Project "Full LED"

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Agnax
2nd Gear member

Ik zit met smart te wachten op de berichtgeving van het vervangen van de stadsverlichting. Noteer het maar als verzoekje! :)
Huidige auto:
Volvo V40 D2 R Design

Vorige auto's:
Renault Megane 1.5 dci
Hyundai i30 CW
Toyota Prius III
Toyota Yaris Luna
fvanloon
1st Gear member
Contacteer:

Ik ga even meelezen. Benieuwd wat je uiteindelijk allemaal nodig hebt gehad, aan types.
eQuation
2nd Gear member

Agnax schreef:Ik zit met smart te wachten op de berichtgeving van het vervangen van de stadsverlichting. Noteer het maar als verzoekje! :)
Er staat al een foto ergens hierboven. Nieuwe LED'jes zijn onderweg vanuit China momenteel.
Bas36 is er ook druk mee, weet ik toevallig :lol:

fvanloon schreef:Ik ga even meelezen. Benieuwd wat je uiteindelijk allemaal nodig hebt gehad, aan types.
Hierboven staat al een hele hoop over lampjes die aangepast zijn naar LED, incl. types.
Heb je specifieke vragen? Kan je ook per PM doen, mocht je iets willen weten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Albert Einstein
kisman
2nd Gear member

eQuation schreef:
MichelR schreef:Iemand al gekeken naar de grond verlichting onder de deur?.

Zie iedereen het hebben over led in de spiegels maar dit schijnt alleen als je approach verlichting gebruikt als je naar auto loopt..

Als je uitstapt komt de verlichting van onderuit de deur daar zit de verlichting.
Correct! Ga zaterdag onder de auto liggen om te kijken wat er in de portieren zit. Wil deze ook vervangen.

Zal de bevindingen posten!
Zijn ook LED's toch?
V40 D2 R-Design, Passion Red, Business Pack Pro, R-Desgin Plus Line, Verlichtingspack 2, Scandinavian Line, Premium Sound Multimedia, Extra getint glas achter, Stuurbekrachtiging met 3 instellingen, Volvo Guard Alarm, Keyless Drive, Verwarmde voorruit, Laadvloer met 2 niveau's, Verwarmde voorstoelen, Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
eQuation
2nd Gear member

kisman schreef:Zijn ook LED's toch?
Klopt! Morgen meer..., want het is een verhaal apart! :cry:

Albert Einstein
eQuation
2nd Gear member

Gisteren gekeken naar de voet -en de portier verlichting. Conclusie? We hebben hier te maken met een mysterieus lampje! En ja ja... Het zijn al LED's. Hieronder een foto verslag:

Foto 1:
Hier is het plastic kapje er af, wat simpel gaat door een dunne schroevendraaier erachter te zetten en deze los te wippen. Dit leidt meteen naar de eerste verrassing, want de "lamphouder" zit nu los in de onderkant van je dashboard...

Afbeelding

Foto 2:
Na veel gehengel, in een niet al te prettige positie, kon ik de lamphouder uit zijn unit krijgen en dan kun je 'm vervolgens loshalen van de (groene) stekker.

Afbeelding

Foto 3+4+5:
Hier zie je eerst de lamp houder met een eerste aanblik op de LED..., een nogal aparte LED.
Een demontage van de houder (4) en de LED zelf (5), welke vast zit op een printplaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto 6+schema:
Op de sticker, die op de houder zit, staan de gegevens van het onderdeel. Het nummer 1286317 leidde me naar dit schema. Het gaat om onderdeel 14, wat terugkomt als "LAMP BODY". Dit is een te bestellen onderdeel, hoogstwaarschijnlijk met de LED zelf. Dit schema is van de deur (niet perse een V40, want deze houder gebruikt Volvo al jaren in vrijwel alle modellen).
De sticker laat ook "3500K" zien, wat ongetwijfeld de "lichtsterkte" en "witheid" van de LED aangeeft. 3500K is een kleur intensiteit die beschreven wordt als "warm wit" en hier herkennen we ons denk ik wel in!

Afbeelding

Afbeelding

Foto 7+8:
Tijd om de houder weer in elkaar te zetten. Het "zweetmoment" van het verwijderen van het kapje kwam hiermee ook tot een einde aangezien het vrij eenvoudig is de houder weer in elkaar te zetten, vervolgens plaats je de plastic kap terug (6) en duw je de houder terug in het gat (7) door deze recht omhoog erin te drukken.

Afbeelding

Afbeelding

Samengevat:
Het goede nieuws is dat de lampjes in zowel de deur als de voetverlichting LED's zijn. Hier zitten ook meteen de nadelen. De LED is van een niet gangbaar type en zal vermoedelijk alleen via de Volvo dealer te verkrijgen zijn. Twee, ik heb op het Internet alleen 3500K varianten kunnen vinden. Wat we nodig hebben om deze lampjes in de tint van de DRL, Xenon, aangepaste spiegels etc. te krijgen zal rond de 6500K liggen.
Tot slot, de LED's zullen aan de printplaat zitten omdat we hier praten over LED's die, in geval van de voetverlichting, dimbaar moet zijn. Dit maakt een zoektocht op de after-market niet eenvoudiger en als deze LED's er al los zijn, dan zullen ze niet zonder de printplaat kunnen. Deze is zo te zien gemaakt specifiek voor dit Volvo onderdeel.
De gevonden prijzen vielen me overigens wel mee. Deze liggen rond de $15,- en dat zou, wanneer er meerdere types zijn, vallen onder "betaalbaar".

Deels kan dit dus op het lijstje "project full LED" afgevinkt worden. Tevreden ben ik echter (nog) niet...

Albert Einstein
Bas36
2nd Gear member

Goed werk eQuation.
Dit gaat mij E-kunde iets te boven. Dus ik laat ze maar voor wat ze zijn. Tenzij jij met een mooie how to gaat komen binnenkort.
kisman
2nd Gear member

Dat is een flinke klus geweest. Waarvoor dank eQuation.
V40 D2 R-Design, Passion Red, Business Pack Pro, R-Desgin Plus Line, Verlichtingspack 2, Scandinavian Line, Premium Sound Multimedia, Extra getint glas achter, Stuurbekrachtiging met 3 instellingen, Volvo Guard Alarm, Keyless Drive, Verwarmde voorruit, Laadvloer met 2 niveau's, Verwarmde voorstoelen, Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
Cascam
2nd Gear member

Deze besteld, moeten deze week binnen zijn, knipper lampjes vóór, dat is normaal een 21w halogeen lampje, had ik nog nooit gezien,
Van de week zal ik wel ff een DIY posten,
Afbeelding
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
basboers
1st Gear member

Mooi topic!

Volgens mij kun je voor alle leds in een keer hier alles bestellen, ook die voor in de makeup spiegels met meer licht opbrengst als die van hier boven door eQuation gepost.
Zal even zoeken zijn maar ook de leds voor onder in de deur hebben ze maar dan moet je wel met de soldeerbout aan de gang.

http://www.miniinthebox.com/nl/auto-led-lampen_c3103
eQuation
2nd Gear member

Cascam schreef:Deze besteld, moeten deze week binnen zijn, knipper lampjes vóór, dat is normaal een 21w halogeen lampje, had ik nog nooit gezien. Van de week zal ik wel ff een DIY posten.
Wow...! ben erg benieuwd naar je ervaringen straks. Zijn ze CANBUS? Ik verwacht namelijk bij de knippers weerstand problemen waardoor:
a) je lampen te snel gaan knipperen en
b) je systeem (mede daardoor) zal melden dat de lamp defect is.
Wanneer dat allemaal niet zo is dat zijn dit erg nette lampjes. Waar heb je ze gekocht?
basboers schreef:Mooi topic!

Volgens mij kun je voor alle leds in een keer hier alles bestellen, ook die voor in de makeup spiegels met meer licht opbrengst als die van hier boven door eQuation gepost.
Zal even zoeken zijn maar ook de leds voor onder in de deur hebben ze maar dan moet je wel met de soldeerbout aan de gang.

http://www.miniinthebox.com/nl/auto-led-lampen_c3103
Bekende site Bas! Zo zijn er vele China adressen. Het gaat in dit topic vooral om uitzoeken wat mogelijk is en vervolgens wat ook netjes staat. Uiteraard volgt daaruit "waar het beste te kopen", haha. Zal vooral voor anderen een voordeel zijn want het hele project kost mij al aardig wat euro's :wink:

Albert Einstein
Cascam
2nd Gear member

Wow...! ben erg benieuwd naar je ervaringen straks. Zijn ze CANBUS? Ik verwacht namelijk bij de knippers weerstand problemen waardoor:
a) je lampen te snel gaan knipperen en
b) je systeem (mede daardoor) zal melden dat de lamp defect is.
Wanneer dat allemaal niet zo is dat zijn dit erg nette lampjes. Waar heb je ze gekocht?

Ik heb ze van Ebay, voor €6,95 per stuk, volgens mij zijn ze geen canbus, dus het is ff gokken, maar het is wel het LED alternatief voor de HY21W lamp, wat een raar klein halogeenlampje is,... Dat lampje word veel in motoren gebruikt en zelden in auto's,..
Ze komen uit Duitsland, en ze zijn al verzonden vandaag, we zullen zien!
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
eQuation
2nd Gear member

Cascam schreef:Ik heb ze van Ebay, voor €6,95 per stuk, volgens mij zijn ze geen canbus, dus het is ff gokken, maar het is wel het LED alternatief voor de HY21W lamp, wat een raar klein halogeenlampje is,... Dat lampje word veel in motoren gebruikt en zelden in auto's,..
Top! Geen geld trouwens.Hou ons op de hoogte!

Vandaag zelf deze binnen gekregen (ook eBay) voor de stadslichten. Verkoper zei dat het CANBUS versies zijn, waar ik sterk aan twijfel gezien het ontbreken van een printplaatje, maar voor 2,95 per set is het meer dan het testen waard! Mooie halogeen-look voor het esthetische en LED voor het project :wink:

Afbeelding

Albert Einstein
Agnax
2nd Gear member

eQuation schreef:
Cascam schreef:Ik heb ze van Ebay, voor €6,95 per stuk, volgens mij zijn ze geen canbus, dus het is ff gokken, maar het is wel het LED alternatief voor de HY21W lamp, wat een raar klein halogeenlampje is,... Dat lampje word veel in motoren gebruikt en zelden in auto's,..

Vandaag zelf deze binnen gekregen (ook eBay) voor de stadslichten. Verkoper zei dat het CANBUS versies zijn, waar ik sterk aan twijfel gezien het ontbreken van een printplaatje, maar voor 2,95 per set is het meer dan het testen waard! Mooie halogeen-look voor het esthetische en LED voor het project :wink:

Afbeelding
Ben heel benieuwd hoe die lampjes eruit gaan zien icm (r design) DRL. En natuurlijk ook icm stock halogeen dimlicht (hoewel ik wat dat betreft een gevalletje vlaflip verwacht)
Huidige auto:
Volvo V40 D2 R Design

Vorige auto's:
Renault Megane 1.5 dci
Hyundai i30 CW
Toyota Prius III
Toyota Yaris Luna
LightStar
4th Gear member

eQuation schreef:

Afbeelding
Die heb ik ook... 1 ging stuk tijdens het plaatsen...
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Cascam
2nd Gear member

Voorzichtigheid is geboden dus,..
Heeft er iemand al de H7 grootlicht lampen vervangen, en/of ervaring ermee? Ik heb xenon , maar grootlicht is nog steeds halogeen,.. Terwijl er in de manual "LL" erachter staat, wat volgens mij LED LIGHT betekend,..
eQuation
2nd Gear member

Cascam schreef:Voorzichtigheid is geboden dus,..
Heeft er iemand al de H7 grootlicht lampen vervangen, en/of ervaring ermee? Ik heb xenon , maar grootlicht is nog steeds halogeen,.. Terwijl er in de manual "LL" erachter staat, wat volgens mij LED LIGHT betekend,..
@lightstar, dat is apart zeg... Er nog achter gekomen wat dit veroorzaakte?

@Cascam, LL staat voor "Long Life", wat een betere kwaliteit lamp aangeeft. Kan ook puur marketing zijn :wink:

Wel apart dat als je Xenon af fabriek hebt, je groot licht halogeen is?! Wel que kleurtint gelijk?
Overigens is bij niet-Xenon uitvoeringen groot licht H9 en niet H7. Valt nog onder de categorie: testen.

Bas36, jij je Golf lampen al binnen :roll:

Albert Einstein
HakanC
3rd Gear member

Cascam schreef:Voorzichtigheid is geboden dus,..
Je grootlicht is ook Xenon (Bi-Xenon)

De H7 lamp is voor wanneer je dimlicht uit staat toch kunt seinen met grootlicht + Brand mee (hulp) met Xenon grootlicht. Als je grootlicht aanzet dan verandert ook de positie van de kapje in de Xenon lens.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
robbertos
2nd Gear member

De v40 heeft dual xenon :)
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
Voskuh
2nd Gear member

Had ook het idee dat grootlicht halogeen was.
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
Plaats reactie

Terug naar “V40”