Hoi,
Ik dacht even een topicje te starten over 19" onder de V70N. Er zijn vast wel wat mensen hier die graag een maatje meer onder de wagen zien, en ook ik ben na 4 jaar standaard rijden (met de 940) overstag gegaan na een mooi aanbod (nog niet opgehaald)...
Enkele topics waar mensen misschien wat over te vertellen hebben (?):
- Banden: Welke maat voer je? Welk merk en type ben je tevreden van? Gezien de algemene hoge prijs van 19" rubber aan een goedkoop merk gewaagd en positief dan wel negatief verrast? ......
- Ophanging: Staat/rijdt 19" in combinatie met de standaardophanging prima, of heb je er wat aan versleuteld? Sterke, dan wel zwakke punten van de standaard/after-market ophanging die benadrukt worden door 19"? ......
- Velgen: Welke heb je? Positief dan wel negatief verrast over hun bestandheid tegen een eventueel stoeprandje (meteen de hele rand er aan, of amper een krasje), onverwachte putten/obstakels (meteen de velg krom, of niet eens meetbaar)? ....
Maar, post vooral ook even een fotootje, want plaatjes zeggen minstens zo veel als praatjes!
19" onder een V70, algemene chitchat, foto's... Go wild
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Heico levert zelfs tot 20" voor de V70 2000-2007, maar ik vraag me dan toch af welke bandenmaat hier op hoort.
Blijkbaar worden er andere stuuruitslag-stoppers gemonteerd afhankelijk van welke bandenmaat er onder de wagen ligt. De mijne heeft met 225/45/17 sowieso al de draaicirkel van een vrachtwagen.
De standaardmaat voor een 2.4 170pk is 195/65/15 en zou een draaicirkel moeten hebben van 10,9m. Ik denk echter dat de opgegeven 13,2m van een R (welke standaard op 235/45/17 zou staan) dichter in de buurt zit van wat de mijne nodig heeft...
Een 235/35/19 band is 2% groter in diameter/omtrek dan wat er nu onder zit, wat volgens mij niet voor grote problemen zou mogen zorgen en tevens ook nog steeds minder is dan het optimisme van mijn snelheidsmeter.
In vergelijking met de 235/45/17 band die (volgens autoweek.nl) standaard onder een R zit, is er zelfs maar 0,6% verschil in omtrek en géén verschil in breedte.
225/35/19 zou net iets mooier uitkomen qua omtrek/diameter: iets groter dan mijn 225/45/17, iets kleiner dan de 235/45/17 van een R, niet breder dan wat er nu onder zit... Maar in die maat vind ik enkel banden met een laadindex van maximaal 88, terwijl er nu 91 onder zit en ik al gelezen heb dat wat hoger eigenlijk geen kwaad zou kunnen bij beter bochtenwerk...
In 235 breed vind ik wél banden met een laadindex van 91, hoger jammergenoeg niet, maar profiel 35 icm de bijhorende verhoogde bandendruk zal volgens mij ook al wat schelen...
Ik kan een set 19" velgen voor een mooi prijsje overnemen van de broer van mijn vriendin. Hij had ze zelf destijds onder een S60 en later onder een V70 AWD, dus passen zou het zeker moeten doen...
Isabelle
Blijkbaar worden er andere stuuruitslag-stoppers gemonteerd afhankelijk van welke bandenmaat er onder de wagen ligt. De mijne heeft met 225/45/17 sowieso al de draaicirkel van een vrachtwagen.
De standaardmaat voor een 2.4 170pk is 195/65/15 en zou een draaicirkel moeten hebben van 10,9m. Ik denk echter dat de opgegeven 13,2m van een R (welke standaard op 235/45/17 zou staan) dichter in de buurt zit van wat de mijne nodig heeft...
Een 235/35/19 band is 2% groter in diameter/omtrek dan wat er nu onder zit, wat volgens mij niet voor grote problemen zou mogen zorgen en tevens ook nog steeds minder is dan het optimisme van mijn snelheidsmeter.
In vergelijking met de 235/45/17 band die (volgens autoweek.nl) standaard onder een R zit, is er zelfs maar 0,6% verschil in omtrek en géén verschil in breedte.
225/35/19 zou net iets mooier uitkomen qua omtrek/diameter: iets groter dan mijn 225/45/17, iets kleiner dan de 235/45/17 van een R, niet breder dan wat er nu onder zit... Maar in die maat vind ik enkel banden met een laadindex van maximaal 88, terwijl er nu 91 onder zit en ik al gelezen heb dat wat hoger eigenlijk geen kwaad zou kunnen bij beter bochtenwerk...
In 235 breed vind ik wél banden met een laadindex van 91, hoger jammergenoeg niet, maar profiel 35 icm de bijhorende verhoogde bandendruk zal volgens mij ook al wat schelen...
Ik kan een set 19" velgen voor een mooi prijsje overnemen van de broer van mijn vriendin. Hij had ze zelf destijds onder een S60 en later onder een V70 AWD, dus passen zou het zeker moeten doen...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Zooo, 20" in combinatie met verlaging staat wel érg premium! 
Jammer genoeg moet ik van mijn hart een steen maken en het verstand laten bepalen: Mijn V70 wordt niet verlaagd: Het is een lichte vracht en daar mag je in principe niets aan veranderen, behalve de velgen dan, daar mag je dan weer onder frommelen wat je wilt zolang de banden de snelheid en lading kunnen hebben, het niet aanloopt en binnen de wielkassen blijft.
Ik heb vroeger nog met een Renault Clio lichte vracht gereden die wél verlaagd was... Jaar na jaar ombouwen voor de keuring, risico op boetes en extra kosten bij uitgebreide controles, risico op terugtrekking van de verzekering bij een ongeluk... Dat is het me echt allemaal niet waard, het leven is zo al duur zat!
19" Gaat randje zijn denk ik: Uiteraard mooier verlaagd, maar de hoogpoter-uitstraling op standaard ophanging lijkt beperkt te blijven, met dank aan de standaard reeds mooi gedimensioneerde wielbogen...
Isabelle

Jammer genoeg moet ik van mijn hart een steen maken en het verstand laten bepalen: Mijn V70 wordt niet verlaagd: Het is een lichte vracht en daar mag je in principe niets aan veranderen, behalve de velgen dan, daar mag je dan weer onder frommelen wat je wilt zolang de banden de snelheid en lading kunnen hebben, het niet aanloopt en binnen de wielkassen blijft.
Ik heb vroeger nog met een Renault Clio lichte vracht gereden die wél verlaagd was... Jaar na jaar ombouwen voor de keuring, risico op boetes en extra kosten bij uitgebreide controles, risico op terugtrekking van de verzekering bij een ongeluk... Dat is het me echt allemaal niet waard, het leven is zo al duur zat!
19" Gaat randje zijn denk ik: Uiteraard mooier verlaagd, maar de hoogpoter-uitstraling op standaard ophanging lijkt beperkt te blijven, met dank aan de standaard reeds mooi gedimensioneerde wielbogen...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27439
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij ons beter bekend als grijs kenteken uitvoering
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
19'' zonder verlaging is niet mooi... Wordt t net een XC van.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
beide 19":

zwart: 235/35/19 loadindex 95
tietanium: 225/40/19 loadindex 95
de zwarte staat op de correcte maat(voor een R) geen afwijking met origineel(235/45/17 of 235/40/18 )
verlaging is Eibach

zwart: 235/35/19 loadindex 95
tietanium: 225/40/19 loadindex 95
de zwarte staat op de correcte maat(voor een R) geen afwijking met origineel(235/45/17 of 235/40/18 )
verlaging is Eibach
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ik denk niet dat ik een foto van originele hoogte heb met de 19" maar wel met 18":

en dit is een van de mooiste foto's die ik heb:

en dit was met de TME veren(viel niet op voor de keuring, niet vermeld en gekeurd geweest)


en dit is een van de mooiste foto's die ik heb:

en dit was met de TME veren(viel niet op voor de keuring, niet vermeld en gekeurd geweest)

the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
dit is een andere 19" velg voor verlaging:
http://imageshack.us/a/img266/3904/cr6m.jpg
MODS EDIT: foto even veranderd in link, is muurvullend in plaats van scherm vullend
http://imageshack.us/a/img266/3904/cr6m.jpg
MODS EDIT: foto even veranderd in link, is muurvullend in plaats van scherm vullend
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
"Lichte vracht" is inderdaad vergelijkbaar met jullie "grijs kenteken". Er zit een ander typeplaatje in en officiëel is het zelfs geen Volvo V70 maar een "Volvo Lichte Vracht".
Gevolg is dat de hele "tuningwetgeving" die hier in België destijds in het leven is geroepen niet van toepassing is, want dit slaat enkel op personenwagens. Mijn "PVG-nummer" is ook anders, dus de attesten van bij een verlagingsset zouden sowieso niet overeen komen...
Eerlijk gezegd, zo op foto vind ik een V70 eigenlijk wel nog weg komen met een grote velg zonder verlaging. De spatie in de wielkasten wordt in verhouding tot de bandhoogte natuurlijk wel wat ruim, maar rondom is het wel redelijk evenwijdig, wat bij veel andere auto's extreem anders is (veel meer spatie boven de band dan voor/achter de band)...
Welk merk banden gebruiken jullie op de 19" velgen? Als ik zo kijk naar de prijzen van de gevestigde waardes (Vredestein, Goodyear, Michelin...), dan valt dat vies tegen in een geschikte maat (zowel 235/35/19 als 225/40/19), maar misschien is het een gevalletje "onbekend maakt onbemind" en zit er tussen het (meteen een flink stuk) goedkopere spul ook wel wat goeds?
Isabelle
Gevolg is dat de hele "tuningwetgeving" die hier in België destijds in het leven is geroepen niet van toepassing is, want dit slaat enkel op personenwagens. Mijn "PVG-nummer" is ook anders, dus de attesten van bij een verlagingsset zouden sowieso niet overeen komen...
Eerlijk gezegd, zo op foto vind ik een V70 eigenlijk wel nog weg komen met een grote velg zonder verlaging. De spatie in de wielkasten wordt in verhouding tot de bandhoogte natuurlijk wel wat ruim, maar rondom is het wel redelijk evenwijdig, wat bij veel andere auto's extreem anders is (veel meer spatie boven de band dan voor/achter de band)...
Welk merk banden gebruiken jullie op de 19" velgen? Als ik zo kijk naar de prijzen van de gevestigde waardes (Vredestein, Goodyear, Michelin...), dan valt dat vies tegen in een geschikte maat (zowel 235/35/19 als 225/40/19), maar misschien is het een gevalletje "onbekend maakt onbemind" en zit er tussen het (meteen een flink stuk) goedkopere spul ook wel wat goeds?
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ik heb de Bridgestone Potenza S001(ik dacht 270€per stuk) en op die groene ligt er (als ik me niet vergis Yokohama Advan)
ik weet niet waar je woont, Isabelle maar mocht 't in de buurt zijn van de Vlaamse ardennen: gegevens van bandencentrale staan op de groene 850R (zijn ook Volvoliefhebbers)
samen hebben ze(eigenaar+werkkracht+de vorige eigenaar ):
142*(in totaal 4 stuks waarvan 1 gerestaureerd)
240*
240 break
Amazon 2 deurs(te restaureren)
Amazon break*
850 T5R
850R*
c70 T5*
V60 Ocean Race*
S60R*
V70R*
* op nummerplaat
ik weet niet waar je woont, Isabelle maar mocht 't in de buurt zijn van de Vlaamse ardennen: gegevens van bandencentrale staan op de groene 850R (zijn ook Volvoliefhebbers)
samen hebben ze(eigenaar+werkkracht+de vorige eigenaar ):
142*(in totaal 4 stuks waarvan 1 gerestaureerd)
240*
240 break
Amazon 2 deurs(te restaureren)
Amazon break*
850 T5R
850R*
c70 T5*
V60 Ocean Race*
S60R*
V70R*
* op nummerplaat
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
- Locatie: Midden van het land
Alleen al voor de prijs van de banden zou ik voor 17 inch gaan. Ik heb laatst gekozen voor GoodYear o.b.v. eerdere ervaring en die rijden heerlijk, Stil en slijtvast.
Neem daarnaast mee dat het comfort met 19 inch niet toeneemt in de auto, qua hobbels etc.
Als laatste, met 19 inch staat je velg laag aan de grond, dus veel meer kans op krassen bij licht schampen langs de stoeprand.
Of je moet banden kopen met velgrandbescherming, maar die zijn nog duurder.
Succes met de overwegingen.
Neem daarnaast mee dat het comfort met 19 inch niet toeneemt in de auto, qua hobbels etc.
Als laatste, met 19 inch staat je velg laag aan de grond, dus veel meer kans op krassen bij licht schampen langs de stoeprand.
Of je moet banden kopen met velgrandbescherming, maar die zijn nog duurder.
Succes met de overwegingen.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Ik hou sowieso mijn 17" Volvo velgen er bij: Staat netter bij verkoop dan 15" staal, Heico 19" levert meer op wanneer ik ze ooit los verkoop ipv onder een auto...
De prijs van de banden is een struikelblok, slijtage kan ik vermijden door een deel van de zomerkilometers af te leggen op de 17" velgen (de langere ritten, periodes van slecht weer wanneer de auto er sowieso niet netjes bij staat...), maar daarmee hou je de kalender niet tegen en na 5-6 jaar is het sowieso game-over met de banden door veroudering...
Ik overweeg dan ook tweedehands banden met nog voldoende profiel (5-6mm), dat scheelt flink in prijs en kan ook nog een hele tijd mee.
Dit heb ik trouwens deze week nog gedaan met een setje winterstaal: 4x 15" staal met 2x Continental Wintercontact 6-7mm en 2x Michelin Alpin 4 4-5mm gekocht voor €180,-. Nieuw staal met verse kwaliteitsbanden zou mij meer dan het dubbele gekost hebben!
Een andere overweging voor op de 19" velgen is een goedkoper merk, maar daar zit zoveel troep tussen, wat is koren en wat is kaf?
Een bewezen merk (Vredestein bijvoorbeeld) begint pas bij €180,-/stuk zonder montages en die krijgt dan alsnog "maar" een F/C-label mee...
Als je dan ziet dat een "Kumho" van €130,- al een E/A-label krijgt (wel vreselijk lawaaierig volgens label: 76dB), en je zelfs voor amper €70,- een "Leao" met E/B-label hebt (bij een geluidsniveau waar ook een aantal gekende merken aan komen: 72dB), dan vraag ik me op den duur toch echt af waarom ik 2,5/3x zoveel zou uitgeven voor een band die maar een heel klein beetje beter presteert...
Over "Leao" vind ik bitter weinig terug op het net, maar op Autobandentest.com hebben er toch een mooi aantal gebruikers hun mening gegeven, en gemiddeld ziet dat er lang niet slecht uit, er zijn dure, gekende merken die over de hele lijn slechter scoren!
Isabelle
De prijs van de banden is een struikelblok, slijtage kan ik vermijden door een deel van de zomerkilometers af te leggen op de 17" velgen (de langere ritten, periodes van slecht weer wanneer de auto er sowieso niet netjes bij staat...), maar daarmee hou je de kalender niet tegen en na 5-6 jaar is het sowieso game-over met de banden door veroudering...
Ik overweeg dan ook tweedehands banden met nog voldoende profiel (5-6mm), dat scheelt flink in prijs en kan ook nog een hele tijd mee.
Dit heb ik trouwens deze week nog gedaan met een setje winterstaal: 4x 15" staal met 2x Continental Wintercontact 6-7mm en 2x Michelin Alpin 4 4-5mm gekocht voor €180,-. Nieuw staal met verse kwaliteitsbanden zou mij meer dan het dubbele gekost hebben!
Een andere overweging voor op de 19" velgen is een goedkoper merk, maar daar zit zoveel troep tussen, wat is koren en wat is kaf?
Een bewezen merk (Vredestein bijvoorbeeld) begint pas bij €180,-/stuk zonder montages en die krijgt dan alsnog "maar" een F/C-label mee...
Als je dan ziet dat een "Kumho" van €130,- al een E/A-label krijgt (wel vreselijk lawaaierig volgens label: 76dB), en je zelfs voor amper €70,- een "Leao" met E/B-label hebt (bij een geluidsniveau waar ook een aantal gekende merken aan komen: 72dB), dan vraag ik me op den duur toch echt af waarom ik 2,5/3x zoveel zou uitgeven voor een band die maar een heel klein beetje beter presteert...
Over "Leao" vind ik bitter weinig terug op het net, maar op Autobandentest.com hebben er toch een mooi aantal gebruikers hun mening gegeven, en gemiddeld ziet dat er lang niet slecht uit, er zijn dure, gekende merken die over de hele lijn slechter scoren!
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Helemaal gelijk! ik had een of andere rare meteor banden. Auto ging alle kanten op. Toen Conti's er onder en het was weer een genot om te rijdenErik V70 schreef:Volgens mij spreek ik namens het overgrote deel van het forum: Niet bezuinigen op banden!

- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Iedereen bezuinigt op werkelijk alles, zelfs in de meest courante maten bestaan er peperdure banden, terwijl de overgrote meerderheid gewoon Vredestein, Uniroyal, Goodyear... neemt, omdat deze banden ruimschoots de beproevingen die ze dagdagelijks doormaken doorstaan.
Duurder is niet altijd beter. Zo zaten er bij de aanschaf van mijn 940 destijds rondom Kleber banden... Ronduit slechte banden die zelfs duurder zijn dan de stukken betere Vredesteins die er later zijn onder gekomen...
De vraag is: op welke vlakken heeft de fabrikant bezuinigt om een product tegen een bepaalde prijs op de markt te kunnen gooien... Zoals in alle sectoren gaat de ene fabrikant voor een hoge winstmarge om uit een beperkter publiek toch een hoge jaaromzet te bereiken, een andere fabrikant gooit het op de marketingstrategie om zo zoveel mogelijk potentiële klanten te overhalen, en nog een andere fabrikant gaat voor een gewoon nette kwaliteit zonder al te veel dure technologie en weinig marketing om zo voldoende klanten te kunnen scoren door de aantrekkelijke prijs...
Het probleem is dat er ook veel fabrikanten uit pure hebzucht ronduit slechte producten maken om van 2 walletjes te kunnen eten: veel winst per product en toch veel klanten door een aantrekkelijk prijskaartje...
Is een Europees bandenlabel dan zo onjuist dat een ronduit slechte band toch met B-label op nat wegdek kan komen, terwijl een flink aantal gevestigde waardes ook maar op B of zelfs C blijven steken?
Zoals ik zei: Ik overweeg ook tweedehands banden van gekende merken waar nog voldoende profiel en levensduur op zit, dit is niet eens bezuinigen, maar eerder kosten spreiden (dezelfde kwaliteit tegen lagere prijs, maar ook kortere levensduur)...
Nadeel is dat je geen invloed hebt op het aanbod, je kan niemand dwingen om z'n banden weg te doen, dus je moet het doen met wat er beschikbaar is.
Met nieuwe banden bestel je gewoon exact de band die je wilt hebben...
Isabelle
Duurder is niet altijd beter. Zo zaten er bij de aanschaf van mijn 940 destijds rondom Kleber banden... Ronduit slechte banden die zelfs duurder zijn dan de stukken betere Vredesteins die er later zijn onder gekomen...
De vraag is: op welke vlakken heeft de fabrikant bezuinigt om een product tegen een bepaalde prijs op de markt te kunnen gooien... Zoals in alle sectoren gaat de ene fabrikant voor een hoge winstmarge om uit een beperkter publiek toch een hoge jaaromzet te bereiken, een andere fabrikant gooit het op de marketingstrategie om zo zoveel mogelijk potentiële klanten te overhalen, en nog een andere fabrikant gaat voor een gewoon nette kwaliteit zonder al te veel dure technologie en weinig marketing om zo voldoende klanten te kunnen scoren door de aantrekkelijke prijs...
Het probleem is dat er ook veel fabrikanten uit pure hebzucht ronduit slechte producten maken om van 2 walletjes te kunnen eten: veel winst per product en toch veel klanten door een aantrekkelijk prijskaartje...
Is een Europees bandenlabel dan zo onjuist dat een ronduit slechte band toch met B-label op nat wegdek kan komen, terwijl een flink aantal gevestigde waardes ook maar op B of zelfs C blijven steken?
Zoals ik zei: Ik overweeg ook tweedehands banden van gekende merken waar nog voldoende profiel en levensduur op zit, dit is niet eens bezuinigen, maar eerder kosten spreiden (dezelfde kwaliteit tegen lagere prijs, maar ook kortere levensduur)...
Nadeel is dat je geen invloed hebt op het aanbod, je kan niemand dwingen om z'n banden weg te doen, dus je moet het doen met wat er beschikbaar is.
Met nieuwe banden bestel je gewoon exact de band die je wilt hebben...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d