V70 T5 Exclusive 1997 LPG(G3) automaat

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
deoverstapper
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2013 - 10:53
Locatie: midden Nederland

====7 september 2013 :
Sinds 2 maanden de overstap naar Volvo genomen.

Zocht een "normale" V70 maar liep tegen een T5 met lpg aan.

Eerst even wat over de auto...
Gekocht met 412.000; nu 417.000km op de teller.
Airco, automaat, originele audio incl cd-wisselaar, stoelverwarming voor+achter, cruisecontrol, alarm etc : alles werkt nog en ziet er van binnen en buiten nog zeer prima uit.

Ook nog 4 wintervelgen erbij gekocht met 2 goede winterbanden.

Echter nauwelijks historie bekend :
-ruilmotor door Volvo ("zwart plaatje") bij 231.000km
-LPG (G3) Prins ingebouwd bij 331.000km
-Kleine afleverbeurt

Vlak voor de vakantie een nieuwe turbo en 5 liter ATF olie vervangen (in Varsseveld); erg duur geintje want revisie turbo was niet voorhanden. Wel top dat ze de auto om 2 uur 's nachts kwamen brengen (we wilden met vakantie!)...

Daarna echter ivm de nieuwe turbo nog langs LPG specialist (Eck en Wiel; supergasten!) om af te stellen waar bleek dat de bogies, kabels, rotor, verdelerkap etc vervangen moesten worden en meteen maar een nieuw lpg-filtertje.

Met dichtgeknepen billen tot Maastricht gereden en vanaf toen lekker ontspannen door Frankrijk gereden.

Verbruik tot nu toe (lpg) 1:9
Geen lekkages, nauwelijks/geen olieverbruik, geen schokken met automaat.

Nu is het tijd om na te denken over het vervolgonderhoud. Dit is mijn voorlopige lijstje :
- Deurhandel linkerdeur zwak
- Mistlampen voor doen het niet
- Ruitenwisser achter doet het niet (motortje kapot)
- achterklep afstellen (valt te snel naar beneden)
- handrem aanspannen
- piepende remmen <20 km/uur
- 4 nieuwe zomer banden (nu 205/50 r16 quatrac3 vredestein); profiel nu minimal 1,9 mm. Vooral rechtsvoor gladder afgesleten dan de rest.
- 2 nieuwe winterbanden (of all-season nemen en de winterbanden verkopen?)

- Olie verversen
- Turbo control valve (prioriteit)
- ATF olie (prioriteit)
- Endlinks vooras
- Nivomats zouden niet meer zo goed zijn (duur grapje)
- Distributieriem ???

Gezien de dure reparaties voor de vakantie, het to-do-lijstje en wellicht nog andere zaken die naar boven komen zoek ik advies en een adresje die de auto -onafhankelijk- wil checken. Zodat ik wat zekerder ben wat er nog aankomt en wat ik als eerste moet gaan doen. Ik woon in Utrecht.

Ik denk dat de prio's nu zijn :
+ Check distributieriem
+ Check schokbrekers/etc
+ Nieuw banden : welke?
+ ATF-olie verversen

Ik zal vast wel eea vergeten zijn... Alvast bedankt voor jullie reacties.


====Update 1 november 2013
Even een update :

-Distributieriem, multiriem, waterpomp zijn inmiddels vervangen. Was wel nodig want dit bleek -na eindelijk contact te hebben gehad met de vorige eigenaar- zo'n 160.000 km geleden te zijn gedaan... Geluk gehad.

-Turbo Valve vervangen.

-Handrem strak getrokken

-Fuseekogels waren helemaal op en dat was de reden van het swabberen en aan de binnenzijde afslijten van de banden. Aangezien bij de T5 alles aan elkaar zit zijn er 2 draagarmen vervangen. Bizar dat de auto apk is goedgekeurd...

-Verder 4 zomerbanden en 2 winterbanden gekocht. Was wel nodig want door het afslijten van de banden aan de binnenkant was overal het draad al te zien. Vinger kon ik zelfs voor een stuk in de band stoppen. Klapband was elk moment mogelijk geweest. Moet er niet aan denken dat dit gebeurt zou zijn met een volle auto op de peage in Frankrijk met 140km/uur... Weer geluk gehad.

-Schokbrekers zijn nog goed; na draagarmen super wegligging.

-Inmiddels staat de teller al bijna op 422.000

-LPG is fijn tanken; verbruik neemt wel wat toe door de frequentie van kortere stukjes, filerijden en als het kan lekker doorrijden. Zit nu rond de 1:8 qua verbruik. Sinds aanschaf circa 40 liter benzine gebruikt (ivm starten). Half litertje olie sinds aanschaf.

- To do : atf olie, wat kleine dingetjes zoals ruitenwissermotor achter, "veer"achterklep en de mistlampen stellen.

Erg tevreden!

==== Update 9 december 2013 :
Na contact met vorige eigenaar blijkt het volgende door hem (v.a. 303.000 km de eigenaar) vervangen te zijn bij ca 352.000 km: remschijven rondom, aandrijfas, ventilatormotor, AC-compressor, AC gevuld en bij 381.000 de brandstofpomp.
Verder geen nieuws; rijdt geweldig.

==== Update 3 februari 2014
Inmiddels 428.000 op de teller.
Bodemplaat was er afgewaaid na een drempel"tje" te hebben geraakt, dus een nieuwe er onder.
Koelvloeistof en olie ververst.
Gasveren achterklep vervangen.
Lampjes voor en achter.

550 km heen en terug naar Sauerland gerden met gemiddeld (gas)verbruik van 1:7,5. Niet slecht :)
Met 210 km/uur naar Sauerland gereden in sportstand (3700 rpm). Stabiel, geen enkele trilling maar boven de 210 durfde ik toch niet aan want ben niet gewend zo hard te rijden.

==== Update 20 februari 2015
Inmiddels 452.232 km op de teller.
Luchtmassameter vervangen.
Bovenste motorsteun, ashoes, motorsteun.
Olieververst, koelvloestof vervangen, nieuwe bogies, remblokken, remschijven, achterremmen gereinigd, nieuwe achterveren, binnenste stuurkogels, automaatolie geflushed.
Termostaat vervangen.

Alleen de airoc en startmotor kunnen nog kapot gaan :)

=====Update 12 juni 2016
Inmiddels 479.000 km op de teller.
Er bleek een ovaal wiel te zijn, niet prettig rijden :) Gelukkig nog 2 velgen kunnen vinden.
4 nieuwe banden.
Nieuwe accu en dynamo.
Motor tankdopje was kapot, dan is het lastig tanken...
Er is ergens een koelvloeistoflek, maar niet in de motor gelukkig. Bij apk maar even druk op laten zetten.
De T5 rijdt super, hoop er nog vele jaren in te kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door deoverstapper op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurijn
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57

Gohja is toch wel een lang lijstje als ik het zo zie.. en wel wat veel kilometers en op LPG, maar zolang die loopt! :)

Succes ermee!
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
deoverstapper
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2013 - 10:53
Locatie: midden Nederland

.edit : alles in 1 bericht geplaatst.
Gebruikersavatar
David Oudshoorn
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Kijk al veel gedaan.
In de omgeving Utrecht zijn vast automaat specialisten te vinden welke jou goed advies kunnen geven omtrent de atf olie!
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

startrans Renswoude bijvoorbeeld
keep calm!, your randomizer is running
deoverstapper
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2013 - 10:53
Locatie: midden Nederland

Updateje.
AnneT5
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.08.2013 - 11:50

Mooi om te horen over die onverwoestbare T5's. Ik ben vorig jaar ook overgestapt op een V70 T5 met alle opties (van schuifdak t/m achterbankverwarming). In mijn geval een handbak.

Gekocht met 385.000 op de teller en inmiddels op de 410.000. Na aanschaf heb ik er LPG in laten bouwen. Ik kwam er (pas na de aanschaf) achter dat de auto al 10 jaar door de vorige eigenaar in onderhoud was geweest bij dealer, en daardoor in uitstekende staat verkeert. Distibutie was in mijn geval bij de 360.000 nog gedaan.

Ik heb alleen een probleempje met de binnenverlichting die blijft branden. Pas bij heel hard dichtslaan van de deur gaat de verlichting uit. Daarnaast zijn de achterklepveren lam. Dat zijn de puntjes waar ik mee aan de gang moet.

veel succes!
AnneT5
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Zelfs ruil turbo,s zijn voor handen in Utrecht :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
deoverstapper
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2013 - 10:53
Locatie: midden Nederland

Uodateje geschreven tm februari 2015
deoverstapper
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30.07.2013 - 10:53
Locatie: midden Nederland

Update geschreven tm juni 2016
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”