Hallo,
Sindskort een probleem met mijn S60 uit 2003, 163 pk diesel.
Wanneer je tijdens het rijden héél voorzichtig de rem in trapt/je voet op het pedaal zet, dan gaat het rempedaal naar beneden (tot op de bodem) maar remt/vertraagt de auto eigenlijk amper. Het voelt dan alsof er geen druk is.
Wanneer de de rem normaal of hard in trapt is er niets aan de hand en remt de auto prima, ook de ABS grijpt in bij een noodstop.
Ook komt dit ''probleem'' soms 's ochtends voor na een nacht stil staan.
Wat al is gedaan:
- Remmen controleert op gangbaarheid, alle remmen lijken goed gangbaar.
- Remschijven voor waren versleten, deze vervangen voor nieuwe.
- Ik heb niet het idee dat de remschijven (achter) krom zijn en hierdoor de blokjes naar buiten duwen: er piept niets, voel geen trillingen in het pedaal.
- Om uit te sluiten dat er lucht in het systeem zit heeft mijn garage de remvloeistof ververst, deze is nu dus schoon en ontlucht.
- De garage van de vorige eigenaar heeft begin dit jaar de hoofdremcilinder vervangen vanwege uitwendige lekkage.
Het probleem blijft.
Mijn garage denkt dat 1 of meerdere terugslagklepjes van het ABS systeem vuil zijn of niet goed werken (lekken) waardoor je bij zacht remmen geen druk opbouwt richting de remklauw.
Wat klacht betreft denken wij als eerste aan de hoofdremcilinder, maar omdat deze nog geen jaar oud is (en niet uitwendig lekt) verwachten wij dat deze (inwendig) goed is. Er is een nieuwe opgekomen, geen gebruikte.
Ik vraag me af wat jullie hier van denken, of mogelijk andere oplossingen/ideeën hebben?
Groet,
Kajotan.
S60 2.4 D5 - Remmen/ABS probleem
- edraket
- 7th Gear member
Ik denk niet dat het in de ABS pomp/controller zit. Deze onderbreekt namelijk alleen de remdruk naar de remklauwen, maar kan er eigenlijk niet voor zorgen dat de druk wegvalt. Waarom is de hoofdremcilinder vervangen destijds?
Er was pas een vergelijkbaar probleem en daar zat de veer niet juist gemonteerd op de remklauwen voor.
Zie als voorbeeld:

Er was pas een vergelijkbaar probleem en daar zat de veer niet juist gemonteerd op de remklauwen voor.
Zie als voorbeeld:

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor je reactie.
Deze hoofdremcilinder was lek (van buitenaf te zien zei vorige eigenaar). Het niveau van de remvloeistof zakte steeds, omdat ze dachten dat het hier aan lag hebben ze deze vervangen (bon aanwezig).
Uiteindelijk bleek het niveau te zakken door een kapot drukgroeplager (lekte hier langs), dus heb ik de koppeling laten vervangen.
W.b.t. de veren, ik zal ze nog eens nalopen... Bedankt.
Iemand anders nog een idee?
Deze hoofdremcilinder was lek (van buitenaf te zien zei vorige eigenaar). Het niveau van de remvloeistof zakte steeds, omdat ze dachten dat het hier aan lag hebben ze deze vervangen (bon aanwezig).
Uiteindelijk bleek het niveau te zakken door een kapot drukgroeplager (lekte hier langs), dus heb ik de koppeling laten vervangen.
W.b.t. de veren, ik zal ze nog eens nalopen... Bedankt.
Iemand anders nog een idee?
-
- 2nd Gear member
Op dit moment is er dus geen lekkage meer. De remcilinder is door een nieuwe vervangen, dat neem ik aan want hij koste 230 euro (rekening aanwezig van vorige eigenaar).
Mario, waarom denk je een fout in de ABS unit? Wát gaat er dan precies fout?
Mario, waarom denk je een fout in de ABS unit? Wát gaat er dan precies fout?
-
- 2nd Gear member
Mijn garage heeft de remvloeistof ontlucht, ik geloof dat hij 250ml remvloeistof per klauw heeft doorgepompt dus het lijkt me dat dat goed moet zijn.
Dacht je remklauw dus wegzakt tot de bodem maar niet vertraagt is dus alleen bij heéél zacht remmen. Rem je hard: geen problemen.
Is een hoofdremcilinder te testen?
Dacht je remklauw dus wegzakt tot de bodem maar niet vertraagt is dus alleen bij heéél zacht remmen. Rem je hard: geen problemen.
Is een hoofdremcilinder te testen?
- edraket
- 7th Gear member
Dan zou de unit ook moeten lekken toch?MarioC70 schreef:Drukverlies in de unit..
En anders toch de hoofdverdachte nummer een,de hoofdremcilinder,ook een nieuwe kan stuk zijn..
Of niet goed onlucht na vervanging.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
Nee dat hoeft niet..
Hoofdremcilindertest is dus oppedaal trappen wat je al gedaan hebt en hij mag dan niet wegzakken,bij geen lekkage is deze dus stuk,nieuw of niet,ik heb het ook wel is meegemaakt met een nieuwe.
Hoofdremcilindertest is dus oppedaal trappen wat je al gedaan hebt en hij mag dan niet wegzakken,bij geen lekkage is deze dus stuk,nieuw of niet,ik heb het ook wel is meegemaakt met een nieuwe.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.