Hallo allemaal,
Reeds enkele maanden bezit ik een mooie 244 GLE van 1980. Het is een B21E.
De motor start koud prima,leg je de motor stil ( op bedrijfstemperatuur) en start je na 5 min opnieuw start deze ook zonder problemen. Het probleem doet zich enkel voor als je na een halfuur ofzo (de motor is dan nog warm) opnieuw wil starten. Na 8 à 10 seconden blijven doorstarten start de motor wel maar draait dan de eerste seconden maar op 2 cylinders precies ? Eens flink gas geven en dan draait hij terug normaal. Iemand een idee wat een mogelijke oorzaak hiervan kan zijn ?
Alvast bedankt om jullie reacties.
Mvg, Ive
244 GLE '80 startprobleem bij warme motor.
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Ik heb iets dergelijks ook gehad. Veel vuil in het gasklephuis. Dat schoonmaken
hielp enorm. Een goede garage doet dat bij een grote beurt.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn.
hielp enorm. Een goede garage doet dat bij een grote beurt.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Mijn verdenkingen gaan uit naar het ontstekingsgebeuren. Bougies die net helemaal lekker zijn en aldus mijn tip: draai de bougies er eens uit, maak ze schoon met de roestborstel, zorg ervoor dat ze de juiste afstand hebben en probeer het dan eens. Kleine moeite en leuk voor deze zaterdag met dat schitterende weer.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ive1340
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 03.08.2013 - 13:38
- Locatie: Geel
Bougies dacht ik ook en heb ik reeds vervangen maar probleem blijft. Mischien de bougiekabels ook eens vervangen ?? De gasklep ga ik morgen eens controleren...vandaag geen tijd wegens Volvobeurs in Rosmalen 

244 GLE '80
- martin _b
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
- Locatie: Hoeksche Waard
Ik vermoed eerder de koelvloeistoftemperatuursensor.
Inspuithoeveelheid is o.a. afhankelijk van de motortemperatuur.
Hoe te checken?
Even de sensor er uit draaien (bij koude motor) en een blind dop in het gat draaien.
Sensor in een bak met 90 graden water hangen en koude motor starten.
Als de motor dan beroerd start, ligt het aan de sensor.
Inspuithoeveelheid is o.a. afhankelijk van de motortemperatuur.
Hoe te checken?
Even de sensor er uit draaien (bij koude motor) en een blind dop in het gat draaien.
Sensor in een bak met 90 graden water hangen en koude motor starten.
Als de motor dan beroerd start, ligt het aan de sensor.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
- Ive1340
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 03.08.2013 - 13:38
- Locatie: Geel
Die sensor ga ik morgen ook eens testen. Vind het raar dat als je de motor stil legt (warm) en 5 min later start er geen probleem is. Na 30 min moet je zeker 10 sec starten... ? Net alsof je eerst ergens druk moet opbouwen alvorens hij start.
244 GLE '80
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
Euh,...
Is het een injectie ?
Zit er dan op de brandstofpomp een terugloopklep?
Als deze lekt dan "loopt" de benzinedruk terug .
met een warme motor moet hij eerst weer "druk opbouwen" M.a.w de benzine moet weer naar het inj.systeem gepompt worden i.c.m lucht loopt ie dan eerst beroerd en duurt het langer voordat hij aanslaat.
Koud krijgt de motor extra benzine door de koude start injector en loopt ie wel goed.
Het is maar een hersenspinsel maar ik heb jaren geleden ook zoiets gehad met m,n V6 je
Is het een injectie ?
Zit er dan op de brandstofpomp een terugloopklep?
Als deze lekt dan "loopt" de benzinedruk terug .
met een warme motor moet hij eerst weer "druk opbouwen" M.a.w de benzine moet weer naar het inj.systeem gepompt worden i.c.m lucht loopt ie dan eerst beroerd en duurt het langer voordat hij aanslaat.
Koud krijgt de motor extra benzine door de koude start injector en loopt ie wel goed.
Het is maar een hersenspinsel maar ik heb jaren geleden ook zoiets gehad met m,n V6 je
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
- martin _b
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 25.04.2012 - 10:25
- Locatie: Hoeksche Waard
Dat is wel een goeie Henk.
Schiet me te binnen dat ik dit zelf ook een keer aan de hand heb gehad bij een Golf GTI met K-jetronic.
Schiet me te binnen dat ik dit zelf ook een keer aan de hand heb gehad bij een Golf GTI met K-jetronic.
Volvo kwam, zag, en overwon
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
Volvo 244 GLE
Volvo 940 Estate
Mini Clubman Estate 1977
Mini 1100 Special 1977 (1380 racing)
- Ive1340
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 03.08.2013 - 13:38
- Locatie: Geel
Het is idd een injectie ? Heb eens opgezocht hoe men de benzinedruk en restdruk moet controleren maar dat gaat iets te ver voor mijn technische vaardigheid denk ik
Dan maar een goeie garagist zoeken die vertrouwd is met de 240 om een volledige check up te laten doen van de motor. Iemand een goed adres waar ik terecht kan... ikzelf ben van Geel (provincie Antwerpen).

244 GLE '80
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
Het is nu November, ben je al verder ?
Om de druk simpel te testen kun je na een kwartier/half uur eens de brandstofslang iets losdraaien spuit er benzine uit ? dan behoud hij zijn druk .MAAR WEES VOORZICHTIG I.V.M BRANDGEVAAR !!!!!!!!!
Het terugslagklepje/kogeltje zit bij "Slurpje"(760GLE V6) bij de benzinepomp , tussen de aansluiting van de pomp en de brandstofslang.
Om de druk simpel te testen kun je na een kwartier/half uur eens de brandstofslang iets losdraaien spuit er benzine uit ? dan behoud hij zijn druk .MAAR WEES VOORZICHTIG I.V.M BRANDGEVAAR !!!!!!!!!
Het terugslagklepje/kogeltje zit bij "Slurpje"(760GLE V6) bij de benzinepomp , tussen de aansluiting van de pomp en de brandstofslang.
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
- jp-v60
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10
Ik had het zelfde probleem met mijn sl450 uit 1979, hier zit ook een k-jetronic op. Mijn probleem was lekkende verstuivers.
Als de motor koud is zal deze gewoon starten.
Maar bij warme motor krijg je door de lekkende verstuivers teveel benzinedamp in je cilinders waardoor deze niet wil aanslaan omdat er teveel benzine inzit. Door door te starten spoel je de cilinders en start de motor uiteindelijk.
Ik heb toen 8 nieuwe Bosch verstuivers geplaatst en probleem was weg.
Ook de koude start is probleemloos, zelfs als de auto twee maanden stil heeft gestaan dan is het tik en lopen.
Als de motor koud is zal deze gewoon starten.
Maar bij warme motor krijg je door de lekkende verstuivers teveel benzinedamp in je cilinders waardoor deze niet wil aanslaan omdat er teveel benzine inzit. Door door te starten spoel je de cilinders en start de motor uiteindelijk.
Ik heb toen 8 nieuwe Bosch verstuivers geplaatst en probleem was weg.
Ook de koude start is probleemloos, zelfs als de auto twee maanden stil heeft gestaan dan is het tik en lopen.
- Ive1340
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 03.08.2013 - 13:38
- Locatie: Geel
Dat kan het probleem idd wel zijn,als de wagen draait ruikt de uitlaat sterk naar benzine dus die zal wel teveel krijgen. Zou het ook enkel de koudstart verstuiver kunnen zijn ? De motor heeft "volgens de kmteller!!" 150.000 km.
244 GLE '80
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30302
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Een defecte koude startverstuiver en lekkende verstuivers kunnen deze klacht veroorzaken.
Het is verstandig het hele brandstof systeem systematisch te controleren volgens een onderhoudsboek.
Zie: http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
Het is verstandig het hele brandstof systeem systematisch te controleren volgens een onderhoudsboek.
Zie: http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976