Mijn airco heb ik afgelopen winter laten äfvullen"en controleren omdat ik met de zomer van toen merkte dat er tijdelijke koude lucht kwam welke opeens stopte met verkoelen. Na een tijdje uit te hebben gestaan deed hij het dan weer. De garage zei toen dat er waarschijnlijk te weinig vloeistof in zat. Dus afvullen.
Nu met deze hitte gebruik je hem weer langer maar doet het nog steeds hetzelfde. Na een tijdje prima koelen stopt hij er mee.
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn??
airco
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
- Locatie: Noord - Nederland
Teveel speling op de magneetkoppeling, dat is het meest waarschijnlijk.
Door slijtage wordt de magneetkoppelingsplaat dunner, waardoor de afstand tussen het koppelingsplaatje en de magneet te groot wordt. Hij pakt dan niet goed meer, zeker niet bij warmte. De afstand wordt bepaald door meerdere schijfjes, het is een kwestie van een of twee van die schijfjes er tussen uit halen zodat de afstand kleiner wordt en de magneet weer pakt!
Zie hier een duidelijke howto:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 469.0.html
Door slijtage wordt de magneetkoppelingsplaat dunner, waardoor de afstand tussen het koppelingsplaatje en de magneet te groot wordt. Hij pakt dan niet goed meer, zeker niet bij warmte. De afstand wordt bepaald door meerdere schijfjes, het is een kwestie van een of twee van die schijfjes er tussen uit halen zodat de afstand kleiner wordt en de magneet weer pakt!
Zie hier een duidelijke howto:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 469.0.html
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
- Locatie: Noord - Nederland
Je zult volgens mij toch echt de drie bouten los moeten maken en de koppelingsplaat verwijderen om bij die schijfjes te komen?
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 17.06.2013 - 18:23
- Locatie: zutphen
Dank je wel.Ik heb net de garage bezocht en hier de vraag ook neer gelegd,geen volvo dealer, en deze zie ook dat er te veel speling in zal zitten en dat er dan 1 of 2 ringetjes tussen uit moeten en dan kan die nog jaren mee.
De link is ook duidelijk.De ringetjes noemde hij : simms.
De link is ook duidelijk.De ringetjes noemde hij : simms.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
- Locatie: Noord - Nederland
Waarom schrijf je dan niet even hoe het op een makkelijker manier kan? Dan leren we er allemaal iets van?MarioC70 schreef:Moeilijk doen als het makkelijk ook kan..maar ok..

Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
En je moet natuurlijk eerst zeker weten of het wel in de koppeling zit,andere storingen moet je daarbij eerst uitsluiten..
En je moet natuurlijk eerst zeker weten of het wel in de koppeling zit,andere storingen moet je daarbij eerst uitsluiten..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
- Locatie: Noord - Nederland
Heb die berichten inmiddels gevonden.. je schrijft de veren torderen met een tooltje, wat voor tooltje is dat dan en hoe gaat dat in zijn werk?MarioC70 schreef:Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
En je moet natuurlijk eerst zeker weten of het wel in de koppeling zit,andere storingen moet je daarbij eerst uitsluiten..
Andere oorzaken uitsluiten.. dat is natuurlijk wel zo maar als je al ziet dat de spleet te groot is en je bent zelf een beetje handig dan kan je betrekkelijk eenvoudig die ringetjes er tussen uit halen, kost niks dus je bent niks verloren als het niet de oplossing blijkt te zijn. En het is wel de meest voor de hand liggende oplossing.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Die koppelingen kunnen behoorlijk vast zitten,als je dat treft,dan heb je een probleem.
En zo makkelijk kun je er niet bij,dus voor een leek en a-technische mensen is het gewoon niet te doen..
En zo makkelijk kun je er niet bij,dus voor een leek en a-technische mensen is het gewoon niet te doen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
- Locatie: Noord - Nederland
Oké, dat wil ik van je aannemen. Maar hou ons nou eens niet in spanning en verklap wat dat voor tooltje is, en hoe dat in zijn werk gaatMarioC70 schreef:Die koppelingen kunnen behoorlijk vast zitten,als je dat treft,dan heb je een probleem.
En zo makkelijk kun je er niet bij,dus voor een leek en a-technische mensen is het gewoon niet te doen..

Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29595
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat werkt alleen bij de oudere pompen en is, neem ik aan, een tijdelijke oplossing.
Wat is er anders bij de nieuwe pompen dat deze tordeertruc niet werkt?
Wat is er anders bij de nieuwe pompen dat deze tordeertruc niet werkt?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Mario, ik heb je posts van de afgelopen weken nagezocht maar ik kan geen uitleg van je vinden.MarioC70 schreef:Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
Bedoel je de broodzak-clipjes truc?

Piet
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Nee,dat is een beuntechniek...
De veertjes iets torderen zodat de spleet kleiner wordt..
Je kunt ook de pomp testen door rechtstreeks 12V er op te zetten en kijken of hij wel of niet inslaat,de stekker los halen op de pomp en er spanning op zetten.
Dan weet je zeker dat het in de koppeling zit als hij niet inslaat.
De veertjes iets torderen zodat de spleet kleiner wordt..
Je kunt ook de pomp testen door rechtstreeks 12V er op te zetten en kijken of hij wel of niet inslaat,de stekker los halen op de pomp en er spanning op zetten.
Dan weet je zeker dat het in de koppeling zit als hij niet inslaat.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 17.06.2013 - 18:23
- Locatie: zutphen
ik heb inmiddels getracht om de ringetjes er uit te halen maar krijg hem niet gedemonteerd.zit te vast. daarom de truc met het troderen gedaan. Ik heb hem nu al langer dan een kwartier laten draaien en hij is nog steeds koud.
Het zal tzt toch wel vervangen worden benik bang. Of kun je deze truc eideloos blijven herhalen?
Het zal tzt toch wel vervangen worden benik bang. Of kun je deze truc eideloos blijven herhalen?