LPG installatie plaatsen: waar moet ik op letten?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
JachtgroeneVolvo
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 31.08.2013 - 22:08
Locatie: Regio Zwolle

Ik heb sinds kort een V70 uit 2005 met 65.000 km. 2.4 benzine motor. Ik zit er over te denken om een LPG-installatie in te laten bouwen bij Boertien Wezep. Waar moet ik op letten? Tips, kritische vragen, voor- en nadelen, enz.
Alvast bedankt!
V70 2.4 2005 Cedar Green 83.000 km
V70 2.5 D 2001 Ash Gold 380.000 km
V40 2.0 D 1999 Dark Olive 225.000 km
Candisa
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39

3 nadelen van mijn installatie die voorkomen konden worden bij installatie (kan nog opgelost worden, maar tegen zijn prijs):
- LPG/Benzine knopje/indicator op een plaats die je ziet van achter het stuur (zit bij mij verscholen achter het stuur)
- LPG-tankinhoudmeter met voldoende onderverdeling en zichtbaar van achter het stuur (bij mij verscholen en slechts 4 ledjes, waarvan er al maar ééntje meer brandt als de tank nog bijna halfvol zit!)
- Voldoende grote tank (bij mij ringtankje van 51l bruto, dus slechts 40l netto, waarvan slechts 25-30L bruikbaar dankzij het onnauwkeurige metertje)

Dat knopje/metertje, dat laat ik nu maar gewoon zitten, een gat in mijn dashboard, daar ben ik niet voor te vinden en aangezien ik weet dat ik met een volle tank àltijd makkelijk 300km ver moet raken, gebruik ik dus gewoon de dagteller en grijp ik na hooguit 250km in (tanken of omschakelen naar benzine), soms blijkt dat niets te vroeg, soms krijg ik er maar een halve tank bij...

Vooral de kleine tank vind ik érg ongemakkelijk, aangezien LPG 's nachts en op zondag een stuk minder verkrijgbaar is (enkel langs de snelweg), met als gevolg dat je vaak alsnog op benzine moet gaan rijden... Zit je mooi voor l*l met je LPG-installatie, alsnog 2,5x zo dure brandstof te verstoken...
Tenzij je dus een vaste baan hebt die je toelaat voor of na het werk nog binnen de openingsuren langs een pompstation met LPG te passeren, zou ik dus absoluut niet voor een dergelijke kleine ringtank kiezen.
Laat je dus zeker informeren wat het absolute maximum is dat je netto kwijt kunt in de reservewielbak (rekening houdend dat dat reservewiel dan alsnog in je kofferbak belandt!), of ga anders gewoon voor een grote cilindrische tank in de koffer (neemt plaats in, maar het reservewiel blijft wel gewoon op zijn plek!)...

Verder zit bij mij de vulaansluiting helemaal onderaan in het zwarte deel van de bumper, achter het tankklepje ware nog zo netjes en handig geweest...

Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
Gebruikersavatar
hugha002
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 06.07.2012 - 20:25
Locatie: Noord Drenthe

Bij mij is de LED indicator (4 groene en 1 rode) geplaatst bij de versnellingspook.
Een goede positie.

Ik heb een ringtank van bruto 69 l op de plaats van het reservewiel, netto ongeveer 55 l. Dit is voldoende voor een reikwijdte van ongeveer 450 km, ga daar maar van uit. Een verbruik van 1 op 10 haal ik niet, hoe rustig ik ook rij, gemiddeld haal ik op 1 op 9. Het reservewiel heb ik nog wel en ligt los in de achterbak.

Persoonlijk zou ik niet voor een cilindrische tank kiezen omdat deze vast in de kofferbak ligt, en als je de bank neergeklapt wil hebben omdat je net bij de IKEA bent geweest bijvoorbeeld, dan gaat het niet passen. Het is dan makkelijker om dan even het reservewiel thuis te laten. Ik heb een spuitbus erbij.

Daarnaast zijn er verschillende systemen zoals LPi van Vialle met een toevoeging en de "gewonere" die ik heb van Landi Renzo. Zit klein beetje prijsverschil in.

Succes met je keuze.
V70, MY01, 2.4, 140 pk, LPG G3, verbruik ca. 1 op 9,0 km, 236.000 km VERKOCHT helaas
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

- Laat een klepsmeersysteem installeren (bijv Flashlube).
- Laat de inbouw door een Volvo/LPG specialist uitvoeren (bv Mesman in Son)
- Een grotere tank is altijd prettiger. Vraag vooraf hoeveel de vloer in de kofferbak omhoog komt bij een bepaalde tank.
- Koop een thuiskomertje als reservewiel (bijv. op marktplaats)
Candisa
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39

hugha002:
Bij de versnellingspook lijkt mij inderdaad een mooie positie. Ook mooi zou zijn naast de radio, maar dan mag je daar geen telefoon (zoals in de mijne), opbergvak of bekerhouder hebben.

Mijn V70 is de 170pk versie, maar zo vaak gebruik ik de extra pk's niet die boven de 4000 toeren vrijkomen. Inderdaad 1/10 is echt niet haalbaar, 1/9 lukt nog net met een rustige rijstijl, maar ik reken toch maar op 1/8.

Een cilindrische tank in de breedte is inderdaad lastig qua koffer uitbreiden dmv neerklappen achterbank. In de lengte is dan weer moeilijk aangezien de klep die toegang biedt tot de accu en het reservewiel belemmert wordt.
Ik heb het voordeel van geen achterbank in de wagen te hebben, dus ik zou gewoon een lekker lompe cilindrische tank achter de voorstoelen kunnen plaatsen.

Bij mij zit er Vialle in van toen de wagen nieuw was, gaat toch al ruim 3 ton goed, zonder klepsmering.
Nu zitten er wel storingen op, hoogst waarschijnlijk veroorzaakt doordat de injectoren los gaan zitten zijn, dit wordt binnenkort opgelost.
De bodem van mijn koffer is niet omhoog gekomen, maar zoals ik zei, ik zit met een belachelijk klein tankje...

Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Keuze schakelaar bij de pook werkt goed, heb je ook geen gaten in het dashboard.
Laat de LPG brandstof leiding langs de bestaande benzine leidingen plaatsen, niet langs de kriksteunen zoals Vialle voorschrijft, als je tenminste een vialle neemt.

Plaats de vul aansluiting ergens onder in de bumper, staat beter iig niet in het plaat werk.

Kies idd voor een zo groot mogelijke tank, een 77 ltr. ringtank behoort tot de mogelijkheden vlgs gas fx, weet niet of dit ook bij vialle zo is ik denk dat 67 ltr hier de max is

http://www.autogasinfo.nl/volvo-g3-lpg- ... aties.html

Neem als klepbescherming systeem geen flashlube maar dit is beter;

http://www.lpgfuchs.com/dosiersysteme/v ... t-dka.html

http://www.valve-protector.de/shop/page ... hop_param=

Ik heb altijd ruim 1:9 gehaald soms 1:10 maar dat was met een S60 en een LPi van vialle.

Igv Vialle let goed of de koelwaterslang vrij loopt vd injector, anders kans op los raken.

Mijn vorige S60 (170 pk) heeft ruim 420000 km met deze configuratie gehaald, en was nog in prima conditie toen ik hem verkocht, met ruim voldoende klepspeling, de kleppen waren nog nooit gesteld.

Leg al je afspraken hoe je het wil hebben op papier, en als ze daar van af willen wijken dat ze dan voor overleg contact met je opnemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

Meestal krijg je advies voor Vialle installatie.
Maar voor iets meer heb je ook meer. www.brcautogas.nl
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2323
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

lpgdop kan makkelijk naast de benzinevuldop
ik zou't nooit onderaan de bumper willen
ik heb een 78l tank van Vialle en die past netjes onder de plank(wel moet dan 't plastic bakje eruit)
idd schakelaar en meter in't zicht laten plaatsen, zit bij mij ook achter 't stuur :(
vb van hoe de vuldop zit:

Afbeelding
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Dit is waar mijn LPI-schakelaar zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JachtgroeneVolvo
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 31.08.2013 - 22:08
Locatie: Regio Zwolle

Wauw, ik kom terug van mijn werk, lees ik een halve LPG-inbouw-cursus. Zinvolle tips, en niet te geloven dat nog niet iedere aanbieder dat soort zaken niet standaard aanbiedt.

Het verbruik valt me tegen. Ik rij nu op benzine zo'n 1 op 16 (zeg 12 cent per kilometer), dan is LPG met 1 op 8 of 1 op 9 (zeg 9 of 10 cent per liter) helemaal niet zoveel goedkoper. Zeker niet als je ook de extra belasting en de kosten van de installatie moet terugverdienen.

Ik verwacht 20 - 25.000 per jaar te gaan rijden, dan is het verschil 800 tot 1000 euro aan brandstofkosten.
Wegenbelasting is 400 euro hoger per jaar. Installatie zal minstens 2000 euro kosten, stel ik schrijf die in 10 jaar af, nog eens 200 euro per jaar.

Blijft er 200 tot 400 euro over, als er niks geks met de installatie gebeurt. Er zijn gemakkelijker manieren om geld te besparen, denk ik dan...

Het psychologische aspect komt er ook nog eens bij: je denkt goedkoop te rijden, maakt ongemerkt enkele 1000-en km's extra want ''het kost toch niks''. Dat is enkele honderden euro's aan brandstof plus de rest aan variabele kosten.

Hmm, lastige afweging, het klinkt zo leuk, een volle tank voor een paar tientjes i.p.v. 115 euro voor 66 liter. Maar rationeel gezien is het verschil veel minder.

Ik ga in elk geval eerst even enkele tanks benzine oprijden, kijken hoe mijn verbruik zich ontwikkelt. Als ik fors slechter uit ga komen dan 1 op 16 komt LPG in beeld. Maar Nieuw Rijden, bandenspanning op peil houden e.d. kost niks, dus die 1 op 16 houden is voorlopig een leuke uitdaging.

Hartelijk dank alvast, en als jullie nog meer tips en trucs hebben, hoor ik het graag.
V70 2.4 2005 Cedar Green 83.000 km
V70 2.5 D 2001 Ash Gold 380.000 km
V40 2.0 D 1999 Dark Olive 225.000 km
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2323
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

1 op 16, komt volgens mijn berekening op 6,25L/100km?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Je verbruik is op LPG 10%-20% hoger. Voor de meesten onder ons betekent dat dat het LPG-verbruik tussen de 1:8 en 1:10 zal liggen.

Bij jouw benzineverbruik van 1:16 mag je dus rekenen op een LPG-verbruik van 1:13 tot 1:14.

( 1:16 is wel eeerg zuinig! )
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

1:16 ga je never nooit halen op benzine, 1:12 is al heel erg zuinig.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
JachtgroeneVolvo
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 31.08.2013 - 22:08
Locatie: Regio Zwolle

M@rcel schreef:Je verbruik is op LPG 10%-20% hoger. Voor de meesten onder ons betekent dat dat het LPG-verbruik tussen de 1:8 en 1:10 zal liggen.

Bij jouw benzineverbruik van 1:16 mag je dus rekenen op een LPG-verbruik van 1:13 tot 1:14.

( 1:16 is wel eeerg zuinig! )
Ja, dan wordt het plaatje al aantrekkelijker. 1 op 16 (dat is inderdaad 6,25 op 100 km) lukt nu, omdat ik nauwelijks stadsverkeer en snelweg heb, en omdat ik er nu (nog) goed op let. Bijna alles op de cruise-control, ruim van te voren uit laten rollen e.d. Met mijn vorige V70 op diesel haalde ik zo op lange termijn 1 op 20.

Volgens de boordcomputer dan, als je tankinhoud en gereden kilometers op elkaar deelt kan dat ook nog wel verschillen van wat de computer aangeeft. Dus inderdaad eerst maar eens een paar tanks leeg rijden en kijken wat het gemiddelde over de komende 1000-200 km is.
V70 2.4 2005 Cedar Green 83.000 km
V70 2.5 D 2001 Ash Gold 380.000 km
V40 2.0 D 1999 Dark Olive 225.000 km
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Nou ik vind 1:16 heel knap, wellicht dan maar op benzine blijven rijden, maar hoeveel rij je per jaar eigenlijk? dat helpt natuurlijk ook mee in de beslissing.

Ik heb met mijn huidige S60 ook zuinig geprobeerd en resultaat was 1:12 gem max., daarna weer snel overgestapt op normaal rijden. :P
In deze heb ik nu ook weer LPG (Vialle) ondanks of dankzij de automaat haalt ik 1:9,5 met gemak
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

1:16 ? Je weet zeker dat je rijdt? Kruipen zal je dan bedoelen.....
Gebruikersavatar
JachtgroeneVolvo
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 31.08.2013 - 22:08
Locatie: Regio Zwolle

AlexV70 schreef:1:16 ? Je weet zeker dat je rijdt? Kruipen zal je dan bedoelen.....
Ha ha, ja, je moet soms niet achter me zitten :-)
Maar serieus, ik rij vooral op 60- en 80-km wegen, en dan zit op de cruisecontrol met 80 kmh het momentane gebruik rond de 5 liter per 100 km.

Maar goed, ik heb deze auto net, mijn eerste volle tank moet nog leeg, dus misschien kom ik slechter uit. Maakt overigens voor de afweging LPG-benzine niet echt uit, die relatie is redelijk constant begrijp ik.
V70 2.4 2005 Cedar Green 83.000 km
V70 2.5 D 2001 Ash Gold 380.000 km
V40 2.0 D 1999 Dark Olive 225.000 km
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Maar heb je nu een idee over je jaarlijkse km's
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

staat 8-9 posts hierboven ;
"Ik verwacht 20 - 25.000 per jaar te gaan rijden."


maar is diesel dan niets?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Oh ja helemaal overheen gelezen, nou als je die 1:16 op benzine kan handhaven, zou ik er niet aan beginnen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”