Mijn ervaring is al meer dan een jaar oud maar toch ben ik nieuwsgierig naar hoe jullie hier tegenaan kijken.
Vorig jaar was ik in de zomervakantie op vakantie en las een topic over roestvorming aan de bovenkant van de achterportieren van de V70 2000-2007. Uiteraard direct bij mijn auto gekeken en ja, roestvorming onder het deurrubber duidelijk zichtbaar. Het "omgebogen randje" aan de linkerkant volledig door en rechts de eerste sporen zichtbaar.
Na mijn vakantie naar de dealer, die claimt bij Volvo NL en Volvo NL geeft niet thuis. Aanleiding hiervoor was dat mijn melding na afloop van de garantieperiode was gedaan. Daar hebben ze een punt, de garantieperiode is 8 jaar en mijn melding bij de dealer kwam na 8 jaar en 3 weken. Ik heb zelf nog even contact met Volvo NL gezocht en aangegeven dat het vaker voorkomt en overduidelijk binnen de garantieperiode is ontstaan, maar Volvo NL handhaaft haar standpunt.
Het gaat me niet om de kosten maar wel om het principe. Ik oriënteer me inmiddels op een andere auto (stom, want hij is nog goed en fijn, maar toch). De ervaring met mijn huidige auto en dit forum (!!!) zijn aanleiding om me tot Volvo te beperken maar iedere keer als ik terugdenk aan de houding van Volvo NL kijk ik toch naar iets anders.
Nare nasmaak...
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik snap absoluut dat het vervelend is maar kan me ook voorstellen dat je ergens een grens moet trekken. Als die grens bij 8 jaar ligt en voor jou wordt opgerekt naar 8 jaar + 4 weken, waarom zou ik met 8 jaar + 6 weken er geen recht op hebben.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
@Erik;
Begrijp jouw gevoel. Maar ik kan je melden dat het bij 'een ander' ook niet het walhalla is. Ook daar is er van alles aan de hand. Ja ook met nieuwe auto's....
Begrijp jouw gevoel. Maar ik kan je melden dat het bij 'een ander' ook niet het walhalla is. Ook daar is er van alles aan de hand. Ja ook met nieuwe auto's....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Oceanracer
- Geartronic member
Volvo is in zijn algemeenheid altijd erg laks met zijn garantie aangaande lakken. Zo verrekken ze het al om de door Volvo ontstane problemen (bekend probleem: slechte hechting door verkeerde primer) met de lak op de raam- en dakstijlen bij de V70's op te lossen. Reden? Geen roest, zegt Volvo. Dat de lak binnen drie jaar al bobbelt is dan jouw probleem!
Die deuren gaan veelal net ná acht jaar pas goed roesten, dus ook dat is het probleem van de eigenaar.
Vogelpoepjes kunnen de Volvo ook al niet tegen. Mijn Golfjes worden door de zelfde vogels ondergescheten en daar vind ik na het wassen nooit iets van terug.
Eigenaren met een nieuwe Volvo met afbladderende lak op de kunststofdelen worden momenteel ook met een kluitje in het riet gestuurd. Reden? Geen roest.
Ze noemen het lakgarantie maar als het punt bij het welbekende paaltje komt, geven ze niet thuis omdat het óf geen roest is óf schade van buitenaf door bijvoorbeeld steenslag.
Die deuren gaan veelal net ná acht jaar pas goed roesten, dus ook dat is het probleem van de eigenaar.
Vogelpoepjes kunnen de Volvo ook al niet tegen. Mijn Golfjes worden door de zelfde vogels ondergescheten en daar vind ik na het wassen nooit iets van terug.
Eigenaren met een nieuwe Volvo met afbladderende lak op de kunststofdelen worden momenteel ook met een kluitje in het riet gestuurd. Reden? Geen roest.
Ze noemen het lakgarantie maar als het punt bij het welbekende paaltje komt, geven ze niet thuis omdat het óf geen roest is óf schade van buitenaf door bijvoorbeeld steenslag.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Hmm, dan gaan we maar eens een poosje dwars liggen. Allemaal aan de KIA dan maar?
Is er eigenlijk al eens iemand aan het procederen geslagen? Ik bedoel: als je 3 weken na afloop van de garantietermijn ontdekt dat de zaak rood verroest is, dan was dat zeer aannemelijk dat het probleem binnen de garantietermijn is ontstaan. Althans, dat is mijn boerenkool-visie.
Maar, zoals al vaker geroepen: service is geen afdeling maar een mentaliteit.
Is er eigenlijk al eens iemand aan het procederen geslagen? Ik bedoel: als je 3 weken na afloop van de garantietermijn ontdekt dat de zaak rood verroest is, dan was dat zeer aannemelijk dat het probleem binnen de garantietermijn is ontstaan. Althans, dat is mijn boerenkool-visie.
Maar, zoals al vaker geroepen: service is geen afdeling maar een mentaliteit.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
@Walter: Ik heb ook begrip voor het trekken van een grens. Maar in dit geval, waar er geen twijfel is dat het ontstaan is binnen de garantieperiode, moet je je dan beroepen op die grens?
Voor de duidelijkheid, ik ben blij met mijn auto en ik vind dit forum echt super maar als ik toch weer aan die houding denk, dan koop ik never nooit meer een Volvo. En ik ben uiteraard benieuwd hoe jullie hier over denken.
Voor de duidelijkheid, ik ben blij met mijn auto en ik vind dit forum echt super maar als ik toch weer aan die houding denk, dan koop ik never nooit meer een Volvo. En ik ben uiteraard benieuwd hoe jullie hier over denken.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik denk er net zo over. Gedeelde smart is halve smart, dus zo zing ik het hier ook nog wel even uit. En zolang ik dat hok rijdend kan houden, blijft ie. En daarna zien we wel verder...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Volvo heeft het over meldplicht binnen 8 jaar en niet over mogelijke ontstaans-datum van de roest. Bijna iedereen begrijpt dat die roest eerder is ontstaan maar je moet het wel optijd melden.
Ik verzin het niet en toch vind ik het standpunt van Volvo wel te verdedigen.
Ik verzin het niet en toch vind ik het standpunt van Volvo wel te verdedigen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 3rd Gear member
Toch is mijn ervaring met de Volvo organisatie heel positief op dit gebied. Ik kocht in 2008 een Volvo 480 GT-Turbo uit 1995 bij mijn vaste Volvo-dealer. In puike staat en daar was de prijs natuurlijk ook wel een beetje naar. Tijdens de taxatie voor de verzekering kwam tevoorschijn dat de onderzijde aan de binnenkant van de bestuurdersdeur door roest was aangetast. Zelf niet goed gekeken dus en ik dacht een gevalletje van rekening man. Toch even gemeld bij de dealer en tot mijn grote vreugde kreeg ik als antwoord dat ik de auto maar langs moest brengen en de roestschade werd zonder kosten aan mijn kant keurig hersteld. Zo kan het dus ook. En bij deze nog even alle lof voor Volvo Vos in Gorinchem ( waar ik al ruim 20 jaar klant ben) en Volvo Vos Zaltbommel die de auto aan mij geleverd had. Ook in het verleden met een 850 ( in 1995) en 940 ( in 1998) lakproblemen gehad ( steenslag) en beide keren is de auto kostenloos keurig hersteld. Er zijn dus ook nu nog dealers die zich bovengemiddeld voor hun klanten inzetten ook al is er van een officiële garantie geen sprake meer. Het spreekt voor zich dat ik ook heden nog steeds een zeer tevreden klant van deze super goede dealer ben, zowel met mijn dagelijkse Volvo als de hobby Volvo's. Sterker nog, zelfs mijn oude Mercedessen worden daar met liefde en vakmanschap keurig onderhouden.
Dus dat mag dan ook wel eens gezegd worden.
Even voor de topic-starter: ik kan me je gevoel goed voorstellen en zou toch nog even vasthouden om e.e.a. onder garantie gerepareerd te krijgen. En als je Volvo zijn hele leven dealer onderhouden is, heb je zeker een sterk punt. Tijdens de reguliere beurten bij de dealer had dat ook door hen opgemerkt kunnen/moeten worden. Want je hebt gelijk dat deze roest allang voor het aflopen van de garantie is ontstaan.
Succes met de verdere afhandeling.
Groeten, Jan.
Dus dat mag dan ook wel eens gezegd worden.
Even voor de topic-starter: ik kan me je gevoel goed voorstellen en zou toch nog even vasthouden om e.e.a. onder garantie gerepareerd te krijgen. En als je Volvo zijn hele leven dealer onderhouden is, heb je zeker een sterk punt. Tijdens de reguliere beurten bij de dealer had dat ook door hen opgemerkt kunnen/moeten worden. Want je hebt gelijk dat deze roest allang voor het aflopen van de garantie is ontstaan.
Succes met de verdere afhandeling.
Groeten, Jan.
- lint
- Geartronic member
Blijft altijd een probleem die garantietermijn, moet je de roest/lakschade melden voor afloop van de garantietermijn ook als overduidelijk het ontstaan van de roest al tijden voor het aflopen van garantie is begonnen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 3rd Gear member
@Broker: De bovenkanten van de achterportieren zijn geen standaard inspectiepunt bij beurten bij de dealer. Sterker nog, ten tijde van mijn melding stonden er een gebruikte V70 en een gebruikte XC70 in de showroom met dezelfde roestsporen.
@Msuidgeest: Ik vind het standpunt van Volvo ook te verdedigen, formeel gezien heb ik denk ik geen poot om op te staan. In dit specifieke geval, 3 weken buiten een termijn van 8 jaar, overduidelijk binnen de 8 jaar ontstaan en vergelijkbare gevallen bekend, is het vasthouden aan dat standpunt in mijn optiek te kortzichtig. Na meer dan een jaar start ik er een topic over omdat het me gewoon niet zint. En ik ben blijkbaar niet de enige.
Ik zit zelf in dienstverlening maar mijn meest trouwe klanten zijn diegenen waar ik wel eens iets tegen heb gezegd in de trant van "je hebt natuurlijk nergens recht op, maar gezien de relatie los ik het zus en zo voor je op". De kunst is dan je klant tegemoet te komen (lees: niet alles weggeven, maar 50/50 of iets dergelijks). Klant blij, ik blij met een klein beetje (extra) handel en aansluitend veel vertrouwen en dus nog veel meer handel. Ben ik nou gek of is dat toch de beste manier om met klanten om te gaan?
Hoe langer ik er over nadenk hoe minder groot de kans ik dat het een Volvo wordt...
@Msuidgeest: Ik vind het standpunt van Volvo ook te verdedigen, formeel gezien heb ik denk ik geen poot om op te staan. In dit specifieke geval, 3 weken buiten een termijn van 8 jaar, overduidelijk binnen de 8 jaar ontstaan en vergelijkbare gevallen bekend, is het vasthouden aan dat standpunt in mijn optiek te kortzichtig. Na meer dan een jaar start ik er een topic over omdat het me gewoon niet zint. En ik ben blijkbaar niet de enige.
Ik zit zelf in dienstverlening maar mijn meest trouwe klanten zijn diegenen waar ik wel eens iets tegen heb gezegd in de trant van "je hebt natuurlijk nergens recht op, maar gezien de relatie los ik het zus en zo voor je op". De kunst is dan je klant tegemoet te komen (lees: niet alles weggeven, maar 50/50 of iets dergelijks). Klant blij, ik blij met een klein beetje (extra) handel en aansluitend veel vertrouwen en dus nog veel meer handel. Ben ik nou gek of is dat toch de beste manier om met klanten om te gaan?
Hoe langer ik er over nadenk hoe minder groot de kans ik dat het een Volvo wordt...
- Eagletje
- 4th Gear member
Wanneer je dit voor zou laten komen lijkt t me dat je in t gelijk word gesteld....of tenminste minimaal recht heb op een coulance regeling. ....
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.
S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998
Eddy
S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998
Eddy
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Erik, jij schrijft iets over dienstverlening. Ik werk bij een redelijk grote installateur met de hoofdvestiginging in Ootmarsum en begrijp meer dan goed wat je daar geschreven hebt over service.
Toch is er nog een standpunt waarvan mij nog niet duidelijk is hoe jij dat ziet: garantie claimen/vragen ontslaat je natuurlijk niet van je plicht om onderhoud te (laten) plegen aan je product. Helaas zijn er klanten die geen onderhoudt uitvoeren en vervolgens gaan claimen terwijl de boel op instorten staat.
Toch is er nog een standpunt waarvan mij nog niet duidelijk is hoe jij dat ziet: garantie claimen/vragen ontslaat je natuurlijk niet van je plicht om onderhoud te (laten) plegen aan je product. Helaas zijn er klanten die geen onderhoudt uitvoeren en vervolgens gaan claimen terwijl de boel op instorten staat.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
- 3rd Gear member
Mee eens, periodiek onderhoud wordt voorgeschreven dus daar houd ik me aan. Vaak iets eerder dan voorgeschreven en bij twijfel liever vervangen of repareren dan risico lopen.
Omdat ik voor onderhoud niet bij de officiele dealer kom (eigenlijk liever wel, maar mijn vrouw werkt bij een dealer van een ander merk en de eigenaar daar is ook nog eens een vriend van me, dus daar kan ik echt niet om heen) heb ik bij de volvo dealer (waar ik overigens wel altijd kom voor onderdelen) direct gevraagd of dit een standaard inspectiepunt is tijdens onderhoud maar dat is niet het geval. Als dat wel zo zou zijn, dan was het een gevalletje eigen schuld, maar dat kan ik er helaas niet van maken. Ik neem de dealer in dit geval ook niets kwalijk, ze kennen mij en mijn auto en begrijpen dat hij daar niet in onderhoud is. Volvo NL daarentegen, heeft in mijn optiek erg kortzichtig gehandeld.
Omdat ik voor onderhoud niet bij de officiele dealer kom (eigenlijk liever wel, maar mijn vrouw werkt bij een dealer van een ander merk en de eigenaar daar is ook nog eens een vriend van me, dus daar kan ik echt niet om heen) heb ik bij de volvo dealer (waar ik overigens wel altijd kom voor onderdelen) direct gevraagd of dit een standaard inspectiepunt is tijdens onderhoud maar dat is niet het geval. Als dat wel zo zou zijn, dan was het een gevalletje eigen schuld, maar dat kan ik er helaas niet van maken. Ik neem de dealer in dit geval ook niets kwalijk, ze kennen mij en mijn auto en begrijpen dat hij daar niet in onderhoud is. Volvo NL daarentegen, heeft in mijn optiek erg kortzichtig gehandeld.
- s60magic
- 4th Gear member
Zou dan al helemaal geen Duits merk kopen hierna, want daar proberen ze in de garantie periode er nog onderuit te komen. Mijn eigen ervaring helaas.
Erik V70 schreef:Mee eens, periodiek onderhoud wordt voorgeschreven dus daar houd ik me aan. Vaak iets eerder dan voorgeschreven en bij twijfel liever vervangen of repareren dan risico lopen.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
Naast wat er bovenstaand is geschreven, denk je echt dat dealers van andere Merken, danwel de Merken zelf, staat te springen? Ik denk dat die de lijn net zo hard trekken.
Ik ben werkzaam in de automotive en als ik een ding zeker weet, dan is het dat de ontwikkelaars in het begin grote woorden hebben over kwaliteit, prestatie en levensduur....totdat afdeling inkoop langs komt.
In dit geval lijkt me dat dit wordt ontdekt tegen de tijd dat de koets ontwerp al klaar is en de wijzigingskosten te groot zijn...en ook dit is bij andere merken identiek. Volvo valt in mijn ogen nog best mee...
Steven
Ik ben werkzaam in de automotive en als ik een ding zeker weet, dan is het dat de ontwikkelaars in het begin grote woorden hebben over kwaliteit, prestatie en levensduur....totdat afdeling inkoop langs komt.
In dit geval lijkt me dat dit wordt ontdekt tegen de tijd dat de koets ontwerp al klaar is en de wijzigingskosten te groot zijn...en ook dit is bij andere merken identiek. Volvo valt in mijn ogen nog best mee...
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 2nd Gear member
De afdeling Inkoop, binnen menig bedrijf een gehate afdeling...
Je krijgt nooit wat je wil hebben want die krenten daar gedragen zich altijd alsof het hun eigen portemonnee is!
Zo, een beetje offtopic realiseer ik mij. Excuus. Maar ik moest het even kwijt
Je krijgt nooit wat je wil hebben want die krenten daar gedragen zich altijd alsof het hun eigen portemonnee is!
Zo, een beetje offtopic realiseer ik mij. Excuus. Maar ik moest het even kwijt

Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)