Ik heb last van een irritant schurend/piepend geluid tijdens het rijden. Nou heb ik nog garantie op de auto, dus verder geen grote zorgen, alleen is het een onafhankelijke garage en ik wil de monteur graag in de goede richting wijzen en ik wil graag weten wat het is. Wie weet dat iemand ongeveer hetzelfde heeft gehad, je weet maar nooit.
De symtomen zijn:
- komt voor als ik stuur naar rechts, in het begin alleen als ik een heel klein stukje naar rechts stuurde (een paar graden). Nu heb ik het ook als ik verder stuur, bv in een flauw bocht in de weg. Als ik het stuur in de stand hield/houd dan blijft het gepiep;
- komt ook voor als ik over een hobbel rij in de snelweg (genoeg hobbels in de A15 bij Rotterdam...), dan hoor ik het heel even;
- komt niet altijd voor, maar zo af en toe, niet constant, wel irritant;
- ik heb het idee dat het (meer) voorkomt als de auto warm/droog is. Meestal is het pas na een km of 40. Ook dat veranderd naar eerder;
- ik kan het geluid niet aan een kant van de auto plaatsen (bv bij het linker- of rechterwiel). Komt dus van middenuit, of van voor de bestuurder;
- ik voel verder geen trillingen in het stuur.
Het lijkt erop dat er iets aanloopt. Maar wat? Iemand een idee? Zal iets met de stuurinrichting te maken hebben maar ik heb te weinig kennis daarvan om een goede gok te doen.
Heb al een beetje gezocht op het forum maar kon niet zo snel iets vinden (in dit forumgedeelte).
Iets loopt aan bij het sturen
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Volvo V50 2.4i 170pk (2004)
Subaru Impreza GT Prodrive 245pk (2000)
Volvo 480GT 119pk (1995)
Peugeot 205 heel weinig pk (1986)
Volvoconnection.com
Volvo 480GT 119pk (1995)
Volvoconnection.com
- lint
- Geartronic member
Altijd lastig die bijgeluiden, systematisch controleren van de voorwielophanging en remmen geeft vaak meer duidelijkheid over de oorzaak.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
Daar zijn monteurs over het algemeen niet blij mee,ze in de goeie richting willen sturen.VolvoConnection schreef:Ik heb last van een irritant schurend/piepend geluid tijdens het rijden. Nou heb ik nog garantie op de auto, dus verder geen grote zorgen, alleen is het een onafhankelijke garage en ik wil de monteur graag in de goede richting wijzen en ik wil graag weten wat het is. Wie weet dat iemand ongeveer hetzelfde heeft gehad, je weet maar nooit.
De symtomen zijn:
- komt voor als ik stuur naar rechts, in het begin alleen als ik een heel klein stukje naar rechts stuurde (een paar graden). Nu heb ik het ook als ik verder stuur, bv in een flauw bocht in de weg. Als ik het stuur in de stand hield/houd dan blijft het gepiep;
- komt ook voor als ik over een hobbel rij in de snelweg (genoeg hobbels in de A15 bij Rotterdam...), dan hoor ik het heel even;
- komt niet altijd voor, maar zo af en toe, niet constant, wel irritant;
- ik heb het idee dat het (meer) voorkomt als de auto warm/droog is. Meestal is het pas na een km of 40. Ook dat veranderd naar eerder;
- ik kan het geluid niet aan een kant van de auto plaatsen (bv bij het linker- of rechterwiel). Komt dus van middenuit, of van voor de bestuurder;
- ik voel verder geen trillingen in het stuur.
Het lijkt erop dat er iets aanloopt. Maar wat? Iemand een idee? Zal iets met de stuurinrichting te maken hebben maar ik heb te weinig kennis daarvan om een goede gok te doen.
Heb al een beetje gezocht op het forum maar kon niet zo snel iets vinden (in dit forumgedeelte).
Een goeie monteur weet zelf wel waar te zoeken.
Daar weten we alles van,het is niet prettig om te horen als monteur zijnde, wat men allemaal op een forum gelezen heeft over bepaalde dingen.
Dat weten ze echt zelf veel beter..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dat snap ik wel, alleen ben ik altijd bang dat als de auto bij de garage staat het geluid niet te horen is. Ik neem ook aan dat de monteurs alle omschrijvingen van bijgeluiden wel eens gehoord hebben, zonder daarna te weten waar het om gaat
Daarom dacht dat ik als ik iemand kan vinden die hetzelfde heeft gehad, dat in elk geval een stap in de goede richting is.

Volvo V50 2.4i 170pk (2004)
Volvo 480GT 119pk (1995)
Volvoconnection.com
Volvo 480GT 119pk (1995)
Volvoconnection.com