Sensus Connected Touch

Over Sensus, Sensus Connect, Sensus Connet Touch etc
Plaats reactie
twcoolen
3rd Gear member

Ik was vandaag bij de dealer voor een afspraak te maken voor de bumpers. Bij de dealer wisten ze niets van de update die afgelopen maandag vrijkwam.

Of het de week 40 release al is was ook niet bekend. Wel wist de monteur dat Volvo week 41 communiceert voor een nieuwe update. Van week 46 wist hij zelf niets.

Problemen zijn voor mij verre van opgelost. Vanochtend pas na 38KM een GPS fix. Op de terugweg na 12 kilometer.

En raad eens, toen ik bij de dealer stond, binnen 5 seconden een GPS fix :bad-words:
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
Bluemagics
4th Gear member

Ben, Er was geen een link naar illegale software geplaatst. We waren alleen mogelijkheden aan het bespreken voor de "tuning" van SCT. ChipTuning wordt hier ook besproken bijvoorbeeld. Dat geldt ook voor aanpassingen als verlagingen en dergelijke (of bijvoorbeeld 19" wielen onder een PIH, wat ook niet hoort volgens Volvo).

Ik heb het idee dat de forum blind de strategie van Volvo en/of haar dealers lijkt te volgen. Ik vind dat een forum een plaats moet zijn voor GEBRUIKERS om hun ervaringen en ideeen te delen. Dat zijn zowel positieve als negatieve ervaringen. Ik heb geen dingen gezien die wettelijk verboden zijn bij het bespreken van de SCT.

Ik zou graag van jou willen horen als admin of je dit een gebruikers forum vind waarin alles openlijk besproken mag worden, of is het een commerciele verlengstuk van Volvo NL?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Die is een tikkie flauw blauw, je kunt op markplaats ook geen radardetector te koop aanbieden zonder dat de advertentie verwijderd wordt ivm het illegale karakter van zo'n detector, toch is markplaats geen verlengstuk van het ministerie van justitie...
Dit forum is een privéinitiatief van een hobbyist, met zo'n suggestie doe je de initiatiefnemer groot onrecht.
Volvo for life
Bluemagics
4th Gear member

BS: Het tunen van de SCT is niet in strijd met de wet. Als je dat vind, dad vraag ik jou om dit juridisch te onderbouwen.
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het is hoeft ook niet in strijd met de wet te zijn maar het kan de productaansprakelijk van Volvo raken, zij kunnen door gekloot met om het even welke software wettelijk mogelijk aangesproken gaan worden.
Het aanzetten daartoe (of de mogelijkheden bespreekbaar maken) is dan niet handig, ook niet op een hobbyforum...
Volvo for life
Thom
5th Gear member

Soms lijken sommige 'gebruikers' niet op de hoogte te zijn van het bestaansrecht van dit forum. Btje misplaatst om een toegewijd vrijwilliger zo te bejegenen imo... :roll:
Ben
Executive Member
Contacteer:

@Bluemagics
Ik weet het, alles kan maar niet alles wat kan hoef je hier te bespreken.
Naar ik begrijp is het een derde partij die de software voor het systeem levert en lukt het hackers om daar (legaal of illegaal) in binnen te komen. Ik lees ook dat er forums zijn waar die software besproken wordt. En ook daarbij, ik zeg het nog maar een keer, ligt de verantwoordelijkheid voor alle gevolgen bij de gebruiker en niet bij de fabrikant van de auto.

Als je weet wat voor vervelende discussies we de afgelopen 9 jaar gehad hebben mbt tot chiptunen mag je van mij aannemen dat wij (de mods) geen zin hebben in een herhaling daarvan.
We beperken ons mbt dat onderwerp tot verwijzen naar de bedrijven die van tunen hun vak hebben gemaakt en diverse leden wijzen dan telkens weer op de consequenties.

Zodra Volvocars het systeem open zet voor veranderingen door gebruikers kan er hier natuurlijk open over gesproken worden.

Het forum is al 9 jaar onafhankelijk van Volvocars en kent de 'strategie van Volvo' zoals jij dat noemt niet en ik weet dus ook niet of wij die volgen.

Persoonlijk zou ik het niet in m'n hoofd halen om in de electronica van een auto die nog in de fabrieksgarantie zit (of in jouw geval die je nog niet hebt) te willen gaan rommelen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
santu001
4th Gear member

Alle respect voor wat jullie hier doen en geef je gelijk dat je gewoon bepaald wat toelaatbaar is en niet. Ik weet namelijk hoe lastig dat is als mod.

Ben het geheel eens op dat laatste na. Android fabrikanten geven zelf vaak de boel vrij omdat het open source is, dus het is gemakkelijk om te denken dat het bij SCT niet anders is. Mijn tv of audio apparatuur blijf ik ook vanaf, maar bij Android is dat bijna gewoon.

Maar dat is verder niet relevant en je ziet dat twcoolen zijn on topic bericht bijna verstrand in de rest van de posts en dat is jammer, want het gaat om SCT en de gebruikers ervaringen.
Mvg. Claudio,

Volvo S60 T5 - R-design - Polestar optimized - Fusion Red Metallic - Full Options - 10-2019
Volvo S60 T5 Summum, DSL, BPPro, Vibrant Copper 2011 - Sensus 3.0 0C71 SCT-IGO- XDA Root/ADW-EX Launcher 18" Sleipner/Fortuna
Volvo S60 2.5T Summun 2005 Greenwich green
Volvo S60 2.4 Premium Comfort, Audio, Winterline 2001 Maya Yellow
Ben
Executive Member
Contacteer:

twcoolen schreef:Ik was vandaag bij de dealer voor een afspraak te maken voor de bumpers. Bij de dealer wisten ze niets van de update die afgelopen maandag vrijkwam.

Of het de week 40 release al is was ook niet bekend. Wel wist de monteur dat Volvo week 41 communiceert voor een nieuwe update. Van week 46 wist hij zelf niets.

Problemen zijn voor mij verre van opgelost. Vanochtend pas na 38KM een GPS fix. Op de terugweg na 12 kilometer.

En raad eens, toen ik bij de dealer stond, binnen 5 seconden een GPS fix :bad-words:
Ik heb van dealers gehoord dat ze de Technische Journaals over de updates hebben ontvangen.
Misschien had je niet de juiste man te pakken of was het intern nog niet gecommuniceerd?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
zakraket
4th Gear member

Ja, maar dat is dus persoonlijk. Er zijn hier mensen die beter weten hoe SCT in elkaar zit dan Volvo zelf, het is maar een veredelde Androidtelefoon en het is niet dat we het wiel opnieuw moeten uitvinden. Het is alleen even het vinden van de sleutel.
Laten we wel wezen, Volvo heeft de boel gewoon ingekocht bij Parrot en heeft waarschijnlijk zelfs helemaal niemand in dienst die zich Android-expert kan noemen (een hobbyist die toevallig bij Volvo werkt daargelaten).
De update komt niet voor niks recht bij Parrot vandaan.

En wat maakt het uit: als SCT zo slecht blijft functioneren als dat het nu doet kun je hem net zo goed bricken
Zou XDA zich ook zorgen (moeten) maken over al die merken telefoons die daar gehacked worden? Je zou Samsung maar achter je aan krijgen ....
En ik heb mijn nieuwe telefoon binnen 2 dagen al van de originele software ontdaan, geen centje pijn.

Zolang hier niks concreets gepost wordt aan software/hacks die je zo in je SCT kunt laden doen we volgens mij weinig kwaad.

Maar zoals gezegd, op XDA kan verder gediscussieerd worden voor mensen die interesse hebben in het modificeren van SCT.

edit: mijn dealer wist ook niet van updates. Op het gebied van SCT hoeven we van dealers vrees ik weinig te verwachten (behalve halve informatie).

edit: vers van de pers, SCT is ws. gebaseerd op http://www.parrotoem.com/en-gb/infotain ... ms/fc6100/ en niet exact op Parrot Asteroid Smart.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
twcoolen
3rd Gear member

Ben schreef:
twcoolen schreef:Ik was vandaag bij de dealer voor een afspraak te maken voor de bumpers. Bij de dealer wisten ze niets van de update die afgelopen maandag vrijkwam.

Ik heb van dealers gehoord dat ze de Technische Journaals over de updates hebben ontvangen.
Misschien had je niet de juiste man te pakken of was het intern nog niet gecommuniceerd?
De monteur die bij mij in de auto zat was de monteur die alle SCT installaties bij mijn dealer heeft gedaan. In het totaal waren dat er 4 hoorde ik.

Hij heeft het niet over release notes/journal gehad. Wel ging hij zijn SCT probleem dossier bij de Volvo technische helpdesk bijwerken met mijn informatie.
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
Mike Philippens
3rd Gear member

zakraket schreef:Maar zoals gezegd, op XDA kan verder gediscussieerd worden voor mensen die interesse hebben in het modificeren van SCT.
Lijkt me inderdaad een betere optie. Daar heb je tenminste geen last van mensen die het verschil tussen legaal/illegaal niet kennen. Ik kies zelfs specifiek mijn smartphone uit op 'aanpasbaarheid' (lees: community support op XDA) Alles in het kader van 'void your warranty'. En ik zeur niet als ik iets kapot maak op die manier. Dat is dan mijn eigen schuld. Maar gelukkig weet ik wat ik doe ;)
Vandaar dat ik ook geen SCT in mijn Volvo heb genomen. Ik las op XDA hoe laat het was en dat er van aanpassingen voorlopig geen sprake is. Wat mij betreft dus een doodgeboren kindje. Dom experiment dat fout is uitgevoerd.
twcoolen
3rd Gear member

En toch is Volvo al sinds eind 2011 met Parrot aan de slag gegaan rondom SCT. Ik kan me niet voorstellen dat Volvo het als een experiment ziet.
zakraket
4th Gear member

Het lijkt mij ook dat ze een meerjarig contract met Parrot hebben waar ze niet zomaar onderuit kunnen, er is volgens mij specifieke hardware ontwikkeld, er zijn kosten gemaakt.
Daarbij heb ik niet het idee dat bij Volvo het beeld bestaat dat SCT niet gelukt is of niet goed werkt, want dat kan helemaal niet na 3 maanden markttijd bij zo'n groot bedrijf. Het wordt volgens mij best aardig verkocht, én er zijn aankondigingen voor de autobeurs m.b.t. SCT.

Dus noem één reden waarom zou Volvo met dit fantastische product willen kappen?

Dat er los van SCT een upgrade komt van Sensus is op zich wel logisch, Sensus is wel zo achterhaald dat je dat niet meer in een nieuwe auto kunt stoppen. Het is eigenlijk al belachelijk dat dat niet al eerder is gebeurd.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Zoefje
2nd Gear member

@zakraket

1. Het is een niet geïntegreerd systeem
2. Het belangrijste van SCT, de navigatie werkt zeer onbetrouwbaar (gpsfix)

Senus zelf is nu ook niet zo erg achterhaald, je kan er van alles van vinden, maar het functioneerd gewoon goed. Niet de beste navigatie, maar wel altijd een fix :-)

Overigens zouden alle autofabrikanten eens goed naar een multimedia/navigatiesysteem moeten kijken. Ik denk dat ze een visie moeten ontwikkelen waarmee er voor de auto's makkelijker een upgrade mogelijk wordt van de systemen. Eeen auto gaat makkelijk 10 jaar of langer mee, maar het multimediasysteem is door de huidige digitale technieken na 3 jaar al flink verouderd.

Mijn idee is dat ze een standaard gaan ontwerpen m.b.t. aansluitingen en formfactor. Vervolgens kan dan makkelijk of het scherm of de unit worden vervangen in de loop van de tijd.
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
zakraket
4th Gear member

Zoefje schreef: 1. Het is een niet geïntegreerd systeem
Dat klopt en dat weten wij gebruikers. Het is de vraag in hoeverre Volvo dit weet.
Zeker dat eerste punt is iets dat wij gebruikers vinden en het lijkt mij sterk dat bij Volvo echt duidelijk is. Als ze er bij Volvo ook zo over dachten hadden ze het zo niet gemaakt. Sterker nog, er wordt gewoon expliciet reclame mee gemaakt met de integratie van SCT.

En dat tweede punt: hoeveel gebruikers hebben en en toe GPS-problemen en melden dat niet. Hoeveel klachten komen bij dealers die die informatie niet doorspelen aan Volvo (zoals bij mij), bij wie komen die klachten bij Volvo binnen en bereiken die klachten de personen die er iets aan zouden kunnen/moeten doen.
Hoe dichter bij de "bron" hoe minder informatie van de "werkvloer" doorsijpelt.

Als de GPS functioneert vind ik SCT een prima systeem (al had ik meer verwacht van de "openheid" van een Android-OS)
Tankiej
3rd Gear member

Zoefje schreef:@zakraket

1. Het is een niet geïntegreerd systeem

Senus zelf is nu ook niet zo erg achterhaald, je kan er van alles van vinden, maar het functioneerd gewoon goed. Niet de beste navigatie, maar wel altijd een fix :-)

Overigens zouden alle autofabrikanten eens goed naar een multimedia/navigatiesysteem moeten kijken. Ik denk dat ze een visie moeten ontwikkelen waarmee er voor de auto's makkelijker een upgrade mogelijk wordt van de systemen. Eeen auto gaat makkelijk 10 jaar of langer mee, maar het multimediasysteem is door de huidige digitale technieken na 3 jaar al flink verouderd.

Mijn idee is dat ze een standaard gaan ontwerpen m.b.t. aansluitingen en formfactor. Vervolgens kan dan makkelijk of het scherm of de unit worden vervangen in de loop van de tijd.
Ik heb nu ook altijd een GPS fix met SCT (ok, op één keer na toen hij weg viel), ook is de fix er altijd snel, heb er nog nooit op hoeven wachten. Ik heb de auto met SCT nu 4 weken in bezit, pas één keer gehad dat de fix weg viel bij een rit. Volgens mij is het nog niet voorgekomen dat de auto een hele dag heeft stil gestaan, en ik zet iGO altijd aan bij elke rit, juist om te kijken of de fix er komt en blijft :)
RichieB
6th Gear member

Zie deze PDF waaruit ik toch opmaak dat SCT einde oefening is. Het klinkt alsof het Asteroid kastje nu vast onderdeel wordt van het Sensus systeem. Dus een soort doorontwikkeling waarbij SCT bedoel is voor bestaande auto's met het "oude" Sensus systeem.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
santu001
4th Gear member

Het zal nog wel een tijdje als accessoire leverbaar zijn, maar niet fabrieksaf, wat opzicht wel logisch is als men een nieuw (eigen) systeem heeft wat dezelfde opties bied, maar zonder het onveilige touch. Dat paste eigenlijk ook niet bij Volvo.

Het enige wrange is dat wij een flinke prijs betaald hebben voor een verlaten systeem. Overigens is wel gebleken dat SCT meer gemeen heeft met een Parrot tablet dan de Parrot Astroid Smart! Het is gebaseerd op een Parrot OEM product! FC6100, zie link een paar post hierboven. :wink:
Mvg. Claudio,

Volvo S60 T5 - R-design - Polestar optimized - Fusion Red Metallic - Full Options - 10-2019
Volvo S60 T5 Summum, DSL, BPPro, Vibrant Copper 2011 - Sensus 3.0 0C71 SCT-IGO- XDA Root/ADW-EX Launcher 18" Sleipner/Fortuna
Volvo S60 2.5T Summun 2005 Greenwich green
Volvo S60 2.4 Premium Comfort, Audio, Winterline 2001 Maya Yellow
Paul
Geartronic member

Even een vraagje, ik heb nu voor de tweede keer zo'n Connected Touch dinges erin, maar was hij bij jullie ingesteld op Nederlands etc?
Niet dat ik de Engelse taal niet ondersteun, maar ik kwam er dus net achter dat hij ook Nederlands kan praten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “Communicatie”