Voor een jonge, dynamische doelgroep
• Compacte driedeurs met zeer uitgesproken vormgeving
• Bedoeld voor uitgesproken mensen
• Vier aparte zitplaatsen
• Karakteristieke glazen ‘derde deur’
• ‘Eindelijk een opwindende nieuwkomer in dit segment’
Parijs, 28 september 2006 – Met de opvallende C30 debuteert Volvo in de klasse van compacte, kwalitatief hoogwaardige auto’s. Met dit dynamische ontwerp wordt een doelgroep aangesproken die voor Volvo tot nu toe vrijwel onontgonnen was. De C30 is voor jonge mensen die genoeg hebben aan twee portieren. De auto heeft een heel handige en zeer karakteristieke glazen ‘derde deur’, en voldoende ruimte voor vier inzittenden.
“Met de nieuwe C30 willen we met name jonge singles en stellen laten kennismaken met het merk Volvo,” zegt Lex Kerssemakers, Senior Vice President Brand, Business and Product Strategy van Volvo Cars. “Jonge mensen met een intensieve, actieve en stadse levensstijl, die zich willen onderscheiden met hun ‘eigen Volvo’. Deze doelgroep stelt hoge eisen aan design, comfort en rijeigenschappen. De auto moet een verlengstuk zijn van hun eigen smaak en lifestyle.”
Customer clinics
Tijdens de ontwikkelingsfase van de C30 heeft Volvo de wensen en verlangens van de beoogde doelgroep in kaart gebracht via customer clinics in een aantal Europese landen. Jonge carrièremakers met een dynamische levensstijl werd gevraagd naar hun mening over styling, gebruiksgemak, veiligheid en techniek op basis van het studiemodel C30 Design Concept (de auto die in Detroit debuteerde).
Bij de ontwikkeling van de C30 heeft Volvo zich vooral gericht op singles en stellen zonder kinderen. Jonge mensen die een auto zoeken die met hun intensieve leven in de pas kan lopen. En die, net als bij de aanschaf van kleding, meubels en huishoudelijke en elektronische apparatuur, scherp letten op design en merkwaarden.
“We hebben het over klanten die zich intensief bewegen tussen huis, werk, ontspannings- of sportplek en andere activiteiten,” licht Håkan Abrahamsson, Project Director voor de C30, toe. “Liefst in stijl, en zo snel en comfortabel mogelijk. Zo’n levensstijl is trouwens niet zozeer afhankelijk van leeftijd, eerder van “geestelijke jeugd”. Als de kinderen de deur uit zijn, kun je ook nog “jong” genoeg zijn om een energiek leven te leiden. En dan heb je die vijf deuren ook niet meer nodig. We zijn er dan ook van overtuigd dat de C30, naast een jongere doelgroep, ook veel zogeheten “empty-nesters” zal aantrekken.
Scherp gesneden
“Op een van de clinics hoorde ik iemand zeggen: ‘Eindelijk een opwindende nieuwkomer in dit segment’,” aldus Abrahamsson. “Zoiets klinkt je als muziek in de oren. Het is precies wat we met de C30 beoogden. Nieuwe klanten die het met onze ambities eens zijn. En die met de C30 een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan onze doelstelling van 600.000 verkochte Volvo’s per jaar.”
Het ontwerp van het productiemodel komt overeen met dat van de C30 Design Concept. Het front heeft zijn dynamische karakter met de hoekige koplampunits en brede, lage grille behouden. En profil resulteren de in kleur en materiaal contrasterende wielkastomlijstingen en de aflopende daklijn in een scherp gesneden silhouet. Dat wordt versterkt door de ‘boat-shaped’ achterste zijruiten, omlijst door de kenmerkende brede Volvo-schouders, die krachtig afgerond overlopen in deels hoefijzervormige achterlichtunits. De glazen achterklep met (optionele) prominente spoiler is een absolute blikvanger, en praktisch bovendien.
C30 Sports: direct afgeleid van Design Concept
Een beetje individualist wil zijn of haar auto graag ‘personificeren’. Ook daaraan heeft Volvo bij de C30 gedacht. Zo is er de C30 Sports, voorzien van onder meer spatbordranden en dorpels in kleur gespoten, een grotere voorspoiler à la de C30 Design Concept en forsere uitlaatpijpen. De Sports kit is leverbaar in carrosseriekleur of in speciale dual tone lakken. Meest in het oog springende combinatie is ongetwijfeld de C30 Sports in Cosmic White Pearl, voorzien van een Sports kit in Java Brown Pearl. Dit levert een auto op die vrijwel niet van de C30 Design Concept is te onderscheiden
Verder kan er worden gekozen worden voor een verlaagd onderstel en fraaie, 18-inch lichtmetalen velgen. Voor het interieur zijn onder meer een sportstuur en een schakelpook met aluminium inleg leverbaar, naast geborstelde aluminium pedalen en C30-vloermatten.
Volop ruimte voor vier volwassenen
De C30 biedt ruimte aan vier volwassen inzittenden, met riante hoofd- en beenruimte. De twee zitplaatsen achterin zijn licht gecentreerd geplaatst, voor een ruimtelijk gevoel en een goed zicht naar voren.
Vanzelfsprekend is ook de C30 uitgerust met Volvo’s ‘zwevende’ middenconsole. Deze is leverbaar in vier varianten, de nieuwste versie met Virtual White-inleg, geïnspireerd op het moderne, gladde oppervlak uit de wereld van sport, computers en MP3-spelers. Hetzelfde materiaal wordt gebruikt voor de deurpanelen. Er is ook een aluminium versie met speciale print, gebaseerd op de console in de C30 Design Concept.
Ook de rest van het interieur is geënt op de wensen van de doelgroep. De bekleding is naar keuze in blauw of rood, maar desgewenst ook in zwart, met contrasterende rode vloermatten.
Veelbesproken
‘Ik ben ervan overtuigd dat de C30 een succes zal zijn,’ benadrukt Lex Kerssemakers. ”Sinds de lancering van het studiemodel is geen enkele andere auto zo veelbesproken en positief bekritiseerd, zowel door pers als publiek – en dan vooral door nog-niet-Volvo-rijders. De C30 zal de concurrentie iets geven om de tanden in te zetten. Ze zullen er een harde dobber aan hebben!”
De nieuwe C30 is het kleinste en tegelijkertijd meest expressieve model uit Volvo’s leveringsprogramma. Met een compacte, solide body, een sportief afgestemd onderstel en keuze uit een groot aantal krachtige motoren, levert de C30 uiterst dynamisch rijgedrag.
Het interieur van de C30 is functioneel opgebouwd en kent tal van slimme verfijningen, met een hoog niveau van comfort en flexibiliteit. Niet in de laatste plaats voor de passagiers achterin. En net als alle andere Volvo’s is ook de C30 vanzelfsprekend een uiterst veilige auto.
“Zijn compacte formaat heeft ons er niet van weerhouden veel van het goede van de grotere Volvo’s ook op de C30 toe te passen,” zegt Håkan Abrahamsson, Project Director voor de C30. “Zelfs de kleinste Volvo moet het ‘premium’-gevoel van ons merk uitstralen. Niet alleen wat betreft uiterlijk en kwalitatieve kenmerken, maar ook op het gebied van rijgedrag, comfort en gebruiksgemak. De C30 is bedoeld voor mensen die van autorijden houden.”
Dankzij de geringe afmetingen en het doordachte design is de Volvo C30 uiterst handelbaar, zelfs waar de ruimte beperkt is. Onder het stevige en compacte koetswerk gaat een ruim en functioneel interieur schuil, gebaseerd op een sportief platform met een forse spoorbreedte en een lange wielbasis. Het onderstel, met MacPherson-voorwielophanging en een Multilink-achteras, staat garant voor even sportieve als stabiele rijeigenschappen. Rijplezier stond voorop bij de ontwikkeling, met als sleutelwoorden controle en respons. Een verlaagd sportchassis staat op de optielijst, net als diverse typen lichtmetalen velgen in maten van 16 tot 18 inch. DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) is standaard in Nederland. Elektro-hydraulische stuurbekrachtiging is standaard op alle uitvoeringen, met uitzondering van de 1.6 benzine (hydraulisch).
Zeer breed motorenpalet
Voor de Volvo C30 is een breed motorenpalet beschikbaar: vier- en vijfcilinders benzine en diesel van 1,6 tot 2,5 liter. ‘Dankzij het sportieve chassis en het relatief geringe gewicht (vanaf 1179 kg) is de C30 in iedere uitvoering pittig en snel – zelfs met de kleinste motor, “ aldus Abrahamsson. ‘”We denken met het aanbod aan de wensen van al onze klanten tegemoet te komen.”
Alle motoren zijn voorzien van vierkleppentechnologie (de viercilinders zijn dus 16-kleppers, de vijfcilinders 20-kleppers) en dubbele, bovenliggende nokkenassen, waardoor ze gretig reageren op bewegingen van het gaspedaal. De krachtigste benzinemotor (de 2,5-liter T5) is uitgerust met een turbo en levert zijn hoge koppel in een uiterst breed toerengebied: 320 Nm bij 1500 tot 4800 tpm.
De kleinste dieselmotor, de 1.6D kenmerkt zich door een zéér laag brandstofverbruik: 4,9 l/100 km.
Benzinemotoren
Type Configuratie Vermogen (kW/pk) Koppel (Nm)
T5* 5-cilinder in lijn 162/220 320
2.4i* 4-cilinder in lijn 125/170 230
2.0 4-cilinder in lijn 107/145 185
1.8 4-cilinder in lijn 92/125 165
1.6 4-cilinder in lijn 74/100 150
Dieselmotoren
Type Configuratie Vermogen (kW/pk) Koppel (Nm)
D5** 5-cilinder in lijn 132/180 350
2.0D 4-cilinder in lijn 100/136 320
1.6D 4-cilinder in lijn 80/109 240
* Leverbaar met Geartronic automatische versnellingsbak
** Standaard uitgevoerd met Geartronic automatische versnellingsbak
De feiten over de nieuwe Volvo C30
• Gebouwd in Volvo’s fabriek te Gent (B)
• Medio december 2006 bij de Nederlandse dealers
• Opvallende vormgeving met handige glazen derde deur
• Minimalistisch interieur met unieke middenconsole
• C30 Sports lijkt sprekend op Design Concept
• Ruime zitplaatsen voor vier volwassenen
• Zeer dynamisch onderstel
• Breed motorenpalet met vijf benzine- en drie dieselmotoren
• Zéér zuinige 1.6D motor (4,9 l/100 km)
• Zelfde veilige carrosserieconstructie als Volvo S40
• Volvo’s veiligheidsvoorzieningen BLIS, WHIPS, SIPS, IDIS
• DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) standaard
• Zeer hoogwaardige audiosystemen
• Optionele iPod- en USB-aansluiting
• Verwachte verkoopaantallen: 65.000 per jaar, waarvan 75% in Europa
• Verwachte verkoop voor Nederland in 2007: circa 3.000
• Naar verwachting is 75% van de kopers nu géén Volvo-rijder
• Belangrijkste concurrenten: Audi A3, BMW 1-serie, Mini, VW Golf en Alfa 147
• Afmetingen (lxbxh): 4252x1782x1447 mm
• Wielbasis: 2640 mm
• Prijzen vanaf 23.950 euro
De nieuwe C30: "mijn eigen Volvo"
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41368
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33129
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Daar moet je nog even deze foto bij doen

en deze


en deze

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33129
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Super inderdaad
Kan nu eindelijk zien hoe die achterbak inelkaar zit

en check bij sportuitlaat ff het filmpje!!
Kan nu eindelijk zien hoe die achterbak inelkaar zit

en check bij sportuitlaat ff het filmpje!!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41368
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Jij moet toch ook nog wat te doen hebbenPaul schreef:Daar moet je nog even deze foto bij doen

Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33129
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Gmid
- 3rd Gear member
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 23.05.2006 - 19:11
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Gaaf!!Paul schreef: en check bij sportuitlaat ff het filmpje!!
duurde even voor ik m gevonden had, maar echt gaaf....
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Ik ben oprecht positief verbaasd dat Volvo de C30 daadwerkelijk met contrasterend gekleurde skirts durft aan te bieden. De prijzen komen trouwens zeer netjes overeen met de inschatting 

- Gmid
- 3rd Gear member
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 23.05.2006 - 19:11
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Het zijn ook echt afgewogen kleurkeuzes voor de skirts. Bij de rode kleur bijvoorbeeld, bieden ze geen enkele andere kleur aan. Terwijl je bij wit de keuze hebt tussen bruin, grijs en zwart tinten. Ik denk dat dit echt positief gaat werken, omdat je de auto echt helemaal naar eigen inzicht kunt laten maken...
- EvolvE
- 5th Gear member
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
- Locatie: Limbabwe
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Mooie c30 op die laatste foto.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20825
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En dat was nog niet eens de knapste die er rondliep.Mooie c30 op die laatste foto.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- EvolvE
- 5th Gear member
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
- Locatie: Limbabwe
nee, maar wel de enigste die zo aardig was om te lachen in de camera.
btw ze hadden ook allemaal mooie broeken aan, met op het kontzakje C30 staan.
btw ze hadden ook allemaal mooie broeken aan, met op het kontzakje C30 staan.