airco

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
maljw
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 17.06.2013 - 18:23
Locatie: zutphen

Mijn airco heb ik afgelopen winter laten äfvullen"en controleren omdat ik met de zomer van toen merkte dat er tijdelijke koude lucht kwam welke opeens stopte met verkoelen. Na een tijdje uit te hebben gestaan deed hij het dan weer. De garage zei toen dat er waarschijnlijk te weinig vloeistof in zat. Dus afvullen.
Nu met deze hitte gebruik je hem weer langer maar doet het nog steeds hetzelfde. Na een tijdje prima koelen stopt hij er mee.
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn??
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Teveel speling op de magneetkoppeling, dat is het meest waarschijnlijk.

Door slijtage wordt de magneetkoppelingsplaat dunner, waardoor de afstand tussen het koppelingsplaatje en de magneet te groot wordt. Hij pakt dan niet goed meer, zeker niet bij warmte. De afstand wordt bepaald door meerdere schijfjes, het is een kwestie van een of twee van die schijfjes er tussen uit halen zodat de afstand kleiner wordt en de magneet weer pakt!

Zie hier een duidelijke howto:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 469.0.html
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je kunt dat wijzigen zonder de boel te hoeven demonteren...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Je zult volgens mij toch echt de drie bouten los moeten maken en de koppelingsplaat verwijderen om bij die schijfjes te komen?
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
maljw
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 17.06.2013 - 18:23
Locatie: zutphen

Dank je wel.Ik heb net de garage bezocht en hier de vraag ook neer gelegd,geen volvo dealer, en deze zie ook dat er te veel speling in zal zitten en dat er dan 1 of 2 ringetjes tussen uit moeten en dan kan die nog jaren mee.
De link is ook duidelijk.De ringetjes noemde hij : simms.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Moeilijk doen als het makkelijk ook kan..maar ok..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

MarioC70 schreef:Moeilijk doen als het makkelijk ook kan..maar ok..
Waarom schrijf je dan niet even hoe het op een makkelijker manier kan? Dan leren we er allemaal iets van? ;)
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
En je moet natuurlijk eerst zeker weten of het wel in de koppeling zit,andere storingen moet je daarbij eerst uitsluiten..
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

MarioC70 schreef:Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
En je moet natuurlijk eerst zeker weten of het wel in de koppeling zit,andere storingen moet je daarbij eerst uitsluiten..
Heb die berichten inmiddels gevonden.. je schrijft de veren torderen met een tooltje, wat voor tooltje is dat dan en hoe gaat dat in zijn werk?

Andere oorzaken uitsluiten.. dat is natuurlijk wel zo maar als je al ziet dat de spleet te groot is en je bent zelf een beetje handig dan kan je betrekkelijk eenvoudig die ringetjes er tussen uit halen, kost niks dus je bent niks verloren als het niet de oplossing blijkt te zijn. En het is wel de meest voor de hand liggende oplossing.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die koppelingen kunnen behoorlijk vast zitten,als je dat treft,dan heb je een probleem.
En zo makkelijk kun je er niet bij,dus voor een leek en a-technische mensen is het gewoon niet te doen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

MarioC70 schreef:Die koppelingen kunnen behoorlijk vast zitten,als je dat treft,dan heb je een probleem.
En zo makkelijk kun je er niet bij,dus voor een leek en a-technische mensen is het gewoon niet te doen..
Oké, dat wil ik van je aannemen. Maar hou ons nou eens niet in spanning en verklap wat dat voor tooltje is, en hoe dat in zijn werk gaat :lol:
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Is een simpel ding om de veertjes iets te torderen bij oude type pompen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29595
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat werkt alleen bij de oudere pompen en is, neem ik aan, een tijdelijke oplossing.
Wat is er anders bij de nieuwe pompen dat deze tordeertruc niet werkt?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Daar kun je niet bij de veren,,
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

MarioC70 schreef:Sorry?,dat heb ik de laatste weken al meerdere keren aangegeven en uitgelegd..
Mario, ik heb je posts van de afgelopen weken nagezocht maar ik kan geen uitleg van je vinden.

Bedoel je de broodzak-clipjes truc?


Afbeelding

Piet
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Nee,dat is een beuntechniek...
De veertjes iets torderen zodat de spleet kleiner wordt..
Je kunt ook de pomp testen door rechtstreeks 12V er op te zetten en kijken of hij wel of niet inslaat,de stekker los halen op de pomp en er spanning op zetten.
Dan weet je zeker dat het in de koppeling zit als hij niet inslaat.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

En dat torderen doe je gewoon door er een platte schroevendraaier tussen te zetten en dan een beetje te wrikken?

Piet
maljw
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 17.06.2013 - 18:23
Locatie: zutphen

ik heb inmiddels getracht om de ringetjes er uit te halen maar krijg hem niet gedemonteerd.zit te vast. daarom de truc met het troderen gedaan. Ik heb hem nu al langer dan een kwartier laten draaien en hij is nog steeds koud.
Het zal tzt toch wel vervangen worden benik bang. Of kun je deze truc eideloos blijven herhalen?
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Maar hoe werkt die truc van dat torderen nou precies? Ik heb dat nog nergens gevonden. Mario zegt dat hij het heeft opgeschreven maar ik vind het niet en in dit topic legt hij het ook niet uit.

Piet
marwess
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
Locatie: brabant

gewoon je speling ff af laten stellen en ben je voor 50 euro weer klaar

gr

mar
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”