Vraag over de draagarmrubbers van een S60/V70

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Hoi,

De draagarmen van een S60/V70 moeten nogal eens vervangen worden.
Is dan vooral het voorste rubber dat versleten is?
(het liggende rubber met de as erdoor)

Of is het andere (staande rubber met boutgat) dan vaak net zo versleten?

Afbeelding


Reden dat ik het vraag is dat er voor het eerste rubber wel een powerflex vervanging is, maar voor het tweede rubber niet.

LINKJE

Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De zin en onzin van Powerflex,ik weet het niet..als dat zo perfect is,monteerde Volvo het zelf wel..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De liggende gaat meestal stuk. Deze zijn oliegevuld en gaan op den duur lekken. Heb zelf wel eens een powerflex gemonteerd in de een S60. Het stuurgevoel verandert niet noemenswaardig, maar wel voel je iets meer de oneffenheden doorkomen. De Powerflex beweegt niet dmv het rubber zoals bij de originele, maar de poly bus scharniert over de pen. Uiteindelijk gaat dat toch drooglopen en ben je alsnog aan de beurt om het in te vetten of als je te laat bent nieuwe bussen te plaatsen.

Ik zou ze niet nog een keer monteren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

Niet doen, en orgineel nemen is dus het advies. :) (ook per PM)

Dacht het al, had even bevestiging nodig.

Bedankt.
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
FRANQ
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
Locatie: Hoofddorp

MarioC70 schreef:De zin en onzin van Powerflex,ik weet het niet..als dat zo perfect is,monteerde Volvo het zelf wel..
Ja, dat is natuurlijk onzin.

Dan zouden schroefsets, Achterwielaandrijving, Race banden, keramische remmen etc etc etc ook onzin zijn.

Het past niet in het plaatje wat Volvo voor ogen heeft, een veilige comfortabele auto.
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Powerflex rubbers hebben niets van doen met schroefsets, Race banden enz,
Complete draagarmen zijn namelijk net zo duur als je de losse rubbers en tijd rekent..en ze gaan ook stuk en zijn vreselijk stug die powerflexrubbers..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Voor de draagarmen valt die stugheid wel mee (althans wat je er als bestuurder van merkt dan). De overige onderdelen van deophanging zijn echter zo soepel, dat alleen stugge draagarm rubbers niet zoveel doet. Ben het helemaal met mario eens dat het niet de moeite waard is. Gewoon nieuwe armen monteren, tenzij je zelf een pers hebt staan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Firefly
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 06.08.2013 - 20:49
Locatie: Rosmalen

Om even in te haken op dit topic, ik denk dat deze bij mij ook moeten worden vervangen. Zit ik bij een webshop te kijken en zie verschillende merken febi bilstein en ABS.

Wat is origineel Volvo? Waar kan ik dat dan eventueel bestellen?
Volvo S60 sedan 2.4T 2001
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Febi Bilstein kun je gerust nemen, zijn best goed zoniet beter dan orgineel.
Ik heb ze ook gehad onder mijn vorige S60, heb iets van 125 EU /st betaald (uit duitsland)

Het nadeel van erin persen is dat de passing te slap wordt waardoor de bus los kan gaan zitten, dit kan je echt maar een keer doen, maar beter is helemaal niet.

Bij de dealer hebben ze orgineel, dan staan de letters Volvo erop, dat zal je bij "imitatie" niet tegenkomen.

Powerflex zou ik niet doen, je krijgt er behoorlijke trillingen voor terug, dan is je Volvo geen Volvo meer, en een race auto wordt het toch nooit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Johan s60 schreef: Powerflex zou ik niet doen, je krijgt er behoorlijke trillingen voor terug, dan is je Volvo geen Volvo meer, en een race auto wordt het toch nooit.
Heb je dat uit eigen ervaring :roll:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Nee, maar wel hier op het forum een aantal keer genoemd, verder wel ervaring met vervangen bussen en uiteindelijk toch maar de draagarmen vern., omdat een bus niet bleef zitten.

Vandaar dat ik de febi draagarmen kan aanbevelen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Peter-S80
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.09.2013 - 11:47
Locatie: Oosten van het land

Ik hoorde dat versleten draag-armen het probleem zijn van als je afremt de auto onbestuurbaar wordt.
Als ik van de snelweg kom en op de afrit afrem , moet ik namelijk behoorlijk bijsturen ...
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kun je met nieuwe draagarmen ook hebben, deze auto's zijn nou eenmaal gevoelig voor spoorvorming, zeker als daar flink in geremd wordt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29097
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat herken ik ook met mijn S80 de gevoeligheid voor spoorvorming, zeker met afremmen.
Ik heb het idee dat het erger is met bredere banden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Johan s60 schreef:Nee, maar wel hier op het forum een aantal keer genoemd, verder wel ervaring met vervangen bussen en uiteindelijk toch maar de draagarmen vern., omdat een bus niet bleef zitten.

Vandaar dat ik de febi draagarmen kan aanbevelen
Johan,no offence, maar juist dit soort "aanbevelingen" schiet niemand wat mee op. Het is gewoon niet waar dat de auto een heel stuk stugger wordt van de powerflex draagarm rubbers. Op andere plekken doet een powerflex rubber het comfort wel veel geweld aan (bovenste motorsteun bijv), maar bij de draagarmen maakt het nauwelijks verschil. Mensen praten mekaar heel snel na, ik post pas een bewering als ik het zelf geprobeerd heb, dat komt de objectiviteit ten goede. Jouw bewering wordt weer door een paar anderen geciteerd, en zo komen de fabeltjes in de wereld!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

lint schreef:Dat herken ik ook met mijn S80 de gevoeligheid voor spoorvorming, zeker met afremmen.
Ik heb het idee dat het erger is met bredere banden.
Klopt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Beetje oud topic.

Ik heb nu de draagarmen voorzien van Powerflex. Ik verneem weinig verschil. Je verneemt alleen meer oneffenheden in het wegdek nu, zoals beschreven.

Ik heb nu nog 16 inch met oude schokbrekers. Daar gaat ook nog verandering in komen
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”