940 start niet + valt uit tijdens rijden

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Wilt
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.09.2013 - 18:34

Hallo,

met heel veel plezier rijd ik in mijn 940 Estate uit 1998 - 272K op de teller.

Sinds een jaar vertoont hij echter twee zeer nare kuren. Hij start niet altijd, startmotor gaat NIET rond, controlelampjes doven. Heb als noodoplossing een startknop geinstalleerd om in ieder geval toch weg te kunnen rijden.

De tweede storing - die met de eerste samenhangt - is, dat hij tijdens het rijden compleet wegvalt. Lampjes aan, stuur- en rembekrachtiging weg, geen brandstoftoevoer meer.

Inmiddels zit er een nieuwe startmotor in en is het electronische deel van het contactslot vervangen, maar de klachten zijn gebleven. Vooral bij warm weer is er het startprobleem (koude start is eigenlijk meestal prima).

Heeft iemand ervaring met deze klachten en het liefst ook met de oorzaak?

Het is een fantastische auto die nog jaren meekan, maar onbetrouwbaarheid en de levensgevaarlijke situaties die daardoor kunnen ontstaan, gaan me eigenlijk te ver.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Wilt Idema
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Heb je het al eens met de reserve sleutel een tijdje geprobeerd? Jouw auto komt uit 1998 dus volgens mij heb je dan standaard de gecodeerde sleutel. Daar kan een probleem in zitten.

Anders kun je eens al je massa punten eens na kijken. O.a achter dashboard maar ook bij motor. Bij twijfel anders nieuwe massa kabel leggen tussen motor en auto en accu en auto.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

contactslot schakelaar stuk denk ik.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Daar zat ik ook al aan te denken maar hij geeft aan dat hij deze al vervangen heeft.

Al geprobeerd om hem uit te lezen?
Ben bang dat je al een ODB hebt om hem uit te lezen dus dan moet je daar voor naar de dealer.
Heb je toch nog zon stekkerdoos bij je veerpoot dan kan je hem zelf uit lezen.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

Een 98-er heeft een semi-obd connector in het vakje onder de armsteun. Daarop passen zelfbouwkastjes waar er veel van in omloop zijn. Ik heb er ook eentje in Utrecht.
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bedrading onder het inlaatspruitstuk slecht,dat komt namelijk vaak voor,die kun je dan zo uit elkaar punniken..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Massakabel verrot bij de accu, kan ook zulke leuke problemen opleveren.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Het electronische deel van het contactslot is vernieuwd, maar het mechanische deel niet? Dat slijt toch harder? Met startknop werkt het wel, dan is er toch iets met het contactslot?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
octavodia
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.11.2010 - 15:49

BDP sensor kapot? was bij mij het geval..motor viel gewoon uit tijdens het rijden..
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Of het kabeltje eraan...wil ook nog eens verteren.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
leidsekade
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
Locatie: Utrecht

Die bdp sensor kun je voor weinig al op sites al eBay kopen. Vervangen is een eitje. Zoek het einde ter hoogte van het je stuurwiel (maar dan onder de motorkap), volg de draad dan naar de motor, waar hij met twee boutjes vast zit. Zorg er alleen voor dat ze niet in het gat vallen, maar verder is het in 5-10 minuten gepiept. Is sowieso goed onderhoud, dus zeker aan te raden op onze bakstenen
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Wilt
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.09.2013 - 18:34

Hallo allemaal,

dank voor jullie reacties en vele suggesties. Heb me voorgenomen die eerst eens te inventariseren om daarna te beslissen wat ik het beste eerst kan oppakken.

Gisteren weer een nieuwe ontwikkeling: auto start niet met sleutel, maar ook NIET met startknop :-x Na 5 minuten WEL start met sleutel, maar nog steeds niet met knop. Vanochtend doen beide het weer WEL.

Werpt dit een nieuw licht op de meest waarschijnlijke oorzaak?

Nogmaals bedankt en hopelijk reageren jullie nog even op dit bericht.

Vriendelijke groet,
Wilt Idema
Gebruikersavatar
fjansz
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12.06.2010 - 16:15
Locatie: Zeist

BDP sensor? Zit zo'n ding ook in een 960 2.5L?
Had vanmiddag namelijk ook zo'n vreemd probleem met plotseling totaal stilvallen van de motor.
Starten ging vlot, wegrijden ook, maar toen ik een paar honderd meter op weg was, viel de motor ineens stil en vlogen alle dashboardlampjes aan. Gas deed ook niks meer (uiteraard).
Toen de wagen weer stil stond kon ik hem starten, maar bij gas geven sloeg de motor meteen af en alle dash-lampjes weer op kerstboom.
Na een paar keer dit ritueel herhaald te hebben, liet ik de wagen een paar minuten draaien en kon ik m'n weg probleemloos vervolgen!
De garage stond voor een raadsel. Ik was wel blij dat het niet tijdens onze trip naar Zweden was gebeurd.
Heb al eerder contactslot laten vervangen, ook de startonderbreker laten vervallen, de bedrading van de bobines laten solderen. Kan verder met mijn beperkte kennis van zaken niks verzinnen.
Het is een erg fijne en strakke full options Estate met maar 240d km op de teller en een open dakkie. Maar als de ouwe dame (maart 1995) electronische nukken begint te vertonen is voor mij de pret snel over. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Zeker het benzinerelais achter de asbak, of de BDP sensor. Daar moet de garage toch ook op kunnen komen hoor!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”