Distributieriem 1.9d vervangen of niet?

Geproduceerd bij NedCar in Born
ericvd
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.01.2013 - 10:42
Locatie: Noord-Drenthe

Beste Mensen,

Ik heb sinds 2006 een V40 1.9D (102 pk) uit 2000. De auto heeft 350.000 op de teller staan en de distributieriem is 4 jaar geleden vervangen bij 240.000. Volgens Volvo moet de riem elke 120.000 vervangen worden, alleen de 1.9D motoren bij Citroen en Peugeot geven 160.000 km op als vervangingstermijn. (Of zijn dat andere motoren dan de Volvo/Renault motoren?)

Zouden jullie de riem nog laten vervangen, of er op gokken en kijken hoe ver je komt?

Zijn die vervangingstermijnen in de tijd nog aangepast?

Groeten
Eric
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28468
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is verstandiger om de distributie te vervangen en niet te gokken en kijken hoever je komt.
De motorschade bij breken van de riem is veel duurder dan een riemwissel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Vervangen, die hele hap.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Prima te doen en in onderdelen kost het de kop niet.
game0ver
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.08.2010 - 20:53

Zou zelf de riem gewoon vervangen en verder geen risico nemen.

Moet zelf ook aan de bak, moet alleen nog even uitzoeken of ik nog speciaal gereedschap nodig hebt. Denk het niet bij dit type motor
Iemand hier antwoord op?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Nee niks nodig. De mutiriem ontspannen is even een beetje een gefrunnik als je het met een ring- / steeksleutel doet. Verder is het allemaal straight forward. De dieselpomp hoef je niet op tijd o.i.d te zetten.

Wel een tip als je de riem e.d. bij de dealer haalt; er zit een riemspanner bij. Hiermee kun je met een (ik meen) M6 bout de distributieriem op spanning zetten via de spanrol. Echter, deze zit standaard NIET bij. Zorg dus dat je een passende bout hebt om de riem op spanning te brengen. Naderhand moet je deze ook weer verwijderen.
ericvd
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.01.2013 - 10:42
Locatie: Noord-Drenthe

Bedankt voor de reacties! Ik heb eea op me in laten werken en zal de riem de volgende beurt laten vervangen. De auto rijdt ondanks zijn km-stand nog heerlijk en vervangen is goedkoper dan één jaar afschrijving van een vervangende auto...

Groet!
Eric
'De Grote' - een V70 2.4 (2003 - 170 pk)
'De Kleine' - een C30 D2 R-design (2010)
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

na vervanging kan je weer rustig 100000 km rijden zonder er zorgen over te maken. beter dat dan met de andere gedachte in je hoofd te zitten.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
bazuin96
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.12.2007 - 19:59
Locatie: Harderwijk

sjoerdb,
Hallo,
Ik heb dit weekeinde een V40 gekocht met 196.000 km op de teller.
Ik zie dat die van jou getuned is naar 144 pk.
Hoe bevalt dit, en waar heb je dit laten doen?
Heb je ook nog iets met de EGR gedaan?
De EGR heb ik een paar jaar geleden bij een Golf afgesloten.
Jan
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

De EGR bij de in ieder geval de 115pk, is gewoon een stekker eruit trekken en klaar
Alexanderdegrote
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 18.03.2013 - 00:15

wat zou vervanging van de distributieriem bij de garage mogen kosten? Welke andere werkzaamheden hoort de garage hier nog bij te doen?
Volvo XC90 D5
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8
game0ver
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.08.2010 - 20:53

Bart Giesen schreef:De EGR bij de in ieder geval de 115pk, is gewoon een stekker eruit trekken en klaar
Dit is mogelijk t/m bouwjaar 2002
Hierna is het zo dat wanneer je de stekker er uit trekt er een storing "lampje" gaat branden in het dashboard,
eouwehand
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44

game0ver schreef:
Bart Giesen schreef:De EGR bij de in ieder geval de 115pk, is gewoon een stekker eruit trekken en klaar
Dit is mogelijk t/m bouwjaar 2002
Hierna is het zo dat wanneer je de stekker er uit trekt er een storing "lampje" gaat branden in het dashboard,
Tot en met 2003 werkt het ook nog, kan ik uit ervaring zeggen.
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
game0ver
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.08.2010 - 20:53

Zelf heb ik er 1 van november 2003 waar het niet meer werkt! In mijn vorige uit 2002 ook geen probleem !
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Mijne is van midden 2002 en krijg toch echt geen storingen e.d. als ik de stekker van de EGR eraf trek.

Voor de mileufans; hij is gewoon weer aangesloten ondertussen. Merkte geen verschil.
game0ver
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.08.2010 - 20:53

Bart ik heb het modeljaar 2004 dus denk dat hier een modificatie opzet.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Daarom zitten we hier ook in het V / S40 Classic draadje :)....
game0ver
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.08.2010 - 20:53

Bart Giesen schreef:Daarom zitten we hier ook in het V / S40 Classic draadje :)....
Wat bedoel je hier mee ?

Nog steeds een v40 classic!
game0ver
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.08.2010 - 20:53

Maar goed Bart je zal wel gelijk hebben. !
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

ik heb er ook een van 2004 en krijg storingslampje in dashboard als ik de stekker los haal. dus er zit toch ergens verschil in de auto's.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”