V50 2.4i houdt in op hogere snelheid

Geleverd vanaf 2003
zjeeraar
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.04.2013 - 22:49

Helaas. Zojuist een koude start gedaan, dat ging op zich soepel, maar de auto hield nog in en accelereerde schokkerig. Wie heeft er nog een idee? Uitgesloten zijn al:

- bougies
- klepspeling
- nokkenasversteller
- bobine

Storingsmelding laat steeds een storing in cilinder 4 zien.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bedrading regeleenheid,vocht in de kabelboom of in de stekkerverbindingen.
Vreemd dat de dealer er niet uit komt..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
zjeeraar
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.04.2013 - 22:49

De dealer heeft inmiddels ook de kabelboom en stekkerverbindingen uitgesloten. Zij denken dat het alleen aan de ECU zelf kan liggen...
zjeeraar
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.04.2013 - 22:49

Vooraf, niets dan lof voor de dealer! Ze hebben er enorm veel tijd in geinvesteerd en van alles geprobeerd, en hebben me verre van de hoofdprijs berekend. Helaas heeft dit niet tot een oplossing geleid. Zij hebben een rapport opgesteld dat ik graag wil delen. Ik heb me al gewend tot de verkoper en die wil proberen het probleem te verhelpen, ik hoop dat deze lijst er bij helpt. Maar wil hem ook graag met jullie delen, wellicht heeft iemand nog een idee.

- Bedrading van ECM naar Bobines : goed
- Bedrading van ECM naar Injectors: goed
- Voedingen gecontroleerd naar Bobines: goed
- Afstelling distributie gecontroleerd: Goed
- Klepspeling gecontroleerd: Goed (zie hieronder voor gemeten waardes)
- Compressie gemeten warm en koud: Goed
- Brandstof druk: Goed
- Nokkenas Solenoïde vervangen
- Nokkenas verstel tandwiel vervangen, geen resultaat, oude is teruggeplaatst
- Massa's gecontroleerd: Goed
- Aansluitingen gecontroleerd van ECM geen corrosie en juiste klemkracht: Goed
- Bobines gewisseld met andere cilinders, geen wisseling van fout naar andere cilinder
- VVT klep gereinigd: Goed
- Injectoren gewisseld, geen wissel van fout naar andere cilinder
- Gasklep gereinigd
- Waarde luchtmassameter: Goed
- Carterventilatie gecontroleerd: Goed
- Kleppendeksel oliekanalen gecontroleerd, ivm pakking materiaal dat gevonden is in oude nokkenas solenoïde
- Gecontroleerd op vals lucht, geen lekkage gevonden
- Bougies vervangen

Gemeten waarden klepspeling:

Afbeelding

Fout kwam constant terug op cilinder 4, na het controleren van de ECM is de bougie van cil4 naar cil5 verplaatst. Hierna verplaatste storing naar cil3. Wat voor de dealer nu overblijft is de motor regeleenheid.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als bij het wisselen van de bougie de storing zich verplaatst,zit het niet in de regeleenheid.
De uitlaat klep speling van cilinder 3 klopt dus niet zie ik,de minimale speling moet zijn 0.40mm.
De speling koud en warm,daar zit nogal verschil in.
Als er een fout in de regeleenheid zit,kan er nooit een cilinderwisseling zijn wat betreft de storing.
De algehele klepspeling vertoond ook grote verschillen lees ik.
Het feit dat de klepspeling goed zou zijn,neemt niet weg dat er niet een klep niet goed af kan sluiten.
Hebben ze electronisch,s compressie gemeten ook?
Zowel warm als koud?
Ze zouden wat meer gerichter moeten zoeken denk ik,zo moeilijk kan het toch niet zijn.
zjeeraar
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.04.2013 - 22:49

Als ik het goed begrijp Mario, zou jij je dus op de klepspeling- en sluiting gaan richten? Zijn deze waardes dusdanig afwijkend dat ze misfires kunnen veroorzaken?

Compressie is zowel warm als koud gemeten. Op welke wijze durf ik niet te zeggen, wat is gebruikelijk voor een merkdealer?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik weet niet hoe ze dat gemeten hebben,maar wat opvalt is dat er in de klepspeling dus zeer grote verschillen zitten.
Ze kunnen een cilinderlektest doen,dan komt er vanzelf uit of er compressie verlies is.
Mits ze daar de spullen voor hebben natuurlijk.
Is de auto uitgelezen tijdens het rijden ook?
zjeeraar
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.04.2013 - 22:49

De auto is denk ik niet tijdens het rijden uitgelezen, maar altijd achteraf.

Het meest vreemde van alles is dat de storing nu al 3 dagen weg blijft....
zjeeraar
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.04.2013 - 22:49

Het probleem bleef soms dagen weg en kwam dan weer terug, maar de motor startte eigenlijk altijd slecht, waarbij 1 cilinder vaak niet mee deed. De dealer kwam er niet meer uit en ik was de wanhoop nabij. Maar MarioC70 heeft me uit de brand geholpen! Hij sloot vrij snel uit dat het probleem door klepspeling werd veroorzaakt, en nadat hij het probleem zelf ook een keer had ervaren had hij het vermoeden dat er een slechte bobine in zat. Omdat de dealer hier ook al mee had lopen spelen en het lastig te bepalen was welke bobine dan de veroorzaker was (of misschien wel meerdere) hebben we besloten alle bobines en bougies te vervangen. Tevens heeft hij nog wat kleinere dingetjes opgelost en/of vastgemaakt. Wat een wereld van verschil! De auto rijdt weer alsof hij nieuw is en loopt nu veel rustiger. Top werk van MarioC70!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

:)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29015
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kijk zo kan het ook, iemand na een geslaagde actie een compliment geven!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dbt
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 21.05.2013 - 14:52
Contacteer:

Toch best handig zo'n forum, maar mooi dat hij nu weer helemaal de "oude" is :)
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT


foto's van mijn V40
Historie in beeld
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4844
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Bij deze een nominatie van MarioC70 voor de titel forummer van het jaar! :D =D>
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
zjeeraar
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.04.2013 - 22:49

+2
zjeeraar
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 25.04.2013 - 22:49

Nog even dit topic updaten. Helaas was het probleem toch nog niet opgelost geweest. Uiteindelijk is de kop volledig gereviseerd en bleek dat de kop er ooit was afgehaald en de rekbouten opnieuw gebruikt waren, zo verbrandde hij dus koelvloeistof. Nu doet hij het al een paar weken helemaal goed :) Nogmaals complimenten voor MarioC70!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

:)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”