte
1st Gear member

Nee die Hydrolic Valve lifter was ook van Bardahl. Of dat voor de ''oude'' D5 ook zin heeft? geen idee, klepstoters waren bij deze motoren nooit een probleem.

De VNT gaan niet zozeer vast zitten van het nieuwe rijden maar van een combinatie van factoren o.a. te weinig verschil in toerental. Af en toe een keer van onderuit de toeren in een en dezelfde versnelling doorhalen zodat de schoepjes in alle standen worden bewogen.... Van het nieuwe rijden krijgt ie wel meer roetaanslag waardoor schoepjes dan ook wel weer vaster komen te zitten.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
jeroenbunte
1st Gear member

Nog even dit: let op bij de Forte motor flush, volgens mij is 1 flesje niet genoeg voor een D5
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gast

Bij Forte alleen al 9 flesjes om bij de brandstof te gooien, die veel het zelfde beloven.
Schoonmaken..... en dan verwijzen ze ook nog eens naar hun andere producten.
Waarom maken ze niet een product (in 1 flesje) die alles doet? Ik weet het antwoord al. :cry:
TheSaint77
2nd Gear member
Contacteer:

Gewoon af en toe premium brandstof tanken. Lijkt mij ook goed voor het systeem.
http://volvolvo.nl

Volvo V50 D5 Geartronic Momentum in Maple Red MY2009
Volvo C70 2.0T Coupé in Graphite Grey Met. MY2000
...

Ik tank altijd bij de BP. Als er al wat anders in gaat gebeurt dat meestal bij een pomp langs de snelweg en net voldoende om de dag er op weer gewoon met wat korting de tank helemaal vol te gooien bij de BP.

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen alleen de Forte motor flush te gebruiken. Zojuist de auto bij de dealer ingeleverd voor de 280.000 beurt en vervanging een draagarm, maar zelf de motor flush nog even er in gegooid en de auto een half uur stationair laten draaien. De monteur houdt er rekening mee en zou de auto met zo min mogelijk toeren de garage in rijden, als eerste de olie verwisselen en de oude olie lekker de tijd geven om goed uit te lekken.

De dealer gebruikt al standaard bij elke beurt een reinigingsaditief voor het brandstofsysteem en de verstuivers.

Ik verwissel dit weekend zelf nog even de remblokken voor (scheelt toch weer wat in de rekening en de auto mag ook een hobby blijven) en als het weer enigzins mee zit, haal ik de egr koeler etc. los en ga ik die handmatig reinigen. Vorige keer heb ik alleen de slangen vanaf de egr koeler naar het spruitstuk gereinigd. Alleen het intlaatspruitstuk moet ik me dan nog een keer aan wagen, maar het zit bij de Volvo allemaal wat ingewikkelder in elkaar dan de Mondeo 2.0 tddi en tdci waar ik jaren terug alles handmatig gereinigd heb.
...

Inmiddels de auto weer terug en net een blij kind.

Volgens de monteur was het brandstoffilter behoorlijk vervuild. Helaas ben ik zo stom geweest om een aantal keren zo'n beetje tot op de laatste druppel in de tank door te rijden. Zal me niets verbazen dat het vervuilde filter daar aan lag.

Auto lijkt nu met de kilometer lekkerder en stiller te gaan lopen. Zal natuurlijk nooit weten wat nou het grootste effect had: de reguliere onderhoudsbeurt of de motor flush, maar zoals het nu uitgevoerd is kan het nooit verkeerd geweest zijn.

EGR vanaf het uitlaatspruitstuk tot aan het inlaatspruitstuk staan nog steeds op de nominatie, maar wel even nieuwe pakkingen bestellen voordat ik enthousiast alles open schroef.
Erwin-S60
2nd Gear member

Ooit Slick 50 gebruikt..nooit aan beginnen.
Bover
8th Gear member

Je kunt ook een air intake doen om alles schoon te maken inside je motor. dat heeft een geweldig resultaat.
Zie link http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... e=3#post29
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”