Voorstellen + vragen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
eQuation
2nd Gear member

Goedenavond,

Mijn naam is Arjen en ik ben sinds vorige week trotse "eigenaar" van een V40 Momentum, MY14. Tevens mijn eerste Volvo.

Op dit forum lees ik mezelf de laatste tijd wat in over mogelijke (kleine) verbeteringen aan de auto. Het is een lease-auto, dus ik ben wat beperkt in de mogelijkheden.

Paar vragen (en wellicht nieuwtje), om met dat laatste te beginnen. In een ander topic las ik namelijk al van de "spontaan" aanspringende dashboard verlichting welke vervolgens niet meer te regelen is. Dit was mij ook opgevallen (reden eerste bezoek hier :wink: ) en ik was daarom vandaag bij de dealer, ik kon hier geen volledig antwoord vinden. We hebben de auto aan de computer gehangen en er zijn drie instellingen > BASIS (default bij afleveren) > MEER DAGLICHT > MINDER DAGLICHT. De laatste twee laten respectievelijk meer en minder licht zien, maar helaas alleen 'in het donker'. Overdag schakelt de software automatisch naar "vol vermogen" en daar is niets aan te doen. Het duimwiel heeft overdag dus geen (werkende) functie.
Aangezien ik dit een bestuurders keuze vind (en de dealer het met mij eens is) wordt de vraag wel bij Volvo zelf terug gelegd. Even afwachten dus.

Nu de vragen... met enthousiasme heb ik alle topics gelezen over het DRL / LED gebeuren en de veranderingen tussen de MY13 en MY14.
Ik heb zelf helaas geen Xenon (vind de baas overbodige luxe :cry: ) maar wel de LED DRL. Sinds de MY14 modellen schakelt de stand "AUTO" ook de stadslichten (en SIDE-markers) in. Aangezien ik mijn auto graag altijd in deze stand heb staan heb ik twee "kleuren" licht. Dealer vertelde me dat dit ook niet terug te zetten is naar de MY13 variant. (Letterlijk: "natuurlijk kan dat wel, maar wij krijgen de toegang daarvoor in de software niet").
Anyway, ik wil zelf dus ook graag de stadslichten aanpassen naar LED's. Zo te lezen hier komt dat wel goed... maar dan! De stadslichten zijn ook onderdeel van de totale verlichting zodra de auto naar dimlicht schakelt.
Ik vraag me nu af of dat wel zo mooi is?! Ik doel dan dus op de combi stadslicht/dimlicht welke wit/geel zullen worden. Iemand (Bas36, jij hebt deze combi nu??) een idee of dat "lelijk" is? Of valt het nauwelijks op?
Een oplossing is de H7 halogeen lampen vervangen voor één van de vele mogelijke after-market "Xenon-look-a-likes, maar dan kun je gelijk ook de H9 (grootlicht) gaan doen (wat een minder grote markt is). Wat me daarin opvalt is dat al deze lampen blauw zijn (ik begrijp de reden), maar is dat niet heel erg zichtbaar overdag als ze uit staan? En daarmee niet mooi?
Complete Xenon set inbouwen gaat 'm niet worden en LED H7, laat staan H9, is nog niet (kwalitatief) verkrijgbaar. Iemand ervaring, tips, foto's??

Dan een vraag over de side-markers. Het glas is wit, maar erachter zit een WY5W (oranje). Weet iemand of deze ook vervangen mogen worden voor witte LED's, zodat ook deze lampjes in overdag in lijn zijn met de DRL en (aangepaste) stadslichten?!

Tot slot, de vloerverlichting. In mijn hemel zit zo'n RGB LED die ik via het menu in een aantal kleuren kan schakelen (mijn keuze is helder wit, zoals de leeslampjes). Nu zou ik graag mijn vloerlampjes ook naar witte LED's omzetten. Iemand hier ervaring mee? Zo ja, welke lampjes heb je hiervoor gekozen?

Behoorlijke eerste post... :oops:
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
wombido
2nd Gear member

Ligt het aan mij, maar we hebben het toch over een auto? toch niet over een kerstboom?
Volvo V40 (5d) 1.6d2 summum
Bekleding: Leder Charcoal/Blond/
Kleur: Passion Red
Optie: SUMMUM PLUS LINE (glazen dak, xenon verl. etc..)
Optie: BUSINESS PRO PAKKET

Honda Insight
Seat Leon FR
Renault Clio
Volkwagen Golf
volvo-s40
4th Gear member

Het ligt aan jou. Als meneer zijn huidige lampjes vervangen wil hebben, mag hij dat doen.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Agnax
2nd Gear member

wombido schreef:Ligt het aan mij, maar we hebben het toch over een auto? toch niet over een kerstboom?
De meeste kerstbomen worden tegenwoordig al niet meer met halogeen geleverd en zijn full-led, dus ik doe de aanname dat dit over een auto gaat.

@ eQuation, ik vraag me al geruime tijd hetzelfde af, dus ik houd je topic met interesse in de gaten.
Huidige auto:
Volvo V40 D2 R Design

Vorige auto's:
Renault Megane 1.5 dci
Hyundai i30 CW
Toyota Prius III
Toyota Yaris Luna
wombido
2nd Gear member

Dat is niet de discussie, natuurlijk mag hij zijn lampjes vervangen voor mijn part maakt hij er één grote lichtbak van. Het gaat mij erom dat ikzelf niet eens weet dat er zoveel en op zoveel verschillende plekken lampjes zijn verwerkt??
Dit is nieuw voor mij, en bij het bestellen van de auto had ik daar geen benul van. Ik ben benieuwd hoe een kerstboom mij zal staan. :rainbow1:
Volvo V40 (5d) 1.6d2 summum
Bekleding: Leder Charcoal/Blond/
Kleur: Passion Red
Optie: SUMMUM PLUS LINE (glazen dak, xenon verl. etc..)
Optie: BUSINESS PRO PAKKET

Honda Insight
Seat Leon FR
Renault Clio
Volkwagen Golf
zakraket
4th Gear member

eQuation schreef: In een ander topic las ik namelijk al van de "spontaan" aanspringende dashboard verlichting welke vervolgens niet meer te regelen is. Dit was mij ook opgevallen (reden eerste bezoek hier :wink: ) en ik was daarom vandaag bij de dealer, ik kon hier geen volledig antwoord vinden. We hebben de auto aan de computer gehangen en er zijn drie instellingen > BASIS (default bij afleveren) > MEER DAGLICHT > MINDER DAGLICHT. De laatste twee laten respectievelijk meer en minder licht zien, maar helaas alleen 'in het donker'. Overdag schakelt de software automatisch naar "vol vermogen" en daar is niets aan te doen. Het duimwiel heeft overdag dus geen (werkende) functie.
Aangezien ik dit een bestuurders keuze vind (en de dealer het met mij eens is) wordt de vraag wel bij Volvo zelf terug gelegd. Even afwachten dus.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De "volvermogen'-stand is voor mij veel te fel wanneer het zoals vanmorgen net niet meer donker is, maar wel bewolkt. Ik zat ineens in twee schijnwerpers te kijken en dat vind ik niet prettig. Ik moest echt met mijn ogen knijpen tegen die twee TFT's.
Ik heb 's nachts het dashboard bijna op zijn donkerst omdat ik dat tegenlicht niet goed kan verdragen dus het verschil is extra groot.

Maar: als ik de term "meer daglicht"/"minder daglicht" interpreteer, gaat het dan niet om wannéér bepaald wordt of de volvermogen-stand aan moet? Resp. bij meer of minder daglicht inschakelen van de volvermogen-stand.? Wellicht schakelt hij nu bij "minder daglicht" in en dus al in omstandigheden waarin het eigenlijk nog te donker is.

Verder zou ik de kleurenled in het plafond willen loskoppelen van de regeling; alleen bij 80% of meer zie je iets van die kleurverlichting. In de praktijk zie ik er nooit iets van, omdat ik de dashboardverlichting ver terugdraai. Dit is in de settings niet te verhelpen (want staat al op de hoogste stand)
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Peppie Kok
Starter

eQuation schreef:Dan een vraag over de side-markers. Het glas is wit, maar erachter zit een WY5W (oranje). Weet iemand of deze ook vervangen mogen worden voor witte LED's, zodat ook deze lampjes in overdag in lijn zijn met de DRL en (aangepaste) stadslichten?!
Mag niet
De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan
ambergeel stralen. Het achterste zijmarkeringslicht
mag rood stralen.
Bron: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf
eQuation
2nd Gear member

wombido schreef:Ligt het aan mij, maar we hebben het toch over een auto? toch niet over een kerstboom?
wombido schreef:Dat is niet de discussie, natuurlijk mag hij zijn lampjes vervangen voor mijn part maakt hij er één grote lichtbak van. Het gaat mij erom dat ikzelf niet eens weet dat er zoveel en op zoveel verschillende plekken lampjes zijn verwerkt??
Dit is nieuw voor mij, en bij het bestellen van de auto had ik daar geen benul van. Ik ben benieuwd hoe een kerstboom mij zal staan. :rainbow1:
Kerstboom is zeker niet mijn intentie. Juist niet en vandaar de vragen. De LED's in je stadslichten zijn echt super. Hier zijn al meerdere topics over. Zelfs de monteur zei "dat het een erg mooie optie is i.c.m. LED DRL".

Ik maak me dus vooral zorgen om de LED's i.c.m. halogeen H7 (dim-) en H9 (groot)licht. Ik vroeg me af of iemand dáár al ervaring mee heeft. Als dat 's avonds niet zichtbaar is (de combi) dan ga ik geen halogeen aanpassingen doen.
Alternatief is de after-market Xenon look-a-like halogeen lampen, maar die zijn erg blauw (<letterlijk de behuizing).

Overigens is de hoeveelheid lampen in/om de auto iets dat Volvo zo ontworpen heeft en of er nou halogeen of LED inzit, "de kerstboom" is dus een bewuste keuze geweest toen je je heilige koe bestelde :wink:
zakraket schreef: Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De "volvermogen'-stand is voor mij veel te fel wanneer het zoals vanmorgen net niet meer donker is, maar wel bewolkt. Ik zat ineens in twee schijnwerpers te kijken en dat vind ik niet prettig. Ik moest echt met mijn ogen knijpen tegen die twee TFT's.
Ik heb 's nachts het dashboard bijna op zijn donkerst omdat ik dat tegenlicht niet goed kan verdragen dus het verschil is extra groot.

Maar: als ik de term "meer daglicht"/"minder daglicht" interpreteer, gaat het dan niet om wannéér bepaald wordt of de volvermogen-stand aan moet? Resp. bij meer of minder daglicht inschakelen van de volvermogen-stand.? Wellicht schakelt hij nu bij "minder daglicht" in en dus al in omstandigheden waarin het eigenlijk nog te donker is.

Verder zou ik de kleurenled in het plafond willen loskoppelen van de regeling; alleen bij 80% of meer zie je iets van die kleurverlichting. In de praktijk zie ik er nooit iets van, omdat ik de dashboardverlichting ver terugdraai. Dit is in de settings niet te verhelpen (want staat al op de hoogste stand)
Met je eens. Ik heb nu al twee keer op de snelweg(!!) gehad dat het display op "fel" sprong en dat leidt knap af van je primaire taak als bestuurder. Los nog van het feit dat "full-fel" erg fel is, als dit überhaupt een zin is, haha.

Je vraag over "meer/minder daglicht" is een goede. Zo hebben de monteur en ik het gisteren niet geïnterpreteerd. Het zou zeker al verbeteren wanneer de sensor "meer" daglicht eist voordat de modus "full-fel" aangaat. Hij staat bij mij nu weer in de basis stand (default) maar het is echt in 1 minuut (door de garage) om te zetten. Als definitieve antwoord van Volvo negatief mocht zijn is dit het uitzoeken waard!

M.b.t. je kleurled binnen in je hemel. Deze is (bij mijn MY14 i.i.g.) in te stellen in je MYCar menu onder instellingen > auto instellingen > lichtinstellingen > binnenverlichting. Ik meen in de standen "LAAG" en "HOOG" of "UIT". Zelfde geldt voor je voetschijnwerpers!
Ik wist weer niet dat je duimwiel voor je dashboard verlichting hier invloed op had, of bedoelde je dat niet? Zo ja, dan zou dat een dubbel-functie zijn en idd los gekoppeld moeten worden van elkaar.

Ik adviseer je dit ook bij je dealer te droppen. Hoe meer "van ons" deze vraag neerleggen (bijna klacht) hoe eerder Volvo een software aanpassing zal doen. Zeker wanneer we "safety" in de equation :wink: meenemen...!

@Peppie Kok
Bedankt voor je reactie en zoekwerk. Top! Kan die van mijn lijstje!

@iedereen, zal in mijn startpost (later) een opsomming maken van vragen + antwoorden. Mooi voor het archief.

Dank zover voor jullie feedback!
zakraket
4th Gear member

Ja, het kleurenledje (en de voetenverlichting) reageert op het instelwiel van de dashboardverlichting, maar daarnaast inderdaad ook op de settings in het Sensus-menu. Ik heb de binnenverlichting op "hoog" staan, maar als je vervolgens de dashboardverlichting omlaag draait geven zowel het kleurenledje als de voetenverlichting bijna geen licht meer, al wanneer je de dashboardverlichting 30% terugdraait. Dat vind ik echter nog veel te fel voor 's nachts rijden.

Ik zou graag rood schijnsel in het interieur hebben én niet verblind worden door de TFT-schermen maar dat lijkt op dit moment niet mogelijk :|

Nodeloos om te zeggen dat als je de binnenverlichting op "laag" zet en de dashboardverlichting naar beneden draait dat de LED en de voetenverlichting vrijwel niets meer doen...

Hoor graag hoe het zit met die setting van de sensor zodat het dashboard niet al voor de zon schijnt op vol vermogen gaat :)

Edit: het zou erg mooi zijn als Volvo bij daglicht de TFT wel feller (bijv. 50%) laat branden, maar dit ook laat afhangen van het duimwiel! Zodat je ten eerste altijd zelf kunt instellen en ten tweede het verschil niet zo groot is wanneer je voorkeur een lage stand is.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

Ha, toch meer mensen die het scherm ineens heel fel vinden worden. Zelf heb ik hem bij nachtstand ook met het duimwiel minder fel gedraaid en als hij dan bij schemering ineens volle bak aan springt is het wel een beetje overdreven fel...

Ik hou dit topic in de gaten :)
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
eQuation
2nd Gear member

Vanavond wat gezocht naar lampjes, voordat ik ga bestellen graag ook even jullie deskundige oog!

*Voor vervanging stads/parkeerlichten: http://www.abc-led.nl/webshop/led-autov ... -lamp.html

*Voor de vervanging achteruitrijlichten: http://www.abc-led.nl/webshop/led-autov ... -1156.html (non-canbus)
of
http://www.abc-led.nl/webshop/led-autov ... 1156-.html (canbus)

*Voor de spiegels (naar beneden stralers): http://www.abc-led.nl/webshop/led-autov ... e-led.html

De laatste zijn er niet in een canbus uitvoering, dan kom je snel op dezelfde als de stads/parkeerlichten en die lijken mij te groot.

Tot slot, iemand al ervaring met LED-knippers achter? Iedereen hier gaat, lijkt het, voor de SylverVisions. Alleen als je dan toch alles LED maakt... :wink:

EDIT: knippers bijvoorbeeld als deze: http://www.led4ucar.nl/bau15s-6-watt-hi ... ectie-lens
Mike Philippens
3rd Gear member

zakraket schreef:Ja, het kleurenledje (en de voetenverlichting) reageert op het instelwiel van de dashboardverlichting, maar daarnaast inderdaad ook op de settings in het Sensus-menu. Ik heb de binnenverlichting op "hoog" staan, maar als je vervolgens de dashboardverlichting omlaag draait geven zowel het kleurenledje als de voetenverlichting bijna geen licht meer, al wanneer je de dashboardverlichting 30% terugdraait. Dat vind ik echter nog veel te fel voor 's nachts rijden.
Hmmm...da's nou jammer. Ik rij momenteel (nog in de C30) ook met de dashboardverlichting op een laag pitje. Ik vindt het irritant als er een fel licht in de auto aanwezig is in het donker. Net als een navigatie die niet automatisch op de nachtstand gaat.
Eens kijken hoe we dat kunnen saboteren ;)
Afbeelding
Mike Philippens
3rd Gear member

eQuation schreef:Tot slot, iemand al ervaring met LED-knippers achter? Iedereen hier gaat, lijkt het, voor de SylverVisions. Alleen als je dan toch alles LED maakt... :wink:
Ik zie de toegevoegde waarde van LED knippers niet zo. Het staat misschien leuk, maar die led's geven alleen maar problemen als er geen weerstand in zit, of je er zelf een bij maakt. Dat hoort zo te werken vanwege de lastafhankelijke knipperlichtrelais. De led geeft te weinig weerstand, dus denkt het systeem dat je lamp stuk ik.
Ik heb de silvervisions (een kloon via eBay) al 4 jaar erin zitten, dus qua duurzaamheid zit het ook wel goed.
Afbeelding
zakraket
4th Gear member

Mike Philippens schreef: Hmmm...da's nou jammer. Ik rij momenteel (nog in de C30) ook met de dashboardverlichting op een laag pitje. ik vind het irritant als er een fel licht in de auto aanwezig is in het donker. Net als een navigatie die niet automatisch op de nachtstand gaat.
Ik vind het niet alleen irritant, ik zie gewoon veel minder in het donker als er veel licht in mijn ogen straal vanuit het dashboard. Gelukkig kun je het dashboard 's nachts bijna uitzetten zo donker is de laagste stand. Zo donker hoeft ook weer niet, maar ik heb iig de keuze :)
eQuation
2nd Gear member

zakraket schreef:
Mike Philippens schreef: Hmmm...da's nou jammer. Ik rij momenteel (nog in de C30) ook met de dashboardverlichting op een laag pitje. ik vind het irritant als er een fel licht in de auto aanwezig is in het donker. Net als een navigatie die niet automatisch op de nachtstand gaat.
Ik vind het niet alleen irritant, ik zie gewoon veel minder in het donker als er veel licht in mijn ogen straal vanuit het dashboard. Gelukkig kun je het dashboard 's nachts bijna uitzetten zo donker is de laagste stand. Zo donker hoeft ook weer niet, maar ik heb iig de keuze :)
Mannen... goed lezen. Dit gaat niet om de situatie "donker", maar overdag. Wanneer het donker is zal je systeem juist zorgen dat je via het duimwiel de lichtsterkte kan reguleren. Wat Zakraket al zegt.
Het probleem is dat wanneer je van donker de schemer in rijdt (ochtend situatie dus) je display en nav, zodra de sensor (op je dashboard bij de rode diode) voldoende daglicht meet, naar de stand vol vermogen springt. Op dat moment wordt de optie om te reguleren inactief, m.a.w. het duimwiel heeft geen functie meer. (Ik dacht zelf de eerste keer aan een storing).
Probleem is dat schemer nog steeds een "donkere" situatie is en het een groot verschil is met de (zelfs hoogste) nachtstand.
Dit los van het feit dat je als bestuurder, ook overdag, zelf moet kunnen instellen wat de lichtsterkte van je instrumenten is.

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt :wink:
eQuation
2nd Gear member

Mike Philippens schreef: Ik zie de toegevoegde waarde van LED knippers niet zo. Het staat misschien leuk, maar die led's geven alleen maar problemen als er geen weerstand in zit, of je er zelf een bij maakt. Dat hoort zo te werken vanwege de lastafhankelijke knipperlichtrelais. De led geeft te weinig weerstand, dus denkt het systeem dat je lamp stuk ik.
Ik heb de silvervisions (een kloon via eBay) al 4 jaar erin zitten, dus qua duurzaamheid zit het ook wel goed.
Mee eens hoor! Het is geen toegevoegde waarde, leek me alleen leuk om de achterkant full-LED te maken, while we're @ it...

Overigens zouden CANBUS versies geen storingen moeten geven. Doordat het LED is ben je meteen van de oranje gloed overdag af, hetgeen ook de reden is van plaatsen SilverVisions (die wel nog een lichte gloed geven).

Eerdaags eerst maar eens beginnen met de stads/parkeerlichten naar LED te zetten, want dat is echt irritatie nr.1 overdag met de DRL. :lol:
robbertos
2nd Gear member

Ik heb de V40 nog niet maar als je nou met schemer de dimlichten handmatig aan zet. Dus niet in de stand auto maar in de stand die daarvoor bedoelt is. Doet het duim wiel het dan misschien wel?
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
eQuation
2nd Gear member

robbertos schreef:Ik heb de V40 nog niet maar als je nou met schemer de dimlichten handmatig aan zet. Dus niet in de stand auto maar in de stand die daarvoor bedoelt is. Doet het duim wiel het dan misschien wel?
Helaas... De sensor is dominant overdag en in alle schakel standen van de (rij)verlichtingsknop is het niet mogelijk overdag de intensiteit van je instrumenten verlichting aan te passen via het duimwiel.
robbertos
2nd Gear member

Jammer! Hopelijk kunnen ze het verhelpen met een software update.
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
Plaats reactie

Terug naar “V40”