City safety. Ik merk er niks van

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Timmie
2nd Gear member
Contacteer:

Inmiddels ruim 4.000 km verder op de teller, en zowel stad als snelweg kilometers. Ik heb geprobeerd of het city safety systeem werkt, en wat ik als bestuurder er van merk. Voordat de opmerkingen komen, alles in volle veiligheid.
Ik heb een D2 handgeschakeld, en het City Safety systeem staat aangevinkt. Wat ik ook doe, bij lage snelheden, tot dicht op mijn voorganger toe in de file, de D2 volgt mij trouw en grijpt zelf niet in.

Nu ben ik erg benieuwd, watmag ik verwachten van dit systeem? En, zijn er ervaringen mee?
8-7-2013 besteld, 2-10-2013 geleverd! D2 R-design, Black, business pack pro, R-design Pro, verwarmbare voorstoelen, keyless drive, zonder type aanduiding. foto's: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 02#1221402
Voskuh
2nd Gear member

Herkenbaar ..
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
GeForceFX
1st Gear member

Op youtube filmpjes waar ze het systeem testen is te zien dat het maar enkele cm's scheelt met de auto ervoor, het systeem grijpt dus op het allerlaatste moment in.
Zoals ik het begrepen heb is dat om te vermijden dat mensen het systeem zouden gaan gebruiken voor het gemak (soort van gratis adaptive cruisecontrol in file).
V40 T4 powershift momentum R-design | passion red | panoramisch dak | park assist camera | Business motion pack | Advanced safety pack | Dynamic pack | Light pack | MY2014 | Forum topic
Ben
Executive Member
Contacteer:

Even bij de dealer aan de computer om te kijken of er iets mis is?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
JosP
3rd Gear member

Bij mij heb ik hem 1 keer in werking gehad bij een slagboom. Ik wilde met de neus al onder de slagboom staan maar toen greep het systeem in. Hij gaat echt vol in de remmen en laat in het display ook zien dat city safety heeft ingegrepen.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
remmm
5th Gear member

Rij eens op een slagboom af van een parkeergarage, daar heeft city safety mij al een aantal x laten schrikken en 1x op een voorganger ergens... Was hij net wat sneller dan ik... Maar de parkeergarage is nog redelijk veilig te testen :)
remmm
5th Gear member

Haha terwijl ik het tik was JosP mij net voor blijkbaar :)
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Laat de auto maar eens in de eerste versnelling uitrollen, en zet een volwassen iemand 5 meter verder voor de auto. (wel in het midden, omdat je wss geen pedestrian detection hebt) Dan zou het systeem moeten werken. En niet gaan remmen, want precies op het moment dat jij denkt te gaan remmen, zal het systeem ingrijpen.

Op een object afrijden lijkt mij niet zo verstandig, gezien het feit dat het systeem op het laatste moment ingrijpt. Het kan sommige dingen over het hoofd zien, omdat het geen auto is. Je mag niet gaan remmen, de koppeling intrappen, extra gas bij geven of stuurbewegingen maken. Dan denkt het systeem dat jij zelf de controle hebt over de auto.
LHillen
2nd Gear member

Aldus Euro NCAP :

Het ongewone van het City Safety autonome noodstopsysteem ligt in het feit dat het systeem de bestuurder niet waarschuwt voor de dreigende aanrijding en dat het systeem erg laat zeer hard remt. Dit is opzettelijk gedaan: de wijze waarop het systeem ingrijpt is niet comfortabel en bestuurders gaan niet op het systeem vertrouwen om ongevallen in steden te voorkomen.
diesel01
Geartronic member

Ik heb laatst een ingreep gehad op een fietser die mij tegemoet kwam door rood ging en voor mij langs wilde kruisen, ik controleerde links en rechts op roodlicht rijders en zodoende had ik 3 sec geen zicht naar voren.
De fietser stond op 60cm van de auto en ik met de giechel op het stuur, geloof mij het werkt maar zo kort zou ik het zelf nooit laten komen.
Overigens werkte het systeem niet toen een fietser van links naar rechts vergat voorrang te verlenen..aan het einde van de remweg tikte ik net zijn bagagedrager aan..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
lint
Geartronic member

Kan je het niet zelf testen door op een stapel zachte kunststofblokken af te rijden, als het dan niet goed werkt heb je in ieder geval geen schade.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mike Philippens
3rd Gear member

Zet een kartonnen doos op de weg. Doe er desnoods een beetje alufolie op in case de radar dwars door het karton piept... ;) Moet lukken dacht ik. Hij grijpt wel echt op het laatste moment in, en je moet ook echt een beetje snelheid hebben. Volgens mij doet ie niets als je met 5kmh komt aankakken (of heb ik dat fout?).
Ik kan me niet voorstellen dat je makkelijk met 30kmh op een auto aan komt rijden en dan 2cm er vanaf stopt. Check het met die doos. Laat iemand het filmen van de zijkant. Te leerlingh ende vermaeck...
Afbeelding
djidee
2nd Gear member

Hij doet het gewoon hoor....

Wagen op de rotonde zit bij mij achter de A-stijl, verwacht dat de auto voor mij gewoon de rotonde zal oprijden, en dat doet hij nog niet, op moment dat ik dat constateer en rem in ram, was city safety mij voor en heeft hij vermoed ik voorkomen dat ik achterin die C4 gedoken was

http://www.youtube.com/watch?v=TGiq4O_zE-k
twcoolen
3rd Gear member

Het systeem werkt inderdaad heel goed. In mijn ogen zelfs te goed.

Zoals al in het topic 'Ervaringen' besproken grijpt CitySafety bij mij vaak in bij slagbomen waaronder ik vlot wil doorrijden. De V40 detecteert nog de neergeklapte slagboom, maar ik als bestuurder anticipeer dat de slagboom omhoog zal gaan zodra ik er vlak voor ben. Niet dus.... Abrupt sta je stil.

Maar uitzetten zal ik zeker niet doen. Ik ben van mening dat het mij uiteindelijk nog wel eens een aanrijding gaat voorkomen.
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
Tankiej
3rd Gear member

Ik heb nog nooit een ingreep gehad van City Safety, ben opzich wel benieuwd naar de 'ervaring'. Misschien eens een testopstelling opzetten (kartonnen dozen, piepschuim blokken of iets dergelijks) :P
twcoolen
3rd Gear member

Tankiej schreef:Ik heb nog nooit een ingreep gehad van City Safety, ben opzich wel benieuwd naar de 'ervaring'. Misschien eens een testopstelling opzetten (kartonnen dozen, piepschuim blokken of iets dergelijks) :P
Het klinkt niet prettig voor de auto. Alsof je een anker uitgooit. Het gaat (helaas) ook niet onopgemerkt, best lullig als je in een drukke parkeergarage ineens voor de slagboom een noodrem maakt :D
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
Tankiej
3rd Gear member

twcoolen schreef:
Tankiej schreef:Ik heb nog nooit een ingreep gehad van City Safety, ben opzich wel benieuwd naar de 'ervaring'. Misschien eens een testopstelling opzetten (kartonnen dozen, piepschuim blokken of iets dergelijks) :P
Het klinkt niet prettig voor de auto. Alsof je een anker uitgooit. Het gaat (helaas) ook niet onopgemerkt, best lullig als je in een drukke parkeergarage ineens voor de slagboom een noodrem maakt :D
Het lijkt me ook niet dat City Safety ontkoppelt bij een handbak, dus dan zal de motor ook wel uitvallen? Dat zal niet prettig klinken nee :)
diesel01
Geartronic member

twcoolen schreef:
Het klinkt als metaal op metaal en heeft niets met normaal remmen te maken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
zakraket
4th Gear member

Ik heb het ook gehad bij het uitrijden van de handwasstraat; ik reed wat haastig naar de slagboom (waar je ook heel dicht op moet rijden voor hij open gaat) en de auto ging vol in de rem. Ik zat niet met mijn gezicht tegen het stuur omdat er voor de slagboom een rooster ligt wat ervoor zorgde dat de wielen wat doorgleden en de remkracht wat minder was.

Met kartonnen dozen ga je wel krassen krijgen denk ik...
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
kisman
2nd Gear member

Alternatief voor kartonnen dozen kan ook je schoonmoeder zijn. ;-)
V40 D2 R-Design, Passion Red, Business Pack Pro, R-Desgin Plus Line, Verlichtingspack 2, Scandinavian Line, Premium Sound Multimedia, Extra getint glas achter, Stuurbekrachtiging met 3 instellingen, Volvo Guard Alarm, Keyless Drive, Verwarmde voorruit, Laadvloer met 2 niveau's, Verwarmde voorstoelen, Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
Plaats reactie

Terug naar “V40”