D5 zuiniger na sportkuur (aan de bak met caravan)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Zeg maar Jan
2nd Gear member

Was wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Het volgende is er aan de hand.

Rij nu zo’n 100k km met 2002 V70 D5 naar redelijke tevredenheid. Het volgende begint me op te vallen. In de zomervakanties gaan we altijd met hut (TEC 470TK 1300kg) op vakantie en rijden dan het liefst om de paar nachten weer verder naar een volgende bestemming. Hierdoor moet de auto door de hele vakantie heen om de paar dagen flink aan de bak. Verbruik is dan ook navenant, wat verder geen issue is.
Maar bij terugkomst in NL valt het op dat het verbruik solo ineens met, wat zal het zijn, 10% lager uitvalt dan voor de vakantie. Het is net of dat alles weer schoon gebrand is door de sportkuur welke de auto op vakantie heeft gehad.

Verder had ik niet verwacht de temperatuurmeter van z’n plaats zou komen met een hut die 500kg lichter is dan maximaal trekgewicht. Gas terug, airco uit en verwarming aan en temperatuurnaald keert weer terug in normale stand. Iemand hier ook ervaring mee? Drie keer gebeurd tot nu toe.

(A9 Zwitserland in een lange autobahn klim richting Duitsland, vlak voor de noordelijke zijde van de Gotthardtunnel, weggetje naar camping Seiser Alm bij Bolzano Italie)
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
V70/2.4D/2003
8th Gear member

* Stijgen v/d motortemp: In een te hoge versnelling naar boven icm buitentemp of de thermostaat die minder aan het worden is. Ik gok op de eerste suggestie.

* Verbruik: Na de vakantie, waarin het blok lekker heet is geweest en het zaakje lekker schoon heeft kunnen branden, kan het idd goed zijn dat hij de komende tijd iets zuiniger is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
lint
Geartronic member

Het goed belasten van een motor is altijd goed en veel beter dan dagelijks in de Nederlandse file voortsukkelen.
Het oplopen van de koelvloeistoftemperatuur komt bijna altijd door het rijden met te lage toerentallen bij het trekken van een aanhanger/caravan in heuvel/bergachtig terrein.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
herbert (c5)
2nd Gear member

Ik ben het er niet helemaal mee eens , ik verbaasde mij ook over het oplopen van de themp terwijl ik dik 3500 t/m reed.
ik vond het een erg hoog toerental maar daar moet je gewoon even aan wennen(alleen bij flinke bulten).
Ik ga in het voorjaar denk ik toch maar preventief de radiator en de thermostaat vervangen, hoop dan op een probleemloze klim.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Een te hoog toerental icm lage snelheid (bultje op) zware belasting en hoge buitentemp zal als eindresultaat ook een stijging van de koelwatertemp. tot gevolg hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
MN-NL
5th Gear member

Oplopen temperatuur onder belasting is normaal en niet spannend. Metertje op 3/4 is geen enkel probleem.
Pas als je vol in het rood staat wordt het echt te warm in het vooronder.

Weet dat bij veel japanners het metertje doir de BC in het midden wordt gezet als de koelwatertemperatuur in het aanvaardbare werkgebied zit. Schijnt een hoop nodeloze dealerbezoekjes uit te sparen :-)

Dan liever een instrument dat meebeweegt, dan heb je informatie waar je zelf op kan anticiperen.

Gr. Marc
Zeg maar Jan
2nd Gear member

Thanx voor reacties.

Betreft warm worden. Door hogere toeren breng je ook meer warmte in het blok. Er zit dus ergens een ideaal rpm gebied. Ideaal koppel, vermogen, rijwind en dus toerental. Dat de waterpomp sneller draait bij hogere rpm klopt maar zal op een gegeven moment de meer ingebrachte warmte door brandstof ook niet meer kunnen koelen. Verder lijkt het me dat wanneer de kvs sneller door de radiator stroomt de kvs ook minder tijd krijgt om af te koelen.

Wat me opviel bij de A9 in Zwitserland is dat ik constant ±20 ltr/100 km op de BC had staan bij 80km/h in de 4. Auto bleef verder netje op snelheid en had zelfs nog iets over om te kunnen versnellen. Achteraf wellicht beter naar de 3 kunnen schakelen en iets langzamer kunnen gaan rijden. Maar de truc met airco uit en verwarming aan werkte goed en deed de temperatuur weer dalen tot het normale niveau.

In dergelijke klimmetjes verwacht ik dat een auto terug valt in snelheid en niet gaat klimmen in temperatuur. Of is dit een verkeerde aanname?
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
MN-NL
5th Gear member

Als je op de CC rijdt zal de auto proberen de snelheid vast te houden. Pas als de auto het niet meer trekt loopt de snelheid terug. Dan zit je dus op het maximum wat de auto op dat moment kan presteren. Afhankelijk van de condities (buitentemp enzo) loopt de temperatuur dan meer of minder op.

Tis niet voor niets dat er ook nog een chauffeur in de auto zit ;-)

Gr. Marc
Zeg maar Jan
2nd Gear member

Dergelijke klimmetjes gaan altijd met het rechtervoetje en niet met CC. Je wilt weten wat er allemaal gebeurd. Verwacht ook dat op de cc de auto zou terugschakelen naar 3.
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
martin arends
1st Gear member

ik rijdt elk jaar de gothard , vermogen genoeg caravan met 1700kg erachter, ook gechipt, geen probleem meer sinds ik in de zomer de motorplaat eronder uit heb en hem software matig de koelfan eerder laat aanslaan.loopt hij neit meer op was misschien maar 1mm wat de wijzer meer aangaf. heb dit al bij meerder klanten van mij aangeraden , iedereen was tevreden en het kost misschien 20€ om dit aan telaten passen.
volvo liefhebber XC 90 D 5 AWD aut,
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”