[Project] Reparatie/Restauratie '96 440DL G3

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Oioi,

Een aantal weken geleden heb ik ondertussen al mijn derde Volvo 440 gekocht :D

Deze keer ben ik de trotse eigenaar van een blauwe 440DL 1.8i G3 uit 1996. Werkende airco, LM velgen, electrische spiegels, etc. etc. ;)

De enige maar was dat er nog wat werk aan de auto gaat zijn.. ik wist dit toen ik het kocht, op sommige punten valt het na nader onderzoek tegen, op sommige punten valt het weer mee :)

In dit topic ga ik jullie op de hoogte houden van het verloop van het werk ;)

Te beginnen met een to-do list:

Wielranden achter L+R herstellen
Interieur fixxen (achterbank vervangen, stoelen vervangen, al het plastic dat stuk/beschadigd is vervangen etc.)
Motor+bak vervangen of bestaande laten reviseren
Achterbak in orde maken
Audio systeem installeren
Dakstrips vast zetten
Rechter achterruit vervangen (kras)
Heel erg goed poetsen ;)

Alles wat stuk is komt van mijn donor-440-GLE-1.8 wat momenteel ook nog steeds mijn vervoer is ;) Wanneer nodig zal ook het motorblok hieruit gebruikt worden.

Gister heb ik al de tweede gastank uitgebouwd.. 120+ liter gas is wat teveel van het goede, en voor de APK zou ie er toch weer uit moeten, alleen maar lastig. Dit is een uurtje of 3 werk geweest, het zit nog niet helemaal veilig, want de aansluiting van de gasleiding op de gastank is een beetje ge-Rob-en-Nico'ed :P

Ik heb vanavond de hele achterbak leeg gehaald, plastic weg, alle overbodige rommel verwijderd, en toen roest gaan schuren/slijpen... :(
Over het algemeen viel het mee.. wat roest op de schroefgaten van de extra gastank, maar ook wat roest.. links achter.. dit bleek uiteindelijk doorgeroest te zijn, dus heb ik alles wat echt geroest was weggeslepen en alles in een dikke laag hammerite gezet ;) Dit gat lassen we wel dicht als we aan de wielranden gaan prutsen :) Misschien vervangen we dan wel heel het gebied er omheen.. even afwachten dus :)

Op korte termijn ga ik de achterbank eruit slopen, het dashboard en de deuren herstellen, ook meteen de kabels klaar maken voor mn autoradio en harddisk mp3 speler :)

Wat is een topic zonder foto's? In ieder geval niet dit topic! :P

Achterbak na werk:
Afbeelding
Afbeelding
Dashboard nu:
Afbeelding
Wielranden links en rechts achter:
Afbeelding
Afbeelding
Een "geheel" foto en de over enthousiaste hond van de buren:
Afbeelding
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Meteen een vraagje of twee voor de lezende monteurs:

Het motorblok klinkt gaar, de koppeling is versleten, hij trekt (ook op benzine) vele malen minder snel op als mijn andere auto (excact hetzelfde motorblok).

Het werk wat ik zo even kan bedenken dat er wel aan gedaan moet worden:

Koppeling vervangen
Kleppen stellen
Alle riemen vervangen (geen geschiedenis van bekend, droogte scheurtjes)
Koppakking, klepdekselpakking, carterpakking vervangen
De ratelende losse onderdelen uit de versnellingsbak/motorblok halen
etc. etc. + onvoorziene dingen

Met deze waslijst.. is het dan niet slim/makkelijker om het motorblok uit die andere auto mee te nemen? De blauwe heeft 240dkm op gas gelopen en de ander heeft nog geen 130dkm gelopen op benzine. Deze loopt ook echt perfect.

Vraagje twee:

Op gas, op lage toeren, wanneer ik mn gaspedaal induw, gebeurt er erg weinig.. auto behoud constante snelheid. Zodra ik dan het gas loslaat dan gaat de auto weer accelereren.. is dit een afstelling? Iets vuil? Graag hulp :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Wow die randen zijn al ver heen voor een 96er. Dacht dat die van mij al ver kapot waren. Kijk dan voor de grap maar eens onder side skirts. Vooral op de achterhoeken. Daar zal het wel helemaal door en door zijn.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bedankt voor de tip, zal eens kijken ;)

Lijkt me balle dat als er al vanalles verlast is en ik kom hier een week later achter ;-)

Reden dat ie zo ver doorgeroest is dat de vorige eigenaar met de auto omgegaan is als euhm... iig niet als een volvo :roll:
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Haha nee dat blijkt wel.

Verwijder ook die spat kappen voor boven de wielen.

Daar kwam bij mij van de week toen ik bezig was met de side skirts een berg zand uit zeg. Echt een hoop. Gelukkig geen roest onder te bekennen, is er toch nog een deel van de 4xx serie goed gespoten ;)
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Ik ben benieuwd hoe je de wielkasten gaat aanpakken.
Mijn Ega heeft ook een broertje van jouw auto, een blauwe 440 1.8i Fleet. Op de naden van de wielkasten heb ik al een partij Noverox (Of hoe die drap mag heten.) gesmeerd, maar er komen alweer pukkeltje in de lak.

Cheers,

GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

dat krijg je niet weg met dat spul, komt van binnenuit. dat ijzer daar is gewoon rot en op. Wegslijpen en nieuw stuk oplassen is enige oplossing. En als het een klein stukje is voldoet polyfiber ook nog.

Daarna opnieuw spuiten dat stuk.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

We zullen inderdaad alles wat roest/rot is wegslijpen/schuren en nieuwe wielranden maken/aanlassen (misschien een idee op met een slijptol op de sloop die randen er van een goede af te slijpen ;))

Daarna de zooi bewerken en spuiten, daar heb ik gelukkig iemand voor, anders wordt het teveel werk ;)

Ik bedenk me net wel een "creatieve" oplossing.

1. Je regelt dat je dus op de sloop de wielranden van een gelijkkleurige auto kan afslijpen, blauwe zijn volgensmij wel gangbaar, mag geloof ik 440 of 460 zijn. Doe dit met een ruime marge
2. slijp je eigen wielranden eraf, zorg dat alle roest behandeld wordt van binnen zeker, hammerite ofzo mag best ;), zorg er iig voor dat alles goed afgewerkt is, zodat je in principe gewoon zo er mee rond kan blijven rijden.
3. Bewerk de wielranden van de sloop zo dat je ze er in principe tegenaan kan houden, moeilijk uit te leggen, maar misschien snap je het wel.
Het idee is dan dus dat je de rand die je afgeslepen hebt eerst even met iets anti-roest bewerkt, en er dan een rubber overheen lijmt. Een beetje afwerking dan. Ik zou vervolgens de nieuwe wielrand met erg dunne dubbelzijdige tape vast zetten, en vervolgens op strategische plaatsen gaatjes door de nieuwe, en door de rest van de oude boren. Dit vast zetten met popnagels. Worden volgensmij zelfs blauwe verkocht, anders even crea blauw maken, of gewoon blank laten.

Geeft volgensmij zelfs een beetje sportieve look.. zeker als je het goed doet.

Moeilijkheden heb je bij de tankdop, en nadeel is dat je het aan twee kanten moet doen omdat het anders niet symmetrisch is ;) maar volgensmij is het wel uitvoerbaar :)


Edit:

bedenk me net even, als je kleine stukjes over moet spuiten, heeft motip daar een speciale blanke lak voor, die de "overgang" naar de orginele laklaag maskeert. :) best handig. Waarschijnlijk verkrijgbaar bij de meeste autozaken en zeker bij de profi verfhandel.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

is slimmer om nieuwe randen te kopen, zijn bij volvo en automaterialenzaak verkrijgbaar. Wat je op de sloop vindt is vaak ook al van roest voorzien helaas. Maar je kunt het altijd proberen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

En gewoon met commandant bewerken, zie je de overgang bijna niet meer. En verschil blijf je zien. Of je moet 150 euro per deel over hebben en het professioneel laten doen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Vandaag de achterbank overgezet. Oude achterbank had een tweede vacht gekregen van de hond van de vorige eigenaar, en waarschijnlijk zelfs een keer z'n behoefden erop gedaan :( Maar nu zit er een achterbank in nieuwstaat in, ziet er alweer een stuk beter uit :)

van de week ga ik hetzelfde truukje uithalen bij de voorstoelen, wel eerst de stoelverwarming eruit halen.. iemand hier ervaring mee? :)

Als de voorstoelen erin zitten zal ik daar even wat foto's van showen :)
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

mightyspawn schreef:En gewoon met commandant bewerken, zie je de overgang bijna niet meer. En verschil blijf je zien. Of je moet 150 euro per deel over hebben en het professioneel laten doen.
Het gaat professioneel gedaan worden en dat kost me eigenlijk niets :P

connecties zijn leuk :roll:
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Heb je geluk mee, meestal vragen connecties ook geld. Voor niks krijg je de zon, and thats it.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ik doe computeronderhoud/systeembeheer bij een automaterialen groothandel/spuiterij waar ze aardig bedreven zijn in het restaureren van auto's (van roestige volkswagenbusjes tot aan comlete optische tuning projecten etc.) dus ik heb nog wat te goed enzo ;)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Nadat ik gister mn auto heb moeten redden van een brandende ondergang, aangezien mn looplamp ineens in lichterlaaie stond, zit mn dashboard weer zo goed als in elkaar :D

Ook staat er nu een vochtvreter bij de pedalen en heb ik een groot deel van de vloerbedekking er al uit gesneden. Bij de pedalen was het aardig vochtig. Iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit te verhelpen is? Las in een ander topic dat dit kon doordat er bij het schutbord ergens een soort 1-weg putjes waren die verstopt zaten, en zodoende het vocht de ventilatiekanalen in kwam? Meen ook ergens gelezen te hebben dat de plaats waar de airco het uit de lucht gehaalde vocht dumpt ook nog wel eens verstopt kan raken, iemand enig idee?

Planning voor de komende weken:

-Alarm (is stuk) uitbouwen
-tapijt en voorstoelen wisselen
-stoelverwarming in andere voorstoelen inbouwen
-deurpanelen repareren/verwisselen
-motorblokken, incl versnellingsbak verwisselen, iemand voor gevonden geloof ik :)

Nadat de blokken verwisseld zijn ga ik deze auto ook rijden. Wielranden worden ook nog gefixxed, dit zou twee a drie avondjes werk moeten zijn, dan zie je er niets meer van :) Er komen gloednieuwe randen op, deze kun je gewoon bestellen:

http://www.euro-autoparts.com/webshop/p ... 20%2089-96
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Hey! Ik wist niet dat er vervangend plaatmateriaal voor de 4 serie was, dat is nieuw voor mij!
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

dashboard zit weer in elkaar, oude tapijt is eruit en de voorstoelen ook, ff schoonmaken en dan alles er weer inzetten, dan is de cockpit klaar!

hopelijk binnen 2 weken de motorblokken verwisselen, dan kan ik in ieder geval de weg ermee op :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Caerbannog schreef:Hey! Ik wist niet dat er vervangend plaatmateriaal voor de 4 serie was, dat is nieuw voor mij!
Dat is ook het enige wat er te bestellin is aan plaatwerk, omdat het gewoon algemeen bekend is dat het roest.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”