Bedieningspaneel Airco en andere knoppen werkt niet meer

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20781
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik kan alleen maar beamen wat RoyVW aangeeft. Nonchalance kan je op een gegeven moment de kop kosten. Zeker als het op dit soort zaken betrekking heeft. (Zegt een HVK in opleiding 8) )
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

Waarom je het contact in II moet zetten heeft inderdaad met spanning en stroompieken te maken. Even in Jip en Janneke taal:

Vergelijk je accu met een enorme emmer. Alleen in plaats van water zit er elektriciteit in. Wanneer je de min pool op je accu aansluit stroomt al die elektriciteit in één keer naar alle apparaten in de auto die aangesloten zitten en op dat moment aan staan, waaronder dus jou computers, enz... Ineens zo'n vloedgolf kan die elektronica niet goed verwerken.

Wat doe je door het contact op II te zetten? Je schakelt veel meer apparaten in. Je lampen, radio, alle pompen, e.d.
Die enorme vloedgolf die dan van de accu komt wordt zo veel beter verdeeld. Dus in plaats van een paar apparaten vangen nu bijna alle apparaten de klap op.

Misschien heeft jou elektronica die vloedgolf al die tijd overleefd, dat kan. Maar het kan dus ook mis gaan. En waarom het risico nemen (zeker met werken aan airbags). De min pool is in een minuutje los...


Deze vergelijking gaat trouwens niet 100% op. Kenners van de wet van Ohm zullen dat wel zien maar het is om het verhaaltje een beetje te verduidelijken.
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
marcelV70R
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 23.02.2007 - 19:40
Locatie: soest

Ok daar zit wat in.
Duidelijk jip en janneke verhaal.

Marcel
V70 D5 Summum plus standkachel GT 2010

V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Ik heb onlangs een sportstuur in mijn V 50 gezet, en in de beschrijving die er bij zit staat ook dat je de accupool moet los halen , en na de stuur wissel het contact op stand II en dan de accupool weer aansluiten.
Is wel schrikken bij het terugplaatsen, alles gaat aan en branden, ik ben dit bij de Volvo dealer gaan na vragen waarom dit zo moest, en daar werd mij gezegd dat hun bij een stuur wissel de accupolen nooit loshalen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

RoyvW schreef:
MarioC70 schreef:Niemand die zegt dat je dat ook niet moet of kan doen,ik ga uit van m,n eigen ervaringen en van mijn mede collega,s..Bij Volvo
Niet persoonlijk bedoeld Mario, al heb je 50 jaar ervaring, uit veiligheidsoverwegingen zorg je bij het verwijderen van een airbag dat er geen spanning meer op zit. Bij een inspectie ga je nat als je de procedures niet volgt. Doordat mensen nonchalant worden gebeuren helaas uit ervaring de meeste ongelukken.
Ik begrijp wat je bedoeld,maar als je de hele dag in die materie zit,dan wordt je inderdaad wat makkelijker.
Wat we wel doen is een piekspanning adapter op de accu zetten in sommige gevallen,dezelfde die je bij electrisch,s lassen gebruikt.
De contact sleutel verwijderen we uiteraard uit het slot,dan zijn de airbags enz niet meer geactiveerd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41051
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dit is de belangrijkste zin in dit topic
MarioC70 schreef:als je maar weet waar je mee bezig bent.
Een groot deel van de zelfklussers heeft geen opleiding bij Volvocars gevolgd en weet dus wellicht niet helemaal zeker waar ze mee bezig zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
peter geurts
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 16.02.2008 - 21:41
Locatie: beuningen

Een groot deel van de zelfklussers heeft geen opleiding bij Volvocars gevolgd en weet dus wellicht niet helemaal zeker waar ze mee bezig zijn.
Dat maak het wel spannend ! En met ze alle komen we er wel uit ?
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

Om nog even het voorbeeld van de airbags erbij te pakken...

Een airbag die uitklapt is een chemische reactie die wordt getriggerd door een elektrische lading. Normaal komt deze uit de computer die met sensoren bijhoudt of er een botsing plaats vind.

Als we nu het "weten waar we mee bezig zijn" behandelen wil ik nog even toevoegen dat een elektrische lading van bijvoorbeeld een wollen trui al genoeg zou kunnen zijn om de airbag te triggeren.

Ga je dus aan een airbag sleutelen in een auto die aan de accu hangt of als je zelf een aardige elektrische lading meebrengt, ben je eigenlijk gewoon gevaarlijk bezig.

Ik zeg niet dat ik zelf ook altijd weet waar ik mee bezig ben, soms doe ik ook gewoon maar wat en komt het goed. Ik heb ook geen opleiding bij Volvo gevolgd.

Maar om mijn verhaaltje even samen te vatten: Zorg dat je wel weet welke gevaren er op de loer liggen en onderschat ze vooral niet. :)
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

MarioC70 schreef:
RoyvW schreef:
MarioC70 schreef:Niemand die zegt dat je dat ook niet moet of kan doen,ik ga uit van m,n eigen ervaringen en van mijn mede collega,s..Bij Volvo
Niet persoonlijk bedoeld Mario, al heb je 50 jaar ervaring, uit veiligheidsoverwegingen zorg je bij het verwijderen van een airbag dat er geen spanning meer op zit. Bij een inspectie ga je nat als je de procedures niet volgt. Doordat mensen nonchalant worden gebeuren helaas uit ervaring de meeste ongelukken.
Ik begrijp wat je bedoeld,maar als je de hele dag in die materie zit,dan wordt je inderdaad wat makkelijker.
Wat we wel doen is een piekspanning adapter op de accu zetten in sommige gevallen,dezelfde die je bij electrisch,s lassen gebruikt.
De contact sleutel verwijderen we uiteraard uit het slot,dan zijn de airbags enz niet meer geactiveerd.

Hmmmm. Interessante. Dus de airbags doen het niet als je de contactsleutel er uit hebt. Volgens mij blijven ze doorwerken totdat de canbus in slaap is. En dat kan LANG duren als je aan de auto werkt...

(elke sensor die actief blijft/geactiveerd wordt, maakt dat het weer x minute langer duurt).

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ;-)))
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ))
Dat had je eerder moeten zeggen, toen je in Italië was met vakantie een maand terug.......
Daar wist ik toen nog een VOLVO te staan waar je je los op kon experimenteren... :)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

VolvoTech schreef:
MarioC70 schreef:
RoyvW schreef: Niet persoonlijk bedoeld Mario, al heb je 50 jaar ervaring, uit veiligheidsoverwegingen zorg je bij het verwijderen van een airbag dat er geen spanning meer op zit. Bij een inspectie ga je nat als je de procedures niet volgt. Doordat mensen nonchalant worden gebeuren helaas uit ervaring de meeste ongelukken.
Ik begrijp wat je bedoeld,maar als je de hele dag in die materie zit,dan wordt je inderdaad wat makkelijker.
Wat we wel doen is een piekspanning adapter op de accu zetten in sommige gevallen,dezelfde die je bij electrisch,s lassen gebruikt.
De contact sleutel verwijderen we uiteraard uit het slot,dan zijn de airbags enz niet meer geactiveerd.

Hmmmm. Interessante. Dus de airbags doen het niet als je de contactsleutel er uit hebt. Volgens mij blijven ze doorwerken totdat de canbus in slaap is. En dat kan LANG duren als je aan de auto werkt...

(elke sensor die actief blijft/geactiveerd wordt, maakt dat het weer x minute langer duurt).

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ;-)))
Het is simpel te proberen,geef aan de zijkant van de auto waar de sensor zit een flinke klap met een hamer en wacht af wat er gebeurd met de sleutel er uit... :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je ziet ook dat bij veel aanrijdingen die zakken niet ontploffen,we hebben hier een Volvo staan die vreselijk hard rechtdoor over een rotonde is gegaan,de auto is aan de onderzijde total loss en met de airbags is niets gebeurd.
De achteras is er bijna compleet onderuit geschoven.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

MarioC70 schreef:Je ziet ook dat bij veel aanrijdingen die zakken niet ontploffen,we hebben hier een Volvo staan die vreselijk hard rechtdoor over een rotonde is gegaan,de auto is aan de onderzijde total loss en met de airbags is niets gebeurd.
De achteras is er bijna compleet onderuit geschoven.
En de auto ging rechtdoor over de rotonde omdat de sleutel eruit was gehaald, waardoor de auto op stuurslot sprong? Want dan zijn we weer terug bij het puntje weten waar je mee bezig bent...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Quota schreef:
MarioC70 schreef:Je ziet ook dat bij veel aanrijdingen die zakken niet ontploffen,we hebben hier een Volvo staan die vreselijk hard rechtdoor over een rotonde is gegaan,de auto is aan de onderzijde total loss en met de airbags is niets gebeurd.
De achteras is er bijna compleet onderuit geschoven.
En de auto ging rechtdoor over de rotonde omdat de sleutel eruit was gehaald, waardoor de auto op stuurslot sprong? Want dan zijn we weer terug bij het puntje weten waar je mee bezig bent...
Rare reactie,maar het zal wel...
Je reageerd op iets waar jezelf geen verstand van hebt,apart..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

MarioC70 schreef:
VolvoTech schreef:
MarioC70 schreef: Ik begrijp wat je bedoeld,maar als je de hele dag in die materie zit,dan wordt je inderdaad wat makkelijker.
Wat we wel doen is een piekspanning adapter op de accu zetten in sommige gevallen,dezelfde die je bij electrisch,s lassen gebruikt.
De contact sleutel verwijderen we uiteraard uit het slot,dan zijn de airbags enz niet meer geactiveerd.

Hmmmm. Interessante. Dus de airbags doen het niet als je de contactsleutel er uit hebt. Volgens mij blijven ze doorwerken totdat de canbus in slaap is. En dat kan LANG duren als je aan de auto werkt...

(elke sensor die actief blijft/geactiveerd wordt, maakt dat het weer x minute langer duurt).

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ;-)))
Het is simpel te proberen,geef aan de zijkant van de auto waar de sensor zit een flinke klap met een hamer en wacht af wat er gebeurd met de sleutel er uit... :)
Wanneer mag ik bij je langs kommu ? ;-) ;-) ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

MarioC70 schreef:
Quota schreef:
MarioC70 schreef:Je ziet ook dat bij veel aanrijdingen die zakken niet ontploffen,we hebben hier een Volvo staan die vreselijk hard rechtdoor over een rotonde is gegaan,de auto is aan de onderzijde total loss en met de airbags is niets gebeurd.
De achteras is er bijna compleet onderuit geschoven.
En de auto ging rechtdoor over de rotonde omdat de sleutel eruit was gehaald, waardoor de auto op stuurslot sprong? Want dan zijn we weer terug bij het puntje weten waar je mee bezig bent...
Rare reactie,maar het zal wel...
Je reageerd op iets waar jezelf geen verstand van hebt,apart..
Excuus, ik ben de smiley vergeten... Ik reageer op de eerdere posting dat wanneer je de sleutels uit het contact haalt, dat dan de airbags niet meer afgaan. Zou voor mij ook de verklaring zijn waarom een auto rechtdoor over de rotonde gaat...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

VolvoTech schreef:
MarioC70 schreef:
VolvoTech schreef:
Hmmmm. Interessante. Dus de airbags doen het niet als je de contactsleutel er uit hebt. Volgens mij blijven ze doorwerken totdat de canbus in slaap is. En dat kan LANG duren als je aan de auto werkt...

(elke sensor die actief blijft/geactiveerd wordt, maakt dat het weer x minute langer duurt).

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ;-)))
Het is simpel te proberen,geef aan de zijkant van de auto waar de sensor zit een flinke klap met een hamer en wacht af wat er gebeurd met de sleutel er uit... :)
Wanneer mag ik bij je langs kommu ? ;-) ;-) ;-)
Dat mag altijd...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”