Volvo 240: afsluitstuk vacuumpomp

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
hofmann
1st Gear member

Dag allemaal

2 weken geleden uiteindelijk relatief impulsief een volvo 240 B230K gekocht uit '86 voor 1500 Euro met 135k op de teller.

Wagen tot mij getakeld. Eerst startte de wagen goed, maar nadat mijn schoonpa hem had verplaatst start hij niet meer. :roll:

Bevriend technieker laten komen en volgens hem is de oorzaak bougies omzeep omwille van ontbrekend afsluitstuk op de vacuumpomp.

Ik heb kort gereden met de wagen (zonder platen) en de remmen moesten heel hard ingetrapt worden, volgens de technieker had dit er ook mee te maken.

Nu mijn vragen:

- wat voor nare gevolgen heeft het starten / rijden zonder het afsluitstuk?
- hoe noemt dat stuk?
- heeft het niet meer starten van de wagen hiermee te maken?
- hoe kan in hemelsnaam zo'n stuk verdwijnen?

en last but certainly not least:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt!
admiral
5th Gear member

ik weet niet wat die bevriende technieker voor studie heeft gehad, in ieder geval geen auto techniek. Wat je mis is een keerklep. Middels vacuum van de motor wordt je rembekrachtiger bediend, het helpt dus het remmen makkelijker te maken. Vanddar dat je bij de eerste rit hard moest trappen want het is nu een open verbinding met de buitenlucht. Dit is ook de rede dat hij niet meer wil starten want je trekt gigantisch veel valse lucht.
hofmann
1st Gear member

Admiral, hij is een kennis van m'n schoonpa. Kerel heeft 20 jaar in een Volvo garage gewerkt, dus hij zal er wel iets vanaf kennen.

De term afsluitstuk heb ik zelf verzonnen (ik weet niet beter), het moet dus een keerklep of terugslagklep zijn - waar voor dank!

Nog altijd geen flauw idee hoe dat stuk is verdwenen.
abbabak1
4th Gear member

Is de term bougies omzeep " ook van jou dan ? Ik zie valse lucht bougies vies maken maar niet om zeep helpen....stelliger nog na 15-30 min wachten is de overtollige bezine wel verdampt en kan je overnieuw beginnen....
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”