Motor lijkt over te slaan

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Vosje
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
Locatie: Someren

Hallo Volvorijders,

De motor (B18u monopoint) van mijn Volvo 440 1.8i, bouwjaar 1994 loopt niet lekker bij lage snelheden. Bij het rijden van stadsverkeer (bijvoorbeeld 50 / 60 km/h in z'n 3) zijn korte rukjes van de motor voelbaar, ook goed te zien aan de op en neer slaande beweging van de versnellingspook. Het is net alsof de motor heel even overslaat. Op de snelweg bij hogere snelheden is er echter niets aan de hand, dan loopt hij prima. De bougies heb ik al (zonder resultaat) vervangen.

Weet iemand wat hier mogelijk aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
DannyVersluis
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.07.2006 - 00:41
Locatie: Tilburg

Zou het niet kunnen komen doordat de injector wat vuil is...

Ik heb dit namelijk ook meegemaakt totdat zelfs mijn auto niet meer wilde starten... (ook een B18U)
Door een aantal keren injection cleaner in de tank te gooien (ongeveer 10 euro per fles) verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon ;)
Vosje
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
Locatie: Someren

Bedankt voor de tip, Danny! Zeker de moeite van het proberen waard.
DannyVersluis
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.07.2006 - 00:41
Locatie: Tilburg

Niet geschoten is altijd mis zeg ik maar... mijn auto heb ik tot 4 keer toe moeten laten duwen (in de zomer :?)... maar na dat goedje heeft hij nooit meer stil gestaan.

En voor 10 euro kun je geen bult vallen ;)
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Mocht dat niet baten kun je ook nog even kijken naar je verdeler en rotor. Dat is het kleine doosje aan de rechterkant van je motor waar de bougiekabels op aangesloten zijn. Hierin zit een busje wat ronddraait langs verschillende contactpunten om zo de cylinders om de beurt van stroom te voorzien. Misschien is de rotor (het ding wat ronddraait) of de verdeler slecht / vervuild.

Je kunt dan proberen om de contactpunten schoon te schuren, of eventueel een nieuwe te halen (kost nog geen 2 tientjes en zo'n ding slijt toch na verloop van tijd, dus dat is ook nooit weggegooid geld).
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Vosje
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 19.07.2006 - 16:05
Locatie: Someren

Hallo allemaal,

Al weer even geleden dat ik dit onderwerp naar voren heb gebracht, maar het verband met het op drie pootjes lopen van mijn motor (zie dit onderwerp) is volgens de garagehouder, waar de auto momenteel in reparatie is, duidelijk.
De "slechte" cilinder waarvan de compressie nagenoeg nul is door versleten zuigerveren zou af en toe olie naar boven brengen welke dan op de bougie terecht komt. Hierdoor zou deze dan een slechte vonk geven en dat zou dan weer die voelbare schokjes veroorzaken tijdens het rijden. Tja....daar had ik, toen ik het onderwerp enkele maanden terug naar voren bracht in de verste verte niet aan gedacht.

Rest nog een vraag: Hoe kan het gebeuren dat 1 cilinder / zuigerveren zo totaal versleten kan zijn en de andere 3 cilinders wel wat slijtage vertonen maar bij de compressiemeting toch altijd nog bijna 10:1 meten.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

slechte kwaliteit van oderdelen, in dit geval de veren.
Of een versleten sproeier (als die er zit) aan de onderzijde van de cilinder die vandaaruit de cilinderwand nat houdt met olie voor het smeersysteem.

Let daar even op met revisie anders bij je straks weer aan de beurt

Wm
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
its always 480Turbo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 16.09.2006 - 17:37

hey mensen,

Wat Danny al zegt, ff wat injector cleaner gebruiken, en als dat toch niet mocht baten (wat bij mijn 480 het geval is, na drie flesje injectorcleaner en geen effect) kun je je motor van binnen laten reinigen.

Dat klinkt heel duur, maar ze hoeven daarbij niet eens onder je motorkap te zijn, duzzz hoe doen ze dat? Simpel, er wordt een speciale reinigingsvloeistof in je benzine/diesel tank gegooid en ze laten je auto vrolijk een uurtje of wat stationair lopen. Een bedrijf dat hier in gespecialiseerd is, is interject, maar toch is het aan te raden om eerst even naar je garage te gaan, omdat het daar vaak goedkoper is en dezelfde uitkomst heeft ::D

Groetjes uit Breda
Volvo is groot, Volvo is machtig, Volvo, dat is 480
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”