Hallo allemaal,
De motor van mijn Volvo (440, 1.8 i, B18u monopoint, bouwjaar 1994) loopt eigenlijk al vanaf dat ik hem heb stationair niet lekker. Het lijkt wel een trekker, alles kreunt en kraakt al ik voor een stoplicht sta te wachten, daarnaast rijdt hij bij langzaam stadsverkeer schokkerig. Heb op dit forum al eens de raad gekregen om injectorcleaner in de tank te doen. Dat heb ik 2 maal gedaan, maar 6000 km verder is het probleem nog precies hetzelfde.
Nu ben ik verder gaan zoeken en ben er achter gekomen dat als ik bij draaiende motor de bougiedoppen lostrek, dit bij drie van de vier duidelijk merkbaar is (de motor begint te hobbelen en onregelmatig te draaien) maar bij nummer 4 maakt het niets uit. De ontsteking van nummer 4 lijkt toch in orde te zijn. Met een schroevendraaier in de bougiedop gestoken kan ik naar massa een stevige vonk van een centimeter of drie trekken. Ook een andere bougie monteren maakt niets uit. Daar ligt het kennelijk ook niet aan. Maar waaraan dan wel?
Het vreemde is dat de auto op de snelweg prima loopt en er niets aan de hand lijkt te zijn.
Wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen?
Bij voorbaat dank.
Motor loopt op 3 pootjes, wat nu?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Controleer de compressiedruk eens!
De klepspeling is toch wel in orde?
Timen
De klepspeling is toch wel in orde?
Timen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Meet inderdaad eerst de compressie eens. Als dit in orde is, kan je even kijken of de benzine injector nog correct werkt. Ik heb hier wel eens een probleem mee gehad. Bleek de connector van de benzine injector losgeschoten te zijn. Dus reed de 440 ook maar op 3 poten.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
pas op dat hij niet in de fik vliegt met kruipolie op een heet spruitstuk!:)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
- Locatie: Someren
Hallo allemaal,
Zojuist een belletje van de garage gehad. De compressie van een van de cylinders is nul, komma nul. Waar het aan ligt weet men nog niet, daar is alleen achter te komen door de cylinderkop te demonteren. Maar dan is er geen weg meer terug. Afhankelijk van wat ze gaan vinden kan ik een forse garagerekening tegemoet zien. Vraag is nu, wat te doen, laten repareren of niet? De auto is 12 jaar oud, ziet er prima uit, nergens een puntje roest te bekennen. Maar de dagwaarde is natuurlijk niet zo veel meer. Een groot dilemma. Wat denken jullie ervan?
Zojuist een belletje van de garage gehad. De compressie van een van de cylinders is nul, komma nul. Waar het aan ligt weet men nog niet, daar is alleen achter te komen door de cylinderkop te demonteren. Maar dan is er geen weg meer terug. Afhankelijk van wat ze gaan vinden kan ik een forse garagerekening tegemoet zien. Vraag is nu, wat te doen, laten repareren of niet? De auto is 12 jaar oud, ziet er prima uit, nergens een puntje roest te bekennen. Maar de dagwaarde is natuurlijk niet zo veel meer. Een groot dilemma. Wat denken jullie ervan?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Klepspeling controleren, als deze goed is dan cylinderkop zelf eraf halen. Uren zijn dan voor niets.
Daarna naar garage met de kop voor een check.
Wim
Daarna naar garage met de kop voor een check.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Auw... dat doet pijn... 
Als je de auto graag nog wilt houden zou ik een ander blok er in laten zetten. Dat zal vast goedkoper zijn dan alles laten repareren. Hier op het forum zijn wel adresjes te vinden van Volvo-slopers die soms ook wel reparaties doen.
Suk6!

Als je de auto graag nog wilt houden zou ik een ander blok er in laten zetten. Dat zal vast goedkoper zijn dan alles laten repareren. Hier op het forum zijn wel adresjes te vinden van Volvo-slopers die soms ook wel reparaties doen.
Suk6!
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ik heb nog wel een kop liggen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
- Locatie: Someren
Hallo allemaal,
Helaas slecht nieuws uit de garage over mijn Volvo. De oorzaak van het op drie poten lopen is gevonden. Een versleten zuiger. De zuiger van deze cilinder heeft zoveel speling dat je hem in het horizontale vlak zo op en neer kunt schuiven. Hij brengt olie op en heeft neiging om te kantelen. Verder hebben alle cylinders een duidelijk voelbare stootrand en liggen de kleppen erg diep in hun zittingen.
Vrees dat dit het einde van deze mooie Volvo gaat worden. Reparatie / revisie van de motor gaat een paar duizend euro kosten volgens de garage en dan is het nog maar afwachten of dat ook niet de koppeling en versnellingsbak aan revisie toe zijn.
Jammer van deze mooie auto maar laten repareren gaat meer kosten dan de auto waard is.
Helaas slecht nieuws uit de garage over mijn Volvo. De oorzaak van het op drie poten lopen is gevonden. Een versleten zuiger. De zuiger van deze cilinder heeft zoveel speling dat je hem in het horizontale vlak zo op en neer kunt schuiven. Hij brengt olie op en heeft neiging om te kantelen. Verder hebben alle cylinders een duidelijk voelbare stootrand en liggen de kleppen erg diep in hun zittingen.
Vrees dat dit het einde van deze mooie Volvo gaat worden. Reparatie / revisie van de motor gaat een paar duizend euro kosten volgens de garage en dan is het nog maar afwachten of dat ook niet de koppeling en versnellingsbak aan revisie toe zijn.
Jammer van deze mooie auto maar laten repareren gaat meer kosten dan de auto waard is.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
verkoop hem dan maar aan mij.
:):)

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
- Locatie: Someren
Auto heeft op de teller 140.000 gelopen, maar denk dat dit niet klopt. Ga vandaag naar de garage om e.e.a. af te handelen. Moet vandaag een beslissing nemen. Auto kan daar niet zo blijven staan. Er is al een uurtje of 5 aan gewerkt om hem uit elkaar te halen en zal, als ik hem hou naar mijn huis gesleept moeten worden. Maar dan staat hij voor mijn deur en hoe dan verder. Heb zelf geen mogelijkheid om hem binnen te zetten en er aan te sleutelen. Zit dus in een onmogelijke positie die hoe dan ook veel geld gaat kosten. En dan wil ik het nog niet hebben over kosten die ik pas geleden nog gemaakt heb aan deze auto: dynamo gereviseerd, nieuwe accu, nieuwe stuurkogel, nieuwe fusekogel, nieuwe pendelstangen, nieuwe elk. antenne, nieuwe remblokken en banden, nieuwe gaskabel, nieuwe uitlaat, enz. Allemaal voor nop geweest.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Ik heb wel interesse in de elektrische antenne als je beslist om de auto van de hand te doen.
Maar een tip die al meer gegeven is; haal gewoon voor e125,- een ander motorblok op de sloop en takel deze erin. Een dagje werk en weinig kosten.
Maar een tip die al meer gegeven is; haal gewoon voor e125,- een ander motorblok op de sloop en takel deze erin. Een dagje werk en weinig kosten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
- Locatie: Someren
Hallo allemaal,
Na een slapeloze nacht en veel wikken en wegen heb ik besloten de
Volvo toch op de weg te houden en hem te laten repareren ook al is dat economisch gezien niet verantwoord. Het kost me een rib uit mijn lijf (800 euro) maar ja, een man moet nu eenmaal iets hebben dat hem plaagt. Bij de een is dat zijn vrouw, bij mij is het mijn Volvo. Het zij zo. Om een lang verhaal kort te maken: over een goede week toer ik weer over vaderlands wegen. Met dank voor jullie belangstelling en raadgevingen.
Vosje.
Na een slapeloze nacht en veel wikken en wegen heb ik besloten de
Volvo toch op de weg te houden en hem te laten repareren ook al is dat economisch gezien niet verantwoord. Het kost me een rib uit mijn lijf (800 euro) maar ja, een man moet nu eenmaal iets hebben dat hem plaagt. Bij de een is dat zijn vrouw, bij mij is het mijn Volvo. Het zij zo. Om een lang verhaal kort te maken: over een goede week toer ik weer over vaderlands wegen. Met dank voor jullie belangstelling en raadgevingen.
Vosje.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Gefeliciteerd met het doorhakken! Was wel een dikke knoop volgens mij....
"k hoop dat ie straks weer heerlijk rijdt! Suk6!!
Ga je 't trouwens zelf doen?
"k hoop dat ie straks weer heerlijk rijdt! Suk6!!
Ga je 't trouwens zelf doen?
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
- Locatie: Someren
Was inderdaad een stevige knoop Caerbannog. Ga het overigens niet zelf doen. De garagehouder waar de auto nu staat gaat hem in de avonduurtjes in orde maken. Duurt wel wat langer maar kost daardoor ook wat minder. Het komt wel goed. Bedankt voor je belangstelling.