Beste allen,
Ik ben momenteel op vakantie in Frankrijk met mijn V70 D5(2003) en kwam erachter dat de auto, bij belading met alle zooi die een mens met een tent zonder sleurhut meeneemt, linksachter verder in de veren hangt/blijft hangen dan rechtsachter. De auto heeft nivomat veren.
Ik heb de auto onlangs stevig op de proef gesteld qua belading, want ik ben mijn huis aan het verbouwen.
Kan iemand mij vertellen wat er (mogelijk) aan de hand is, hoe ernstig dit is en of ik ermee terug naar NL kan rijden?
(Ik heb namelijk geen zin in Fransen die aan mijn auto gaan rommelen. Voor je het weet, rijdt je auto net zo zweverig als een renault megane scenic!)
Vakantiepech: schokbrekers/vering stuk?
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29665
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het kan slijtage van de linker nivomat zijn maar ook een breuk in de achterveer.
Toch maar even laten controleren op met name een veerbreuk is aan te raden.
Toch maar even laten controleren op met name een veerbreuk is aan te raden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Het is een Nivomat schokbreker en daarom heen zit de veer.
Als een kant lager blijft staan is het hoogstwaarschijnlijk dat de Nivomat schokbreker lek is.
Met een zaklamp kan je vrij gemakkelijk zien of de veer die om de schokbreker heen zit nog heel is. Als deze gebroken is dan zie je dat echt wel.
Staat de auto ook scheef als je er een stukje mee hebt gereden?
Of zit je op je campingstoel er naar te kijken, nu de auto al een tijdje stil staat.
De schokbreker kan waarschijnlijk lek zijn , maar niet zo erg dat je tijdens het rijden er last van hebt, maar dat hij sneller terug zakt als de andere nadat hij al een tijdje stil staat.
Als een kant lager blijft staan is het hoogstwaarschijnlijk dat de Nivomat schokbreker lek is.
Met een zaklamp kan je vrij gemakkelijk zien of de veer die om de schokbreker heen zit nog heel is. Als deze gebroken is dan zie je dat echt wel.
Staat de auto ook scheef als je er een stukje mee hebt gereden?
Of zit je op je campingstoel er naar te kijken, nu de auto al een tijdje stil staat.
De schokbreker kan waarschijnlijk lek zijn , maar niet zo erg dat je tijdens het rijden er last van hebt, maar dat hij sneller terug zakt als de andere nadat hij al een tijdje stil staat.
Hangt een beetje af waar je in Frankrijk zit (omgeving Lyon?) en als je natuurlijk lid bent van de ANWB, kan je vragen of ze even willen kijken.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Maar als ie lek is, is dat geen accuut probleem hoor. Kun je rustig mee naar NL rijden. Als jein FR bij de dealer nieuwe nivomats last plaatsen, reken er dan maar op dat je de absolute' hoofdprijs zult betalen...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hij moet bij stilstand inderdaad wel recht staan. Als de kont scheef omhoog staat, zal de hoogste kant erg snel inzakken. Heb ik hier op de oprit ook...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Zo, weer ff internet.
Hij hangt bij lang stilstand scheef en ook na een langere rit. Ik zal ff kijken of de veer nog heel is.
Anders gaat ie gewoon mee naar NL.
Eergister een stuk gereden, maar reed niet heel erg anders (afgezien van de apen en beren die ik op de weg heb gezien)
Ik zit mu bij La Rochelle, dus lyon zal ik niet tegenkomen.
Bedankt voor jullie reacties!
Hij hangt bij lang stilstand scheef en ook na een langere rit. Ik zal ff kijken of de veer nog heel is.
Anders gaat ie gewoon mee naar NL.
Eergister een stuk gereden, maar reed niet heel erg anders (afgezien van de apen en beren die ik op de weg heb gezien)
Ik zit mu bij La Rochelle, dus lyon zal ik niet tegenkomen.
Bedankt voor jullie reacties!
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Mijn AWD 70 hing ook zo scheef. Lekke Nivomat.
Nieuwe Nivomats zijn erg duur (€400 of meer/stuk)
Na lang zoeken heb ik er 2 uit een geprakte jonge V70 gesloopt.
Omdat er maar 1 lek was heb ik er nu 1 over (compleet met veer etc.). Interesse? Compleet vervangen is een uurtje werk.
Nieuwe Nivomats zijn erg duur (€400 of meer/stuk)
Na lang zoeken heb ik er 2 uit een geprakte jonge V70 gesloopt.
Omdat er maar 1 lek was heb ik er nu 1 over (compleet met veer etc.). Interesse? Compleet vervangen is een uurtje werk.
V60 PIH (2013)
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ik zou toch altijd beide kanten vervangen ook al is er maar 1 defect.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29665
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Inderdaad is bij het vervangen van schokdempers/nivomaten aan te raden beide kanten te doen.
Je kan bij vervanging van 1 kant een ongelijkmatige werking krijgen.
Je kan bij vervanging van 1 kant een ongelijkmatige werking krijgen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
- Locatie: Haarlem
Mijn ervaringen van (deels) ruim 10 jaar terug zijn anders. Kapotte koplampunit van 740 razendsnel vervangen voor dezelfde prijs als hier. Vervangen van een kunststof afdekplaat onder motorblok van de 850 idem. Drie jaar terug een band (Bridgestone Potenza 17") voor de R was zelfs goedkoper dan in NL.Doeke Dobma schreef:Maar als ie lek is, is dat geen accuut probleem hoor. Kun je rustig mee naar NL rijden. Als jein FR bij de dealer nieuwe nivomats last plaatsen, reken er dan maar op dat je de absolute' hoofdprijs zult betalen...
BTW in Frankrijk is nu ook lager dan hier!
Het is natuurlijk wel handig vooraf een prijsopgave te vragen.
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:09
- Locatie: Haarlem
Dat klopt natuurlijk, gebruikt is veel goedkoper en gaat meestal ook nog wel een tijdje mee. Bovendien is het vinden van gebruikte Volvo-onderdelen in NL heel wat simpeler dan in Frankrijk.
Voor TS "Buurtje": succes!!
Voor TS "Buurtje": succes!!
XC60 Polar+
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
Ooit o.a.: 343, 345, 360i, 480ES AT, 745GL AT, 855R, ATV70N 2.5T AWD,
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Ik heb de terugreis prima overleefd. We hebben de gewichtsverdeling van de spullen een beetje aangepast, zodat de 'kapotte kant' minder belast werd. De auto reed prima.
Morgen maar even mijn garage bellen. Misschien achter vervangen, maar misschien ook wel alles rondom. Ik hoor goede verhalen over de Koni FSD's.
Wél jammer dat ik nog middenin een verbouwing zit en dus regelamtig mijn koets als werkpaard moet gebruiken. Ik had dat het liefst op de ouwe veren/schokbrekers gedaan.
Morgen maar even mijn garage bellen. Misschien achter vervangen, maar misschien ook wel alles rondom. Ik hoor goede verhalen over de Koni FSD's.
Wél jammer dat ik nog middenin een verbouwing zit en dus regelamtig mijn koets als werkpaard moet gebruiken. Ik had dat het liefst op de ouwe veren/schokbrekers gedaan.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Ik merkte aangekomen in Zuid-Frankrijk dat mijn nivomats ook niet meer nivelleerde.
Na een flink gat in het wegdek rechts achter kapot.
Terug met vouwwagen leek het wel een slecht beladen combi ondanks kogeldruk van 52 kilo. (Met zo'n knik in het midden.
Vandaag gereden zonder aanhanger. Leek wel een hobbelpaard / boot op volle zee. Via marktplaats een set gekocht van voor 175.
Woensdag er onder zetten.
Een gewone schokdemper heb ik al eens vervangen.
Zijn er nog afwijkingen met vervangen van nivomats?
Ik heb 2 krikken en as steunen tot mijn beschikking.
Na een flink gat in het wegdek rechts achter kapot.
Terug met vouwwagen leek het wel een slecht beladen combi ondanks kogeldruk van 52 kilo. (Met zo'n knik in het midden.
Vandaag gereden zonder aanhanger. Leek wel een hobbelpaard / boot op volle zee. Via marktplaats een set gekocht van voor 175.
Woensdag er onder zetten.
Een gewone schokdemper heb ik al eens vervangen.
Zijn er nog afwijkingen met vervangen van nivomats?
Ik heb 2 krikken en as steunen tot mijn beschikking.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Vervanging van een nivomat is hetzelfde als van een gewone schokdemper met 1 verschil:
Je kunt een nivomat niet inschuiven om hem er makkelijk onder te zetten. De nivomat moet er volledig uitgeschoven uitgehaald/ingezet worden. Je moet de auto dus redelijk ver omhoog kunnen brengen met de krik.
Je kunt een nivomat niet inschuiven om hem er makkelijk onder te zetten. De nivomat moet er volledig uitgeschoven uitgehaald/ingezet worden. Je moet de auto dus redelijk ver omhoog kunnen brengen met de krik.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik heb Koni FSD onder de S70R gehad en heb ze eraf gehaald. Niet mijn ding en ze waren niet fris meer. Nieuw gekocht en da 40000 km mee gereden.
Op langere hobbels in de weg bij wat hogere snelheden sloegen ze door zodat ik lekker aan het doorveren was.
Ed Raket alhier heeft ze ook onder zijn auto gehad en er weer afgehaald
Op langere hobbels in de weg bij wat hogere snelheden sloegen ze door zodat ik lekker aan het doorveren was.
Ed Raket alhier heeft ze ook onder zijn auto gehad en er weer afgehaald
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
- Locatie: Hoofddorp
Let op, als je gewone schokbrekers (en dus ook de koni's) monteerd dan moet je ook nieuwe veren.
Als je voor Koni gaat zou ik de koni rood nemen. Deze is bij montage in te stellen door de schokbreker in te duwen dicht te draaien en dan bijvoorbeeld een halve slag open te draaien.
Naderhand bijstellen is lastiger als bij koni geel, maar daar zit ook een prijsverschil aan.
Persoonlijk zou ik het bij de nivomats houden, zeker onder een V70 is dat een meerwaarde.
Met alle gewone schokbrekers zakt de kont zichtbaar bij belading. Dit staat niet volvo waardig, en het rijgedrag word ook aangetast.
Mvg,
Frank
Als je voor Koni gaat zou ik de koni rood nemen. Deze is bij montage in te stellen door de schokbreker in te duwen dicht te draaien en dan bijvoorbeeld een halve slag open te draaien.
Naderhand bijstellen is lastiger als bij koni geel, maar daar zit ook een prijsverschil aan.
Persoonlijk zou ik het bij de nivomats houden, zeker onder een V70 is dat een meerwaarde.
Met alle gewone schokbrekers zakt de kont zichtbaar bij belading. Dit staat niet volvo waardig, en het rijgedrag word ook aangetast.
Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Nou gister mijn nivomats vervangen met behulp van een brug.
Waren beide in 45 minuten vervangen.
Kon bij de oude geen sporen van lekkage ontdekken.
Voelt nu als een compleet andere auto en ligt weer strak op de weg.
Zoek de verschillen....

Uploaded with ImageShack.us
Waren beide in 45 minuten vervangen.
Kon bij de oude geen sporen van lekkage ontdekken.
Voelt nu als een compleet andere auto en ligt weer strak op de weg.
Zoek de verschillen....

Uploaded with ImageShack.us
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6