Zoemend/brommend geluid

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
PIP
Starter

Hallo,

Ik heb een volvo 440 18i automaat uit 1994,

Zodra je gaat rijden komt er een zoemend/brommend geluid onder de motor kap vandaan. Het lijkt net of er een brommer onder mijn auto zit.

Het geluid verandert met de snelheid van de auto. Verder reageert de automaatbak normaal.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Zal het zelf te repareren zijn of moet de versnellingsbak (als het daaraan ligt) gereviseerd moet worden? (hoeveel zal zoiets kosten?)

Alvast bedankt.
ziepej
2nd Gear member

Het komt vanonder de motorkap vandaan zeg je.
Hoor je het geluid ook als je motor stationair loopt ?
Hoor je het geluid ook en verandert het bij een hoger toerental in de vrijloop ?
Als je de automaat in drive zet met de voet op de rem hoor je het dan ook ?
Of komt het alleen voor bij rijdende auto en bij welk toerental ?
Probeer eens het een en ander uit en meld dat even precies terug. wat je gedaan hebt en wat je hoort.
Er zijn verschillende onderdelen onder de motorkap die een geluid kunnen veroorzaken.bij wisselende toerentallen.
Bv slechte v-snaren (of slecht gespannen) of de multisnaar.
Defect kogellager in je dynamo
Indien airco aanwezig is een pomp.
Als het goed is....................moet je het goed laten.
PIP
Starter

Dank voor je reactie, ik ben het even nagegaan....

Ik hoor het geluid niet als mijn motor stationair loopt. Ook niet als ik stationair gas geef.

Zodra ik begin met rijden begint het brommend geluid. Als ik dan weer tot siltstand kom (maar de auto nog steeds in drive heb) dan is het weer weg.

Als ik aan het rijden ben en de versnelling in zijn neutraal zet dan hoor ik het nog steeds. Pas als ik weer stil sta is het weg.

Ik heb geen airco, dus daar kan het ook niet aan liggen.
480R
1st Gear member

wiellager denk ik ;) Weet ik eigenlijk bijna wel zeker.

Als het bij je versnellingsbak vandaan komt dan is het je linker wiellager.
Afbeelding
ziepej
2nd Gear member

Motor en accessoires kunnen we dus uitsluiten.
Ook de uitlaat.
Ik denk ook aan een wiellager of aandrijfas.
Ook een defecte band kan gebrom veroorzaken.
In laatste instantie de automaat.

Vr.groet,
John
Als het goed is....................moet je het goed laten.
LeonTopsport
Starter

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb onlangs een 440 turbodiesel uit 1995 gekocht. Ook mijn auto heeft sinds kort last van dat brommende geluid, ik herken het geluid in bovenstaande beschrijving. De auto heeft een defecte airco, voor zover dat iets uitmaakt voor mijn probleem.

Mijn schoonbroer en schoonvader verdenken de versnellingsbak (eventueel 1 of meerdere lagers daarin). De banden zijn het in elk geval niet want die zijn even omgewisseld om te kijken of het geluid weg zou zijn. Het geluid wordt harder naarmate je harder rijdt (overstemt zelfs motor en rijwindgeluid) en is ook te horen bij ingetrapte koppeling. Het geluid is duidelijk niet van de motor afkomstig, want die loopt echt perfect.

Weten jullie hoe je kunt testen of je versnellingsbak op zijn laatste benen loopt en/of juist kunt UITSLUITEN dat het de versnellingsbak is die voor het geluid zorgt? Jullie zouden mij daar enorm mee helpen!
We dachten overigens eerst aan een homokineet maar die bleken beide nog in orde (wel waren de rubbers slecht, die zijn inmiddels vervangen). Zou een WIELlager zo'n hard brommend geluid kunnen veroorzaken? Of anders een lager in de bak?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie adviezen !
Volvo C70 T5 MY 1999 - zilvergrijs 113.000KM, leer/alcantara
Volvo 440 TD MY 1996 - groen, 181.000KM, lederen bekleding, airconditioning, ABS, airbag, 15 inch
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Leon, met 2 Volvo's voor de deur wordt het toch tijd dat je een nieuwe naam verzint hahahahahahahahaha

Een wiellager zou zeker een behoorlijke herrie kunnen maken. Je zei dat het geluid harder wordt bij hogere snelheden, veranderd de toonhoogte/frequentie ook?

Als je weg rijdt, groeit het geluid dan met eenzelfde opbouw als de snelheid? Of heb je bij het overschakelen even een hapering. Ik kan me voorstellen dat als de lagers in de bak aan bonken zijn, het geluid dan even anders wordt als je de belasting van de bak afhaalt door te ontkoppelen.

Krik de auto eens op en draai wiel voor wiel rond. Dan merk je het snel genoeg, een kapot lager geeft een stroef draaiend wiel. Ik verdenk het lager...

Succes!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
LeonTopsport
Starter

Hi Walter ;-)

Vandaag is de auto op de krik geweest, beide wielen draaien perfect af, de wiellagers zijn het dus niet! Maar ... er is wel een geluid te horen daar waar de aandrijfas de bak in gaat. De bak schakelt overigens heel goed, springt niet uit de versnelling o.i.d. Niets van te merken dat er iets stuk of versleten zou zijn. Het geluid blijft overigens wanneer je tijdens het rijden de koppeling geheel intrapt, het lijkt dan wel iets anders te worden qua toonhoogte/samenstelling. Bij hele lage snelheden (tot pakweg 30/40 km/h) is het geluid vrijwel helemaal niet te horen.

Nu de hamvraag: gaat het nu 100% zeker om een of meerdere lagers in de versnellingsbak of zou het toch nog iets anders kunnen zijn? En wie durft iets te zeggen over de kosten van reparatie (revisie danwel ruilbak) ?
Hangmat
Starter

volgens mij kun je aan de buitenkant niet zien of je wiellagers goed zijn of niet..

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Saab 900 (2e auto).. alles gecontroleerd, wat een T*f*s-herrie kwam eraf.. bleek achteraf toch een wiellager te zijn.. is volgens mij toch de meest voor de hand liggende optie
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”