V40 - De ervaringen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Voskuh
2nd Gear member

rebride schreef:
mfrvanwinsen schreef:Ik start mijn auto altijd zonder de sleutel in het contact te stoppen, vroeg mij af of daardoor eerder storingen kunnen ontstaan. Doen meerdere dit van jullie?
Kun je dus de auto starten zonder dat je de sleutel in het contact stopt???
Dat zou wel mooi zijn!!
Ik denk dat hij bedoelt de motor starten en dan de key eruit halen.
Zo rij ik nu ook aangezien er anders een hele sleutelbos tegen het dash aan rammelt.
Het enige wat je dan hebt is dat je een melding krijgt dat de sleutel niet aanwezig is als je de deur opent.
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
Patrickv
3rd Gear member

Over het algemeen goeie ervaringen :)

echter nu een paar nare punten:
- zit kussen bestuurders stoel vervangen -> frame was te voelen. Vanaf levering wagen al het geval. Dus zal wel slechte zitting zijn geweest.
- speakers voor defect. niet tot nauwelijks fatsoenlijk bas produceren. Netjes vervangen door de dealer.
- bij initiele levering was approach verlichting defect. (software foutje). Na 9 maanden eindelijk opgelost. Auto 2 weken terug onderhoud gehad. En wat schetst mijn verbazing gister avond. Approach verlichting doet helemaal niets meer. Tevens follow me home doet niets. Morgen maar even de instellingen nakijken en anders weer een bezoekje garage :)

vanmorgen maar even de instellingen van approach en follow-me-home nagekeken. Bleken beide uit te staan... zelf niets aan aangepast.. maar goed. Weer ingesteld en werkt naar behoren :)
V40 Summum, T4, Introline, Premium Audio, extra getint glas achterportieren, stoelverwarming, sport chassis, Black Sapphire Metallic, 18"; Taranis velgen
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
Tankiej
3rd Gear member

rebride schreef:
mfrvanwinsen schreef:Ik start mijn auto altijd zonder de sleutel in het contact te stoppen, vroeg mij af of daardoor eerder storingen kunnen ontstaan. Doen meerdere dit van jullie?
Kun je dus de auto starten zonder dat je de sleutel in het contact stopt???
Dat zou wel mooi zijn!!
Ik start de auto altijd zonder sleutel in het contact; Keyless start :)
Voskuh
2nd Gear member

Zo, heb er nu iets van 900 km opzitten en ik kan niet anders zeggen dat de auto erg verslavend werkt. Het rijdt steeds fijner.
Het zit goed, is stil, voelt solide, heeft een uitstekende wegligging, is uitstekend afgewerkt etc etc.
Heb zo'n beetje alle functies en gadgets wel gevonden. Het verveelt ook geen minuut.
Het enige nadeel waar ik nu niet aan uitkom is de navigatie.
Als er ergens een file is, terwijl ik de route ingeef, dan berekend de navi automatisch zonder melding een alternatieve route. Erg vervelend, want vaak is het echt enorm omrijden.
Waarom krijg ik niet de keuze?
Als ik stug mijn eigen route rij, dan volgt er vaak wel de melding of ik een alternatieve route wil volgen. Maar als voorbeeld, van het weekend vroeg het systeem of ik een alternatieve route wilde volgen, maar die was 51(!) km om ..

En waar kan ik terugvinden hoe lang iedere file is?
Vind de indeling van het menu niet echt logisch. Dat was bij de prius een stuk eenvoudiger en logischer.
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
Soepkop
4th Gear member

Voskuh,

Goed om te horen dat de auto zo goed bevalt :thumbleft:

Omdat ik nog even moet wachten tot mijn V40 komt (hopelijk is er in de planning niets gewijzigd en wordt 'ie nog steeds volgende week geproduceerd....), kan ik alleen maar putten uit mijn ervaringen met de navigatie in de V60. Ik ben over het systeem erg tevreden, met uitzondering van de weergave van verkeersinformatie en het berekenen van alternatieve routes. Dat is en blijft een groot minpunt van Sensus. Dat was bij Audi (veel) beter voor elkaar. Dus ik herken jouw klachten, maar heb geen oplossing :roll:
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Voskuh
2nd Gear member

Soepkop schreef:Voskuh,

Goed om te horen dat de auto zo goed bevalt :thumbleft:

Omdat ik nog even moet wachten tot mijn V40 komt (hopelijk is er in de planning niets gewijzigd en wordt 'ie nog steeds volgende week geproduceerd....), kan ik alleen maar putten uit mijn ervaringen met de navigatie in de V60. Ik ben over het systeem erg tevreden, met uitzondering van de weergave van verkeersinformatie en het berekenen van alternatieve routes. Dat is en blijft een groot minpunt van Sensus. Dat was bij Audi (veel) beter voor elkaar. Dus ik herken jouw klachten, maar heb geen oplossing :roll:
Bummer .. maarja, ik gebruik de navi toch pas echt als ik de weg niet weet, dus moet er maar mee leren leven dan en er van te voren rekening mee houden.

Succes met wachten!
Ik weet hoe lang dat kan duren, maar het is het waard.

Volvo V40 R-design !!
D2
3rd Gear member

Voskuh schreef: Het enige nadeel waar ik nu niet aan uitkom is de navigatie.
Als er ergens een file is, terwijl ik de route ingeef, dan berekend de navi automatisch zonder melding een alternatieve route. Erg vervelend, want vaak is het echt enorm omrijden.
Dit is aan te passen in de instellingen. Je kunt de frequentie waarmee verkeersinformatie verwerkt wordt wijzigen, en obv instellingen kun je ook zorgen dat een alternatieve route voorgesteld wordt, maar dat je deze niet hoeft te accepteren. Kwestie van RTM.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Voskuh
2nd Gear member

D2 schreef:
Dit is aan te passen in de instellingen. Je kunt de frequentie waarmee verkeersinformatie verwerkt wordt wijzigen, en obv instellingen kun je ook zorgen dat een alternatieve route voorgesteld wordt, maar dat je deze niet hoeft te accepteren. Kwestie van RTM.
Heb gezocht, maar kon het zo snel niet vinden.

Volvo V40 R-design !!
GS_Kes
2nd Gear member

Voskuh schreef:
D2 schreef:
Heb gezocht, maar kon het zo snel niet vinden.
Het RTI systeem is allergisch voor files, ik heb me al helemaal blind gezocht naar de optie om de verkeersinformatie te negeren, ook in de manual, maar ik kan het niet vinden.
Voor op de motor gebruik ik een Garmin en daarin kan je aangeven of de verkeersinformatie mee genomen dient te worden bij de te vermijden wegen.

Het betreft in mijn geval het standaard Volvo navigatiesysteem RTI.
Hafkees
2nd Gear member

23 september 2013 op te halen
V40 D2 Summum

Huidig
VW Golf VI 1.2TSI 77Kw DSG Highline

Historie
VW Passat 1.9 TDI 74Kw Confortline
Audi A3 1.9 TDI 96Kw Ambition
Skoda Octavia 2.0 LPG 85Kw Elegance
Seat Toledo 1.9TDI 81Kw Sport
Nissan Sunny 1.4 Lx i-sport
Black kiwi
2nd Gear member

Ik heb (ook) nog steeds geen idee hoe de navigatie precies werkt, nu na 10.000km & iedere rit de navigatie aan.

Sta je in de file en vraag je in het menu op 'actuele file/vertraging op route' dan staat daar OF niets, OF '0 km'.

Rijdt je een stuk A2, zegt de navigatie 'verkeershinder op route, andere route? Ja Nee Bekijken'. Kies je dan voor 'Ja', dan kan het best zijn dat je dezelfde vraag iedere 5min weer krijgt. Laatst had ik zelfs op 1 (drukke, filegevoelige) route dat hij 10+ keer de route had aangepast. Zelf niets er van gemerkt, want uiteindelijk was de route gelijk aan het originele plan.

Hij kan ook behoorlijk koppig zijn. Stel je volgt route A en daar is een weg afgesloten. Je besluit een andere B route te volgen. De navigatie zal soms wel een half uur lang door blijven gaan met 'keer om voor route A' en de nog te rijden tijd/afstand voor route A loopt steeds verder op. Ondertussen heeft het systeem niet door dat route B al bijna bij de eindbestemming is. Dan dien je echt de route A af te breken en volledig nieuw te starten - wil hij route B accepteren.

Ik kom van een TomTom One XL IQ Live, oftewel die met een jaarabbonement. En die werkt echt zo veel beter... Zelfs de inbouw navigatie in de Prius Executive deed het een stuk beter.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
D2
3rd Gear member

Black kiwi schreef:Ik heb (ook) nog steeds geen idee hoe de navigatie precies werkt, nu na 10.000km & iedere rit de navigatie aan.

Sta je in de file en vraag je in het menu op 'actuele file/vertraging op route' dan staat daar OF niets, OF '0 km'.

Rijdt je een stuk A2, zegt de navigatie 'verkeershinder op route, andere route? Ja Nee Bekijken'. Kies je dan voor 'Ja', dan kan het best zijn dat je dezelfde vraag iedere 5min weer krijgt. Laatst had ik zelfs op 1 (drukke, filegevoelige) route dat hij 10+ keer de route had aangepast. Zelf niets er van gemerkt, want uiteindelijk was de route gelijk aan het originele plan.
Gebruik je de navigatie iedere rit om voor files gewaarschuwd te worden? Daarvoor zijn er idd veel betere alternatieven, bijvoorbeeld in de vorm van een app als flitsmeister of ANWB Onderweg. TMC info (wat door de meeste navi's gebruikt wordt) schiet gewoon tekort qua actualiteit, maar dat is m.i. dus niet aan het Volvosysteem te wijten.

Als je minder routewijzigingen wilt kun je de frequentie van de verkeersinformatie gewoon verlagen. In mijn auto staat het op 'belangrijkste' oid, en dat voldoet prima. Al gebruik ik de navigatie sowieso niet zo vaak.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Voskuh
2nd Gear member

D2 schreef:
Black kiwi schreef:Ik heb (ook) nog steeds geen idee hoe de navigatie precies werkt, nu na 10.000km & iedere rit de navigatie aan.

Gebruik je de navigatie iedere rit om voor files gewaarschuwd te worden? Daarvoor zijn er idd veel betere alternatieven, bijvoorbeeld in de vorm van een app als flitsmeister of ANWB Onderweg. TMC info (wat door de meeste navi's gebruikt wordt) schiet gewoon tekort qua actualiteit, maar dat is m.i. dus niet aan het Volvosysteem te wijten.

Als je minder routewijzigingen wilt kun je de frequentie van de verkeersinformatie gewoon verlagen. In mijn auto staat het op 'belangrijkste' oid, en dat voldoet prima. Al gebruik ik de navigatie sowieso niet zo vaak.
Dat ben ik niet met je eens. In de prius werkte TMC prima.

Volvo V40 R-design !!
spacewagon
3rd Gear member

Om bovengenoemde redenen gebruik ik gewoon Tom Tom op mijn iPhone. Voorzien van HD Traffic en altijd de meest actuele kaarten, kan hier niks tegenop. Vind ik.

Wat zou het mooi zijn als je het scherm van je iPhone op het scherm van de Volvo zou kunnen 'projecteren'. Dan heb je 't beste van twee werelden. Maar dat zal wel nooit kunnen, gezien de ellende met SCT en de 'mirror-functie' die wel beloofd was, maar niet geleverd wordt...
Mijn V40: D2 Summum
Mike Philippens
3rd Gear member

Op de Volvo Portable Navigation (Garmin) werkt de TMC ook vaak niet geweldig. Waaraan het ligt weet ik niet, maar de ene keer klopt het, en de andere keer sta je stil en zegt ie niets. Alleen kan die Garmin niet rekenen. Als ik op 20min van huis bent, komt ie met laten we zeggen 20min vertraging aan, en dan is mijn resterende reistijd ineens 1u30...heel vreemd.

Aan de ene kant heb je vaak ook geen bal aan die verkeersinfo, want omrijden is niet altijd mogelijk. Ook binnendoor rijden is vaak geen optie. Door verkeersheuvels en andere maatregelen zijn die opties op de populaire routes uitgesloten en zo'n dicht snelwegnet hebben we nu ook weer niet. Omrijden over een andere snelweg heeft dan pas zin als de ene helemaal dicht zit. Er zijn maar weinig situaties waarin omrijden nut heeft is mijn ervaring. Komt misschien door mijn woonplaats (Gorinchem), maar volgens mij is het gewoon vaak niet zinvol.
Bovendien weet je nooit (zeker) of omrijden in dit geval echt zin had.
Afbeelding
Voskuh
2nd Gear member

Klopt, ik rij eigenlijk nooit om, maar vind het wel fijn om te weten hoe lang de file is.

Volvo V40 R-design !!
Timmy
3rd Gear member

Voskuh schreef:Klopt, ik rij eigenlijk nooit om, maar vind het wel fijn om te weten hoe lang de file is.
Het bekijken van de file informatie is verre van handig... Zodra je een TMC icoontje in het scherm ziet staan kan je van de files op jouw route de positie en lengte opvragen. Zelf was ik vooral op zoek naar een compleet overzicht in de vorm van een lijst maar daar voorziet Sensus helaas niet in.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Black kiwi
2nd Gear member

Mike Philippens schreef:Op de Volvo Portable Navigation (Garmin) werkt de TMC ook vaak niet geweldig. Waaraan het ligt weet ik niet, maar de ene keer klopt het, en de andere keer sta je stil en zegt ie niets. Alleen kan die Garmin niet rekenen. Als ik op 20min van huis bent, komt ie met laten we zeggen 20min vertraging aan, en dan is mijn resterende reistijd ineens 1u30...heel vreemd.

Aan de ene kant heb je vaak ook geen bal aan die verkeersinfo, want omrijden is niet altijd mogelijk. Ook binnendoor rijden is vaak geen optie. Door verkeersheuvels en andere maatregelen zijn die opties op de populaire routes uitgesloten en zo'n dicht snelwegnet hebben we nu ook weer niet. Omrijden over een andere snelweg heeft dan pas zin als de ene helemaal dicht zit. Er zijn maar weinig situaties waarin omrijden nut heeft is mijn ervaring. Komt misschien door mijn woonplaats (Gorinchem), maar volgens mij is het gewoon vaak niet zinvol.
Binnendoor bij Gorinchem kan zeker wel hoor! Ik woon er ook, en 's ochtends richting Rotterdam kun je een stuk binnendoor via Hardinxveld. Als je vanuit Utrecht in de file terecht komt 's avonds, dan WAS het altijd mogelijk om via Vianen - Lexmond - Meerkerk te rijden, maar daar hebben ze zo'n verkeersfuik geplaatst om binnendoor rijden te ontmoedigen :-x
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Timmie
2nd Gear member
Contacteer:

Black kiwi schreef:
Mike Philippens schreef:Op de Volvo Portable Navigation (Garmin) werkt de TMC ook vaak niet geweldig. Waaraan het ligt weet ik niet, maar de ene keer klopt het, en de andere keer sta je stil en zegt ie niets. Alleen kan die Garmin niet rekenen. Als ik op 20min van huis bent, komt ie met laten we zeggen 20min vertraging aan, en dan is mijn resterende reistijd ineens 1u30...heel vreemd.

Binnendoor bij Gorinchem kan zeker wel hoor! Ik woon er ook, en 's ochtends richting Rotterdam kun je een stuk binnendoor via Hardinxveld. Als je vanuit Utrecht in de file terecht komt 's avonds, dan WAS het altijd mogelijk om via Vianen - Lexmond - Meerkerk te rijden, maar daar hebben ze zo'n verkeersfuik geplaatst om binnendoor rijden te ontmoedigen :-x
Ik woon zelf in Ameide, en heb een aantal keren toch via Meerkerk gereden. Hooguit 3 min oponthoud.
8-7-2013 besteld, 2-10-2013 geleverd! D2 R-design, Black, business pack pro, R-design Pro, verwarmbare voorstoelen, keyless drive, zonder type aanduiding. foto's: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 02#1221402
Praveen
2nd Gear member

Is er niet iets wat wij als berijders kunnen doen. Klinkt stom, maar als er genoeg mensen bij zijn/haar dealer hierover gaat klagen, da kan er iets mee gedaan worden. Wij schrijven de min punten of ergernissen hier op de forum, maar dan gebeurt er verder niks.

Het is maar een idee.

Zodra mijn auto's geleverd en ik loop tegen hetzelfde aan, dan zal inkjet wel doorgeven aan de dealer. Wie weet doen ze er iets mee.
Besteld 12-7-2013 Geleverd 30-10-2013Ingelevered op 29-11-2016: Volvo V40 D2 R-Design: Black Sapphire - R-Design Plus Line - Business Pack Pro - Interieur verlichtingspack 2 - Verwarmbare stoelen - Elektrisch bedienbare kindersloten - Volvo Alarm kl.3 - Keyless Drive - Verwarmbare voorruit - Extra getint glas achterportieren en achterklep - Uitschakelbare pasagiersairbag - Zonder model -en motortype aanduiding
Februari 2017 Mercedes Benz CLA SB 200d lease edition dct aut, Keyless Go, Urban Line, Stoelverwarming voor, Spiegelpakket, Lease Edition plus, Spiegelpakket
Plaats reactie

Terug naar “V40”