RoaldH schreef:Aye Aye Captain...Superfunky schreef:Ja, maar zijn vraag gaat over winterwielen aangeschaft in 2014. Auto koopt tie in 2013, dus zit tie over het maximum. Wel ff lezen he, betweterRoaldH schreef:@SF: met de aanschaf van een redelijk uitgeruste PIH zit je toch zo over de bovengrens van de KIA voor dat boekjaar?![]()
!!!
V60 PIH - Fiscaal
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Fiscale SUV, kopen in 2013, aflevering in 2014?
Ook ik ben erg geïnteresseerd in de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV. Wat een auto, en wat een fiscale voordelen! Voor in de zaak én in privé. Ik begrijp dat de kans dat die auto nog dit jaar afgeleverd kan worden wel erg klein is. Wat zijn de fiscale gevolgen als ik de auto nog dit jaar koop, en ik die pas volgend jaar krijg geleverd? Welke fiscale voordelen verspeel ik dan?
Antwoord
De SUV die u op het oog heeft is inderdaad een ‘fiscaal hoogstandje’. Het is de eerste SUV met een 0%-bijtelling voor privégebruikauto. Maar deze A-label auto bespaart nog veel meer belasting. U kunt als ondernemer de 21% BTW als voorbelasting in aftrek brengen (aannemende dat u de auto voor BTW-belaste diensten of leveringen gaat gebruiken), u betaalt geen motorrijtuigenbelasting tot en met 2015, geen BPM, u heeft recht op 28% kleinschaligheidstoeslag (KIA) en 36% milieu-investeringsaftrek (MIA), en u kunt de auto – als u dat fiscaal goed uitkomt – voor 75% van de koopsom ineens afschrijven met de vervroegde afschrijving milieu-investering (VAMIL).
Voor de automobilist brengt deze auto een 0% bijtelling voor privégebruik. Voor maar liefst vijf jaar! U kunt zonder fiscale bijtelling ongelimiteerd privé rijden in deze auto, met de caravan of de boot erachter. Want met de 1500 kilo trekgewicht van deze auto is dat geen probleem.
Iedereen wil deze auto hebben. Mitsubishi boert extreem goed met deze SUV. Zo goed dat levering in 2013 niet meer te garanderen is.
Als u de auto nog dit jaar bestelt, en die pas in 2014 wordt afgeleverd, verlies u het voordeel van de 0% bijtelling. De auto kwalificeert in 2014 en volgende jaren voor een bijtelling van 7% (mits de huidige wettelijke regeling op dit punt niet wordt gewijzigd). De bijtelling komt dan uit op zo’n € 150 per maand.
De mogelijkheid van een versnelde VAMIL-afschrijving blijft in stand: beslissend is hier het tijdstip van het aangaan van verplichten, en dat is de datum van bestelling. Het bedrag van die afschrijving vóór de ingebruikneming van de auto is beperkt: u kunt in 2013 niet meer afschrijven dan het bedrag dat u in 2013 op de auto heeft aanbetaald. De rest van de snelle VAMIL-afschrijving kunt u claimen in 2014. Eenzelfde regeling geldt voor de KIA en MIA: die aftrek wordt vastgesteld naar de regels die gelden op het tijdstip van het aangaan van de verplichting, de datum van bestelling. In 2013 kunt u niet meer investeringsaftrek in mindering brengen op de bedrijfswinst dan het bedrag dat u op de auto heeft aanbetaald. De rest van de aftrek kunt u claimen in het jaar waarin u de auto in gebruik neemt, in 2014 derhalve.
De Mitsubishi SUV is fiscaal zonder meer koopwaardig. Maar vergeet u niet om te kijken of u het ook nog een leuke auto vindt?
Bron:
http://www.2administrate.nl/blog/21-fis ... ng-in-2014
Ook ik ben erg geïnteresseerd in de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV. Wat een auto, en wat een fiscale voordelen! Voor in de zaak én in privé. Ik begrijp dat de kans dat die auto nog dit jaar afgeleverd kan worden wel erg klein is. Wat zijn de fiscale gevolgen als ik de auto nog dit jaar koop, en ik die pas volgend jaar krijg geleverd? Welke fiscale voordelen verspeel ik dan?
Antwoord
De SUV die u op het oog heeft is inderdaad een ‘fiscaal hoogstandje’. Het is de eerste SUV met een 0%-bijtelling voor privégebruikauto. Maar deze A-label auto bespaart nog veel meer belasting. U kunt als ondernemer de 21% BTW als voorbelasting in aftrek brengen (aannemende dat u de auto voor BTW-belaste diensten of leveringen gaat gebruiken), u betaalt geen motorrijtuigenbelasting tot en met 2015, geen BPM, u heeft recht op 28% kleinschaligheidstoeslag (KIA) en 36% milieu-investeringsaftrek (MIA), en u kunt de auto – als u dat fiscaal goed uitkomt – voor 75% van de koopsom ineens afschrijven met de vervroegde afschrijving milieu-investering (VAMIL).
Voor de automobilist brengt deze auto een 0% bijtelling voor privégebruik. Voor maar liefst vijf jaar! U kunt zonder fiscale bijtelling ongelimiteerd privé rijden in deze auto, met de caravan of de boot erachter. Want met de 1500 kilo trekgewicht van deze auto is dat geen probleem.
Iedereen wil deze auto hebben. Mitsubishi boert extreem goed met deze SUV. Zo goed dat levering in 2013 niet meer te garanderen is.
Als u de auto nog dit jaar bestelt, en die pas in 2014 wordt afgeleverd, verlies u het voordeel van de 0% bijtelling. De auto kwalificeert in 2014 en volgende jaren voor een bijtelling van 7% (mits de huidige wettelijke regeling op dit punt niet wordt gewijzigd). De bijtelling komt dan uit op zo’n € 150 per maand.
De mogelijkheid van een versnelde VAMIL-afschrijving blijft in stand: beslissend is hier het tijdstip van het aangaan van verplichten, en dat is de datum van bestelling. Het bedrag van die afschrijving vóór de ingebruikneming van de auto is beperkt: u kunt in 2013 niet meer afschrijven dan het bedrag dat u in 2013 op de auto heeft aanbetaald. De rest van de snelle VAMIL-afschrijving kunt u claimen in 2014. Eenzelfde regeling geldt voor de KIA en MIA: die aftrek wordt vastgesteld naar de regels die gelden op het tijdstip van het aangaan van de verplichting, de datum van bestelling. In 2013 kunt u niet meer investeringsaftrek in mindering brengen op de bedrijfswinst dan het bedrag dat u op de auto heeft aanbetaald. De rest van de aftrek kunt u claimen in het jaar waarin u de auto in gebruik neemt, in 2014 derhalve.
De Mitsubishi SUV is fiscaal zonder meer koopwaardig. Maar vergeet u niet om te kijken of u het ook nog een leuke auto vindt?
Bron:
http://www.2administrate.nl/blog/21-fis ... ng-in-2014
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Dat is van 16/5. Klopt niet helemaal meer omdat de KIA inmiddels afgeschaft is per 1/1/14. Die kun je alleen nog behouden als je de aanbetaling in 2013 doet.RoaldH schreef:Fiscale SUV, kopen in 2013, aflevering in 2014?
Ook ik ben erg geïnteresseerd in de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV. Wat een auto, en wat een fiscale voordelen! Voor in de zaak én in privé. Ik begrijp dat de kans dat die auto nog dit jaar afgeleverd kan worden wel erg klein is. Wat zijn de fiscale gevolgen als ik de auto nog dit jaar koop, en ik die pas volgend jaar krijg geleverd? Welke fiscale voordelen verspeel ik dan?
Antwoord
De SUV die u op het oog heeft is inderdaad een ‘fiscaal hoogstandje’. Het is de eerste SUV met een 0%-bijtelling voor privégebruikauto. Maar deze A-label auto bespaart nog veel meer belasting. U kunt als ondernemer de 21% BTW als voorbelasting in aftrek brengen (aannemende dat u de auto voor BTW-belaste diensten of leveringen gaat gebruiken), u betaalt geen motorrijtuigenbelasting tot en met 2015, geen BPM, u heeft recht op 28% kleinschaligheidstoeslag (KIA) en 36% milieu-investeringsaftrek (MIA), en u kunt de auto – als u dat fiscaal goed uitkomt – voor 75% van de koopsom ineens afschrijven met de vervroegde afschrijving milieu-investering (VAMIL).
Voor de automobilist brengt deze auto een 0% bijtelling voor privégebruik. Voor maar liefst vijf jaar! U kunt zonder fiscale bijtelling ongelimiteerd privé rijden in deze auto, met de caravan of de boot erachter. Want met de 1500 kilo trekgewicht van deze auto is dat geen probleem.
Iedereen wil deze auto hebben. Mitsubishi boert extreem goed met deze SUV. Zo goed dat levering in 2013 niet meer te garanderen is.
Als u de auto nog dit jaar bestelt, en die pas in 2014 wordt afgeleverd, verlies u het voordeel van de 0% bijtelling. De auto kwalificeert in 2014 en volgende jaren voor een bijtelling van 7% (mits de huidige wettelijke regeling op dit punt niet wordt gewijzigd). De bijtelling komt dan uit op zo’n € 150 per maand.
De mogelijkheid van een versnelde VAMIL-afschrijving blijft in stand: beslissend is hier het tijdstip van het aangaan van verplichten, en dat is de datum van bestelling. Het bedrag van die afschrijving vóór de ingebruikneming van de auto is beperkt: u kunt in 2013 niet meer afschrijven dan het bedrag dat u in 2013 op de auto heeft aanbetaald. De rest van de snelle VAMIL-afschrijving kunt u claimen in 2014. Eenzelfde regeling geldt voor de KIA en MIA: die aftrek wordt vastgesteld naar de regels die gelden op het tijdstip van het aangaan van de verplichting, de datum van bestelling. In 2013 kunt u niet meer investeringsaftrek in mindering brengen op de bedrijfswinst dan het bedrag dat u op de auto heeft aanbetaald. De rest van de aftrek kunt u claimen in het jaar waarin u de auto in gebruik neemt, in 2014 derhalve.
De Mitsubishi SUV is fiscaal zonder meer koopwaardig. Maar vergeet u niet om te kijken of u het ook nog een leuke auto vindt?
Bron:
http://www.2administrate.nl/blog/21-fis ... ng-in-2014
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Nee, dat staat in de Rijksbegroting, (belastingplan 2014) die nog goedgekeurd moet worden in de kamer. Aangezien de overdaad aan regelingen een doorn in het oog van iedereen is, lijkt goedkeuring een formaliteit. Ze hebben daar ook geen haast mee, want al wordt het over een jaar afgetikt, dan geldt het gewoon voor heel 2014.kissyfur schreef:SF, heb jij een bron van die afschaffing per 1/1/14? Ik lees alleen dat iemand er een brief over heeft geschreven en wat plannen heeft, maar wordt dat per 1/1/14 ingevoerd of moet dat nog goedgekeurd worden?
De enige mogelijkheid dat de oude regels blijven gelden is wanneer het kabinet valt (yes, please, gisteren!!!), maar dan nog heb je goed kans dat de meeste onderdelen van het belastingplan gewoon afgewerkt zullen worden.
http://www.vincer.nl/nieuws/forse-beper ... os-in-2014
-
Skibs
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 19.08.2013 - 21:39
Klopt, het voorstel van de staatssecretaris nu om belastingplan 2014 als volgt aan te passen:
1. Géén KIA meer voor personenauto's
2. Géén Vamil meer voor personenauto's
3. Nog wel MIA, maar met een nog nader te definiëren plafond
Zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2013.html
Op pagina 18:
In dit kader zullen maatregelen worden voorgesteld waarmee met name de stimulering wordt gericht op de meest innovatieve technieken om de CO2-uitstoot terug te dringen. De maatregelen zien op de bijtelling auto van de zaak, MIA, VAMIL en KIA. Voorgesteld zal worden de bijtelling van een 0-emissie auto per 1 januari 2014 te verlagen van 7% naar 4%. Verder wordt voorgesteld de KIA voor personenauto’s af te schaffen. Voorgaande twee maatregelen zullen worden uitgewerkt in een nota van wijziging op het Belastingplan 2014. Tot slot zal bij de Milieulijst 2014 nader invulling worden gegeven aan het stimuleren van de meest zuinige en innovatieve technologieën. Dit houdt in dat de MIA meer zal worden gericht op (semi-)elektrische auto’s. Per investering in het kader van de MIA zal een plafond worden geïntroduceerd. Daarnaast zal de VAMIL niet meer worden toegepast op personenauto’s. Met deze vier maatregelen zullen per 1 januari 2014 de meest zuinige en innovatieve technologieën worden gestimuleerd
1. Géén KIA meer voor personenauto's
2. Géén Vamil meer voor personenauto's
3. Nog wel MIA, maar met een nog nader te definiëren plafond
Zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2013.html
Op pagina 18:
In dit kader zullen maatregelen worden voorgesteld waarmee met name de stimulering wordt gericht op de meest innovatieve technieken om de CO2-uitstoot terug te dringen. De maatregelen zien op de bijtelling auto van de zaak, MIA, VAMIL en KIA. Voorgesteld zal worden de bijtelling van een 0-emissie auto per 1 januari 2014 te verlagen van 7% naar 4%. Verder wordt voorgesteld de KIA voor personenauto’s af te schaffen. Voorgaande twee maatregelen zullen worden uitgewerkt in een nota van wijziging op het Belastingplan 2014. Tot slot zal bij de Milieulijst 2014 nader invulling worden gegeven aan het stimuleren van de meest zuinige en innovatieve technologieën. Dit houdt in dat de MIA meer zal worden gericht op (semi-)elektrische auto’s. Per investering in het kader van de MIA zal een plafond worden geïntroduceerd. Daarnaast zal de VAMIL niet meer worden toegepast op personenauto’s. Met deze vier maatregelen zullen per 1 januari 2014 de meest zuinige en innovatieve technologieën worden gestimuleerd
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Heel goed, want daarmee gaan we dus zien dat het op kosten van de belastingbetaler rijden van exoten als Tesla, Fisker en straks de BMW i8 verleden tijd is. Het lijkt me dat ook de Volvo er aan zal gaan aangezien de Ampera vast de bovenkant wordt, maar dat is gemakkelijk op te lossen, brengt Volvo gewoon de uitgeklede variant van de PiH zoals ook in Zweden al te bestellen is. Daarmee zal het een leaseklapper worden/blijven terwijl het de belastingbetaler stukken minder kost.Skibs schreef:Tot slot zal bij de Milieulijst 2014 nader invulling worden gegeven aan het stimuleren van de meest zuinige en innovatieve technologieën. Dit houdt in dat de MIA meer zal worden gericht op (semi-)elektrische auto’s. Per investering in het kader van de MIA zal een plafond worden geïntroduceerd.
Uitstekende maatregelen, al kan ik niet ontkennen dat ik in de verwachting dat er voor NL vast een <50gram variant komt, al heb ingetekend op de BMW i8 lijst! Die is daarmee wel stukken minder interessant geworden, maar ach, hoe vaak moet ik het nog zeggen: alles voor het milieu!
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ga je niet voor de X5 plug-in?Superfunky schreef:Heel goed, want daarmee gaan we dus zien dat het op kosten van de belastingbetaler rijden van exoten als Tesla, Fisker en straks de BMW i8 verleden tijd is. Het lijkt me dat ook de Volvo er aan zal gaan aangezien de Ampera vast de bovenkant wordt, maar dat is gemakkelijk op te lossen, brengt Volvo gewoon de uitgeklede variant van de PiH zoals ook in Zweden al te bestellen is. Daarmee zal het een leaseklapper worden/blijven terwijl het de belastingbetaler stukken minder kost.Skibs schreef:Tot slot zal bij de Milieulijst 2014 nader invulling worden gegeven aan het stimuleren van de meest zuinige en innovatieve technologieën. Dit houdt in dat de MIA meer zal worden gericht op (semi-)elektrische auto’s. Per investering in het kader van de MIA zal een plafond worden geïntroduceerd.
Uitstekende maatregelen, al kan ik niet ontkennen dat ik in de verwachting dat er voor NL vast een <50gram variant komt, al heb ingetekend op de BMW i8 lijst! Die is daarmee wel stukken minder interessant geworden, maar ach, hoe vaak moet ik het nog zeggen: alles voor het milieu!
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Nee, ik ben niet van de tractoren. Die moet je eerst een meter verlagen voordat ze een beetje fatsoenlijk op de weg liggen!RoaldH schreef:Ga je niet voor de X5 plug-in?
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Persoonlijk vind ik een X5 aardig sturen voor een SAV, maar een 3 of 5 serie voelt een stuk strakker aan.Superfunky schreef:Nee, ik ben niet van de tractoren. Die moet je eerst een meter verlagen voordat ze een beetje fatsoenlijk op de weg liggen!RoaldH schreef:Ga je niet voor de X5 plug-in?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- jp-v60
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10
Ik rijd nu een ML 280 cdi, en deze rijd zeer comforttabel, ook op hoge snelheid 220+. Het is geen gooi en smijt auto, maar dat is een PHIV ook nietRoaldH schreef:Persoonlijk vind ik een X5 aardig sturen voor een SAV, maar een 3 of 5 serie voelt een stuk strakker aan.Superfunky schreef:Nee, ik ben niet van de tractoren. Die moet je eerst een meter verlagen voordat ze een beetje fatsoenlijk op de weg liggen!RoaldH schreef:Ga je niet voor de X5 plug-in?
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Moet je eens opletten als ik er klaar mee ben!!jp-v60 schreef: Het is geen gooi en smijt auto, maar dat is een PHIV ook niet
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Klopt, maar wel minder belasting betalen en dat is rente- en liquiditeitsvoordeel.jp-v60 schreef:Is de Vamil niet meer een sigaar uit eigen doos.
Je mag de auto versneld afschrijven in plaats van 5 jaar.
Per saldo levert het niet meer op
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21372
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Haha kom eens langs mag je in mijn tractor met fourC rijden en Michelin Pilot Sport banden.Superfunky schreef:Nee, ik ben niet van de tractoren. Die moet je eerst een meter verlagen voordat ze een beetje fatsoenlijk op de weg liggen!RoaldH schreef:Ga je niet voor de X5 plug-in?
Die BMW kan het nog beter schat ik zo in.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- jp-v60
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10
Moet je eens opletten als ik er klaar mee ben!![/quote]
Nou hou dit topic zeker in de gaten, ben ook niet vies van tuning.
Heeft iemand al ervaring met Zipp tuning. Heb daar zelf mijn 280 cdi laten tunen en gaat sindsdien als de brandweer en dat alweer 230.000 km
Nou hou dit topic zeker in de gaten, ben ook niet vies van tuning.
Heeft iemand al ervaring met Zipp tuning. Heb daar zelf mijn 280 cdi laten tunen en gaat sindsdien als de brandweer en dat alweer 230.000 km
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Nou hou dit topic zeker in de gaten, ben ook niet vies van tuning.jp-v60 schreef:Moet je eens opletten als ik er klaar mee ben!!
Heeft iemand al ervaring met Zipp tuning. Heb daar zelf mijn 280 cdi laten tunen en gaat sindsdien als de brandweer en dat alweer 230.000 km[/quote]
Bij Audi weet ik dat de "vrinden" niet heel enthousiast zijn over zipp.
Beste tuners voor de meeste merken zijn (volgens mijn info): Hartog in Alkmaar en JD in Lochem. ATM in Eemnes is ook goed.
En Rica natuurlijk voor Volvo.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik heb ook minder positieve ervaringen met Zip. Uiteindelijk doorverwezen naar Datatechnic. Daar goede ervaringen met Peugeot, BMW en Mini.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir















