Is het ook niet belangrijk welke auto je voorkeur heeft.
Ik kan me voorstellen dat van een V50 naar een 207 best wel een grote stap is.
En is het die paar tientjes per maand niet waard om een fatsoenlijke auto op de oprit te hebben staan?
Want een mooi uitzicht is natuurlijk ook priceless!
Inruilen of doorrijden?
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Mijn 940 diesel was kaduuk en heb nooit stilgestaan bij de optie herstellen: De hoge leeftijd en kilometerstand (voor een volkswagenblok gemaakt van smeerboter en papier-maché), de hoge wegenbelastingen, de pittige kosten voor herstel... deden mij zonder al te veel twijfel concluderen dat herstellen er niet meer uit kon...
Om dit te kunnen staven moest een opvolger zo goedkoop mogelijk zijn in wegenbelasting en inschrijvingskosten, bovendien zocht ik iets praktischer, dus keek ik naar 2-/3-persoons busjes (als je laadruimte langer is dan de helft van de wielbasis betaal je in België enorm weinig wegenbelasting en géén inschrijvingskosten)...
Ik kwam vrij snel mijn huidige Volvo V70 "lichte vracht" 2.4 170pk met Vialle LPI tegen, ben gaan kijken en was overstag...
Rationeel waarschijnlijk een erg domme beslissing:
- Het is geen busje, dus die blutsjes en krassen wil ik er ooit uit hebben, wat geld gaat kosten
- 3 ton op de klok, op lpg, daar komen gegarandeerd kosten van die waarschijnlijk niet minder zullen zijn dan wat de 940 herstellen mij zou kosten
- De wegenbelasting is weliswaar beduidend lager dan van mijn 940 diesel sedan, de combinatie van lichte vracht en 170pk maakt de verzekering zo veel duurder dat ik uiteindelijk amper €12,-/maand goedkoper uit ben
- De 940 was door zijn leeftijd en 13-in-dozijn uitvoering ook in technisch goede staat niet meer dan de schrootprijs waard (hij staat nu op de Volvo700Vereniging te koop voor €175,- zonder enige reactie!), wat de afschrijving tot nul herleidt, misschien is er zelfs sprake van een stijgende waarde aangezien het binnen 4 jaar een klassieker zou worden...
De V70 zal er daarentegen de eerste 10 jaar niet waardevoller op worden, of ik zou hem nu goedkoop helemaal strak moeten zetten en direct verkopen... Heb ik ook zo weinig aan...
- Praktisch is het maar deels een vooruitgang tegenover de 940 diesel sedan: Ik heb weliswaar een stuk meer laadruimte op een iets kortere footprint, de draaicirkel is gigantisch, LPG tank ik lang niet overal en al zeker niet op zondag, dat tanken moet ik trouwens geregeld met mijn kleine ringtankje, en een busje is het zéker niet...
Maar...
Al bij al ben ik blij dat ik voldoende argumenten vind om mezelf wij te maken dat ik de beste keuze heb gemaakt. Een busje, ach, dat kun je op iedere hoek van de straat huren! :twisted:
Isabelle
Om dit te kunnen staven moest een opvolger zo goedkoop mogelijk zijn in wegenbelasting en inschrijvingskosten, bovendien zocht ik iets praktischer, dus keek ik naar 2-/3-persoons busjes (als je laadruimte langer is dan de helft van de wielbasis betaal je in België enorm weinig wegenbelasting en géén inschrijvingskosten)...
Ik kwam vrij snel mijn huidige Volvo V70 "lichte vracht" 2.4 170pk met Vialle LPI tegen, ben gaan kijken en was overstag...
Rationeel waarschijnlijk een erg domme beslissing:
- Het is geen busje, dus die blutsjes en krassen wil ik er ooit uit hebben, wat geld gaat kosten
- 3 ton op de klok, op lpg, daar komen gegarandeerd kosten van die waarschijnlijk niet minder zullen zijn dan wat de 940 herstellen mij zou kosten
- De wegenbelasting is weliswaar beduidend lager dan van mijn 940 diesel sedan, de combinatie van lichte vracht en 170pk maakt de verzekering zo veel duurder dat ik uiteindelijk amper €12,-/maand goedkoper uit ben
- De 940 was door zijn leeftijd en 13-in-dozijn uitvoering ook in technisch goede staat niet meer dan de schrootprijs waard (hij staat nu op de Volvo700Vereniging te koop voor €175,- zonder enige reactie!), wat de afschrijving tot nul herleidt, misschien is er zelfs sprake van een stijgende waarde aangezien het binnen 4 jaar een klassieker zou worden...
De V70 zal er daarentegen de eerste 10 jaar niet waardevoller op worden, of ik zou hem nu goedkoop helemaal strak moeten zetten en direct verkopen... Heb ik ook zo weinig aan...
- Praktisch is het maar deels een vooruitgang tegenover de 940 diesel sedan: Ik heb weliswaar een stuk meer laadruimte op een iets kortere footprint, de draaicirkel is gigantisch, LPG tank ik lang niet overal en al zeker niet op zondag, dat tanken moet ik trouwens geregeld met mijn kleine ringtankje, en een busje is het zéker niet...
Maar...
Al bij al ben ik blij dat ik voldoende argumenten vind om mezelf wij te maken dat ik de beste keuze heb gemaakt. Een busje, ach, dat kun je op iedere hoek van de straat huren! :twisted:
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Vergeet niet dat na de 220.000 km er vaak hoge kosten aan komen. Bijna al mijn auto's laten een explosie zien in de kosten voor onderhoud even over de 2 ton.
Ik zou hem inruilen op een andere Volvo of particulier verkopen en dan wat anders zoeken. Bij inruil krijg je ook vaak een draai om je oren, dus particulier verkopen zou mijn voorkeur hebben.
Ik zou hem inruilen op een andere Volvo of particulier verkopen en dan wat anders zoeken. Bij inruil krijg je ook vaak een draai om je oren, dus particulier verkopen zou mijn voorkeur hebben.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Beurten en reparaties van 1000 en 2000 Euro zijn inderdaad geen uitzondering.edraket schreef:Vergeet niet dat na de 220.000 km er vaak hoge kosten aan komen. Bijna al mijn auto's laten een explosie zien in de kosten voor onderhoud even over de 2 ton.
Je kunt natuurlijk mazzel hebben, maar er zijn al veel mensen die een lening hebben moeten afsluiten omdat de garagerekening toch even wat hoger uitviel. Aan een auto van ca. 40.000 Euro zitten natuurlijk veel duurdere onderdelen dan aan een auto van 15.000-20.000 Euro.