Regensensor zelf activeren, cruise control eerst activeren?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
PietjeBell
Starter

Grappig, ik kom heb ook een audi, en daar is de regensensor altijd stand by. Waarom moet ik deze in de Volvo eerst activeren? Als er druppels komen mag de ruitenwisser actief worden, dat wil ik niet eerst activeren. Kan dat niet slimmer (Ja, de regensensor kan bij de Audi uitgeschakeld worden voor bv wasstraten).
Dit geldt ook voor de cruise control. De audi zet de cruise control direct vast op de snelheid die je rijdt met 1 druk op de knop. Bij de Volvo kan ik op de + drukken, maar als de Cruise Control niet geactiveerd is gebeurt er niets. Kan dit niet na het starten direct actief zijn? Kan dit slimmer of heeft deze techniek een voordeel?
jaapburg
4th Gear member

Dat je bij Volvo de regensensor altijd moet activeren heeft te maken met het feit dat Volvo een merk is uit een land waar het wel eens vriest. Dus als er een beetje nachtvorst is en je start je auto, wil je dan dat je ruitenwissers direct gaan wissen? Of wil je dat het heel blijft en je even rustig kan ijskrabben?

Dat de cruisecontrol niet automatisch aan gaat is inderdaad vreemd, maar daar is een leuk kastje voor te krijgen bij volvotech. Heb je gelijk nog heel wat andere leuke functies voor je Volvo.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
vroonhof
2nd Gear member

Bij mijn Audi is de ruitenwissermotor een keer doorgebrand oid... althans nadat ze vastgevroren waren deden ze het niet meer.
mad
6th Gear member

En bij eieren op je voorruit wil je ook geen zelfdenkende regensensor....
XC70 D5 2009 Ocean Race
Bartk
2nd Gear member

Is niet alleen zo bij VOLVO, ook bij BMW en Citroen (en neem ik dus ook aan bij Peugeot en Renault).
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman ;-) )

Resto project: '95 480 GT Turbo
evert65
6th Gear member

klopt, ook bij Peu
keep calm!, your randomizer is running
Candisa
2nd Gear member

Regensensor heb ik niet op mijn V70 (met mijn ervaringen daarmee in Peugeot's ben ik blij dat ik het met regelbaar interval "moet doen"), maar cruise-control wel...

Het is inderdaad erg vreemd en vrij vervelend dat de Cruise-Control eerst moet worden geactiveerd alvorens bruikbaar te zijn. Ik vermoed dat dit een veiligheidje is om te voorkomen dat de auto ongewenst zijn snelheid vasthoudt na een hapering aan de + toets, maar je moet wel een érg (onverantwoord) paniekerig persoon zijn om hierdoor los op je voorligger te knallen ipv te gaan remmen (en dus automatisch de cruisecontrol in stand-by te zetten)!

In praktijk zet ik gewoon de Cruise-Control aan van zodra ik deze nodig heb, en blijft deze voor de rest van de rit gewoon actief, maar dit ritueeltje leidt wel tot omstandigheden waarbij ik ongewenst snelheid verlies...
- Ik denk dat de Cruise-Control al aan sta, druk op + en los gas --> snelheidsverlies
- Cruise-Control staat al op, maar ik ben het vergeten en druk nogmaals op Cruise, (zonder effect) op + en los gas --> snelheidsverlies

Moet er werkelijk een extra after-market kastje aangeschaft worden om zoiets simpels als automatisch actieve cruise-control in het systeem te krijgen? Zoiets zou toch gewoon een kwestie moeten zijn van even aan de computer hangen!?

Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

@Candisa -> http://www.volvotech.eu/cfe....
@PietjeBell -> wat voor auto/modeljaar heb je?
(Zet even in je footer dan kan iedereen het altijd zien!)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Candisa
2nd Gear member

Er zitten een paar leuke functies bij dat CFE, maar om nu te zeggen dat ik het +- €200,- waard vind...
Och ja, mijn 940 had dit alles niet eens, dus ik maak er gewoon een gewoonte van om na het starten meteen even op de cruise-knop te drukken, net zoals ik in mijn pre-Volvo tijd de gewoonte had om de dimlichten na het starten aan te zetten en na het parkeren af te zetten...

Wat stelt die "daytime running light" functie trouwens voor? Mijn V70 ontsteekt automatisch de dimlichten met contact, ook met de knop op 0...

Isabelle
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Dimlichten uit, mistlampen aan als dagrijd verlichting.
(dat kan nu niet)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Candisa
2nd Gear member

Ow, doen alsof je drl's hebt dus...

Ik schat het gemiddelde intelligentieniveau van de arm der wet niet al te hoog in, maar ik vermoed dat dit op een 2001 auto die overduidelijk geen echte drl's heeft toch (in B althans) zou uitdraaien op:
- Nodeloos voeren van mistlicht
- Voertuig niet comform wetgeving (mistlicht mag enkel gevoerd kunnen worden wanneer minstens de stadslichten ontstoken zijn)

Isabelle
M@rcel
6th Gear member

Het is op dat moment ook geen mistlicht: De mistlichtschakelaar en indicatie zijn uit.

De CFE kan ook aftermarket drl's aansturen (en ook dan met schemerwaarschuwing)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”