Boordcomputer: Actieradius op tank

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
remcohe
1st Gear member

Ik heb de boordcomputer altijd op 'actieradius op tank' staan, vooral omdat de streepjes bij de brandstofmeter nog al grof zijn. Wat me nu al een paar keer is opgevallen is dat als de BC aangeeft dat het tijd is om te tanken (lampje gaat ook branden) en er nog maximaal 30 -50 kilometer gereden kan worden tot lege tank er bij de pomp maximaal 48 liter in gaat, dus er zit nog +/- 14 liter in. Met mijn rijstel goed voor zeker 180 tot 200 kilometer. Zit er wel heel ver van af.

Nu zegt het boekje dat de BC de laatste 30 km gebruikt om de actieradius te berekenen. Maar dat verklaart het niet m.i.

Maar ja door rijden als BC 0 aangeeft geeft ook een ongemakkelijk gevoel. Ik vind dit wel jammer, want ik was juist blij met de veel grotere tank tov mn vorige auto waar maar 52 liter in ging.....

Herkennen anderen dit ook dat de BC best afwijkt op actieradius?
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Doet mijn S60 ook, en volgens mij alle andere Volvo BC's. Gelukkig hebben we nog een brandstofmeter, een dagteller en gezond verstand ;)
Je moet die BC niet zo vertrouwen, net als zijn verbruik. Vooral leuk als indicatie.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
LightStar
4th Gear member

Uhm, wat voor motor heb je ? er zit namelijk verschil in de tank inhoud dus bij sommige motoren is 48 liter niet zo raar..
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Timmy
3rd Gear member

Bij mijn vorige auto's kon ik altijd circa 100 km doorrijden nadat de BC 0 km resterend had aangegeven, bij Volvo blijkt dit toch iets anders in elkaar te zitten.

Een maal moest ik in Duitsland doorrijden omdat er geen diesel voorradig was. Met een sputterende motor kon ik het volgende tankstation bereiken. Ik stond toen op circa - 10 km. Bij het tanken kon kreeg ik ook absoluut niet de maximale hoeveelheid in de tank, dat scheelde zeker 5 liter.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Black kiwi
2nd Gear member

Hoe komt het dat hij pas een lege tank aan geeft bij 30-50 km? Vandaag nog de waarschuwing gehad, stipt op 100km resterend.

70km verder had ik ook nog 30km over, dus dat klopt precies. Er ging toen 45,5 liter in.

Met mijn Fiesta heb ik al wel hele stukken gereden op 0km resterend..dat ga ik dus met deze auto maar niet proberen.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Mike Philippens
3rd Gear member

Mijn C30 DrivE is eng nauwkeuring. De snelheid is tot op 2km nauwkeurig en ook het aangegeven verbruik klopt precies. De auto die ik ervoor had, loog alsof het gedrukt stond en als ie zei dat ik leeg was (0 km te gaan) kon ik nog makkelijk 50km rijden.
De C30 maakt geen grappen wat dat betreft. Ik heb 'm wel eens op een soort noodloop gehad, en de bc gaf aan --km en ik kon toen ineens niet meer harder dan 100, de ac ging uit en hij stotterde af en toe. Op dampen een benzinestation gehaald en ik kon 52l tanken... ;)
Afbeelding
Tankiej
3rd Gear member

Mijn V40 gaf bij nog 95km op de actieradius over dat ik moest gaan tanken. Uiteindelijk getankt toen er nog 70km op stond, toen kon er ~42 liter in. Dan zou er nog 10 liter over moeten zijn, daar kan ik echt wel verder op komen dan 70km.
Maar dit was ook pas de tweede tankbeurt voor deze auto, dus misschien kan de boordcomputer nog niet echt goede gegevens geven met zo weinig input :)

Valt me trouwens wel op dat de actieradius heel snel reageert op actueel gebruik. Gister had ik een stukje file, toen zakte de actieradius direct met +/- 50 km, terwijl ik maar 2km heb gereden in de file. Daarna een stukje provinciale weg van +/- 20km (met 85km/h op CC) en steeg hij juist weer met 50km.
zakraket
4th Gear member

Misschien dat ze uit veiligheid de boordcomputer de laatste kilometers extra "pessimistisch" laten rekenen, zodat je zelfs als hij 0 aangeeft nog 5 liter over hebt.
Bij mij gaat het lampje meestal al branden als ik nog 100+km over heb (BC) en als ik dan een kilometer of 50 later ga tanken kan er inderdaad "maar" 42 liter in (D2 heeft 52 liter tank?)
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
remcohe
1st Gear member

LightStar schreef:Uhm, wat voor motor heb je ? er zit namelijk verschil in de tank inhoud dus bij sommige motoren is 48 liter niet zo raar..
T3 dus het met een 62 liter tank zijn
Black kiwi schreef:Hoe komt het dat hij pas een lege tank aan geeft bij 30-50 km? Vandaag nog de waarschuwing gehad, stipt op 100km resterend.
T lampje gaat wel netjes op tijd branden, ik heb doorgereden tot 30-50 en toen ging er nog 14 liter in. Misschien had ik het wat verwarrend opgeschreven.

Ik snap dat ze willen bewerkstelligen om de tank niet op te rijden maar om 10 liter reserve te houden is wel veel m.i.
Plaats reactie

Terug naar “V40”