winterbanden V70 XC 2002

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
ineke
1st Gear member

Mijn V70 XC uit 2002 heeft Pirelli Scorpion STR 98V M&S banden, geen symbooltje van een sneeuwvlokje. Ik heb het idee dat dit dan geen officiële winterbanden zijn.
Ik ga eind december naar Zweden. Zijn deze banden dan afdoende voor Duitsland en Zweden?
Zo nee, wat ik eigenlijk verwacht, wat is dan een goede winterband en zijn stalen velgen een must?

Groet,

Ineke
MN-NL
5th Gear member

Hallo Ineke,

De Pirelli's zijn wel winterbanden in de zin van de wet. Maar het profiel en de eigenschappen is meer een combi voor vooral weggebruik en een beetje terrein en prut.
Dat betekent dat je in echt winterse omstandigheden beter af bent met een 100% winterband. Afhankelijk van je plannen in Zweden zou je voor een Scandinavische band kunnen gaan die echt voor sneeuw is, in tegenstelling tot wat in NL gebruikelijk als winterband wordt verkocht, dat is namelijk meer een asfalt - sneeuw combi.

Kijk eens naar een merk als Nokian of Gislaved, die komen uit Scandinavië.

Het soort velgen is niet relevant, staal of alu. Stalen velgen zijn goedkoop en waren gebruikelijk voor de winterbanden waar je een maand of 3 mee rijdt. Tegenwoordig hebben veel mensen een 2e set alu. Persoonlijk pak ik dat wat voor een goede prijs op mijn weg komt.

En nu met een XC rij ik gewoon door op de Pirelli Scorpion, ook in Duitsland. Goed genoeg voor wat ik tegenkom, ook door de AWD.

Gr. Marc
jaapburg
4th Gear member

Volgens de Duitse wetgeving dien je in de wintermaanden met banden te rijden waar een sneeuwvlokje op staat. Alle andere banden zijn dus per definitie niet toegestaan.
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
MN-NL
5th Gear member

Hallo Jaap,

Dat is niet juist. Je hoeft alleen winterbanden te hebben onder winterse omstandigheden. Dus als er sneeuw of ijs ligt. Schone weg -> gewoon rijden op je zomerbanden toegestaan. Of het verstandig is, is een andere vraag natuurlijk.
Verder is een M+S band een winterband:

Deutschland Situative Winterreifenpflicht (auch für im Ausland zugelassene Fahrzeuge), d.h. Winterreifen (es werden alle M+S anerkannt) sind nur bei winterlichen Verhältnissen obligatorisch. Verstöße (auch von im Ausland zugelassenen Fahrzeugen) werden mit 40 Euro, bei Behinderung mit 80 Euro geahndet (+ 1 Punkt im Verkehrszentralregister)

(Bron: AVD http://www.avd.de/startseite/recht-wiss ... enpflicht/ )

Gr. Marc
Sjo
2nd Gear member

De nokians zijn heel goed getest,heb ze zelf ook op de s60, wij verkopen dit merk ook veel. De prijs/kwaliteit verhouding is heel goed.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
OGA244
8th Gear member

@ MN NL, Daarmee bagetaliseer je een mogelijk verschil tussen M+S met en zonder ijskristalletje.
In Zweden heb je echt heel veel meer controle met M+S met het ijskristalletje
MN-NL
5th Gear member

OGA244 schreef:@ MN NL, Daarmee bagetaliseer je een mogelijk verschil tussen M+S met en zonder ijskristalletje.
In Zweden heb je echt heel veel meer controle met M+S met het ijskristalletje
Kijk nog even naar mijn eerste reactie, daar staat juist dat die Pirelli beperkt geschikt is. Dat noem ik geen bagatelliseren.

De reactie op Jaap gaat over wat wettelijk MAG in Duitsland en dat is heel veel meer dan vaak beweerd wordt. Vandaar een quote van de AvD (dat is een soort ANWB) betreffende de wettelijke verplichtingen.

En de toevoeging 'Of het verstandig is, is een andere vraag natuurlijk.' staat er niet voor niets natuurlijk.

Om het even in perspectief te zetten: Het maakt nogal wat uit of Ineke met de kerst een familiebezoekje Malmö doet of dat ze een maand richting Poolcirkel gaat. Ja ik chargeer :lol: want blijkbaar leest men niet zo zorgvuldig hier ;-)

Gr. Marc
ineke
1st Gear member

Ik ben een week in Smålånd, de streek verkennen en eventueel op huizenjacht. Ik wil ook de kleinere wegen kunnen nemen. Ik neig dus naar echte winterbanden.

De Nokians heb ik al even bekeken, maar kun je dan Q of H types nemen?
Sjo
2nd Gear member

Bedoel je de snelheids codering?
dan zou ik altijd voor de H gaan, dit is volgens mij tot 210 km/h.
niet dat je deze snelheid rijdt in de winter,maar ze zullen wel beter presteren bij gemiddelde autoweg snelheden.
De regel is eigenlijk dat je met winterbanden 1 stapje terug kunt gaan
in snelheids codering.
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
ineke
1st Gear member

Dank je wel Sjo, en anderen, voor de antwoorden. Dus dan kan ik op zoek naar een Nokian 215/65/R16 met een H codering?
Jers3n
5th Gear member

MN-NL schreef:....
Om het even in perspectief te zetten: Het maakt nogal wat uit of Ineke met de kerst een familiebezoekje Malmö doet of dat ze een maand richting Poolcirkel gaat. Ja ik chargeer :lol: want blijkbaar leest men niet zo zorgvuldig hier ;-)

Gr. Marc
Ondanks het 'gechargeer', zou ik tijdens de winterse periode in beide bovenstaande voorbeelden ALTIJD echte winterbanden onder de auto willen hebben!
Met M&S (zonder sneeuwvlokje) banden op een mooie winterse dag (als er geen sneeuw ligt en wanneer de kans op neerslag nihil is) net over de grens in Duitsland een boodschap doen oid. zou ik ook nog wel aandurven, maar helemaal naar Malmö?

@ ineke, H is idd tot 210 km/h, lager (T 190 km/h) zou mogen mits je een sticker op je dash plakt ivm de beperkte max snelheid van de banden.
Verwacht je ze voorlopig niet vaker dan de geplande rit nodig te hebben is huren wellicht ook nog een optie.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Sjo
2nd Gear member

Idd in de winter kun je het beste volledige winterbanden hebben als je die kanten op gaat.
Een klant van ons is vertegenwoordiger in die regio en rijdt al sinds er winterbanden bestaan ermee, hij verslijt een setje per jaar (met een Volvo).
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
MN-NL
5th Gear member

M&S is een symbool dat door de fabrikant zelf toegepast mag worden mits aan bepaalde eigenschappen wordt voldaan. Voor de Duitse wet is dit een winterband.

Het sneeuwvlokje betekent dat de band aan een bepaalde tractietest in sneeuwcondities moet voldoen, waarbij de eisen in de VS en Europa ook nog eens verschillend zijn.

Conclusie is dat zowel M&S als sneeuwvlokje een winterband kunnen zijn, waarbij het oudere M&S symbool misschien minder 'bewijskracht' heeft, echter een sneeuwvlokje ook niet algemeen zaligmakend is.

Beter dus af te gaan op de diverse bandentest om een beeld te verkrijgen over de winterse inzetbaarheid van een band.

Dat gezegd hebbend denk ik dat je met de Pirelli Scorpion op een XC70 icm de AWD prima uit de voeten komt in vrijwel heel Duitsland. Zolang je de Brocken niet op wilt nadat er 20 cm sneeuw is gevallen kom je overal en veilig. En de Pirelli is meer All Weather dan winterband, klopt. Voorwaarde is dat je je rijgedrag aan de omstandigheden aanpast en ja, dat geldt altijd en overal en met elke band.

Marc

(Heb afgelopen jaar zo'n 25.000 km gereden in Duitsland, fwiw).
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”