jaapburg schreef:Richo schreef:jaapburg schreef:Ja een velgje langs de kant verwisselen gaat niet zonder flinke hefboom. Een stukje steigerbuis oid op de kruissleutel is wel nodig!
140 Nm kan elke volwassen man toch wel opbrengen hoop ik.... anders heb je ook niet veel aan een moment sleutel want daar zit al een behoorlijke hefboom op. Heb zelf tot nu nog nooit mijn moeren aangedraaid nadat de bandenboer ze erop gelegd heeft, zij draaien die dingen gewoon aan met de luchthammer en dats it... (altijd LM velgen gehad winter en zomer)
Ja 140 kan iedereen wel trekken. Ik (en anderen ook) bedoel meer als je een paar maanden gereden hebt, en alles zit dan een beetje vast gecorrodeerd door zout, roest e.d. Dan zitten ze gewoon vast. Kan je stoer gaan doen, maar met een kruissleutel met een hefboom van 15cm red je het gewoon niet.
Misschien wat beter lezen voordat je anderen belachelijk gaat lopen maken...?
kleine kruis sleutel dan :razz: , heb die dan ook niet in mijn volvo liggen. heb wat gereedschap van thuis in de auto liggen (Bahco, ratel met wat opzet stukken en een ring sleutel voor de wielbouten te kunnen losdraaien en die heeft al makkelijk een hefboom van 30 cm.
we zullen meteen even kijken naar het moment wat ik er mee kan maken:
Moment = Kracht x Arm
140 Nm = F x 0,3 m
F = M / l
= 140 / 0,3
= 466 N
= 46,6 Kg
gemiddeld man kan 3/4 van zijn eigen gewicht tillen en gemiddelde man weegt rond de 80 kg, wat neer komt dat hij tot 60 kg kracht kan zetten wat resulteerd in:
M = f x l
= 600 x 0,3
= 180 Nm
we hebben dus nog 40 Nm ruimte voor de gemiddelde persoon

, maak niemand belachelijk met mijn uitspraak dat is hoe jij het misschien ziet maar de meeste mensen onderschatten de kracht die ze zelf kunnen zetten, zeer zeker met een hefboom.