Hallo allemaal,
wie heeft er ervaring met Rica tuning? heb nu ongeveer 4000 km gereden en ga denk ik toch laten chippen...
Groeten,
v
Rica Tuning voor Volvo V40 D4
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 26.06.2012 - 11:10
- Locatie: Veenendaal
Ik heb daar ooit een auto laten tunen ja, echter geen volvo.
Ik moet zeggen dat ik er niet heel erg tevreden over was.
Om de tuning meer effect te geven laten ze alles loskomen in 1cm gaspedaal. Het vermogen kwam dus heel snel in 1x vrij, maar enorm lastig te doseren, het leek meer op een soort schakelaar: aan of uit.
Ze hebben het uiteindelijk wel gefixed, maar zou er niet nog een keer heen gaan.
Ik moet zeggen dat ik er niet heel erg tevreden over was.
Om de tuning meer effect te geven laten ze alles loskomen in 1cm gaspedaal. Het vermogen kwam dus heel snel in 1x vrij, maar enorm lastig te doseren, het leek meer op een soort schakelaar: aan of uit.
Ze hebben het uiteindelijk wel gefixed, maar zou er niet nog een keer heen gaan.
XC40 T4 Momentum GT Bright Silver (2019)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 30.10.2012 - 17:40
Tunen met behoud van garantie vind ik eigenlijk altijd een beetje geknepen tuning... kijk maar ABT tuning in vergelijk met JD Engineering voor audi seat vw.. heb zelf een stage 2 leon JD tuning hiervoor gehad.. 100.000km mee gereden nooit problemen mee gehad.. maar ik rij altijd goed warm.. behoud duurzaamheid van de motor...
er kan eigenlijk niets fout gaan door alleen the chippen, het wordt pas risicovol als je naar een stage 2 gaat.
Ik heb overigens 177pk.. D4
er kan eigenlijk niets fout gaan door alleen the chippen, het wordt pas risicovol als je naar een stage 2 gaat.
Ik heb overigens 177pk.. D4
Volvo V60 D6 R Design
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 26.06.2012 - 11:10
- Locatie: Veenendaal
Sja ach,
Ik heb zelf 9 jaar met gechipte auto's rond gereden en nooit problemen gehad. Ook heb ik nog nooit iets gehoord waar het fout ging (motor stuk oid)
Nu weet ik dat dit slechte statistiek is, maar ik heb wel het idee dat het toch behoorlijk veilig is als je niet te ver gaat.
Zekerheden heb je natuurlijk nooit.
Ik heb ooit een auto laten tunen in belgie, heinz ofzoiets dacht ik, mocht er gewoon bij zitten toen ze de boel handmatig aanpasten. Dat was een zeer goeie tuning, incl rollerbank test.
Momenteel twijfel ik nog, misschien rica met die softloader, dan heb je het probleem met die updates niet meer.
Ik zit alleen een beetje met dat gaspedaal, dat wil ik nooit meer.
Ik heb zelf 9 jaar met gechipte auto's rond gereden en nooit problemen gehad. Ook heb ik nog nooit iets gehoord waar het fout ging (motor stuk oid)
Nu weet ik dat dit slechte statistiek is, maar ik heb wel het idee dat het toch behoorlijk veilig is als je niet te ver gaat.
Zekerheden heb je natuurlijk nooit.
Ik heb ooit een auto laten tunen in belgie, heinz ofzoiets dacht ik, mocht er gewoon bij zitten toen ze de boel handmatig aanpasten. Dat was een zeer goeie tuning, incl rollerbank test.
Momenteel twijfel ik nog, misschien rica met die softloader, dan heb je het probleem met die updates niet meer.
Ik zit alleen een beetje met dat gaspedaal, dat wil ik nooit meer.
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Houd er rekening mee dat auto's vroeger niet met de computer werden ontworpen en toen vaak veel meer reserves hadden dan nu.
Een goede tuner zal van het gaspedaal geen aan-uitschakelaar maken. Het zorgt wel voor drama!!
Een goede tuner zal van het gaspedaal geen aan-uitschakelaar maken. Het zorgt wel voor drama!!
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21118
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Indien fabrikanten er voor kiezen om een bijverwarming te plaatsen om een auto sneller te laten opwarmen kan ik mij zo voorstellen dat het blok dusdanig efficient is dat je er niet al teveel aan moet sleutelen.Bakboord1 schreef:Houd er rekening mee dat auto's vroeger niet met de computer werden ontworpen en toen vaak veel meer reserves hadden dan nu.
Een goede tuner zal van het gaspedaal geen aan-uitschakelaar maken. Het zorgt wel voor drama!!
Mocht ikal pk's te kort komen(nooit wat van gemerkt) dan werd het Polestar bij de dealer.
Overigens heb ik bij koud en nat weer onmiddelijk wielspin bij driftig gas geven.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20643
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Mijn advies,
Ga voor een tuner die verstand heeft van Volvo motoren.
Dan kom je (met behoud van garantie) uit bij Polestar.
Andere tuners zijn dan Rica of BSR.
Deze worden aangeboden door de verschillende forumsponsors.
Ga voor een tuner die verstand heeft van Volvo motoren.
Dan kom je (met behoud van garantie) uit bij Polestar.
Andere tuners zijn dan Rica of BSR.
Deze worden aangeboden door de verschillende forumsponsors.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16.08.2013 - 12:16
Mijn vorige auto (XC60 D5 MY2012) ook al laten tunen door Rica. Goede service en bij eventuele problemen denkt men goed mee. In begin problemen met software foutmelding. Staan altijd klaar. Is aan te bevelen! :8: :8:
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26.09.2013 - 20:31
- Locatie: Moerzeke
Mijn huidige wagen (voor de komende 2 weken nog) is een BMW 525D E61 van 2005, in januari wordt deze wagen dus 9 jaar.
Er staan 210.000 km op de teller en deze is al 8 jaar gechipt, wel via Heinz, in België wel gekend naast PPE e.d. Deze heeft dus standaard 163PK en nu 230PK en een koppel van 460
Ik kon mijn wagen voor €250 ook laten doen bij ziptuning, zonder testen, zonder testbank, zonder controles, gewoon software overschrijven. Dit was bij mij uit den boze, ik ken iemand die dat voor exact dezelfde wagen ook laten doen had, maar die vertelde me net hetzelfde als hierboven ... aan of af, alle kracht in 1 keer, bruusk vertrekken, ... niet prettig rijden.
In deze 8 jaar heb ik nog geen enkele keer problemen gehad met de motor. Ik heb nog steeds mijn eerste turbo en enkel mijn uitlaatcollector is op 190.000km vervangen geweest door een klein scheurtje erin. Ik doe stipt het onderhoud en de olieverversingen. En de 6 in lijn loopt nog steeds even soepel.
Ik durf soms eens wat harder te rijden en trek graag eens goed op, maar sinds de tuning ben ik ook niet als een halve gare gaan rijden, mijn rijgedrag is hetzelfde gebleven en heb nog nooit een ongeval gehad
Ik denk dat een defect door tuning grotendeels afhangt van meerdere factoren ... hoe is de tuning gedaan (hoe, wie, ...), hoe is je rijgedrag, ... als je geen marge inbouwt en steeds het maximale van je auto vraagt, dan vraag je om problemen.
Binnenkort ontvang ik mijn V60 D3 MY2014 en deze ga ik bij rica binnensteken, eenvoudig omdat ik geen externe (power)box wil en dat het via polestar nog niet gaat. Je kan dan zeggen waarom heb je geen D4 of D5 gekozen ... eenvoudig, de D3 en D4 zijn exact hetzelfde blok (in België) maar puur softwarematig anders geprogrammeerd dus waarom extra betalen + extra BIV en verkeersbelasting (al weet ik niet of deze laatste veel hoger is)
Er staan 210.000 km op de teller en deze is al 8 jaar gechipt, wel via Heinz, in België wel gekend naast PPE e.d. Deze heeft dus standaard 163PK en nu 230PK en een koppel van 460
Ik kon mijn wagen voor €250 ook laten doen bij ziptuning, zonder testen, zonder testbank, zonder controles, gewoon software overschrijven. Dit was bij mij uit den boze, ik ken iemand die dat voor exact dezelfde wagen ook laten doen had, maar die vertelde me net hetzelfde als hierboven ... aan of af, alle kracht in 1 keer, bruusk vertrekken, ... niet prettig rijden.
In deze 8 jaar heb ik nog geen enkele keer problemen gehad met de motor. Ik heb nog steeds mijn eerste turbo en enkel mijn uitlaatcollector is op 190.000km vervangen geweest door een klein scheurtje erin. Ik doe stipt het onderhoud en de olieverversingen. En de 6 in lijn loopt nog steeds even soepel.
Ik durf soms eens wat harder te rijden en trek graag eens goed op, maar sinds de tuning ben ik ook niet als een halve gare gaan rijden, mijn rijgedrag is hetzelfde gebleven en heb nog nooit een ongeval gehad
Ik denk dat een defect door tuning grotendeels afhangt van meerdere factoren ... hoe is de tuning gedaan (hoe, wie, ...), hoe is je rijgedrag, ... als je geen marge inbouwt en steeds het maximale van je auto vraagt, dan vraag je om problemen.
Binnenkort ontvang ik mijn V60 D3 MY2014 en deze ga ik bij rica binnensteken, eenvoudig omdat ik geen externe (power)box wil en dat het via polestar nog niet gaat. Je kan dan zeggen waarom heb je geen D4 of D5 gekozen ... eenvoudig, de D3 en D4 zijn exact hetzelfde blok (in België) maar puur softwarematig anders geprogrammeerd dus waarom extra betalen + extra BIV en verkeersbelasting (al weet ik niet of deze laatste veel hoger is)
- Jaguar XE 20t R-sport - caesium blue - MY2018 - 06/2018 tot ...[/s]
- Mini Cooper Clubman - melting silver - 06/2016 tot ...[/s]
- Volvo V60 D3 Momentum - black sapphire - MY2014 - 06/2018
- BMW 525D E61 - silbergrau - 01/2005 tot 11/2013
- BMW 116i E87 - titansilber - 05/2005 tot 06/2016
- Mini One Park Lane - 11/2006 tot ??/??
- XC60T6
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 25.06.2012 - 02:19
Ik kon mijn wagen voor €675 laten doen bij Rica, zonder testen, zonder testbank, zonder controles, gewoon software overschrijven. Inderdaad. Da's Rica in de praktijk.
Wat mij betreft nooit meer Rica. Ben speciaal naar Rica gegaan omdat ze een rollenbank zouden hanteren, maar nee, mijn auto was in 10 min 'klaar', zonder rollenbank of check. Nou, van tuning was weinig sprake.
Dus besluit je terug te gaan, dat hele klere eind, nieuwe software erop gezet en wat bleek: Bij gas geven krijg je een nerveuze auto, dan gebeurt er even helemaal niets bijzonders, dan bij 80km/uur ineens uit het niets een spurt en dat was het dan. Dit leek verdomd veel op het verstellen van wat parameters in het eerste gasmoment en daar was alles mee gezegd.
Uiteindelijk weer de originele Volvo 2.0 erop laten zetten en de auto reed weer normaal. Ja, iets minder fel in de S stand maar de auto was nu tenminste niet meer zo idioot nerveus als je een beetje gas gaf. Als er ooit nog getuned wordt, dan bij Polestar. Nergens anders meer.
Wat mij betreft nooit meer Rica. Ben speciaal naar Rica gegaan omdat ze een rollenbank zouden hanteren, maar nee, mijn auto was in 10 min 'klaar', zonder rollenbank of check. Nou, van tuning was weinig sprake.
Dus besluit je terug te gaan, dat hele klere eind, nieuwe software erop gezet en wat bleek: Bij gas geven krijg je een nerveuze auto, dan gebeurt er even helemaal niets bijzonders, dan bij 80km/uur ineens uit het niets een spurt en dat was het dan. Dit leek verdomd veel op het verstellen van wat parameters in het eerste gasmoment en daar was alles mee gezegd.
Uiteindelijk weer de originele Volvo 2.0 erop laten zetten en de auto reed weer normaal. Ja, iets minder fel in de S stand maar de auto was nu tenminste niet meer zo idioot nerveus als je een beetje gas gaf. Als er ooit nog getuned wordt, dan bij Polestar. Nergens anders meer.
XC60 3.0 T6 AWD Geartronic MY2009 full options Security Line, High Performance Sound, panoramadak, verlichte instaplijsten, R-Design 2-tone leather, sportonderstel met Four-C-Technologie , 20"; Talitha Dark Grey velgen, Heico exhaust & bumper tuning.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26.09.2013 - 20:31
- Locatie: Moerzeke
Ik kan je met zekerheid bevestigen dat dit bij een grootste deel van dealers die polestar aanbieden ook het geval is. Update software erop en klaar. Exact hetzelfde als bij Rica.
De dealer krijgt van polestar de software en kan deze erop zetten, ik heb dit zwart op wit staan van een volvo dealer. Aangezien niet iedere garage een testbank heeft.
Idem bij rica, sommige bieden rica aan maar hebben geen testbank, andere wel.
Maar ik geef je wel volledig gelijk, zonder testbank en uitprint van een mooie soepele curve wordt de mijne ook niet gedaan. Want iedere motor is anders.
De dealer krijgt van polestar de software en kan deze erop zetten, ik heb dit zwart op wit staan van een volvo dealer. Aangezien niet iedere garage een testbank heeft.
Idem bij rica, sommige bieden rica aan maar hebben geen testbank, andere wel.
Maar ik geef je wel volledig gelijk, zonder testbank en uitprint van een mooie soepele curve wordt de mijne ook niet gedaan. Want iedere motor is anders.
- Jaguar XE 20t R-sport - caesium blue - MY2018 - 06/2018 tot ...[/s]
- Mini Cooper Clubman - melting silver - 06/2016 tot ...[/s]
- Volvo V60 D3 Momentum - black sapphire - MY2014 - 06/2018
- BMW 525D E61 - silbergrau - 01/2005 tot 11/2013
- BMW 116i E87 - titansilber - 05/2005 tot 06/2016
- Mini One Park Lane - 11/2006 tot ??/??
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10
Bij Polestar gaat het precies het zelfde. De software wordt erop gezet...en klaar. Hopen dat je auto daarop goed reageert. Zeker niet altijd het geval
Ik heb mijn les wel geleerd. Opmaat tuning is de beste manier.
Gr. Mark

Ik heb mijn les wel geleerd. Opmaat tuning is de beste manier.
Gr. Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21155
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Koop gewoon een auto met sterkere motor. Dan zijn je remmen ook aangepast aan het vermogen, net als de versnellingsbak ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Volgens mij heeft volvotune wel eens wat mensen de parameters laten zien welke door polestar gewijzigd worden. Bleek allemaal maar weinig voor te stellen, kun je beter naar een echte tuner (zoals volvotune) die met de hand e.e.a. aan de hand van jouw wensen aanpast.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Volvov60polestar
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11
Ook ik heb Rica tuning destijds gewoon bij de Volvo dealer laten uploaden.
Je kan er slechts van uitgaan dat je auto de waarden heeft die ze op hun site vermelden ...
Ok hij trekt flink door, maar of je nu echt die pk's en Nm's hebt die ze beloven blijft een misterie. In de toekomst kijk ik ook liever naar Polestar (omdat dat 'officiëler' is ivm Volvo tuning), maar zo te lezen is het ook daar maar een bestandje dat ze inlezen en meer niet. Vraag me af of Rica en Polestar kwalitatief ver uit elkaar liggen.
Je kan er slechts van uitgaan dat je auto de waarden heeft die ze op hun site vermelden ...
Ok hij trekt flink door, maar of je nu echt die pk's en Nm's hebt die ze beloven blijft een misterie. In de toekomst kijk ik ook liever naar Polestar (omdat dat 'officiëler' is ivm Volvo tuning), maar zo te lezen is het ook daar maar een bestandje dat ze inlezen en meer niet. Vraag me af of Rica en Polestar kwalitatief ver uit elkaar liggen.
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar