Auto opkrikken

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Heren, dames ook,

binnenkort weer de winterbandjes er onder. Nu heb ik voor een paar euro bij de Lidl zo'n garagekrik gekocht omdat ik de standaardkrik zo'n gedoe vind. Vraagje, wat zijn de punten waar de auto (V70 2001) opgekrikt mag worden? Het instructieboekje zegt daar niets over.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Simpel, de plek waar je de "af fabriek krik" ook plaatst. Wel een blokje hout gebruiken ivm beschadigingen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26903
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Houten blokje zoals de meneer boven mij zegt zeker doen met deze krik, punt waar de auto op rust is niet heel groot bij dit model krik en anders heb je gegarandeerd lelijke plekken na een aantal keren opkrikken.
Heb het al eens bij een ander zien gebeuren
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Helder heren. Bedankt.
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Afbeelding
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Afbeelding


Kijk zo heb ik het gedaan, ik moet wel zeggen dat ik bij beide niet echt een goed gevoel heb.
onder de dorpel zitten aan beide kanten 2 kriksteuntjes, tpv de deuren de voorste is voor de voor wielen en de achterste is voor de hele zijkant.
Dit staat ook in het boekje, maar ook op je originele krik!
Als ik al mag kiezen dan doe ik het het liefst zoals op de laatste foto.(mijn huidige V)
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

En altijd bokjes gebruiken als je er onder werkt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als je de krik onder de hoek van het subframe voor zet,net achter het voorwiel,gaat de achterkant ook mee omhoog,de krik in het midden is niet aan te raden,de carrosserie tordeerd daarbij erg.Aan de achterkant weegt de auto stuk minder dan voor..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

MarioC70 schreef:Als je de krik onder de hoek van het subframe voor zet,net achter het voorwiel,gaat de achterkant ook mee omhoog,de krik in het midden is niet aan te raden,de carrosserie tordeerd daarbij erg.Aan de achterkant weegt de auto stuk minder dan voor..
+1, ook mijn ervaring, auto in de versnelling en op de handrem, wielmoeren losdraaien, dan opkrikken achter het voorwiel en dan pas de moeren/bouten eruit draaien en wisselen. Natrekken na dat de auto weer op de wieltjes is geland. That's my trick.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Ik pak het krikpunt onder de voordeur en als ik aan de auto werk, gaat deze op assteunen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28431
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

MarioC70 schreef:Als je de krik onder de hoek van het subframe voor zet,net achter het voorwiel,gaat de achterkant ook mee omhoog,de krik in het midden is niet aan te raden,de carrosserie tordeerd daarbij erg.Aan de achterkant weegt de auto stuk minder dan voor..
Ja, zo doe ik het ook. Het subframe is een stevig deel van de auto en je hebt in 1 keer de auto vrij van de grond aan die kant.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Volgende keer ga ik dat ook proberen. Bij de mijne tordeert de auto wel wanneer ik de beide wielen vrij krik achter het voorwiel. Je merkt dan dat de deuren wat klemmen bij openen en sluiten. Bij mijn vorige auto (peug 406 break) verbaasde me dat niet, maar van de V70 had ik dat niet verwacht. De duitse toppertjes hebben daar geen last van.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

lint schreef:
MarioC70 schreef:Als je de krik onder de hoek van het subframe voor zet,net achter het voorwiel,gaat de achterkant ook mee omhoog,de krik in het midden is niet aan te raden,de carrosserie tordeerd daarbij erg.Aan de achterkant weegt de auto stuk minder dan voor..
Ja, zo doe ik het ook. Het subframe is een stevig deel van de auto en je hebt in 1 keer de auto vrij van de grond aan die kant.

Zo doe ik het niet, want dat punt van het subframe is juist net het punt waar ik de assteun onder zet :razz:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

w.stif, Nooit in het midden de krik plaatsen, daar is de dorpel minder sterk.

Ik heb meestal rijbokken eronder, mits mogelijk natuurlijk.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Tja je hebt natuurlijk gelijk.
Bij mijn oldtimers deed/doe ik dit natuurlijk niet.
Moet je eens voorstellen 1600 kilo gedeeld door twee is 800 kilo op het kwetsbaarste stuk van de dorpel.
Ben blij dat ze d'r onder zitten.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1912
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

w.stif schreef:Afbeelding
Foei, een pneumatische slagmoersleutel :evil:
Nooit gebruiken, zetten de boel altijd veels te vast.
Bij wielen altijd het betere handwerk toepassen, handvast draaien met kruissleuteltje en dan de momentsleutel (140nm) erover heen!

Tenzij het geen slagmoersleutel is links onderin de foto, dan heb ik weer eens een te grote en voorbarige mond gehad...

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik vind persoonlijk die krik onder de trekhaak niks hoor..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28431
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Thijs schreef:Ik vind persoonlijk die krik onder de trekhaak niks hoor..
Daar zijn de trekhaak en zijn bevestigingspunten ook niet voor gemaakt!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Een trekhaak waar je een kleine 2 ton mee mag slepen en die onder de langsliggers gemonteerd wordt met 6x M12 uit mijn hoofd, daar kan je gerust de krik onder zetten hoor, om de wielen te wisselen of bokjes te plaatsen.

gr. Marc
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1912
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

MN-NL schreef:Een trekhaak waar je een kleine 2 ton mee mag slepen en die onder de langsliggers gemonteerd wordt met 6x M12 uit mijn hoofd, daar kan je gerust de krik onder zetten hoor, om de wielen te wisselen of bokjes te plaatsen.

gr. Marc
Dat klinkt inderdaad solide genoeg, maar waarom is de kogeldruk dan in verhouding zo laag? Ik begrijp dat trekken aan de haak een andere belasting op de constructie geeft dan druk recht van boven. Maar is die druk recht van onder, als de krik eronder zit, dan niet net zo belastend op/voor de constructie als van bovenaf? En zou dan in dat geval ook maar maximaal 75~100 kg. mogen zijn?

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”