Inrijden? Hoe doen we dit.....

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Timmie
2nd Gear member
Contacteer:

Mijn vader drong er alijd op aan, een nieuwe moter moet je met beleid inrijden. Of het nu gaat om een brommer, of een auto, de eerste 1.000 km veel afwisselen in het schalelen. De moter niet zwaar belasten, en let op de toerenteller.

Is dit anno 2013 nog steeds aan de orde?
Mijn v40 d2 R-design komt met een paar weken. En ja, ook ik wil er lang van genieten. Dus graag advies, hoe gaan we om met de eerste 1.000 km?
8-7-2013 besteld, 2-10-2013 geleverd! D2 R-design, Black, business pack pro, R-design Pro, verwarmbare voorstoelen, keyless drive, zonder type aanduiding. foto's: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 02#1221402
Black kiwi
2nd Gear member

Normaal mee gereden, natuurlijk geen toerenbegrenser in jagen - maar dat doe ik normaal ook niet. Wel meteen de eerste 1000km op de snelweg (cruisecontrol op 125) gemaakt.

Kreeg vanuit familie en vrienden de tekst 'dat is tegenwoordig niet meer nodig' te horen. De dealer heb ik er niet over gevraagd - maar die heeft zelf ook niets gemeld, terwijl hij wel ruim de tijd nam mbt uitleg van de auto.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Frank_7maart
Starter

Hebben de motoren niet in de fabriek al veel km's gelopen? In elk geval wel wachten tot hij goed warm is.
V40 T3 - R-Design Rebel Blue

Premium Sound
Panoramadak
Dynamic Line
Business Line
18"; Ixion II
Tankiej
3rd Gear member

Auto's hoef je tegenwoordig niet meer in te rijden zoals je vroeger moest doen. Ze draaien in de fabriek al de nodige testuren.
Mijn verkoper gaf aan: gewoon goed warm laten worden en daarna kan je er vol gas weg knallen bij een stoplicht, ook als je nog binnen de eerste 1000km zit :P

Hij gaf aan dat ze me graag bij 10.000km weer even terug zien, in principe hoeft het niet eerder. Onderhoudsinterval is op 20.000km, maar ze vragen iedereen om bij de eerste 10.000 terug te komen voor een kleine check :)
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Vol gas "weg knallen" bij een stoplicht lijkt mij in ieder geval niet zo'n goed idee. Doe dit dan op de snelweg, als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Wat wij hebben gedaan is de motor lekker goed warm rijden, daarna in toerentallen variëren. De motor op verschillende manieren belasten. Tot 1000-1500 km hebben wij het gaspedaal niet tot de bodem ingetrapt.

Ook laten wij de motor altijd even een halve minuut tot een minuut stationair draaien, voor het afzetten van de motor.

ps: meningen verschillen hierover
spacewagon
3rd Gear member

Tankiej schreef:Auto's hoef je tegenwoordig niet meer in te rijden zoals je vroeger moest doen. Ze draaien in de fabriek al de nodige testuren.
Mijn verkoper gaf aan: gewoon goed warm laten worden en daarna kan je er vol gas weg knallen bij een stoplicht, ook als je nog binnen de eerste 1000km zit :P

Hij gaf aan dat ze me graag bij 10.000km weer even terug zien, in principe hoeft het niet eerder. Onderhoudsinterval is op 20.000km, maar ze vragen iedereen om bij de eerste 10.000 terug te komen voor een kleine check :)
En daar verdienen ze weer lekker aan. Beetje vloeistof links, controle rechts. En klaar. Wordt niet eens afgestempeld. En met 1.000 kilometer per week, word je zo een stamgast bij de dealer. Een onderhoudsinterval van 20.000 was 'vroeger' vrij standaard. Maar tegenwoordig kan het toch wel langer? Mijn Fiat hoefde maar eens in de 35.000 kilometer bijvoorbeeld.
Mijn V40: D2 Summum
Tankiej
3rd Gear member

spacewagon schreef: [...]
En daar verdienen ze weer lekker aan. Beetje vloeistof links, controle rechts. En klaar. Wordt niet eens afgestempeld. En met 1.000 kilometer per week, word je zo een stamgast bij de dealer. Een onderhoudsinterval van 20.000 was 'vroeger' vrij standaard. Maar tegenwoordig kan het toch wel langer? Mijn Fiat hoefde maar eens in de 35.000 kilometer bijvoorbeeld.
Het is een leaseauto, dus ik maak me wat minder druk om de kosten voor een beurtje/langskomen. Ik maak ook geen 1000km per week :)
Hafkees
2nd Gear member

Black kiwi schreef:Normaal mee gereden, natuurlijk geen toerenbegrenser in jagen - maar dat doe ik normaal ook niet. Wel meteen de eerste 1000km op de snelweg (cruisecontrol op 125) gemaakt.

Kreeg vanuit familie en vrienden de tekst 'dat is tegenwoordig niet meer nodig' te horen. De dealer heb ik er niet over gevraagd - maar die heeft zelf ook niets gemeld, terwijl hij wel ruim de tijd nam mbt uitleg van de auto.
Vreemd, bij mijn huidige auto (Golf 6) gaf de verkoper aan om juist de eerste 1500km zo *min* mogelijk met de cruise control te rijden.
Maar goed, ik ben in 2 jaar al 4 keer bij de dealer geweest omdat de auto ineens met 3 of 2 cilinders reed en de DSG-bak is al een keer vervangen. De verkoper neem ik dus niet zo serieus :)
23 september 2013 op te halen
V40 D2 Summum

Huidig
VW Golf VI 1.2TSI 77Kw DSG Highline

Historie
VW Passat 1.9 TDI 74Kw Confortline
Audi A3 1.9 TDI 96Kw Ambition
Skoda Octavia 2.0 LPG 85Kw Elegance
Seat Toledo 1.9TDI 81Kw Sport
Nissan Sunny 1.4 Lx i-sport
Voskuh
2nd Gear member

Alles moet nog wel op elkaar inlopen, dus zou wel zo gevarieerd mogelijk rijden en niet alleen in zn 6 op de snelweg.
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Eerste paar honderd km is het aan te raden de motor zoveel mogelijk in toeren en belasting te variëren en qua belasting nog niet helemaal voluit te gaan maar ongeveer op twee derde van zijn kunnen. Daarbij gaat het ook om de zogenaamde heat cycles. Het opwarmen en afkoelen van de delen. Dit hoeft al met al niet zo lang te duren maar het is beter om het even in acht te nemen.
De reden is dat delen in de motor uitzetten en krimpen. Doe je dit geleidelijk dan kan het allemaal een beetje aan elkaar wennen. Ook is het beter voor de pakkingen in de motor om zich te kunnen zetten. Probleem van de belasting bij een moderne motor met elektronische gasklep is dat je wel je pedaal twee derde in kunt trappen maar de elektronica de motor gewoon vol laat belasten dus die vlieger gaat tegenwoordig minder op. De fabrikant geeft wel een rustig aan advies maar de motoren zijn zo gemaakt dat ze vanaf dag 1 volledig hun werk moeten kunnen doen.

Kijk je iets verder dan kun je wel zien wanneer een motor zo goed al klaar is voor normaal gebruik. In aanvang zal een motor met iets hogere temperaturen draaien en ook iets verhoogde oliedruk. Zodra de temperaturen iets omlaag komen is het eigenlijk al goed. Normaliter zie je dit binnen de eerste 100 km en twee of drie heat cycles al gebeuren.
spacewagon
3rd Gear member

Tankiej schreef:
Het is een leaseauto, dus ik maak me wat minder druk om de kosten voor een beurtje/langskomen. Ik maak ook geen 1000km per week :)
Hier ook hoor. Maar om de paar maanden de auto moeten langs brengen is wel veel.
Mijn V40: D2 Summum
Tankiej
3rd Gear member

Hier ook hoor. Maar om de paar maanden de auto moeten langs brengen is wel veel.
Klopt, maar waar ik nu zit ligt de dealer op mijn woon-werk route. Daarnaast bieden ze aan om naar m'n werk te komen en de auto hier op te halen en terug te brengen. Waarbij ze een leenauto achterlaten, of meegeven als ik hem zelf omwissel. Dus veel tijd kost het mij niet :)
zakraket
4th Gear member

Volgens mij heeft de motor al een stevige testrun op de testbank gehad, dus - mits warm - denk ik dat je hem niet hoeft te sparen. Volgens mij is het een "fabeltje" van vroeger, toen de toleranties nog niet allemaal zo perfect waren als vandaag de dag.
Ik rij hem goed warm, en probeer dan af en toe goed in toeren te variëren. Verder rij ik normaal (110-120 op de snelweg)
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
V40-D2
2nd Gear member

Altijd goed warm rijden voordat je hem in toeren jaagt, dat altijd! zeker met de D2.

Daarnaast kan je hem een paar 100km inrijden dmv gevarieerd in toeren en snelheid te rijden. Maar daar zijn de meningen erg over verdeeld, ik zeg dan maar: baat het niet dan schaad het niet.
-= V40 D2 Momentum | Driver Support Line | Electric Silver =-
Fietsventje
2nd Gear member

Johann schreef:Probleem van de belasting bij een moderne motor met elektronische gasklep is dat je wel je pedaal twee derde in kunt trappen maar de elektronica de motor gewoon vol laat belasten dus die vlieger gaat tegenwoordig minder op.
Scherp opgemerkt, want inderdaad: zelfs bij half indrukken van het gaspedaal zie ik in het dashboard dat hij toch vol koppel levert tot aan 2000 rpm of iets dergelijks. Zachtjesaan rijden is dus moeilijker tegenwoordig...

On topic: het lijkt me toch een goed idee om de eerste paar duizend kilometer zachtjesaan te doen. De onderdelen moeten inderdaad nog op elkaar inslijten. De motor moet nog 'loskomen'.

Anderzijds weet ik niet of de motor toch vol belasten slecht is voor je motor. Een beetje meer wrijving gaat voor wat meer warmte zorgen, maar echt falen gaat dat niet veroorzaken, denk ik ...

Ik heb het voorzichtigaan gedaan, en zie geen reden waarom je dat niet zou doen. Maar of't echt nodig is ...
BMW 318d (F31 mj 2017) Touring Sport-line (01/2017 - ...)
Volvo V40 (mj 2013) D3 Summum (10/2012 - 01/2017) - Afbeelding
Volvo V50 (mj 2004) 2.0d Kinetic (08/2009 - 09/2012)
Ford Focus (mj 2004) 1.8 TDCi (04/2007 - 07/2009)
Meeratne
2nd Gear member

Tankiej schreef:Auto's hoef je tegenwoordig niet meer in te rijden zoals je vroeger moest doen. Ze draaien in de fabriek al de nodige testuren.
Dit zei mijn dealer ook.
Tankiej schreef: Hij gaf aan dat ze me graag bij 10.000km weer even terug zien, in principe hoeft het niet eerder. Onderhoudsinterval is op 20.000km, maar ze vragen iedereen om bij de eerste 10.000 terug te komen voor een kleine check :)
Dit niet. Eerste beurt was @30.000km.
Longone
5th Gear member

Het is en blijft mechaniek, dus alles rustig op elkaar in laten slijten is sowieso een goed plan.

Ben het met Fietsventje eens dus ...
Black kiwi
2nd Gear member

Tankiej schreef: Hij gaf aan dat ze me graag bij 10.000km weer even terug zien, in principe hoeft het niet eerder. Onderhoudsinterval is op 20.000km, maar ze vragen iedereen om bij de eerste 10.000 terug te komen voor een kleine check :)
Bij mij ook iets soortgelijks: in de auto hing bij aflevering een briefje '1e beurt bij 10.000km'. De dealer vertelde dat het 20.000km was.

Toen ik hem confronteerde met dit verschil zei hij dat het niet heel veel uit maakte, 10- of 20.000km
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
lint
Geartronic member

Moraal van het verhaal: het is altijd verstandig het mechaniek te laten wennen aan het werkzame leven om er zolang mogelijk plezier van te hebben!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mike Philippens
3rd Gear member

spacewagon schreef:En daar verdienen ze weer lekker aan. Beetje vloeistof links, controle rechts. En klaar. Wordt niet eens afgestempeld. En met 1.000 kilometer per week, word je zo een stamgast bij de dealer. Een onderhoudsinterval van 20.000 was 'vroeger' vrij standaard. Maar tegenwoordig kan het toch wel langer? Mijn Fiat hoefde maar eens in de 35.000 kilometer bijvoorbeeld.
Klopt, aan het onderhoud wordt sowieso het meeste verdiend (het houdt de garage aan het werk).

Maarrrr...ervaring met alle apparaten (mechanisch of electronisch) is dat als er problemen zijn, ze in de eerste paar maanden geopenbaard worden. Dus dan is het helemaal niet zo'n slecht idee als het oog van de meester er even naar kijkt. Zit alles nog goed, lekt er niets, bepaalde vloeistoffen niet lager dan verwacht, meldingen van de bc. Dat soort dingen. Lijkt me zeker niet overbodig. De beurten die daarna komen zijn juist minder noodzakelijk. Dat is al vele malen gedemonstreerd: auto's die met alleen olie bijvullen een ton rijden.
Plaats reactie

Terug naar “V40”