Mede Volvo-holics,
Na een paar van jullie tips heb ik m'n stappenmotor kunnen maken, nou ja, maken...... schoonmaken is miss. een beter woord. Hoe het ook zij, ik zit nu weer met een ander probleem:
Als m'n motor koud is rijd m'n 480 Turbo gewoon goed, maar zodra de motor warm wordt en ik gas geef, begint m'n uitlaat te klapperen (de uitlaatpijp van de einddemper tikt dan tegen m'n achterbumper aan) en m'n motor begint te "hikken" als ik m'n gas loslaat. Ik zou echt niet weten wat voor probleem het is, want visueel ziet de hele uitlaat van voor naar achter er nog goed uit ::| ::| ::|
Het enige waar ik zelf dan nog aan denk is dat er iets aan de turbo regeling gesteld moet worden, maar daar ik twee linker hercencellen heb op dat gebied, kan het net zo goed wat anders zijn....
Is er hier misschien een wonderdokter??? [-o< [-o< [-o<
Groetjes uit Breda
uitlaat klappert en motor stotterd bij warme motor???
- its always 480Turbo
- 1st Gear member
Volvo is groot, Volvo is machtig, Volvo, dat is 480
-
- 5th Gear member
Zitten die beugels er in het midde nog? Die roesten redelijk snel, die waren bij mij ooit afgebroken door de roest. Creatief opgelost door een slangklem en 2 nieuwe rubbers.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- its always 480Turbo
- 1st Gear member
Bedoel je de beugels die de rubberen slangen aan de stappenmotor vansthouden??? Die zijn net nieuw (RVS ::D ), dus die kunnen het niet zijn.....
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
zijn ze ook goed gemonteerd!!its always 480Turbo schreef:Bedoel je de beugels die de rubberen slangen aan de stappenmotor vansthouden??? Die zijn net nieuw (RVS ::D ), dus die kunnen het niet zijn.....
als een auto warm word zal de uitlaat ook uitzetten en is er dus kans op een rammelend geluid!
en verder wat betreft je regeling voor je turbo, als je gas los laat zal je turbo wellicht afblazen om je turbo opgang te houden voor een kort moment zodat als je weer gas geeft of wel bij acceleratie naar een volgende versnelling gaat. de turbo ites wat op toeren houden.
en bij volledige decelleratie (gas loslaten) zal je turbo slecht een keer heel kort afblazen en daarna niets meer doen.
bij het gas los laten zit er geen verdere regeling bij de turbo.
wel is het MOGENLIJK dat als een turbo warmer word dat hij kan gaan inhouden bij het gas geven als de lagers van de turbo stuk zijn.
alleen dan zou je wel vermogen gaan missen.
hoe is het met je olie verbruik?
lekt de auto koelvloeistof?
heb je een lucht massa meter? en hoe is die?
er zijn vele vragen over hoe dit zou kunnen komen.
wellicht kan ik je helpen maar dan zou ik graag meer info hebben en eventueel willen rijden met de auto om het te ervaren.
( ik ben zelf werkzaam bij de vw audi dealer en heb veel ervaring met turbo motoren)
- its always 480Turbo
- 1st Gear member
Hey '440 GLE automaat'
M'n olieverbruik is goed: ik heb c.a. een maand of anderhalf geleden nog c.a. 1,5 liter toegevoegd na er c.a. 10.000 km's mee gereden te hebben, het peil is sindsdien nog steeds goed. Voor zover ik weet lekt de auto ook geen koelvloeistof en een luchtmassameter heb ik helaas niet......
Het probleem is dat als ik m'n gas loslaat (snel of geleidelijk) dat m'n motor 'hikt', een paar keer achter elkaar, maar wel kort (hooguit 2 seconden, maar wel hinderlijk). Het grappige is nou juist dat het alleen gebeurt bij een warme motor en pas nadat ik er ongeveer een kwartier mee gereden heb.
M'n uitlaat stoot telkens tegen m'n achterbumper aan als ik optrek (snel of geleidelijk) en het is een zwaar irritant geluid!!! Ook de uitlaat doet dit pas als de motor warm wordt en meestal iets eerder als het hikken van m'n motor. Nu kan het ook zijn, zij het wel vreemd, dat een ophang rubbertje van m'n uitlaat een tijdje geleden is gesprongen, maar het autobedrijf heeft de auto op de brug gehad en heeft alles geïnspecteerd (visueel) en uiteraard een nieuw ophang rubbertje geplaatst, dus of dit het is...... :-k
Vandaag ga ik op school de stappenmotor nogmaals uit de auto halen, reinigen in remmenreiniger en weldadig inspuiten met wd40. In principe doet 'ie 't al goed, maar voor de zekerheid.
Als je een keer langs wilt komen om te kijken wat er mis is, dan ben je van harte welkom ::D ::D ::D
Groetjes uit Breda
M'n olieverbruik is goed: ik heb c.a. een maand of anderhalf geleden nog c.a. 1,5 liter toegevoegd na er c.a. 10.000 km's mee gereden te hebben, het peil is sindsdien nog steeds goed. Voor zover ik weet lekt de auto ook geen koelvloeistof en een luchtmassameter heb ik helaas niet......
Het probleem is dat als ik m'n gas loslaat (snel of geleidelijk) dat m'n motor 'hikt', een paar keer achter elkaar, maar wel kort (hooguit 2 seconden, maar wel hinderlijk). Het grappige is nou juist dat het alleen gebeurt bij een warme motor en pas nadat ik er ongeveer een kwartier mee gereden heb.
M'n uitlaat stoot telkens tegen m'n achterbumper aan als ik optrek (snel of geleidelijk) en het is een zwaar irritant geluid!!! Ook de uitlaat doet dit pas als de motor warm wordt en meestal iets eerder als het hikken van m'n motor. Nu kan het ook zijn, zij het wel vreemd, dat een ophang rubbertje van m'n uitlaat een tijdje geleden is gesprongen, maar het autobedrijf heeft de auto op de brug gehad en heeft alles geïnspecteerd (visueel) en uiteraard een nieuw ophang rubbertje geplaatst, dus of dit het is...... :-k
Vandaag ga ik op school de stappenmotor nogmaals uit de auto halen, reinigen in remmenreiniger en weldadig inspuiten met wd40. In principe doet 'ie 't al goed, maar voor de zekerheid.
Als je een keer langs wilt komen om te kijken wat er mis is, dan ben je van harte welkom ::D ::D ::D
Groetjes uit Breda
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
helaas is de afstand wel een beetje groot.
aangezien ik in noordholland woon
aangezien ik in noordholland woon

- its always 480Turbo
- 1st Gear member
'K heb vandaag op school de stappenmotor er weer even uitgehaald, 2 x met remmenreiniger ingespoten en er weer uit geblazen met de perslucht en wederom weldadig ingespoten met wd40. Tot nu toe gaat alles eigenlijk beter dan verwacht ::D ::D ::D M'n motor stotterd in iedergeval niet meer (zulle het maar afkloppen) dus dat lag dus wel aan de stappenmotor, maar.......
M'n uitlaat klappert nog steeds :
zou er misschien ergen een gaatje in zitten of dat twee delen van de uitlaat niet goed aansluiten?????
Jammer dat je in Noord-Holland woont, maar goed, de moter werkt weer als vanouds, alleen die verdomde uitlaat...... #-o
M'n uitlaat klappert nog steeds :
Jammer dat je in Noord-Holland woont, maar goed, de moter werkt weer als vanouds, alleen die verdomde uitlaat...... #-o
-
- 5th Gear member
Nee, ik bedoel de uitlaat onder de auto, je hebt het namelijk over trillingen. Zitten precies in het midden onder de auto. Die roesten nog weleens sneller dan de rest van de uitlaat. Waardoor de uit redelijk laaag komt te hangen. En tegen de auto aan gaat klepperen.its always 480Turbo schreef:Bedoel je de beugels die de rubberen slangen aan de stappenmotor vansthouden??? Die zijn net nieuw (RVS ::D ), dus die kunnen het niet zijn.....
- its always 480Turbo
- 1st Gear member
Hey Mightyspawn,
Bedankt voor je tip, zal er van het weekend (als ik een gaatje vrij kan maken) er even naar kijken. Waar volgens mij het geluid vandaan komt is bij het uitlaatpijpje na de eindemper, die tikt tegen m'n achterbumper aan wat een soort klapperend geluid geeft.
Ik vond het ook al zo raar dat het de ophangrubbers van de einddemper zouden zijn, want daar hebben we nou net een nieuwe bevestigd. In elk geval bedankt voor de tip, zal er zo snel mogelijk naar kijken ::D
Groetjes uit Breda
Bedankt voor je tip, zal er van het weekend (als ik een gaatje vrij kan maken) er even naar kijken. Waar volgens mij het geluid vandaan komt is bij het uitlaatpijpje na de eindemper, die tikt tegen m'n achterbumper aan wat een soort klapperend geluid geeft.
Ik vond het ook al zo raar dat het de ophangrubbers van de einddemper zouden zijn, want daar hebben we nou net een nieuwe bevestigd. In elk geval bedankt voor de tip, zal er zo snel mogelijk naar kijken ::D
Groetjes uit Breda
-
- 5th Gear member
Hij kleppert tegen de achteras aan, precies daar waar die van onder auto over de as heen gaat. Doordat die beugels voor niks meer dragen dan komt die achter te laag te hangen en begint die daar te tikken. Ze hoeven nog niet helemaal doorgeroest te zijn, maar door wat roest wordt het ijzer zwakker en buigen die beugels.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
is het stotteren nog steeds weg eigenlijk?
gr colin
gr colin
-
- 2nd Gear member
uitlaat kun je iets verbuigen met zand erin.
zand erin
warm branden
buigen zand eruit schoonblazen
monteren
en dan luisteren.
zand erin
warm branden
buigen zand eruit schoonblazen
monteren
en dan luisteren.
If everything seems under control, you're not going fast enough ...Mario andretti.
If nothing breaks increase the boost
If nothing breaks increase the boost
- 480R
- 1st Gear member
Je rubbers die je achterdemper op zijn plaats houden zijn waarschijnlijk door ouderdom wat gaan hangen. Hierdoor is je uitlaat aan het eind lager komen te liggen waardoor deze bij optrekken en gas loslaten en dergelijke (Als de motor kantelbewegingen maakt) tegen verstevinging boven de achteras aan klappert.
De uitlaat loopt hier overheen, maar er is zo weinig ruimte dat deze al snel daar tegenaan komt. Heb je wel eens geprobeerd een nieuwe uitlaat te monteren op een 480?! Dit is een crime.
Maar goed, verbuig de ophangbeugels iets, of trek je uitlaat en rubbers iets hoger op door middel van ty-wraps ofzo en je bent van het geratel af.
Gr.
De uitlaat loopt hier overheen, maar er is zo weinig ruimte dat deze al snel daar tegenaan komt. Heb je wel eens geprobeerd een nieuwe uitlaat te monteren op een 480?! Dit is een crime.
Maar goed, verbuig de ophangbeugels iets, of trek je uitlaat en rubbers iets hoger op door middel van ty-wraps ofzo en je bent van het geratel af.
Gr.

- its always 480Turbo
- 1st Gear member
Betse mensen,
Sorry dat ik zo lang op me heb laten wachten, maar er waren hier en daar wat dingetjes tussendoor gekomen :
M'n 480 is vandaag op school op de brug geweest en we hebben er eens goed naar gekeken. Conclusie: de uitlaat is wat lager gaan hangen, waarschijnlijk omdat de klembeugels wat losser zijn gaan zitten door de tant des tijds, dus mightyspawn, bedankt voor de gouden tip!!!
Nu is 't m'n bedoeling om de auto zéér binnenkort een grote beurt te geven, waarbij o.a. dit probleem verholpen wordt.
En om m'n verhaaltje af te sluiten: 't stotteren is nog niet helemaal weg, maar dit komt waarschijnlijk door de injectoren die vuil kunnen zijn. De stappenmotor wekrt i.i.g. goed
'T enige wat me wel opviel was dat de onderkant van m'n 480 er nog zo netjes uitziet; totaal geen roest of iets te bekennen!!!
Groetjes uit Breda
Sorry dat ik zo lang op me heb laten wachten, maar er waren hier en daar wat dingetjes tussendoor gekomen :
M'n 480 is vandaag op school op de brug geweest en we hebben er eens goed naar gekeken. Conclusie: de uitlaat is wat lager gaan hangen, waarschijnlijk omdat de klembeugels wat losser zijn gaan zitten door de tant des tijds, dus mightyspawn, bedankt voor de gouden tip!!!
Nu is 't m'n bedoeling om de auto zéér binnenkort een grote beurt te geven, waarbij o.a. dit probleem verholpen wordt.
En om m'n verhaaltje af te sluiten: 't stotteren is nog niet helemaal weg, maar dit komt waarschijnlijk door de injectoren die vuil kunnen zijn. De stappenmotor wekrt i.i.g. goed

'T enige wat me wel opviel was dat de onderkant van m'n 480 er nog zo netjes uitziet; totaal geen roest of iets te bekennen!!!
Groetjes uit Breda
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
Controleer ook even het kabelboompje van de injectoren, de stekkers daarvan kunnen ook gecorrodeerd zijn.
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 5th Gear member
Ik heb het toen creatief opgelost, want de pijp was nog goed zat bij mij.
Pak een grote slangklem, om de uitlaat heen ermee, 2 kleine slangklemmen om die grote slangklem heen. De grote vast draaien om de uitlaat.
En met 2 rubbers aan die haken aan de onderkant van de auto ophangen.
Werkt perfect, nouja iig 14 maanden. Toen sprong er bij mij een rubber.
Toen maar heel de pijp vervangen. Die is niet eens zo duur vergeleken met de einddemper.
Pak een grote slangklem, om de uitlaat heen ermee, 2 kleine slangklemmen om die grote slangklem heen. De grote vast draaien om de uitlaat.
En met 2 rubbers aan die haken aan de onderkant van de auto ophangen.
Werkt perfect, nouja iig 14 maanden. Toen sprong er bij mij een rubber.
Toen maar heel de pijp vervangen. Die is niet eens zo duur vergeleken met de einddemper.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
De uitlaat kan door drie redenen trouwens gaan hangen;
1e is dat de ophangrubbers halverwege de auto ontbreken, hier niet op bezuinigen, kosten maar 1,25 per stuk.
2e zijn de ophangrubbers van de einddemper; ook hier niet op bezuinigen, gewoon nieuw kopen. Kan je een hoop ellende schelen!
3e is de verbinding tussen de einddemper en de middenpijp. Vanaf de kat gezien heb je een rechte buis (met 1 of meer dempers), deze gaat 2 maal om een 90 graden bocht om vervolgens omhoog te gaan, over de achteras. Hier bij de achteras zit het probleem. De uitlaatklem komt los te zitten waardoor de uitlaat langzaam uit elkaar trilt.
Ook hier niet op bezuinigen, en voor 1 euro gewoon een nieuwe klem kopen.
Suk6
1e is dat de ophangrubbers halverwege de auto ontbreken, hier niet op bezuinigen, kosten maar 1,25 per stuk.
2e zijn de ophangrubbers van de einddemper; ook hier niet op bezuinigen, gewoon nieuw kopen. Kan je een hoop ellende schelen!
3e is de verbinding tussen de einddemper en de middenpijp. Vanaf de kat gezien heb je een rechte buis (met 1 of meer dempers), deze gaat 2 maal om een 90 graden bocht om vervolgens omhoog te gaan, over de achteras. Hier bij de achteras zit het probleem. De uitlaatklem komt los te zitten waardoor de uitlaat langzaam uit elkaar trilt.
Ook hier niet op bezuinigen, en voor 1 euro gewoon een nieuwe klem kopen.
Suk6

Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 5th Gear member
Wat ik hierboven wil zeggen is die stangen die op de uitlaat zitten, die breken als eerste af/buigen door. en dat kun je dus goedkoop oplossen met slangklemmen.