S80 (2001) automaat een goede keuze?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 06.10.2013 - 10:14
Hoihoi Ik ga morgen kijken naar een S80 uit het jaar 2001 met 220000 km op de teller. De auto staat bij een volvo specialist. Het is een automaat waar ik totaal geen verstand van heb. Is dit een juiste beslissing en waar moet ik op letten morgen? Of kan je beter een schakelbak hebben?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 09.06.2006 - 20:01
Ja ze gaan wel eens stuk, afhankelijk hoe ermee omgegaan is. Stoplichtsprintjes vinden de Volvo automaten niet fijn. Zoals gezegt lie kijken en rijden. Levensduur automaat gemiddeld tussen de 2 en 3,5 ton aan km's.
Gt Rob
Gt Rob
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ligt eraan,een gebruikte zo rond de 1500 euro ex monteren en een ruilbak rond de 2500 euro ex monteren en een splinternieuwe 5100 euro..
Als de S80 weinig kost is de gok wel te nemen denk ik.
Een bak kan nu eenmaal stuk,ook een handgeschakelde.
Als de S80 weinig kost is de gok wel te nemen denk ik.
Een bak kan nu eenmaal stuk,ook een handgeschakelde.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 16.09.2012 - 23:25
Ik heb een C70 automaat.
Het gaat hier om een 'klassieke' automaat met vloeistofkoppeling Niet om een electronisch geschakelde bak met droge koppeling zoals je die in modernere auto's ziet.
Let erop dat je bij het inschakelen een mooi schokje voelt en dat de auto naar voren wil kruipen (op de vlakke weg)
In de versnelling de rem goed intrappen en het gas intrappen (niet te lang testen want alle vermogen gaat de koppeling in! 10 seconden is genoeg). De motor moet dan op 2500-300 toeren blijven hangen. Dit is de 'stall' van de vloeistofkoppeling. Als hij 5000 of meer tpm draait, zou ik hem laten staan (koppeling defect).
Kijk naar je passagier(e) terwijl de bak schakelt. Zit ze ja te knikken dan schakelt de bak te ruw
Tijdens het rijden in een hoge versnelling bij 120 km/h een flinke dot gas geven. de bak moet nu terugschakelen (kick-down). Nu mag je wel eventueel het gas langer onderin houden maar dan zien we je op TV terug bij wegmisbruikers
Er zit ook nog een W stand op. die is voor in de gladdigheid (sneeuw of een modderig weiland) zodat je met wat minder power wegrijdt vanuit stilstand.
Het gaat hier om een 'klassieke' automaat met vloeistofkoppeling Niet om een electronisch geschakelde bak met droge koppeling zoals je die in modernere auto's ziet.
Let erop dat je bij het inschakelen een mooi schokje voelt en dat de auto naar voren wil kruipen (op de vlakke weg)
In de versnelling de rem goed intrappen en het gas intrappen (niet te lang testen want alle vermogen gaat de koppeling in! 10 seconden is genoeg). De motor moet dan op 2500-300 toeren blijven hangen. Dit is de 'stall' van de vloeistofkoppeling. Als hij 5000 of meer tpm draait, zou ik hem laten staan (koppeling defect).
Kijk naar je passagier(e) terwijl de bak schakelt. Zit ze ja te knikken dan schakelt de bak te ruw
Tijdens het rijden in een hoge versnelling bij 120 km/h een flinke dot gas geven. de bak moet nu terugschakelen (kick-down). Nu mag je wel eventueel het gas langer onderin houden maar dan zien we je op TV terug bij wegmisbruikers

Er zit ook nog een W stand op. die is voor in de gladdigheid (sneeuw of een modderig weiland) zodat je met wat minder power wegrijdt vanuit stilstand.