Ik heb wat problemen met mijn parkeersensor. Laatst was ik wat vlot aan het inparkeren (achteruit-vooruit-achteruit) en opeens zat ik tegen een lantaarnpaal aan terwijl de sensor geen constante toon gaf, met een schram op mijn achterbumper als gevolg. Ik merk dat de sensor vaak een seconde of 2-3 nodig heeft voordat hij een betrouwbaar signaal geeft en dat vind ik nogal traag.
Wat ik ook heb (hangt hiermee samen): stel je rijd achteruit, staat dicht bij een muur met een constant signaal, je rijd weer een paar meter naar voren, zet hem dan weer in zijn achteruit dan hoor ik de eerste twee seconden weer een constant signaal alsof ik tegen een muur sta. Alsof er een 'buffer' of een soort van vertraging in het signaal zit. Is dit normaal, hebben anderen dit ook?
Parkeersensor traag
- Mork
- 2nd Gear member
Mag ik dan nog een "gekke" vraag stellen.......
Als je voor en achter piepers hebt, dan snap ik dat de V40 weet dat je achter piepers aan moeten als je hem in zijn achteruit zet.
Maar hoe en wanneer worden de voorpiepers aangezet, ook pas wanneer je de auto in zijn achteruit zet??
Je kan dus niet langzaam naar voor rijden en wachter op je piepers en dan net voor een muurtje of andere auto stoppen (zonder dat de auto in zijn achteruit is geweest)
Als je voor en achter piepers hebt, dan snap ik dat de V40 weet dat je achter piepers aan moeten als je hem in zijn achteruit zet.
Maar hoe en wanneer worden de voorpiepers aangezet, ook pas wanneer je de auto in zijn achteruit zet??
Je kan dus niet langzaam naar voor rijden en wachter op je piepers en dan net voor een muurtje of andere auto stoppen (zonder dat de auto in zijn achteruit is geweest)
V40 R-Design T3|Caspian Blue|Business Pack Pro|Winter Line|Premium Sound
- pvdwaal
- 3rd Gear member
Hmmm niet dat ik me kan herinneren, maar zal er eens op letten
V40 D2 R-Design Ice White (foto's vanaf post #2)
- Audi A3 1.4TFSI DSG-7 Ambition Proline, ABT tuned @150pk@270Nm, Arubablauw, 18";, getinte ruiten rondom
- Seat Ibiza FR TDI, ABT tuned @160pk@380Nm, geel, complete bodykit, 2x dubbele 90cm uitlaten, zeer donker getinte ruiten rondom
- 3x Renault Clio
- Audi A3 1.4TFSI DSG-7 Ambition Proline, ABT tuned @150pk@270Nm, Arubablauw, 18";, getinte ruiten rondom
- Seat Ibiza FR TDI, ABT tuned @160pk@380Nm, geel, complete bodykit, 2x dubbele 90cm uitlaten, zeer donker getinte ruiten rondom
- 3x Renault Clio
-
- 3rd Gear member
Dat hij 'onthoud' wat de sensoren achter als laatste 'stand' (?) hadden valt mij ook op. Ik vind het wel storend. Zet je hem in de achteruit en begint hij constant te piepen omdat je de vorige keer dat hij in de achteruit stond dicht tegen iets aangeparkeerd was. Ook al was dat de vorige dag of enkele honderden kilometers geleden.
Maar als hij eenmaal voorbij die oude stand is (duurt vaak 1 of 2 seconden) dan reageert hij direct op de huidige situatie. Geen vertraging!
Mork, ik heb een keer een V60 meegehad als leenauto die parkeersensoren aan de voorkant heeft. Die piepten altijd als de voorkant dicht tegen een muur aan stond. Of hij nou in de 1e versnelling of in de achteruit stond. Hield pas op als ik achteruit begon te rijden en de afstand dus groter werd tot het object
Maar als hij eenmaal voorbij die oude stand is (duurt vaak 1 of 2 seconden) dan reageert hij direct op de huidige situatie. Geen vertraging!
Mork, ik heb een keer een V60 meegehad als leenauto die parkeersensoren aan de voorkant heeft. Die piepten altijd als de voorkant dicht tegen een muur aan stond. Of hij nou in de 1e versnelling of in de achteruit stond. Hield pas op als ik achteruit begon te rijden en de afstand dus groter werd tot het object

- Rob M
- 5th Gear member
De sensoren aan de voorkant worden actief onder een bepaalde snelheid, op het moment dat je stilstaat, de rem intrapt of de handrem erop hebt, gaat het geluid uit en blijf je het visuele schema in het scherm zien.
Dit is ook aan de achterkant zo en waarschijnlijk de reden van de vertraging. (hoewel ik daar geen last van heb)
Dit is ook aan de achterkant zo en waarschijnlijk de reden van de vertraging. (hoewel ik daar geen last van heb)
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
-
- 2nd Gear member
Ik luister ook niet naar de sensoren, ik gebruik common sense (gewoon inschatten of iets past, lantarenpalen kun je gewoon zien staan) + de achteruitrijcamera.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds
Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee
Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee
Honda CB450N '86 | Grey Metallic
- lancer
- 6th Gear member
Is normaal dat de sensoren wat langzaam zijn. Is altijd al zo geweest en bij alle merken waar ik in gereden heb. Zelf heb ik hierdoor ook een keer iets geraakt en een maand of twee geleden overkwam mijn vriendin hetzelfde (in een BMW).
Zal wel aan de snelheid van het geluid liggen
Maar zonder gekheid, het systeem werkt met geluidspulsen, die worden verzonden en opgevangen met hetzelfde apparaat. Daarnaast moet je een aantal pulscycli afwachten, voordat je een betrouwbare meting hebt. Ik vermoed dan ook dat het een terkortkoming van deze technologie is.
Zal wel aan de snelheid van het geluid liggen

Maar zonder gekheid, het systeem werkt met geluidspulsen, die worden verzonden en opgevangen met hetzelfde apparaat. Daarnaast moet je een aantal pulscycli afwachten, voordat je een betrouwbare meting hebt. Ik vermoed dan ook dat het een terkortkoming van deze technologie is.
- Voskuh
- 2nd Gear member
Bij de Toyota was het wel sneller
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius
Volvo V40 R-design !!
Volvo V40 R-design !!
- Zephyrus
- 2nd Gear member
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Meerdere auto's gehad met sensoren. Allemaal traag. In de Astra J 2011 model Welke ik hiervoor had, ook een keer te snel geparkeerd en een laag paaltje aangetikt.
Volvo - For Life
-
- 3rd Gear member
Ik had liever die parkeersensoren op mijn C30 niet gehad. Gaan vaak te pas en te onpas af.
Maar te langzaam...misschien probeer je dan gewoon te snel te parkeren. Als ik in een krap gaatje probeer te kruipen, ga ik niet met 30kmh achteruit erin. Ik kan 'm (ook zonder die piepdingen) in hele kleine gaatjes krijgen, maar dat doe je met beleid. Nog nooit het idee gehad dat die dingen te traag waren. Het laatste stukje moet je gewoon heel langzaam doen, dan prak je 'm er bijna tegenaan.
Maar zoals gezegd had ik ze liever niet gehad. Ik rij al 30 jaar auto en ik heb die dingen pas de laatste 4 jaar en heb er meer problemen door dan zonder. Als ik namelijk denk dat er niets staat en die dingen beginnen toch te piepen, ga je twijfelen. En dan staat er gewoon niets. Dingen piepen voor Jan L. Ze zijn al een keer vervangen, maar vandaag had ik weer een 'flatliner'. En mijn suggestie van loskoppelen zou niet werken. De boordcomputer zou dan steeds blijven klagen over een storing met die rotdingen. Nieuwlichterij!
Ik hoop dat het op die V40 beter is, want ik sloop ze er zelf uit.
Maar te langzaam...misschien probeer je dan gewoon te snel te parkeren. Als ik in een krap gaatje probeer te kruipen, ga ik niet met 30kmh achteruit erin. Ik kan 'm (ook zonder die piepdingen) in hele kleine gaatjes krijgen, maar dat doe je met beleid. Nog nooit het idee gehad dat die dingen te traag waren. Het laatste stukje moet je gewoon heel langzaam doen, dan prak je 'm er bijna tegenaan.
Maar zoals gezegd had ik ze liever niet gehad. Ik rij al 30 jaar auto en ik heb die dingen pas de laatste 4 jaar en heb er meer problemen door dan zonder. Als ik namelijk denk dat er niets staat en die dingen beginnen toch te piepen, ga je twijfelen. En dan staat er gewoon niets. Dingen piepen voor Jan L. Ze zijn al een keer vervangen, maar vandaag had ik weer een 'flatliner'. En mijn suggestie van loskoppelen zou niet werken. De boordcomputer zou dan steeds blijven klagen over een storing met die rotdingen. Nieuwlichterij!

- JosP
- 3rd Gear member
Bij mij gingen ze op beide C30's ook altijd te pas en onpas af. Ze waren vooral heel gevoelig bij regen/vocht. Ook bij mij waren er al een aantel vervangen, maar het bleef ellende met die klere dingen. Mijn ervaring van de sensoren op de V40 zijn in ieder geval stukken beter.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Diamond Cut/Dark Grey matt.
-
- 3rd Gear member
Da's goed te weten. Het klinkt tegenstrijdig, maar ik als gadgetfreak heb toch altijd problemen met dit soort dingen. Ik had laatst een V40 als leenauto en die had zelfs een achteruitrijcamera, maar ik heb nog nooit zo scheef geparkeerd...
Bizar.
Ik ben gewoon gewend om het op de ouderwetse manier te doen en als je het dan ineens anders moet doen, valt dat niet mee. Of ik ben gewoon écht een ouwe löl.

Ik ben gewoon gewend om het op de ouderwetse manier te doen en als je het dan ineens anders moet doen, valt dat niet mee. Of ik ben gewoon écht een ouwe löl.

- Inny
- 2nd Gear member
Met de ouderwetse manier kun je, als je er gevoel voor hebt, fantastisch precies parkeren. Dus inderdaad, beetje vervelend als je dat van plan bent en die dingen gaan zich ermee bemoeien.
Kun je beter je wederhelft naast je hebben die uiteraard het volste vertrouwen in je rijkunsten heeft en zich er gewoon níet mee bemoeid
Kun je beter je wederhelft naast je hebben die uiteraard het volste vertrouwen in je rijkunsten heeft en zich er gewoon níet mee bemoeid

▇ Volvo V40 D4 R-Design - MY2014 - 2019-
▇ Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
▇ Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
▇ Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
▇ Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
▇ Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
▇ Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
▇ Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
▇ Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
- kisman
- 2nd Gear member
+1Inny schreef:Kun je beter je wederhelft naast je hebben die uiteraard het volste vertrouwen in je rijkunsten heeft en zich er gewoon níet mee bemoeid
V40 D2 R-Design, Passion Red, Business Pack Pro, R-Desgin Plus Line, Verlichtingspack 2, Scandinavian Line, Premium Sound Multimedia, Extra getint glas achter, Stuurbekrachtiging met 3 instellingen, Volvo Guard Alarm, Keyless Drive, Verwarmde voorruit, Laadvloer met 2 niveau's, Verwarmde voorstoelen, Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
-
- 3rd Gear member
Bij mij klonk de luidspreker van de parkeersensor alsof 'ie verkouden was. Bij de beurt konden ze dit niet direct oplossen. Daar moest ik later voor terug komen.
Vorige week ben ik terug geweest. Het probleem zou opgelost zijn door een software-update.
Ik ervaar nu het volgende:
- Vanmorgen werkte het geluid van de sensoren niet toen ik thuis wegreed.
- Bij aankomst op het werk werkte het weer wel.
- Tijdens de rit heb ik het volume aangepast via My Car - Instellingen - Systeemopties - Volumes. Je kunt dan met OK 'luisteren' naar het volume. In plaats van het geluid van de sensor hoorde ik alleen vanuit linksachter een heel zacht piepje.
- Vanmiddag werkte dit instellen weer wel.
- Bij het achteruit rijden lijkt het alsof er rechtsachter wel geluid komt, maar als je links achter iets nadert, blijft 'ie stil.
Het display werkt correct overigens.
Is er iemand met deze ervaringen?
Vorige week ben ik terug geweest. Het probleem zou opgelost zijn door een software-update.
Ik ervaar nu het volgende:
- Vanmorgen werkte het geluid van de sensoren niet toen ik thuis wegreed.
- Bij aankomst op het werk werkte het weer wel.
- Tijdens de rit heb ik het volume aangepast via My Car - Instellingen - Systeemopties - Volumes. Je kunt dan met OK 'luisteren' naar het volume. In plaats van het geluid van de sensor hoorde ik alleen vanuit linksachter een heel zacht piepje.
- Vanmiddag werkte dit instellen weer wel.
- Bij het achteruit rijden lijkt het alsof er rechtsachter wel geluid komt, maar als je links achter iets nadert, blijft 'ie stil.
Het display werkt correct overigens.
Is er iemand met deze ervaringen?
Mijn V40: D2 Summum
-
- 3rd Gear member
Ben met bovenstaand probleem terug geweest. Monteurs hebben gekeken: niks gevonden...
Toen zelf laten zien/horen dat er iets niet in de haak is. Vergeleken met een andere V40. Conclusie: er is toch iets aan de hand.
En vandaag is het opgelost
. Een slechte stekkerverbinding bij de speakers van de sensoren was de boosdoener.
Toen zelf laten zien/horen dat er iets niet in de haak is. Vergeleken met een andere V40. Conclusie: er is toch iets aan de hand.
En vandaag is het opgelost

Mijn V40: D2 Summum