Sinds donderdag avond een melding dat mijn versnellingsbak een service check nodig heeft. Wat me nu opvalt dat het nu schokkerig schakelt.
Ben vrijdag naar de garage en heeft men medegedeeld dat de olie vervangen moest worden. Dit zou dan een aantal keren achterelkaar moeten gebeuren om alle olie in de bak te kunnen verversen. Alleen ze hadden geen tijd om deze te kunnen verversen. Voor de zekerheid heeft men deze wel even leeg laten lopen en wat olie ingedaan zodat ik het weekend kan doorrijden. Nadat de olie een deels van ververst schakelde de bak nog spoeler dan eerst. Alleen na ca 30 min weer een melding op mijn display en weer schokkerig schakelen. Wat me wel opvalt, is dat de olie donkerder is dan wat ik gewend ben (helder, rood).
Nu vraag ik me af. Is mijn bak nu defect of moet alle olie ververst worden om het probleem te kunnen verhelpen?
extra info : s80 2,5d auto 1999 km stand 297.000
rij voornamelijk lange afstanden.
Melding: versnellingsbak service check
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Hmmm ik heb sinds een aantal weken ook problemen met de versnellingsbak.
Ik heb wel een hoop hulp gehad aan dit topic en aan Frumpy
Maar ik denk dat er bij jou toch een ander probleem aan de hand is aangezien je een storingsmelding krijgt. Dit duidt denk ik (en ik ben geen expert) op een storing in het elektrische systeem (hoe weet zo'n computer anders dat er een storing is?). Als de olie rood ziet is dat het probleem niet meer, hoewel 1 en ander wel dichtgebaggerd kan zitten (naar ik heb laten vertelen).
Je kan bij de dealer voor rond de 35 euro de boel uit laten lezen. Ze moeten je dan precies kunnen vertellen wat er loos is lijkt me, gezien het feit dat je een storingsmelding krijgt.
Ik heb wel een hoop hulp gehad aan dit topic en aan Frumpy
Maar ik denk dat er bij jou toch een ander probleem aan de hand is aangezien je een storingsmelding krijgt. Dit duidt denk ik (en ik ben geen expert) op een storing in het elektrische systeem (hoe weet zo'n computer anders dat er een storing is?). Als de olie rood ziet is dat het probleem niet meer, hoewel 1 en ander wel dichtgebaggerd kan zitten (naar ik heb laten vertelen).
Je kan bij de dealer voor rond de 35 euro de boel uit laten lezen. Ze moeten je dan precies kunnen vertellen wat er loos is lijkt me, gezien het feit dat je een storingsmelding krijgt.
-
- 4th Gear member
Ik heb tijdens de vakantie (in de bergen en met aanhanger) dezelfde melding gehad. Best schrikken. Ik heb de olie laten verversen bij de dealer en de bak is gespoeld. Geflushed in goed 'nederlands'. De melding is niet meer teruggekomen en de bak schakelt beter. Het schijnt dus wel meer voor te komen.