Motor slaat af bij omschakeling van benzine naar gas

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Joost01
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.05.2005 - 21:15
Locatie: Swalmen

Eindelijk na een paar maanden zoeken heb ik mijn 940 estate LPT automaat op LPG gevonden en gekocht. De 940 is uit 1995.

Van te voren gaf de eigenaar aan dat de auto start op benzine en na een tijdje overschakeld op LPG. Hij zei er ook bij dat als hij de auto
's morgens start, de auto op benzine probleemloos start, maar als hij overschakeld naar LPG de motor afslaat. Inmiddels heb ik dit ook al dagelijks ervaren. Als de motor 1x is afgeslagen en ik start daarna de motor en geeft gelijk gas springt de motor wel van benzine naar LPG zonder af te slaan. Overigens: op benzine, en ook als hij goed overschakeld naar LPG, rijdt de auto probleemloos.

Wie kan mij een advies geven?????
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Na het starten springt mijn 440 ook meteen op gas, ik moet dan ook iets spelen met het gas omdat de motor anders afslaat.

als die dan loopt is er niks aan de hand, ik denk dus dat het een veel voorkomend iets is. Mijn auto is laatst afgestelt bij de gasboer en deze kon dat niet verhelpen.

Onze 850 heeft het trouwens ook, dus ik denk dat je er aan zal moeten wennen.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

welk merk/type lpg installatie?.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

de 850 de originele volvo installatie, Vialle als ik het goed heb.
De 440 is volgens mij ook origineel volvo en in ieder geval een vialle systeem



Wat ik wel vreemd vind is dat mijn 440 uit 94 een G3 installatie heeft en bij de 850 uit 95 dit niet mogelijk is.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Volvo_440 schreef:de 850 de originele volvo installatie, Vialle als ik het goed heb.
De 440 is volgens mij ook origineel volvo en in ieder geval een vialle systeem
het lijkt alleszins op een probleem met de verdamper.
alsof de afsluiter niet goed reageert.
best even laten nakijken, een nieuwe verdamper kost (op termijn) méér.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Volvo_440 schreef:Wat ik wel vreemd vind is dat mijn 440 uit 94 een G3 installatie heeft en bij de 850 uit 95 dit niet mogelijk is.
tja, daar is al zoveel over gediscusseerd. :roll:
welk type 850 is het?.
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Mijn ervaring met LPG is ook dat het niet makkelijk overschakelen duidt op een probleem met de verdamper. Hopelijk kan je die nog schoon laten maken en anders wordt het vervangen. Is een duurder klusje, maar zeker de moeite waard. Bij mij liep de auto toen weer een kilometer meer op een liter gas!
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Gebruikersavatar
mbroeren
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 07.10.2006 - 15:08

Sja, late reactie maar ter lering ende vermeak: ik had hetzelfde probleem, vooral bij koude motor. En spelen met je gas is leuk, maar dat werkt niet bij een automaat. Sterker nog, als hij afslaat, met je eerst stil gaan staan, hendel in P zetten en dan pas is starten weer mogelijk. Het leidt tot veel getoeter als je daar midden op de weg staat.

Het bleek dit te zijn: er zit een verdelertje dat de toevoer van lpg OF benzine regelt tijdens het overschakelen. Bij mij stond deze te rijk afgesteld. Met andere woorden: hij sloeg af (of bijna af als ie warm was) omdat er teveel brandstof in de injectoren kwam. Kwam er niet achter of hij nu echt op benzine en lpg tegelijk liep maar bijstellen van de schroef resulteerde in een ècht onmerkbaar overschakelen van benzine naar lpg en andersom. We praten hier wel over een VSI dampgas G3 installatie overigens.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”