Beste mensen,
Ik heb sinds twee maanden een S80 uit 2005 met Four-C. Nu is bij het uitlezen van een module naar voren gekomen dat de stuurwielsensor een storing geeft. Daar is verder niets mee gedaan omdat de aandacht naar een andere storing ging.
Nu vraag ik me twee dingen af:
1. Wanneer Four-C een storing constateert, en zichzelf eventueel uitschakelt als gevolg daarvan, wordt de vering dan permanent stug, of juist soepel?
2. Hoe controleer ik zelf of het systeem werkt? Als ik de Four-C knop indruk, merk ik een dusdanig klein verschil, dat ik denk dat dat tussen mijn oren zit.
Hierbij de letterlijke storingsmeldingen:
"SAS-0008 Stuuruitslaghoeksensor Interne storing"
"SUM-0337 CAN-signaal, SAS-regeleenheid Onjuist signaal"
Iemand ervaring hiermee?
grt
Vincent
Four-C storing?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Nieuwe stuursensor monteren dus..
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21285
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Mijn XC60 wordt dusdanig week op comfort, op sport is hij gewoon heerlijk rijdbaar en op advance is hij gewoon een spijkerharde sportwagen die bij 170+ voelt alsof er nogmaals hetzelfde getal aan km/h's op de klok gezet kan worden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
heel herkenbaar..diesel01 schreef:Mijn XC60 wordt dusdanig week op comfort, op sport is hij gewoon heerlijk rijdbaar en op advance is hij gewoon een spijkerharde sportwagen die bij 170+ voelt alsof er nogmaals hetzelfde getal aan km/h's op de klok gezet kan worden.
Comfort: Comfortabel.
Sport: Je voelt wat maar niet overdrijven.
Advanced: Knetterhard en heerlijk in de bochten

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Hoi Vincent,geulwijk schreef:Beste mensen,
Ik heb sinds twee maanden een S80 uit 2005 met Four-C. Nu is bij het uitlezen van een module naar voren gekomen dat de stuurwielsensor een storing geeft. Daar is verder niets mee gedaan omdat de aandacht naar een andere storing ging.
Nu vraag ik me twee dingen af:
1. Wanneer Four-C een storing constateert, en zichzelf eventueel uitschakelt als gevolg daarvan, wordt de vering dan permanent stug, of juist soepel?
2. Hoe controleer ik zelf of het systeem werkt? Als ik de Four-C knop indruk, merk ik een dusdanig klein verschil, dat ik denk dat dat tussen mijn oren zit.
Hierbij de letterlijke storingsmeldingen:
"SAS-0008 Stuuruitslaghoeksensor Interne storing"
"SUM-0337 CAN-signaal, SAS-regeleenheid Onjuist signaal"
Vincent
Heel herkbenbaar. Ik heb ook een FourC storing (al paar jaar) alleen weet ik niet precies de letterlijke melding. Volgens mij betreft het ook een soort sensor.
Jammergenoeg hebben maar weinig volvo garages (ik kom vnl bij specialisten) kaas gegeten van FourC systemen. Om van mijn error af te komen willen ze de hele ophanging vervangen, kosten rond 750 euro.
Volgens mij moet het goedkoper kunnen en weten ze gewoon niet wat ze moeten doen.
M.b.t. de stugheid, ik deel je ervaring (ik heb V70 MY2005 T5), ik merkte ook geen verschil. Ik heb mij laten vertellen dat bij een storing een tussenstand wordt gebruikt (dus tussen sport en comfort in). Alles rijdt nog even goed voordat ik de storing had, dus ik laat het maar zo.
Wel zag ik laatst dat Raymond&Raymond (een oud gediende op dit forum, ook volvo-specialist) wijze opmerkingen maakte over FourC systeem in een andere thread dus ik was nog eens van plan om hem een berichtje te sturen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
t5power schreef:Hoi Vincent,geulwijk schreef:Beste mensen,
Ik heb sinds twee maanden een S80 uit 2005 met Four-C. Nu is bij het uitlezen van een module naar voren gekomen dat de stuurwielsensor een storing geeft. Daar is verder niets mee gedaan omdat de aandacht naar een andere storing ging.
Nu vraag ik me twee dingen af:
1. Wanneer Four-C een storing constateert, en zichzelf eventueel uitschakelt als gevolg daarvan, wordt de vering dan permanent stug, of juist soepel?
2. Hoe controleer ik zelf of het systeem werkt? Als ik de Four-C knop indruk, merk ik een dusdanig klein verschil, dat ik denk dat dat tussen mijn oren zit.
Hierbij de letterlijke storingsmeldingen:
"SAS-0008 Stuuruitslaghoeksensor Interne storing"
"SUM-0337 CAN-signaal, SAS-regeleenheid Onjuist signaal"
Vincent
Heel herkbenbaar. Ik heb ook een FourC storing (al paar jaar) alleen weet ik niet precies de letterlijke melding. Volgens mij betreft het ook een soort sensor.
Jammergenoeg hebben maar weinig volvo garages (ik kom vnl bij specialisten) kaas gegeten van FourC systemen. Om van mijn error af te komen willen ze de hele ophanging vervangen, kosten rond 750 euro.
Volgens mij moet het goedkoper kunnen en weten ze gewoon niet wat ze moeten doen.
M.b.t. de stugheid, ik deel je ervaring (ik heb V70 MY2005 T5), ik merkte ook geen verschil. Ik heb mij laten vertellen dat bij een storing een tussenstand wordt gebruikt (dus tussen sport en comfort in). Alles rijdt nog even goed voordat ik de storing had, dus ik laat het maar zo.
Wel zag ik laatst dat Raymond&Raymond Ramon&Ramon (een oud gediende op dit forum, ook volvo-specialist) wijze opmerkingen maakte over FourC systeem in een andere thread dus ik was nog eens van plan om hem een berichtje te sturen.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Laguna-S60 schreef:t5power schreef:Hoi Vincent,geulwijk schreef:Beste mensen,
Ik heb sinds twee maanden een S80 uit 2005 met Four-C. Nu is bij het uitlezen van een module naar voren gekomen dat de stuurwielsensor een storing geeft. Daar is verder niets mee gedaan omdat de aandacht naar een andere storing ging.
Nu vraag ik me twee dingen af:
1. Wanneer Four-C een storing constateert, en zichzelf eventueel uitschakelt als gevolg daarvan, wordt de vering dan permanent stug, of juist soepel?
2. Hoe controleer ik zelf of het systeem werkt? Als ik de Four-C knop indruk, merk ik een dusdanig klein verschil, dat ik denk dat dat tussen mijn oren zit.
Hierbij de letterlijke storingsmeldingen:
"SAS-0008 Stuuruitslaghoeksensor Interne storing"
"SUM-0337 CAN-signaal, SAS-regeleenheid Onjuist signaal"
Vincent
Heel herkbenbaar. Ik heb ook een FourC storing (al paar jaar) alleen weet ik niet precies de letterlijke melding. Volgens mij betreft het ook een soort sensor.
Jammergenoeg hebben maar weinig volvo garages (ik kom vnl bij specialisten) kaas gegeten van FourC systemen. Om van mijn error af te komen willen ze de hele ophanging vervangen, kosten rond 750 euro.
Volgens mij moet het goedkoper kunnen en weten ze gewoon niet wat ze moeten doen.
M.b.t. de stugheid, ik deel je ervaring (ik heb V70 MY2005 T5), ik merkte ook geen verschil. Ik heb mij laten vertellen dat bij een storing een tussenstand wordt gebruikt (dus tussen sport en comfort in). Alles rijdt nog even goed voordat ik de storing had, dus ik laat het maar zo.
Wel zag ik laatst dat Raymond&Raymond Ramon&Ramon (een oud gediende op dit forum, ook volvo-specialist) wijze opmerkingen maakte over FourC systeem in een andere thread dus ik was nog eens van plan om hem een berichtje te sturen.
Even voor de duidelijkheid,ik ben geen volvo-specialist en heb daar verder ook niks mee.
Ervaring,dat is iets anders dan roepen dat je specialist bent.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik krijg alleen een melding in mijn display (oranje/gele melding?) en die klik ik elke ochtend weg....geulwijk schreef:Komt er bij een storing dan geen melding dat er onderhoud o.i.d. nodig is, met de mededeling dat het systeem is uitgeschakeld?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
@Vincent -> Ramon&Ramon is diegene die ik je adviseerde zaterdag!
(hoef ik je dat gelijk niet meer te mailen).
Houden "kantoor" in de buurt van jouw S80 standplaats!
(hoef ik je dat gelijk niet meer te mailen).
Houden "kantoor" in de buurt van jouw S80 standplaats!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- geulwijk
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 10.02.2013 - 11:39
Ha, hebbes!
Dus er komt nu antwoord op de vragen helemaal bovenaan
Kennelijk is niet helemaal zeker of Four-C permanent stug wordt en hoe je zelf kunt merken of het systeem wel of niet goed werkt.. ?
Dus er komt nu antwoord op de vragen helemaal bovenaan

Kennelijk is niet helemaal zeker of Four-C permanent stug wordt en hoe je zelf kunt merken of het systeem wel of niet goed werkt.. ?
Volvo S80 Executive 2005 Ash Gold Pearl (oftewel beige..)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Als je geen duidelijk verschil merkt dat issie stuk.., laten we het daar ophouden
Comfort: Comfortabel.
Sport: Je voelt wat gaten in de weg maar niet overdrijven.
Advanced: Knetterhard en heerlijk in de bochten.

Comfort: Comfortabel.
Sport: Je voelt wat gaten in de weg maar niet overdrijven.
Advanced: Knetterhard en heerlijk in de bochten.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
t5power schreef: Jammergenoeg hebben maar weinig volvo garages (ik kom vnl bij specialisten) kaas gegeten van FourC systemen. Om van mijn error af te komen willen ze de hele ophanging vervangen, kosten rond 750 euro.
Hoe ze hier bij komen begrijp ik ook niet,het complete systeem veranderen voor 750 euro?
Dat kan dus nooit..
Een four-c demper aan de voorzijde vervangen kost al meer..
Ze hebben er dus duidelijk geen verstand van..
MODS EDIT: quote hersteld. Let daar aub op, komt de leesbaarheid zo veel ten goede
- jeroenbunte
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
- Locatie: Winterswijk
Iemand enig idee wat de te verwachten levensduur van de four-C dempers zo ongeveer zou moeten zijn?? Ik denk dat ze langer mee gaan dan gewone dempers omdat ze zich elektromagnetisch aangestuurd corrigeren tot het gewilde dempings gedrag, maar er komt dan waarschijnlijk een moment waarop ie het ineens niet meer doet?
Iemand ervaring mee?
Iemand ervaring mee?
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat is niet aan te geven,het is een ingewikkeld systeem,ik ken Volvo rijders met meer dan 250000km zonder problemen.
Het is een complex en vrij duur systeem waar maar weinig garages,behalve de dealers verstand van hebben.
Het is een complex en vrij duur systeem waar maar weinig garages,behalve de dealers verstand van hebben.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Hetzelfde als een normale schokbreker, dus hangt heel erg van het gebruik af.
De onze zijn nu 230.000km oud en werken nog perfect, ken ze waar ze bij 330.000km ook nog gewoon feilloos werken.
De onze zijn nu 230.000km oud en werken nog perfect, ken ze waar ze bij 330.000km ook nog gewoon feilloos werken.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
tip: kijk eens naar de rechtse centrale wielmoer, ik had enkele maanden geleden ook een melding 4c storing alsook ABS storing
ik kom bij mijn volvogarage en eerste wat hij deed was 't kapje in de velg losdoen en de bout viel er praktisch uit, loctite eraan, vastgedraaid en storingen wissen & sindsdien nog geen melding gekregen
ik kom bij mijn volvogarage en eerste wat hij deed was 't kapje in de velg losdoen en de bout viel er praktisch uit, loctite eraan, vastgedraaid en storingen wissen & sindsdien nog geen melding gekregen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Silver_R
- 6th Gear member
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23
Wat me onlangs is opgevallen, is dat Four-C op een R veel meer verschilt per stand dan bij bv een V70 T6.Laguna-S60 schreef:Als je geen duidelijk verschil merkt dat issie stuk.., laten we het daar ophouden![]()
Comfort: Comfortabel.
Sport: Je voelt wat gaten in de weg maar niet overdrijven.
Advanced: Knetterhard en heerlijk in de bochten.
Mijn vermoeden werd ook bevestigd door een monteur van Volvo.
Bij de T6 was het verschil tussen Sport en Advanced een stuk minder duidelijk.