V40 Inhouden

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
stanley2401
1st Gear member

Beste Volvo rijders/liefhebbers,

Ik zit al een tijd met een vervelende probleem.
Ik heb mijn Volvo V40 1.8 Bj.2000 al een paar maanden. De vorige eigenaar is naar mening erg nalatig geweest in onderhoud van de voertuig.
De auto heeft dan ook een flinke opknap beurt gehad.

Alleen nu zit ik met een probleem waar ik niet uit kom.

Het probleem:
Als ik de auto start bij koude of lauwe toestand dan houd hij in bij het optrekken. Als ik de motor even uitschakelt en weer start is het probleem verdwenen en rijdt de auto zoals het zou moeten rijden. Stationair loopt het regelmatig en goed.

I.v.m. eerdere storingsmeldingen zijn de volgende onderdelen al vervangen: LMM, Bobines's, Bougies, luchtfilter, brandstoffilter, 1e lambda sensor en de nokkenaspositiesensor.

Op dit moment worden er ook geen storingen gemeld.

Misschien heeft iemand een idee en welke richting ik het probleem kan zoeken.
Het enige wat ik kan bedenken is een kabelbreuk.
Volvo S40 2.0
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
MarioC70
6th Gear member

Laat een keer compressie meten ivm cilinderoverslag,misschien kleppen te strak,dat kwam bij die types van dit bouwjaar wel is voor.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
stanley2401
1st Gear member

Zou het probleem dan niet permanent moeten zijn? Het gekke is dat het bij opnieuw starten soms weg is.
Wat ik ben vergeten te vermelden is, als ik (stilstaand) een dot gas geef en weer los laat dat je dan ploffen hoort in de uitlaat.
Volvo S40 2.0
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
stanley2401
1st Gear member

Update.

Ik heb de koelvloeistof temperatuur in de gaten gehouden.(d.m.v. OBDII Torque)
Als de temperatuur boven de 75 graden uitkomt en dan re-start houdt hij niet meer in, wel loopt hij dan iets minder goed stationair.
Wat ik wel vreemd vind dat de temperatuur meter bij ca 80 graden op iets minder dan de helft aan geeft, als de temperatuur stijgt naar bijvoorbeeld 90 graden, stijgt de meter niet mee.
Volvo S40 2.0
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
stanley2401
1st Gear member

Eindelijk na bijna 1 jaar is het probleem OPGELOST.
Ik heb door de dealer een diagnose laten stellen waaruit zou blijken dat de nokkenas positiesensor vervangen zou moeten worden. Dit zou mij € 300,- kosten incl. montage. Hierbij had ik gevraagd of de sensor retour kon indien dit niet de oorzaak zou zijn. Antwoord hierop was een duidelijke "NEE".
Ik zelf had daar mijn twijfels over omdat ik de sensor al een keer had vervangen met een gebruikte sensor. Na een paar maanden twijfelen toch maar besloten om de nokkenaspositiesensor te vervangen voor een originele nieuwe welke ik overig zelf heb gemonteerd. Ik dacht misschien is de gebruikte ook kapot.
Helaas was de teleurstelling erg groot. Een investering van ruim € 180,- mocht niet baten.
Na het afstruinen van internet, forums en youtube. heb ik besloten om de timing van de distributieriem te controleren met behulp van de handleiding uit Vasdis, en wat bleek deze stond niet op tijd. Ondanks je speciaal gereedschap nodig heb om de riem op tijd te zetten heb ik het zonder voorelkaar gekregen.
De Volvo draai nu als een zonnetje en houd niet meer in, ook zijn er geen foutmeldingen van de nokkenassensor.
Volvo S40 2.0
Volvo S60 2.4 Bi-Feul
Volvo V40 1.8
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”