Diesellekkage (vermoedelijkde retourleiding) [OPGELOST!]

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
RcS
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.09.2013 - 19:22

Goedemorgen forumhelden,

Ik heb jullie hulp nodig bij het volgende:

Nadat ik de 180.000 km beurt heb uitgevoerd, zit ik met een dieselgeur tijdens het rijden. In eerste instantie dacht ik dat het nog een restant was van een beetje gelekte diesel tijdens het vervangen van het brandstoffilter en vervolgens van het ontluchten van het systeem. Aan de auto niets te merken; hij start goed, rijdt goed en ik bemerk nergens een tekort aan vermogen.

Afgelopen weekend vertrouwde ik de lucht echter niet meer en trok ik de kap open. Tot mijn verbazing lag er diesel op mijn blok! Ik heb dit drooggemaakt en opnieuw gestart. Wederom verscheen er diesel (schone diesel) rondom de verstuivers, bij een nadere blik lijkt dit uit de retourleiding te komen. Mogelijke conclusie: retourleiding lek. De leiding ziet er echter nog perfect uit, is niet hard of bros en zit nergens los. De diesel komt er daarbij ook uit bij de aansluitingen.

Het vreemdste vind ik echter nog dat er niet alleen bij mijn verstuivers diesel tevoorschijn komt, maar ook onder het inlaatspruitstuk (daar waar de retourleiding aangesloten zit op een soort "collectiepunt"). Aangezien de retourstroom een lage druk systeem is (1 bar volgens VIDA) wat een vrije uitloop zou moeten geven lijkt het er nu juist op dat de retourstroom geen vrije doorgang meer heeft. In dit geval zou (een deel van) de retourleiding onder te hoge druk komen te staan en zoekt de diesel zijn uitweg via de aansluitpunten.

Tijdens de 180k beurt is er bij het ontluchten toch lucht in het systeem gekomen. Na nogmaals ontluchten en drie startpogingen draaide de motor echter weer en vanaf dat punt start hij elke keer weer direct. Ik zit nu dus echter met bovenstaande lekkage.

Nu zit ik met de volgende vragen:

Kan het zijn dat er lucht in de retourleiding zit (bijvoorbeeld bij het "collectiepunt" onder de inlaat) wat de uitstroom blokkeert?

Kan er vervuiling in de retourleiding (of verder stroomafwaarts) zitten wat de uitstroom blokkeert? Zit hier ergens een filter wat mogelijk verstopt kan zitten?

Zijn er andere dingen waar jullie aan moeten denken?

Graag hoor ik van jullie waar ik de oplossing kan vinden, want op dit moment ben ik er niet van overtuigd dat het simpelweg vervangen van de retourleiding de lekkage oplost.

Groet,

Robin
RcS
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.09.2013 - 19:22

Nog niemand een idee? Heb morgen vrij genomen om weer wat meer tijd te kunnen besteden aan dit euvel, dus alle input is welkom!
V60 D3 R-Design (2011) - Winter Line / Driver Support Line / Kuurtje van Obbe ;)
V50 2.0D (2004) Momentum
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Tijdens de beurt / het vervangen van het brandstoffilter niet per ongeluk de retourleiding dicht gedrukt / geknikt?
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Bij mij waren de retourslangen tussen de injectoren poreus, daar kwam ook e.e.a. uit. Heb je die nog gechecked?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
RcS
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.09.2013 - 19:22

Ik ben momenteel bezig om toch de retourslang te vervangen. Hij lekt inderdaad hoofdzakelijk tussen verstuiver 2 & 3. Ik hou jullie op de hoogte!
V60 D3 R-Design (2011) - Winter Line / Driver Support Line / Kuurtje van Obbe ;)
V50 2.0D (2004) Momentum
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ook kwam er bij mij rond het plastic verdelertje (met groen ringetje ofzo) ook diesel langs. Is eruit gehaald en weer terug, toen was het over. Had toen alleen nog last van de poreuze slang.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
RcS
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.09.2013 - 19:22

Zo, de retourleiding is vervangen en het probleem zat hem inderdaad in de oude slang. Hoewel er in eerste instantie niets zichtbaars fout was, is de lekkage met de nieuwe leiding opgelost. Het kwam hoofdzakelijk bij het plastic verdelertje inderdaad, met name bij verstuiver #2.

Het was me het klusje wel, maar het is gelukt en dat is het belangrijkst!

Zal proberen om binnenkort de foto's eens bij te voegen, met een beschrijving. Zo is er meteen inzichtelijk hoe het inlaatspruitstuk er af hoort te gaan.

Cheers!
V60 D3 R-Design (2011) - Winter Line / Driver Support Line / Kuurtje van Obbe ;)
V50 2.0D (2004) Momentum
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Puik werk, grappig dat het zo overeen komt met mijn probleem toen.
Ga je ook nog de andere leidingen vervangen? Ik denk dat ik volgend jaar preventief alle leidingen ga vervangen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
RcS
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.09.2013 - 19:22

Alles zou wel teveel zijn, maar het vacuümsysteem wil ik nog wel preventief gaan aanpakken. Dat zijn van die lullige dingen die een enorme impact kunnen hebben op je beschikbare vermogen :(
V60 D3 R-Design (2011) - Winter Line / Driver Support Line / Kuurtje van Obbe ;)
V50 2.0D (2004) Momentum
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”