Mijn huidige Opel Astra staat op het punt de laatste adem uit te puffen. Ik ben daarom op zoek naar een vervangende auto. Mijn oog is gevallen op de Volvo V50 (diesel). Omdat ik het een mooie stationcar vind en ik een goed gevoel heb bij het merk qua veiligheid en degelijkheid. Als is dat laatste nooit zeker... Ik kies diesel omdat ik ruim 50.000km per jaar woon-werk rijd.
Ik zit te denken aan een V50 1600cc (80~84kW) of 2000cc (100kW) vanaf 2010 met max 70.000km op de teller. (Cruisecontrol en autom. airco zijn verder de enige vereiste)
De 1600cc heeft, zoals ik het heb begrepen, ergens in 2011 een nieuwe motor gekregen die 4kW extra vermogen geeft (van 80kW naar 84kW) en bovendien ook nog eens zuiniger rijdt. Dan kun je hem ook nog in de Drive versie krijgen waarbij die volgens de sprookjes verteller slechts 3,8l op 100km verbruikt. Dat terwijl de oudere 80kW versie tussen 4,5 en 5 l per 100km verbruikt en de 100kW 2000cc 5,7l/100km.
Hier op het forum lees ik echter werkelijke verbruiken die veel hoger liggen dan de 3,8l/100km. Nu snap ik wel hoe aan de getallen wordt gekomen in de brochures maar ik vraag me af of die getallen evenredig "geoptimaliseerd" zijn bij ieder type. Ik wil best wat meer geld neer tellen voor een zuinigere auto maar als werkelijke verbruiken nauwelijks van elkaar onderdoen, dan zou ik mijn keuze wel enorm vergroten door niet enkel op de 84kW Drive editie te filteren.
Verder las ik ook in het forum dat een gebruikte diesel "verkeerd" kan zijn gebruikt waardoor hij technisch in mindere staat zou zijn. Wat wordt hiermee bedoeld? Hoe rijd je een diesel auto verkeerd? En ik las dat een zwaardere motor betere kilometervreters zouden zijn. M.a.w. ik zou op dat punt beter uit zijn met de 2000cc motor? Maakt dat (in dit geval) echt uit?
Verder nog een vraag voor iemand die de V50 84kW Drive heeft. Werkt bluetooth audio streaming?
Mijn dank is groot voor welke input dan ook